iOS9 error 53 = förlorad data för alltid!

Permalänk
Medlem

iOS9 error 53 = förlorad data för alltid!

För de som missat nyheten och använder sig av icke original komponent utav Touch ID eller kabel. Låt bli att uppdatera till iOS9 eller använd endast original komponenter utav dessa, för slippa error 53 och få iphone/ipad brickad. All data lagrad på enheten kommer gå förlorad för alltid och iphone/ipad blir helt obrukbar. Apple kommer inte hjälpa till med någonting vid error 53 fel och man blir tvungen köpa nytt.

error 53

Mycket dåligt utav Apple att inte gå ut med detta information och förvarna folk innan man uppdaterar till iOS9.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

För er som vill läsa hos en mer trovärdig källa kolla här: http://www.99mac.se/artikel/8289-tredjepartsreparationer-av-t...

EDIT:
Ordet "källa" var fel ord att använda. Det jag syftade på var att XPerion:s vinklade inlägg inte var trovärdigt. För mig låter det bara bra att telefonen slutar fungera som den ska om man går till en icke-aktoriserad reparatör. Detta error 53 betyder bara att säkerhetsrutinerna fungerar som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

För er som vill läsa hos en mer trovärdig källa kolla här: http://www.99mac.se/artikel/8289-tredjepartsreparationer-av-t...

På vilket sätt skiljer det som du kallar för mer trovärdig källa jämfört med The Guardians eller vad andra sajter rapporterats?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Apple is the shit

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

För er som vill läsa hos en mer trovärdig källa kolla här: http://www.99mac.se/artikel/8289-tredjepartsreparationer-av-t...

För 99mac.se är mer trovärdiga än en internationell tidning grundad på tidigt 1800-tal som flerfaldigt vunnit olika journalistiska priser, inklusive bästa nyhetstidningen i världen och senast 2014 fick the Pulitzer Prize för Public Service som är ett av om inte det mest prestige fyllda pris man kan få inom nyhetsvärlden....?

99mac.se använder förövrigt just den artikeln från the guardian som källa ^^
"Till tidningen The Guardian berättar Apple att felmeddelande 53 som kunderna fått fram i samband med uppdateringen i själva verket handlar om en säkerhetsfunktion framtagen för att skydda den säkra enklaven som hör till Touch ID-sensorn."

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Men vänta nu?
Apple har väl alltid rekommenderat orignal delar? och inte använda andra laddare osv.
Som exempel om du chiptrimmar din helt nya bil så får du nog inte hjälp av biltillverkaren om bilen går sönder.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av XPerion:

På vilket sätt skiljer det som du kallar för mer trovärdig källa jämfört med The Guardians eller vad andra sajter rapporterats?

Jag syftade på ditt vinklade och icke-trovärdiga inlägg, inte på The Guardian.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

För 99mac.se är mer trovärdiga än en internationell tidning grundad på tidigt 1800-tal som flerfaldigt vunnit olika journalistiska priser, inklusive bästa nyhetstidningen i världen och senast 2014 fick the Pulitzer Prize för Public Service som är ett av om inte det mest prestige fyllda pris man kan få inom nyhetsvärlden....?

99mac.se använder förövrigt just den artikeln från the guardian som källa ^^
"Till tidningen The Guardian berättar Apple att felmeddelande 53 som kunderna fått fram i samband med uppdateringen i själva verket handlar om en säkerhetsfunktion framtagen för att skydda den säkra enklaven som hör till Touch ID-sensorn."

Det var alltså inte The Guardian som jag tyckte inte var trovärdig, det var XPerion:s vinklade inlägg jag inte tyckte var trovärdigt.

Permalänk
Medlem

Klockrena svar , Swec är ju på väg ner i papperskorgen.
Av 8 replys till tråden har vi:
* 1 troll
* 5 OT-inlägg som gnäller över källkritik
* 1 reply av mig som whajnar
* 1 vettigt ontopic-inlägg

Förstår inte varför folk öht läser tråden, när dom hellre hugger och börjar diskutera off-topic, än ontopic?

