Fungerar OCCT för att snabbt kolla stabilitet vid OC?

Permalänk
Medlem

Fungerar OCCT för att snabbt kolla stabilitet vid OC?

Hejsan!

Sitter just nu och klockar min 2600k. Jag använder OCCT för närvarande och har kört Stora Data paket i en timme för att se att systemet var stabilt innan jag påbörjade överklockningen.

Har testat lite att klocka tidigare och vet att jag fick blåskärm och att datorn hängde sig i lägre klock med "Stora Data Paket" (observera att det i OCCT står som särskrivet) än exempelvis Linpack.Så är "stora data paket" vägen att gå här? eller ska jag köra små/medium?
Och räcker det att köra 5 minuter per 100mhz överklock som jag stegvis kör fram till den slutgiltiga klock som jag sedan stresstestar i flera timmar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hejsan!

Sitter just nu och klockar min 2600k. Jag använder OCCT för närvarande och har kört Stora Data paket i en timme för att se att systemet var stabilt innan jag påbörjade överklockningen.

Har testat lite att klocka tidigare och vet att jag fick blåskärm och att datorn hängde sig i lägre klock med "Stora Data Paket" (observera att det i OCCT står som särskrivet) än exempelvis Linpack.Så är "stora data paket" vägen att gå här? eller ska jag köra små/medium?
Och räcker det att köra 5 minuter per 100mhz överklock som jag stegvis kör fram till den slutgiltiga klock som jag sedan stresstestar i flera timmar?

om du kör Prime95 hur funkar det då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast

När jag testat har jag kört ~10 timmar blend i Prime 95 (27.9), några vändor IBT på very high, 50-80 pass x264, ett par vändor 3dmark och lite olika benchmarks i spel.

Läs här för lite mer info gällande olika stresstester: http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Öppna upp "Stress Testing (Temperature Chart, Quick Download Links, etc) (Click to show)"

För info gällande de små stegen innan "slutgiltiga stresstestet" så finns det ju en utförlig guide här på forumet för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Är det till spel?
Klocka till spel är det lättaste. Klocka. Några minuter prime95 för att kolla om det går bra och kontrollera värme.
Spela. Funkar det? Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har haft dåliga erfarenheter av OCCT, har varit enda saken som har gjort processorn ostabilt vid överklockning, känns inte som det har motsvarat rimlig belastning.

Har nog aldrig kört mer än en timma prime95 och vanligtvis några minuter, enligt mina erfarenheter så är det bara onödigt att köra länge.

Kör en stund, fungerar det så kommer datorn aldrig crasha.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Nu är jag ingen mästerklockare direkt, men jag brukar köra OCCT. Så länge du inte får blåskärm och tempen är i schack så är allt bra.
Säger den efter 15min testande att den gjorde en missberäkning anser jag det vara ok, så länge den inte kraschar.
Även om tempsen är något höga i OCCT kommer det vara ok i spel. Spel belastar väldigt sällan en CPU så hårt som benchmarks gör.

Lycka till.