Permalänk
Medlem

Star Trek-fantaster

Hej!

Jag behöver lite hjälp med Star Trek, jag har planerat att titta på dessa men vill självklart kolla på dem i ordning.
Finns det enbart filmer som man ska utgå ifrån eller finns det även en serie?

Jag har aldrig tidigare varit speciellt intresserad så har enbart sett några minuter utav någon film, men vill nu titta på alla i rätt ordning.

Finns det någon som kan tipsa om vart dem finns att "hämta" samt i vilken ordning dem är.

Tack i förhand

/Oliver

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Först och främst, om du har sett någon minut av de nya filmerna så säger det nästan inget om tv serierna då de är väldigt olika. De nya filmerna och Hollywood action rullar och har endast karaktärerna och universumet gemensamt med serierna.
Personligen har jag sett alla avsnitt av alla serier och sett alla filmer med The Next Generation karaktärerna. Tycker inte särskilt mycket om The Original Series så har aldrig blivit av att se filmerna baserat på den serien.

Det finns 5 Star Trek serier, 6 om man även räknar med den animerade serien och de släpptes i den här ordningen.
The Original Series, The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager och Enterprise.
Lägg till star trek framför namnen om du ska söka efter dem.

Om du ska börja kolla på Star Trek skulle jag rekommendera att börja med The Next Generation och sedan kolla på filmerna med de skådespelarna förutom Nemesis och Insurrection som jag personligen inte tycker är särskilt bra. Sedan skulle jag fortsätta kolla på dem i den ordningen de kom ut efter The Next Generation.
The Original Series är en svår nöt att rekommendera idag. Om man ska kolla på den så är det nog bäst att göra sist.

Vet ej om de finns att se på Netflix eller liknande, men jag skulle rekommendera att införskaffa The Next Generation på bluray. De har gjort ett fantastiskt jobb med dem, väl värt pengarna även om man har serien på DVD sen tidigare.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Först och främst, om du har sett någon minut av de nya filmerna så säger det nästan inget om tv serierna då de är väldigt olika. De nya filmerna och Hollywood action rullar och har endast karaktärerna och universumet gemensamt med serierna.
Personligen har jag sett alla avsnitt av alla serier och sett alla filmer med The Next Generation karaktärerna. Tycker inte särskilt mycket om The Original Series så har aldrig blivit av att se filmerna baserat på den serien.

Det finns 5 Star Trek serier, 6 om man även räknar med den animerade serien och de släpptes i den här ordningen.
The Original Series, The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager och Enterprise.
Lägg till star trek framför namnen om du ska söka efter dem.

Om du ska börja kolla på Star Trek skulle jag rekommendera att börja med The Next Generation och sedan kolla på filmerna med de skådespelarna förutom Nemesis och Insurrection som jag personligen inte tycker är särskilt bra. Sedan skulle jag fortsätta kolla på dem i den ordningen de kom ut efter The Next Generation.
The Original Series är en svår nöt att rekommendera idag. Om man ska kolla på den så är det nog bäst att göra sist.

Vet ej om de finns att se på Netflix eller liknande, men jag skulle rekommendera att införskaffa The Next Generation på bluray. De har gjort ett fantastiskt jobb med dem, väl värt pengarna även om man har serien på DVD sen tidigare.

Jag har tittat på Netflix och det finns endast en Star Trek film ifrån 2009. Jag kan förstå att det kan vara svårt att se igenom dem äldre serierna, det var ett tag sedan dem spelades in..

Men skrev du serierna i rätt ordning?

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliveeer96:

Hej!

Jag behöver lite hjälp med Star Trek, jag har planerat att titta på dessa men vill självklart kolla på dem i ordning.
Finns det enbart filmer som man ska utgå ifrån eller finns det även en serie?

Jag har aldrig tidigare varit speciellt intresserad så har enbart sett några minuter utav någon film, men vill nu titta på alla i rätt ordning.

Finns det någon som kan tipsa om vart dem finns att "hämta" samt i vilken ordning dem är.