Permalänk
Medlem

Detta får mig att undra hur andra mobiltillverkare löser detta, har de någon motsvarighet till "secure enclave" och hur skyddar de sin motsvarighet från att någon modifierar hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Jag syftade på ditt vinklade och icke-trovärdiga inlägg, inte på The Guardian.

Om jag skulle hitta på allting, varför skulle jag bry mig om länka direkt till Guardians artikeln om error 53?
Meddelade Apple alla om error 53 felet? Står det någonstans i iOS9 uppdate changelogg om detta?

Din länk till det vad du kallar för mer trovärdig, däremot vinklar till det hela genom att undanhålla information om kunder har blivit nekad hjälp från Apple supporten när dom gick dit med error 53 felet. Folk har blivit direkt nekad och rekommenderas köpa nytt istället. Ingen hjälp alls från att rädda datan som lagras på iphonen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Men vänta nu?
Apple har väl alltid rekommenderat orignal delar? och inte använda andra laddare osv.
Som exempel om du chiptrimmar din helt nya bil så får du nog inte hjälp av biltillverkaren om bilen går sönder.

Det handlar inte om original delar, utan om Apple inte informerar om detta för allmänheten innan folk uppdaterar till iOS9.
Om du trimmar din bil eller lagar den med icke original delar, går det fortfarande laga den med lämna in till en riktigt verkstad.
Vid error 53, är det kört och det går inte använda mobilen ens.

Det "finstilta" från Apple säger att det är för kundens bästa. För säkerhetens skull så andra ska inte få tillgång till mobilens data.
Men sanningen är Apple vill ha monopol över all reparationer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det handlar inte om original delar, utan om Apple inte informerar om detta för allmänheten innan folk uppdaterar till iOS9.
Om du trimmar din bil eller lagar den med icke original delar, går det fortfarande laga den med lämna in till en riktigt verkstad.
Vid error 53, är det kört och det går inte använda mobilen ens.

Det "finstilta" från Apple säger att det är för kundens bästa. För säkerhetens skull så andra ska inte få tillgång till mobilens data.
Men sanningen är Apple vill ha monopol över all reparationer.

https://www.youtube.com/watch?v=_tOaWuvTjFg

Så mycket dravel..."All your data is gone!" Har du dina "bäbisbilder, meddelanden från din döda maka/make" osv helt utan backup så får du ju lite skylla dig själv. Blir du bestulen, tappar bort telefonen eller på annat sätt skadar den så pass mycket att inte kan komma åt datat är det också borta för alltid...

Backup idag är ju så otroligt smidigt med iCloud, du behöver ju inte göra någonting själv. Finns ingen anledning att inte använda det.

Att reperation av hemknappen blev ett problem (av säkerhetsskäl) i och med TouchId är väl ingen nyhet?
https://www.ifixit.com/Answers/View/173683/Why+would+the+home...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Så mycket dravel..."All your data is gone!" Har du dina "bäbisbilder, meddelanden från din döda maka/make" osv helt utan backup så får du ju lite skylla dig själv. Blir du bestulen, tappar bort telefonen eller på annat sätt skadar den så pass mycket att inte kan komma åt datat är det också borta för alltid...

Backup idag är ju så otroligt smidigt med iCloud, du behöver ju inte göra någonting själv. Finns ingen anledning att inte använda det.

Att reperation av hemknappen blev ett problem (av säkerhetsskäl) i och med TouchId är väl ingen nyhet?
https://www.ifixit.com/Answers/View/173683/Why+would+the+home...

Så du går och köper en helt ny dator för 10k, för att HDDn har kraschat och som bara kostar 700kr att byta ut?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så du går och köper en helt ny dator för 10k, för att HDDn har kraschat och som bara kostar 700kr att byta ut?

Du kan ju börja med att sluta dra dåliga paralleller.

Telefonen kan potentiellt sluta fungera om den detekterar att vissa säkerhetsrelaterade komponenter manipulerats av icke-auktoriserad personal. Att "Achmeds Displaybyte & Vattenpipor" tycker att det är en konspiration är inte värt att kommentera ens, med tanke på att det finns ett större antal certifierade verkstäder som inte är Apple. Att inte använda iCloud har sina risker på en enhet som är designad för att brickas om den försöker accessas av obehöriga, och gillar man inte den säkerheten så är det bättre att köpa något vidöppet Android-såll.

