Tog inte på kylpaste när jag ommonterade kylaren.

Permalänk
Medlem

Tog inte på kylpaste när jag ommonterade kylaren.

Jag tog precis bort min processor kylare och satte på den igen, sen fick jag ett tips om att man inte kunde återanvända samma kylpasta som var på. Vad ska jag göra? ska jag fortsätta eller måste jag sluta använda datorn tills jag har skaffat ny.

(Problemet löst!) tack till alla som svara

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Avstängd

Det är ok. Kolla temps med CPU-Z när du spelar eller dyl. om du vill lugna nerver, men i värsta fall stänger datorn av sig själv när prollen når typ 90c, vilket är helt ofarligt.

Permalänk
Medlem

well standard är ju att om man ommonterar eller byter kylare så tar man bort all pasta från kylare och processor och lägger på ny (klick som en ärta) sätter på kylaren och skruvar fast backplaten/trycker ner pinsen (beroende på kylare).

Men om kylpastan inte är allt för gammal och fortfarande va "kladdig" så lär det funka ändå, kom väll in några luftbubblor när du ommonterade men lär bara göra några grader i temp. Kolla i ngt program vilken temp du har nu.

Men om det hade varit min så hade jag tagit bort pastan på båda och sedan applicerat ny pasta (som man ska göra varje gång man tar bort/lyfter upp kylaren).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz:
Vad jag gjorde var att ta bort kylaren och tänker nu inte sätta på datorn på ett tag. Imorgon ska jag dra och köpa mig lite ren alkohol för att ta bort det gamla och köpa ny kylpasta. Kör den säkra vägen med att bara inte röra datorn tills det är fixat

Edit: Det var exakt samma temp efter att jag hade satt på den igen.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Kolla först vilka temps du har, i värsta fall behöver du byta men som sagt beroende på hur gammal kylpastan var kanske du inte behöver göra nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@Extremaz:
Vad jag gjorde var att ta bort kylaren och tänker nu inte sätta på datorn på ett tag. Imorgon ska jag dra och köpa mig lite ren alkohol för att ta bort det gamla och köpa ny kylpasta. Kör den säkra vägen med att bara inte röra datorn tills det är fixat

Edit: Det var exakt samma temp efter att jag hade satt på den igen.

Har du samma temps, eller temps inom vettiga gränser är det som sagt inga problem. Det kan göra några graders skillnad, men inget så allvarligt att du skulle skada cpun. Dessutom finns det så många säkerhetsspärrar idag så din cpu skulle klocka ner sig alternativt stängt av sig långt innan värmen orsakar skada.

Permalänk
Medlem

@Adam West: Byggde ihop datorn 2:a juli så det är hur gammal den är. tempsen var som förut men jag tog av den just för att den var 60 grader i idle, så jag trodde jag hade felmonterat den. så jag tog av den och satte på den igen och allt funka som det skulle men med samma tempratur. Nu har jag haft av kylaren i nån timma så är det fortfarande säkert att sätta tillbaks den och köra på eller ska jag vänta och ta bort det och sätta på ny?

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ifall jag har haft kylarn borta från cpun i nån timma kan jag fortfarande sätta tillbaks den eller skulle det göra så att det kom ännu mer bubblor?

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk

Varför skapar du en ny tråd om samma problem?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

Nu har jag haft av kylaren i nån timma

Den här meningen förstår jag inte riktigt...är kylaren monterad eller inte? Om inte är det ju bara att applicera på ny pasta, men om du har kylaren monterad och om dina temps är ok så är det lungt.
Kolla hwtemp och andra program och återge resultaten här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Pentagram: behövde ett snabbt svar för jag trodde att det skulle kunna förstöra min dator

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

@Adam West:
Jag tog på kylaren igen, sen sa någon att jag skulle sätta på ny kylpasta, så jag tog snabbt av den för att inte förstöra min processor och nu ligger min kylare åt sidan och jag har inte på datorn. men när den var på efter att jag hade tagit av den för första gången så var temperaturen samma som förut.
Så nu tänker jag ta bort kylpastan och sätta på ny innan jag sätter på datorn för jag antar att det är säkrast.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

(klick som en ärta)

Riskorn är mer rimligt jämfört med en ärta, då kylpastan endast är till för att överbrygga ojämnheter mellan ihs och kylare, sätter man mer än att dessa ojämnheter fylls igen blir det enbart sämre!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hade en kund i veckan som sa att hans dator blev varm..
Hans CPU kylare hängde löst och tempsen var 96 grader varmt..
Satte fast hans gamla kylare och temps sjönk till 40grader idle
Testade några spel körde lite benchmarks och datorn fungerade klockrent.Så att bränna din cpu pga gammal pasta lär inte hända
Han hade en Core i5 btw

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Deffniss gör så, blir bäst och det som rekommenderas att man gör.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@Adam West:
Jag tog på kylaren igen, sen sa någon att jag skulle sätta på ny kylpasta, så jag tog snabbt av den för att inte förstöra min processor och nu ligger min kylare åt sidan och jag har inte på datorn. men när den var på efter att jag hade tagit av den för första gången så var temperaturen samma som förut.
Så nu tänker jag ta bort kylpastan och sätta på ny innan jag sätter på datorn för jag antar att det är säkrast.

Gör så. Det blir antagligen inte mer luftbubblor om kylaren ligger av en längre stund, risken är större att den blir skitig av t ex damm i luften, men även detta har ganska liten påverkan.