Tack i förhand

/Oliver

Jag rekommenderar i följande ordning:
1. Startrek Enterprise
2. StarTrek TOS (The Original Series)
3. StarTrek TOS Filmerna
4. StarTrek TNG
5. StarTrek TNG Filmerna
6. Startrek DS9
7. StarTrek Voyager

Dom nya StarTrek filmerna av JJ Abrams bör ses som en kuriosa som inte följer Kanon. Har försökt att själv skapa en kontinuitet mellan dessa filmer och Startrek TOS serien men det går bara inte, så dom är mer fristående sci-fi action filmer med samma karaktärer som i den ursprungliga serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag rekommenderar i följande ordning:
1. Startrek Enterprise
2. StarTrek TOS (The Original Series)
3. StarTrek TOS Filmerna
4. StarTrek TNG
5. StarTrek TNG Filmerna
6. Startrek DS9
7. StarTrek Voyager

Känns viktigt att poängtera att din lista är i kronologisk ordning "inom universumet" alltså att Enterprise utspelar sig drygt 2 århundraden innan Voyager. För mig känns det inte särskilt viktigt med ordning då serierna och filmerna är så pass olika att det knappt finns någon kontinuitet alls.

Håller med test0r att The Next Generation nog är bäst att börja med, men själv har jag förkärlek för Voyager förmodligen eftersom den började sändas när jag var liten och jag följde den religiöst.

Till skillnad från många tycker jag att den första filmen från 1979 är helt OK, om du vill bekanta dig med de ursprungliga karaktärerna kan det vara en bra idé att se. Nummer fyra "The voyage home" är riktigt kul också, och innehåller många kulturella referenser från 80-talet. Originalserien har väldigt många fans, men den representerar inte vad Star Trek senare blev. Helt klart sevärd dock, men kanske mer för karaktärerna och det subtilt politiska budskapet än för storyn och specialeffekterna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Star Trek Enterprise från 2001 utspelar sig före alla andra serier, sen tror jag du borde börja från Star Trek från 1966, sen dom gamla filmerna och efter det TNG och DS9 och sist Voyager. Jag kan ha lite fel, skriver bara från minnet.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Ni är sånna lyckans ostar. JJ Abrams hade iallafall hjärta att sätta sina filmer i en annan tidslinje, men mitt star wars har han förstört för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Ni är sånna lyckans ostar. JJ Abrams hade iallafall hjärta att sätta sina filmer i en annan tidslinje, men mitt star wars har han förstört för evigt.

Vadå? Vem vill inte se exakt samma film en andra gång fast med andra/mycket äldre skådespelare?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, börja med TNG, Du kan om du vill titta på DS9 och Voyager växelvis, dom utspelar sig ungefär samtidigt i startrek-tid, Du kan givetvis titta på den första TNG filmen (Star Trek Generation) innan DS9 och Voyager men jag skulle spara dom övriga TNG filmerna (First Contact, Insurrection, Nemesis som "grande finale" på den här Star Trek epoken).

TOS och Enterprise är i förhållande ganska fristående till de ovan jag skulle titta på dom efter, om jag ville.

Sen en liten varning. Samtliga serier lider lite av ett uppstarts problem. Jag vill påstå att det tar någon gång till säsong 3 innan varje serie hittat sin form och typ av karaktärer och historier. Så om du tycker att vissa av de första avsnitten är olidligt dåliga, försök håll ut eller hoppa över dom för tillfället, serierna blir definitivt starkare.

Personlig favorit är DS9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikolajban:

Känns viktigt att poängtera att din lista är i kronologisk ordning "inom universumet" alltså att Enterprise utspelar sig drygt 2 århundraden innan Voyager. För mig känns det inte särskilt viktigt med ordning då serierna och filmerna är så pass olika att det knappt finns någon kontinuitet alls.

Håller med test0r att The Next Generation nog är bäst att börja med, men själv har jag förkärlek för Voyager förmodligen eftersom den började sändas när jag var liten och jag följde den religiöst.