Permalänk
Medlem

Jo man tycker att de borde informera att de infört hårdare skydd mot icke orginaldelar. Men samtidigt har de bara supportat orginaldelar hela tiden.

Räcker det med orginaldelar, eller krävs det att man gör något med mjukvaran i telefonen också?

Förstår Apple att de vill ha lite koll på touch-id. Rätt som det är säljs det kinesiska kopior med en bakdörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan ju börja med att sluta dra dåliga paralleller.

Telefonen kan potentiellt sluta fungera om den detekterar att vissa säkerhetsrelaterade komponenter manipulerats av icke-auktoriserad personal. Att "Achmeds Displaybyte & Vattenpipor" tycker att det är en konspiration är inte värt att kommentera ens, med tanke på att det finns ett större antal certifierade verkstäder som inte är Apple. Att inte använda iCloud har sina risker på en enhet som är designad för att brickas om den försöker accessas av obehöriga, och gillar man inte den säkerheten så är det bättre att köpa något vidöppet Android-såll.

Så när ni Apple fans, säger att folk får skylla sig själva om man inte tar backup så får man skylla sig själva är en väldigt bra lösning på problemet? På vilket sätt hjälper det med att Apple vägra laga den, även man tar den direkt till en Apple center och dom vill folk köpa en helt ny iphone istället laga den gamla?
Ett vidöppet android såll telefon som man riktigt själv äger och gör exakt vad man vill med den. Är mycket bättre än bara hyra mobilen från Äpplet och låta Äpplet styra över produkter som man faktiskt själv har köpt.

Skrivet av jocke92:

Jo man tycker att de borde informera att de infört hårdare skydd mot icke orginaldelar. Men samtidigt har de bara supportat orginaldelar hela tiden.

Räcker det med orginaldelar, eller krävs det att man gör något med mjukvaran i telefonen också?
Nej, behöver pairas ihop med enheten också. Fast det orkar jag fan inte gå in på. Då dyker säkert nån annan frälst Apple fan med massa nya argument igen.

Förstår Apple att de vill ha lite koll på touch-id. Rätt som det är säljs det kinesiska kopior med en bakdörr

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så när ni Apple fans, säger att folk får skylla sig själva om man inte tar backup så får man skylla sig själva är en väldigt bra lösning på problemet? På vilket sätt hjälper det med att Apple vägra laga den, även man tar den direkt till en Apple center och dom vill folk köpa en helt ny iphone istället laga den gamla?
Ett vidöppet android såll telefon som man riktigt själv äger och gör exakt vad man vill med den. Är mycket bättre än bara hyra mobilen från Äpplet och låta Äpplet styra över produkter som man faktiskt själv har köpt.

Du verkar ha allvarliga problem med att förstå att inte ens Apple kan ta sig in i en iPhone, och inte kan återställa en som säkerhetsmekanismerna lösts ut på. För övrigt har de ingen som helst moralisk skyldighet att reparera något som obehöriga varit inne och rotat i, och förstört. Du förstår dig som sagt inte alls på Apples säkerhetskoncept överhuvudtaget, och har dessutom bestämt dig för att "Apple är dumma", så detta är ju inte ens en diskussion.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Men vänta nu?
Apple har väl alltid rekommenderat orignal delar? och inte använda andra laddare osv.
Som exempel om du chiptrimmar din helt nya bil så får du nog inte hjälp av biltillverkaren om bilen går sönder.

Skillnaden här är att folk som bytt ut delar för ett bra tag sen, telefonen har fungerat utmärkt och utan fel, sen har apple med en ny uppdatering beslutat sig för att (utan att telefonen i sig varit trasig), göra den totalt oanvändbar och effektivt förstöra all data. Om du moddar bilen så kan du fortfarande ta in den på verkstaden och få den fixad, och dessutom så beslutar inte mjukvaran i bilen för att självförstöra sig om den märker att du installerat en icke original del som i övrigt funkar utmärkt som ersättare för den gamla delen.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du verkar ha allvarliga problem med att förstå att inte ens Apple kan ta sig in i en iPhone, och inte kan återställa en som säkerhetsmekanismerna lösts ut på. För övrigt har de ingen som helst moralisk skyldighet att reparera något som obehöriga varit inne och rotat i, och förstört. Du förstår dig som sagt inte alls på Apples säkerhetskoncept överhuvudtaget, och har dessutom bestämt dig för att "Apple är dumma", så detta är ju inte ens en diskussion.

