SSH genom FileZilla: hur komma åt filer som ligger i en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

SSH genom FileZilla: hur komma åt filer som ligger i en extern hårddisk?

Hej!

För några dagar sedan skapade jag en tråd angående eventuell förlust av data i min 3 TB'are. I dag installerade jag Debian Server (i386-varianten) på min gamla Dell Dimension 4550, då min fars dator inte kunde hantera virtualisering (som tydligen är ett krav gällande desktop-varianterna av Linux-distributionerna).

Jag vill kunna komma åt innehållet som ligger i den externa hårddisken (3 TB'aren), men jag vet inte hur. Man kan säga att jag är en liten nybörjare inom Linux-världen. Hur ska jag göra för att kunna hantera innehållet genom FileZilla? Vad för kommando(n) och mer?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på som lösning är att installera xpenology på ett USB-minne. Finns en tråd om det här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det jag tänker på som lösning är att installera xpenology på ett USB-minne. Finns en tråd om det här på forumet.

Det där såg mycket intressant ut. Men tills jag orkar fixa in det systemet, hur löser det jag är ute efter?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Entusiast

Om disken ifråga är ansluten och monterad, så är det bara att navigera filezilla till den aktuella sökvägen. Men om disken ifråga inte är monterad, krävs det lite extra handpåläggning via en terminal och ett par kommandon innan filerna är tillgängliga.

kommandot ni söker är "mount", och såvitt jag vet kan inga terminalkommandon exekveras ifrån filezilla. Därför behöver ni även en terminalhanterare, såsom putty.
Likaså bör servern ifråga tillåta terminalaccess via ssh också. Det borde fungera, men vissa högsäkerhets-konfigurationer har den typen av access avstängt.

Här kan ni läsa mer om "mount": http://linux.die.net/man/8/mount

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om disken ifråga är ansluten och monterad, så är det bara att navigera filezilla till den aktuella sökvägen. Men om disken ifråga inte är monterad, krävs det lite extra handpåläggning via en terminal och ett par kommandon innan filerna är tillgängliga.

kommandot ni söker är "mount", och såvitt jag vet kan inga terminalkommandon exekveras ifrån filezilla. Därför behöver ni även en terminalhanterare, såsom putty.
Likaså bör servern ifråga tillåta terminalaccess via ssh också. Det borde fungera, men vissa högsäkerhets-konfigurationer har den typen av access avstängt.

Här kan ni läsa mer om "mount": http://linux.die.net/man/8/mount

Tack.

Jag har endast SSH installerat på servern och hårddisken är inte monterad i systemet. Jag har lekt runt lite med att försöka montera, men systemet säger bara att disken does not appear to be an md device, samt mount: unknown filesystem type 'linux_raid_member'. Nu vågar jag inte leka runt mer, så jag inväntar på någon som verkligen kan sin sak inom detta område. Jag vill ju inte förlora något innehåll i disken.

Jag har även frågat unix.stackexchange.com, men de verkar vara totalt ointresserade av att ens läsa min fråga.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ska behöva ssh:a till den. Tänker du navigera till den från en annan dator? I så fall måste du se till att ssh-servern är startad på den dator där 3tb-disken sitter.
Ser debian disken? Nu kan jag inget om debian men kan den läsa ext-formaterade (som jag förstod av din text så är det ext och då troligen ext3 eller ext4) diskar out of the box? Annars lär du installera rätt paket så att filsystemet ext blir läsbart.
Ext är dock väldigt standard så jag skulle bli förvånad om det inte gick.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack.

Jag har endast SSH installerat på servern och hårddisken är inte monterad i systemet. Jag har lekt runt lite med att försöka montera, men systemet säger bara att disken does not appear to be an md device, samt mount: unknown filesystem type 'linux_raid_member'. Nu vågar jag inte leka runt mer, så jag inväntar på någon som verkligen kan sin sak inom detta område. Jag vill ju inte förlora något innehåll i disken.

Jag har även frågat unix.stackexchange.com, men de verkar vara totalt ointresserade av att ens läsa min fråga.

Orkar inte klicka vidare

Gäller att kärnan har stöd för partitionstypen / en standard dist brukar ha ext2/3 om det är annat får du dubbelkolla detta
Gäller att kärnan har stöd för USB, osv misstänker att en standard dist har det default.

Gäller att det inte är några konstigheter, raid osv varför nu en USB skulle ha det, isåfall får du leta vidare men generellt för att mounta en disk på linux .....

som root eller sudo med disken ansluten (där type = vfat, ext3 osv och device /dev/device) / disken bör synas när du kör fdisk -l
# fdisk -l

# pmount eller pumount /device (mountas i media) tror jag dålig koll på USB
eller
# mkdir /mnt/changetowhatyouwant
# mount -t type device changetowhatyouwant

Permalänk
Medlem

Kan inget om Synology, men har du testat deras rekommendationerna?
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Dvs något i stil med:

sudo apt-get update sudo apt-get install mdadm lvm2 sudo mdadm -Asf sudo vgchange -ay sudo lvscan sudo mount /dev/VG1/LV1 /mnt

Så hittar du filerna i /mnt sedan om allt gick bra.

Edit: Såg att du köpte en ny NAS istället.
Med lite linux-vana med raid och LVM så är detta en lätt sak, och något du riskfritt gör på en minut eller två.
Och tänk på backup. Om datan är viktig så lita inte på en ensam NAS. Hårddiskar går sönder, hårdvara strular ibland, och du kan få NASen stulen eller att huset brinner ner, eller vattenläckage eller något annat som förstör hela NASen med all data. Backup är alltid ett måste för viktig data...