Till skillnad från många tycker jag att den första filmen från 1979 är helt OK, om du vill bekanta dig med de ursprungliga karaktärerna kan det vara en bra idé att se. Nummer fyra "The voyage home" är riktigt kul också, och innehåller många kulturella referenser från 80-talet. Originalserien har väldigt många fans, men den representerar inte vad Star Trek senare blev. Helt klart sevärd dock, men kanske mer för karaktärerna och det subtilt politiska budskapet än för storyn och specialeffekterna.

Ordningen är kanske inte så jätteviktig inom Startrek men det används periodvis en hel del referenser till tidigare uppdrag och kaptener. T.ex. i Enterprise så kollar Archer upp första kontakten med Vulcanerna, och nämner ett skepp ifrån framtiden (Star Trek TNG : First contact). Admiral Janeway dyker upp snabbt i en TNG film, som kan vara lite förvirrande om man vet vem Janeway är men inte har sett Voyager's sista avsnitt. Lite ordning kan vara bra, även om lite blandning fungerar. Sedan ska ju en del ST:TOS filmer vara innan själva serien, så ska allt bli rätt så får man nog lägga ner en del tid på att bena ur timeline'n för serien rätt ordentligt

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, men det verkar finnas flera olika sätt att se denna serie & filmer?

Jag försöker nog att följa listan samt att se vad alla har skrivit och försöka att få ihop det så bra som möjligt

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Ni är sånna lyckans ostar. JJ Abrams hade iallafall hjärta att sätta sina filmer i en annan tidslinje, men mitt star wars har han förstört för evigt.

Tyvärr förstördes star trek långt innan J. J. Abrams hade något inflytande. Efter Gene Roddenberry avled tog Rick Berman och Brannon Braga över produktionen. De båda sket fullständigt i vad som var kanon och brukade avfärda design och berättelser som var kanon pga. att det inte var häftigt nog. Berman hade som policy att aldrig anställa trekkies för de hade för många idéer och var jobbiga att arbeta med (de protesterade när han bröt kanon). Brannon Braga har sagt i intervjuer att trots att han var executive producer för Enterprise har han aldrig sett något avsnitt av TOS.

Memory-alpha wikin har en bunt intressanta texter om hur det var att arbeta med Berman & Co.

Robert Bonchune, who stated on the decision not to use the Klingon D4-class model in "Unexpected" (Enterprise episod), "We all loved it over at Foundation and our friend Koji built it for free. Amazingly, even though it was a freebee for the episode, certain people in production still found a way to nit pick certain things and refused to ultimately use it until windows were added in certain places. We refused, on principle, as Koji had not slept for days building that on his own and they knew it... so instead of using it, because of, I think 5 windows that you would never see, we ended up using the K'tinga, which was UTTERLY out of place and out of continuity in the Enterprise era. Ahhh producers...", and on the decision to have the Bird-of-Prey graphic from the Romulan Bird-of-Prey removed in Enterprise's episode "Minefield", "Oh and as for the BOP drawing underneath, it was rejected for no other reason than, once again, contempt for the Trek, the fans and the Original Series by ...uh... "management"... you know who they are. ;-)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Tyvärr förstördes star trek långt innan J. J. Abrams hade något inflytande. Efter Gene Roddenberry avled tog Rick Berman och Brannon Braga över produktionen. De båda sket fullständigt i vad som var kanon och brukade avfärda design och berättelser som var kanon pga. att det inte var häftigt nog. Berman hade som policy att aldrig anställa trekkies för de hade för många idéer och var jobbiga att arbeta med (de protesterade när han bröt kanon). Brannon Braga har sagt i intervjuer att trots att han var executive producer för Enterprise har han aldrig sett något avsnitt av TOS.

Memory-alpha wikin har en bunt intressanta texter om hur det var att arbeta med Berman & Co.