Alltså, du verkar inte förstå sig att det inte har med Apples säkerhetens att göra. Att dom inte INFORMERAR det i förväg om error 53 och står ingenstans i changelogg (om nu det finns nån) att detta kan hända vid iOS9 uppdatering är PROBLEMET!
Sen går det att återställa, om Apple bara går med på att få den lagad hos DERAS verkstad och återställa kundens data. Men detta VÄGRAR dom också med på att göra och vill hellre kunden ska köpa en helt ny iphone istället.

Att ta upp detta i diskussion med en Apple frälst person som dig och inte kan ens se poängen i det hela är helt meningslös!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tycker de gör rätt att ej tillåta icke-original Touch ID, men tycker de borde göra det på ett annat sätt, t.ex. istället ha en ruta som säger "Denna Touch-ID läsare kan ej användas. Fingeravtryck kommer ej läsas av. Kontakta Apple support.", och gör då knappen till en vanlig hemknapp och allt gällande Touch ID inaktiveras.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så när ni Apple fans, säger att folk får skylla sig själva om man inte tar backup så får man skylla sig själva är en väldigt bra lösning på problemet? På vilket sätt hjälper det med att Apple vägra laga den, även man tar den direkt till en Apple center och dom vill folk köpa en helt ny iphone istället laga den gamla?
Ett vidöppet android såll telefon som man riktigt själv äger och gör exakt vad man vill med den. Är mycket bättre än bara hyra mobilen från Äpplet och låta Äpplet styra över produkter som man faktiskt själv har köpt.

När jag läser dina inlägg börjar fundera över om detta bara är en allmän hattråd på Apple från din sida. Eller om du faktiskt vill diskutera Error 53.

Jag har nu inte satt mig in i problemet "error 53". Därför undrar jag lite:

Vet man vad Error 53 orsakas av? Är det att man byter ut exempelvis touchID till något kinaskräp? Och så vitt jag vet säger väl Apple åt sina kunder att använda sig av sina auktoriserade återförsäljare så att de kan garantera att den fungerar.

Om man vänder sig till en icke auktoriserad återförsäljare har man ju redan där avböjt deras rekommendationer och bör inte kunna klaga på att telefonen kanske inte fungerar efteråt.

Edit: För att dra en överdriven parallell (eftersom jag såg att du drog en aning överdriven ovan):

Om du laddar ner en film på ett olagligt sätt och sedan får virus. Går du då till filmskaparna och blir sur för att de inte berättade att det KAN finnas virus i denna nedladdade film?

En överdriven parallell kan man tycka, men när du drog upp exemplet med bilen så får man själv dra till antar jag!

Permalänk
Medlem

Betyder detta att fingeravtrycksläsaren på iphone inte bara är en läsare utan den håller på med en massa annat också?

Låter som dålig konstruktion enligt mig, speciellt då de haft problem med hemknappar sen åratal tillbaka. Avsaknaden av andra knappar gör ju att denna används mycket vilket får den att slitas ut i fortare takt.

Har ingen koll på hur tekniken fungerar men man tycker ju att knappen bara borde fungera som en läsare och inte vara bunden till någon hårdvara. Ungefär som på bilar där antennen runt tändningslåset är bara en antenn som skickar vidare information.

Fast skumt om det gått och byta ut knappen tidigare. Isf borde de kunnat gjort så telefonen blivit låst men fortfarande gjort så man kunde knata in på någon appleaffär och fått den upplåst eller fått sina filer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så du går och köper en helt ny dator för 10k, för att HDDn har kraschat och som bara kostar 700kr att byta ut?

Som sagt, märklig jämförelse. Jag skulle går till Apple, eller någon av deras auktoriserade servicepartners om jag inte bodde nära en Apple store ifall min hemknapp slutade fungera.

Skrivet av creativ:

Betyder detta att fingeravtrycksläsaren på iphone inte bara är en läsare utan den håller på med en massa annat också?

Låter som dålig konstruktion enligt mig, speciellt då de haft problem med hemknappar sen åratal tillbaka. Avsaknaden av andra knappar gör ju att denna används mycket vilket får den att slitas ut i fortare takt.

Har ingen koll på hur tekniken fungerar men man tycker ju att knappen bara borde fungera som en läsare och inte vara bunden till någon hårdvara. Ungefär som på bilar där antennen runt tändningslåset är bara en antenn som skickar vidare information.

Fast skumt om det gått och byta ut knappen tidigare. Isf borde de kunnat gjort så telefonen blivit låst men fortfarande gjort så man kunde knata in på någon appleaffär och fått den upplåst eller fått sina filer tillbaka.

Som jag förstår det är TouchId-sensor är parad med iPhonens SoC (A7/8/9) där fingeravtrycks-informationen lagras. Högst sannolikt av den anledningen att du inte bara skall kunna byta TouchId-sensorn mot vilken skum 3rd part som helst.
Så du kan inte och har mig veterligen aldrig kunnat byta ut home-knappen utan att förstöra TouchId såvida du inte går till Apple eller någon av dess auktoriserade servicepartners.

Mycket möjligt att just Error 53 började med iOS9, att din tredjeparts home-knapp utan TouchId fungerade fram tills att iOS 9 och skannade av och märker att det inte är en orginalsensor. Det är ju dock inte heller något nytt, iOS 9 har varit ute bra länge nu. Apple har en egen informations sida om "Error 53": https://support.apple.com/en-us/HT205628

Med tanke på aftonbladet-rubriken och att detta definitivt inte är något nytt så håller jag med @Forsgren, vad var egentligen poängen med tråden?

Permalänk
Medlem

Jag hade error 53 på min iphone 6+. Gick till Apple store i täby och fick en ny telefon utan att betala något.

Permalänk
Medlem

Kan inte Apples agerande, om än något bryskt, relateras till att de har en säkerhetsklassning av iPhone. Såg ex detta:
http://iphone.appleinsider.com/articles/13/05/17/pentagon-off...

Vilket betyder att någon i amerikanska DoD har tittat på hur Apple bygger och hanterar iPhone...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

Men vänta nu?
Apple har väl alltid rekommenderat orignal delar? och inte använda andra laddare osv.
Som exempel om du chiptrimmar din helt nya bil så får du nog inte hjälp av biltillverkaren om bilen går sönder.

Det är väl klart att du får hjälp att fixa bilen, men du får sannolikt stå för kostnaderna själv då garantin troligtvis inte täcker skadan, men Mercedes 'brickar' ju inte din helt nya miljon-Merca så du får bogsera den till skroten bara för att du har fultrimmat den. Det hade ju vart fullständigt sinnessjukt.

Skrivet av eriohm:

För mig låter det bara bra att telefonen slutar fungera som den ska om man går till en icke-aktoriserad reparatör. Detta error 53 betyder bara att säkerhetsrutinerna fungerar som dom ska.

Verkligen? Så det tog alltså Apple 16 månader, SEXTON, att fixa så att detta system fungerar?! För mig låter det helt åt skogen.

Skrivet av Sveklockarn:

Du förstår dig som sagt inte alls på Apples säkerhetskoncept överhuvudtaget, och har dessutom bestämt dig för att "Apple är dumma", så detta är ju inte ens en diskussion.

Det är det ju ingen som verkar göra då denna funktion har funnits i telefonen sedan lanseringen 2014 och först nu, nästan ett och ett halvt år senare beslutar alltså Apple att 'bricka' telefoner som har fungerat klanderfritt med icke originalsensor. Vad är det för "säkerhetskoncept", undrar jag.

"We take customer security very seriously and Error 53 is the result of security checks designed to protect our customers. iOS checks that the Touch ID sensor in your iPhone or iPad correctly matches your device's other components. If iOS finds a mismatch, the check fails and Touch ID, including for Apple Pay use, is disabled. This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used."