Robert Bonchune, who stated on the decision not to use the Klingon D4-class model in "Unexpected" (Enterprise episod), "We all loved it over at Foundation and our friend Koji built it for free. Amazingly, even though it was a freebee for the episode, certain people in production still found a way to nit pick certain things and refused to ultimately use it until windows were added in certain places. We refused, on principle, as Koji had not slept for days building that on his own and they knew it... so instead of using it, because of, I think 5 windows that you would never see, we ended up using the K'tinga, which was UTTERLY out of place and out of continuity in the Enterprise era. Ahhh producers...", and on the decision to have the Bird-of-Prey graphic from the Romulan Bird-of-Prey removed in Enterprise's episode "Minefield", "Oh and as for the BOP drawing underneath, it was rejected for no other reason than, once again, contempt for the Trek, the fans and the Original Series by ...uh... "management"... you know who they are. ;-)"

Trekkies hade ju varit uppenbart att anställa, de kan ju allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte bort att Gene Roddenberry ligger bakom Andromeda http://www.imdb.com/title/tt0213327/ Det är inte ST men bra för det.
Babylon 5 http://www.imdb.com/title/tt0105946/?ref_=fn_al_tt_1 och Lexx http://www.imdb.com/title/tt0178149/?ref_=fn_al_tt_1 kan också vara en intressanta serier att kolla på om man inte sett dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Dom nya StarTrek filmerna av JJ Abrams bör ses som en kuriosa som inte följer Kanon.

reboot, så bättre än alla de andra gamla filmerna samt serierna.
abrams gjorde ett superbt jobb med star trek.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

reboot, så bättre än alla de andra gamla filmerna samt serierna.
abrams gjorde ett superbt jobb med star trek.

Han gjorde en skitbra sci-fi / action-rulle. Han gjorde inte någon bra Startrek film. Det ska många öl till innan jag håller med dig om det
Han klev för långt ifrån TOS som satte tonen. Vulcans förstörelse, och att TOS avsnitten på Vulcan - t.ex. där Spock går igenom pon farr - skulle utspelas på nya vulcan är omöjligt då Vulcan i TOS alltid har referats till som hemplaneten.

*Inser hur nördigt inlägget blev*

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Följde Andromeda rätt hårt när det fanns på Netflix (Kanske fortfarande gör). Ingen startrek men rätt hyffsat med söta lila utomjordingar : )

Permalänk
Avstängd

Skippa TOS det är bara för super nerdar.

1. StarTrek TNG
2. Startrek DS9
3. StarTrek Voyager (bästa serien)
4. Startrek Enterprise

StarTrek Filmerna, kan du kolla på mellan avsnitten lite då och då.
Alla filmer är sevärda även de första.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Fast alla är ju rätt klara över att, precis som avsnittet "Yesterday's Enterprise" i TNG, så utspelar sig de nya filmerna i ett annat universum eftersom original universumet's Spock använde sig av en tidsmaskin och åkte tillbaka i tiden och på så sätt skapar ett nytt universum.

Sen håller jag med de nya filmerna har väldigt lite med gamla Star Trek att göra men att gnälla över kontinuitet känns lite överdrivet med tanke på hur mycket tidsresande gjorts tidigare och hur det har hanterats. Tänk bara på Tasha Yar och hennes halv Romulanska dotter.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@mrqaffe:

Följde Andromeda rätt hårt när det fanns på Netflix (Kanske fortfarande gör). Ingen startrek men rätt hyffsat med söta lila utomjordingar : )

Trance och hennes svans ? Vem vet, det kunde kanske ha sett ut så här i ST

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Då hade jag bara tittat på ST Trance var nog den största anledningen till att Andromeda höll visst underhållningsvärde. Visst skapande Roddenberry båda men Andromeda kändes mycket mindre igenomtänkt. Lite som Lotr vs Narnia.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Då hade jag bara tittat på ST Trance var nog den största anledningen till att Andromeda höll visst underhållningsvärde. Visst skapande Roddenberry båda men Andromeda kändes mycket mindre igenomtänkt. Lite som Lotr vs Narnia.

Jag tycker Andromeda var en rätt bra serie men visst skiljer den sig från ST och Trance var sötare än Rev Bem och Tyr var ju en karaktär som var lite mer krigisk.

När det gäller scifi så finns det en annan serie som inte blev nån kommersiell succé när den sändes men det som gjordes är kanske det bästa som gjorts (någonsin), serien hann aldrig börja bära sig kommersiellt innan den las ner efter en säsong (när "vanligt" folk började förstå hur oerhört bra serien var.) Det som finns inspelat är verkligen bra och det går ju att hoppas på att den nån gång återkommer med samma kvalitet, Firefly http://www.imdb.com/title/tt0303461/?ref_=fn_al_tt_1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inte sett TOS då den känns väldigt inaktuell. Redan i första avsnittet snackar de om nån bok som skrevs 1996 på nån planet vad-den-nu-hette, och det vet vi ju att något sånt har aldrig gjorts. Serien kan säkert vara bra för det och någon gång ska jag se den.

De övriga serierna har dock alla sin charm.

Enterprise är den snyggaste och den ger en riktigt bra frontier-känsla både vad gäller teknik och relationen mellan människor och andra arter. Vissa grejer funkar dåligt och man litar inte riktigt på den moderna tekniken som Enterprise är utrustat med.

Många klagar på att den innehåller moment som anses för råbarkade och ociviliserade, men guess what, Federationen finns inte än och därmed inget Starfleet eller något Prime Directive att följa, det mesta var outforskat och man möter riktigt elaka typer, självklart blir det råbarkat då! Ändå sköter sig Archer i slutändan bra och man kan definitivt ana att deras resande lägger en grund för Federationen.

TNG har några sjukt bra avsnitt, kanske de bästa i hela Star Trek och sci-fi-genren, som verkligen får en att tänka till. Serien innehåller också ett helt gäng mindre minnesvärda avsnitt och förstås några riktiga bottennapp. Edit: Får lägga till att kapten Picard gör mycket av serien, han framstår som otroligt vis, helt fantastisk ibland alltså.

VOY är intressant tack vare besättningens utsatthet. Det finns ingen hjälp att få och de träffar ett gäng riktigt intressanta arter längs vägen. Tack vare sin ensamhet blir besättningen och fartyget ganska personliga och man hittar egna okonventionella lösningar på en del grejer. Man slackar på en del regler och man tvingas hushålla med saker och ting trots att allt är hyperavancerat.

DS9 känns minst Star Trek men är absolut inte sämst, snarare tvärt om. DS9 är nog den serie som håller högst lägstanivå och har ett högst genomsnitt i kvaliteten på avsnitten. Man får bättre inblick i hur det är med vardagslivet i rymden i denna serie än i de andra, dessutom är det mycket politik på abolut högsta nivå blandat med den lilla människans rätt. Sista säsongen blir närmast episk när konflikterna kulminerar efter att ha byggts upp under en tid. Kapten Benjamin Sisko och Worf är vackert att se ibland. Worf är precis som i TNG till ytan en arg buffel men besitter nog större vishet än de flesta. Otroligt intressant serie!

Får man ranka karaktärerna så är nog Picard, Sisko och Worf de mest intressanta.

En stor del av Star Trek är förstås humorn som är lite nördig, men jag har svårt att beskriva den.

Har sett en hel del andra goa serier också, som Babylon 5 som känns riktigt lågbudget men är i klass med DS9, Andromeda, Farscape, Battlestar Galactica (sådär dock), Firefly (udda koncept, rolig), Stargate SG1 (Richard Dean Andersson gör halva serien, i övrigt är det väl lite si och så).

En sak att komma ihåg innan man sätter sig och tittar är att dessa 80-90-talsserier är ren lågbudget rakt igenom. Allt är byggt med något som ser ut att vara spraymålade masonitskivor och lysdiodrar och själva videokvaliteten är typisk för TV-serierna från den tiden med oskarp bild och dålig kontrast. Är man lite yngre och kanske van vid Game of Thrones, Star Wars VII eller Interstellar i 4K så kan Star Trek verkligen kännas som stenåldern. Bortsett från Enterprise som fortfarande känns hyfsat modern.