Det här är ju bara ren rappakalja. Det hade ju vart en sak om telefonen slutade att fungera direkt efter oauktoriserat byte av Touch ID-sensorn, men så är ju inte fallet och därför har iphone 6 aldrig haft den säkerheten Apple påstår att den har, tills nu.

Skamligt beteende av Apple, men vad annat är att vänta av ett företag som drivits av en sådan skitstövel som Jobs.

Permalänk
Medlem

Detta är lika mycket bullshit som att apple store påstod att både min och morsans iPhone 6or var "böjda" och vägrade godkänna reparation (ett garantiärende och ett skärmbyte vi tänkte betala för). Istället var det utbytesenheter för 2900kr stycket som gällde. Har en vän som också blev hänvisad till "böjd telefon" på sin 2 veckors gamla 6a när han hade nått problem med hemknappen och garantin var därmed helt upphörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det handlar inte om original delar, utan om Apple inte informerar om detta för allmänheten innan folk uppdaterar till iOS9.
Om du trimmar din bil eller lagar den med icke original delar, går det fortfarande laga den med lämna in till en riktigt verkstad.
Vid error 53, är det kört och det går inte använda mobilen ens.

Det "finstilta" från Apple säger att det är för kundens bästa. För säkerhetens skull så andra ska inte få tillgång till mobilens data.
Men sanningen är Apple vill ha monopol över all reparationer.

https://www.youtube.com/watch?v=_tOaWuvTjFg

Skrivet av danielmw2:

Skillnaden här är att folk som bytt ut delar för ett bra tag sen, telefonen har fungerat utmärkt och utan fel, sen har apple med en ny uppdatering beslutat sig för att (utan att telefonen i sig varit trasig), göra den totalt oanvändbar och effektivt förstöra all data. Om du moddar bilen så kan du fortfarande ta in den på verkstaden och få den fixad, och dessutom så beslutar inte mjukvaran i bilen för att självförstöra sig om den märker att du installerat en icke original del som i övrigt funkar utmärkt som ersättare för den gamla delen.

Såg det nu att det framförallt hade hänt på mobiler som hade reparerats innan ios9 släpptes. Och att det hade funkat bra då. Det hade iofs varit en bättre variant att touch hade stängt av sig helt och man fått en varning av telefonen som sagt till en att kontakta apple supporten.

Men jag står fast vid att man ändå bara bör hålla sig till original delar och att reparera sin telefon hos apple eller någon apple auktionerad verkstad. Eller så klart motsvarande om man har windowsphone/android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Verkligen? Så det tog alltså Apple 16 månader, SEXTON, att fixa så att detta system fungerar?! För mig låter det helt åt skogen.

Det är det ju ingen som verkar göra då denna funktion har funnits i telefonen sedan lanseringen 2014 och först nu, nästan ett och ett halvt år senare beslutar alltså Apple att 'bricka' telefoner som har fungerat klanderfritt med icke originalsensor. Vad är det för "säkerhetskoncept", undrar jag.

Det här är ju bara ren rappakalja. Det hade ju vart en sak om telefonen slutade att fungera direkt efter oauktoriserat byte av Touch ID-sensorn, men så är ju inte fallet och därför har iphone 6 aldrig haft den säkerheten Apple påstår att den har, tills nu.

Skamligt beteende av Apple, men vad annat är att vänta av ett företag som drivits av en sådan skitstövel som Jobs.

Som jag sa tidigare. Icke-auktoriserat byte av hemknapp har alltid gjort TouchID obrukbar, ända sen 5S och TouchID lanserades. Så det i sig är ingen nyhet utan det "säkerhetskonceptet" har funnits där hela tiden. Skillnaden som kom när iOS 9 (alltså för typ ett halvår sedan) är ju att de valt att inte tillåta icke-auktoriserat byte hemknappen alls.

Förstår verkligen inte varför det här skulle vara intressant nu, de flesta med iPhone 5S och nyare har sannolikt uppdaterat sin telefon för längesen (om de nu velat göra det).