Men, jag lovar att det är inte bildkvaliteten som gör en serie bra, det förstår man när man har sett Babylon 5.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag anser att Deep Space 9 är den bästa av serierna, dock inte den man bör börja med. Jag skulle nog precis som de flesta ha börjat med TNG, därefter följt upp med DS9 och Voyager. Jag hade dock blandat upp med TOS lite nu och då - i den serien finns några av de bästa avsnitten, och man får inte underskatta värdet av bakgrundsinformationen som man får i den serien.

Sedan får man inte glömma bort den animerade serien -två säsongen mellan 1973 och 1974. Förvånansvärt bra, och där var man inte heller bunden av den tidens specialeffekter utan kunde ta ut svängarna rejält med utomjordiska besättningsmän etc.

Däremot anser jag att reboot-filmerna är en styggelse som inte förtjänar att kallas Star Trek.

Dessutom vill jag slå ett slag för Star Trek i dess andra former - jag är själv en flitig läsare av Star Trek-böcker, samlar även på dem - har passerat 300 böcker för en tid sedan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Ja firefly var en succee. Det finns en rätt stor fandom idag som försöker få tillbaka serien. Däremot så misslyckades produktionen rätt episkt när dom inte ens lyckades sända avsnitten i rätt ordning. Serien lämnade en hel del frågor som Serenity svarade på, men känns ändå som det hade funnits en del utrymme för några säsonger till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@mrqaffe:

Ja firefly var en succee. Det finns en rätt stor fandom idag som försöker få tillbaka serien. Däremot så misslyckades produktionen rätt episkt när dom inte ens lyckades sända avsnitten i rätt ordning. Serien lämnade en hel del frågor som Serenity svarade på, men känns ändå som det hade funnits en del utrymme för några säsonger till.

Jo serien i sig är ju fantastisk och udda på ett väldigt bra sätt, en Scifi western med både bra karaktärer och bra manus, men tvbolagen visste väl inte hur de skulle presentera den utan det tog tid innan den satte sig så publiken hittade den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl som med så mycket annat, man (ja, MAN) bör ser dem i ordningen de är producerade.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag blev inspirerad av den här tråden och satte igång med TOS, trodde jag bara sett TNG när jag var liten, men känner igen TOS avsnitten nu när jag ser dem igen.

Iaf, ontopic, googlade lite och den här tråden har iaf lagt upp det på ett lätthanterligt sätt.
http://forum.gateworld.net/threads/46345-Star-Trek-timeline-w...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Se dem i följande ordning:

Enterprise
TOS (inkl filmerna)
TNG (inkl filmerna)
Voyager

Detta är de enda riktiga Star Trek-serierna. Resten är antingen extremt dåliga, usla kopior eller rent värdelösa.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Blir lite matt på alla "superfans" som älskar att dissa de senaste nya filmerna. Jag som urgammal fan tycker de är riktigt bra och har svårt att förstå allt jäkla snack om döden för Star Trek. Dessutom tycker jag att nya Star Trek Discovery är lysande vilket antagligen betyder att jag borde brännas på bål enligt vissa "internetkritiker".

Kan tilläga att jag på nittiotalet var med i West Coast Trekkers och hade mitt livs bioupplevelse när vi såg Star Trek First Contact innan premiären efter en hel dag med andra Star Trek-filmer. Var magiskt på Draken i Gbg med fullsatt bio med bara fanatiska Trekkers.

Jag tycker inte man ska hoppa över TOS, är gammal och gnisslig men historierna är väl så bra som nyare varianter.

Sedan så är det logiska att gå på TNG (som är min favorit alla kategorier) och Deep Space Nine.

Sedan ska man inte glömma bort alla de suveräna filmerna. Mina favoriter är The Wrath Of Kahn, The Voyage Home och First Contact.

Hur man än ser på det så har du som nybörjare en ocean av riktigt bra Sci-Fi framför dig. Dock ska man ha klart för sig att alla inte gillar detta, smaken är som bekant som baken.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO