Displayport till Dvi adapter (nvidia gtx 980ti)

Permalänk
Medlem

Displayport till Dvi adapter (nvidia gtx 980ti)

Hej
Jag undrar om någon här vet om någon displayport till dual-link dvi adapter som funkar?
Jag har köpt två olika adaptrar, men ingen har funkat tyvärr :/
Jag har för närvarande tre BenQ 2411t som enbart har DVI och HDMI portar.
Tyvärr så går det inte nå bra då mitt 980Ti har 1 dvi, hdmi och displayport.
Här är en av de adaptrar jag köpt och testat men tyvärr inte funkat: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=678249&ws_tp1=cp... (ledsen för lång url)

Hoppas att någon där ute har haft samma problem och vet en lösning.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Brobba
Får du nån bild överhuvudtaget samt vilken tillverkare är det på ditt 980ti kort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Brobba
Får du nån bild överhuvudtaget samt vilken tillverkare är det på ditt 980ti kort?

Nej jag får ingen bild, tyvärr.
Jag har ett MSI kort (https://www.inet.se/produkt/5411439/msi-geforce-gtx-980-ti-6g...)

Permalänk
Medlem

Displayport kan skicka en single-link DVI-signal, vilket är vad såna där passiva adaptrar använder. För att få ut 144 Hz så krävs en aktiv adapter, men jag känner inte till någon sådan som klarar 144 Hz (och de som finns kostar 1000+ kr). Om du vill få ut 144 Hz på tre skärmar så måste du nog tyvärr byta skärmar eller grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Displayport kan skicka en single-link DVI-signal, vilket är vad såna där passiva adaptrar använder. För att få ut 144 Hz så krävs en aktiv adapter, men jag känner inte till någon sådan som klarar 144 Hz (och de som finns kostar 1000+ kr). Om du vill få ut 144 Hz på tre skärmar så måste du nog tyvärr byta skärmar eller grafikkort.

Finns det något kort som klarar av 3st HDMI/DVI på 144Hz?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Finns det något kort som klarar av 3st HDMI/DVI på 144Hz?

Nja, det är väl något äldre kort som gäller i så fall, DVI är ju utdöende nu.

Men jag hittade faktiskt en adapter som klarar av 1920x1080@144Hz här, men den kostar 165$.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brobba:

Hej
Jag undrar om någon här vet om någon displayport till dual-link dvi adapter som funkar?
Jag har köpt två olika adaptrar, men ingen har funkat tyvärr :/
Jag har för närvarande tre BenQ 2411t som enbart har DVI och HDMI portar.
Tyvärr så går det inte nå bra då mitt 980Ti har 1 dvi, hdmi och displayport.
Här är en av de adaptrar jag köpt och testat men tyvärr inte funkat: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=678249&ws_tp1=cp... (ledsen för lång url)

Hoppas att någon där ute har haft samma problem och vet en lösning.
Tack på förhand

Ska du köra tre skärmar i 144Hz måste du köra 2st DVI och 1 DisplayPort.

Eftersom dina skärmar inte har DisplayPort behöver du en aktiv adapter som fixar jobbet. Dessa är sällsynta och dyra.

Nånting sånt här behöver du (denna klarar dock bara 120Hz): http://www.amazon.com/Accell-B087B-007B-DisplayPort-Dual-Link...
EDIT: Enligt en forumtråd funkar den i 144Hz, men don't take my word for it.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av perost:

Men jag hittade faktiskt en adapter som klarar av 1920x1080@144Hz här, men den kostar 165$.

Oh, äntligen! Verkar vara många som köpt på sig den här typen av skärmar utan att kunna driva dem som det är tänkt. Då är det alltid någon som skapar en lösning. Priset kanske sjunker under 100 dollar inom något år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oh, äntligen! Verkar vara många som köpt på sig den här typen av skärmar utan att kunna driva dem som det är tänkt. Då är det alltid någon som skapar en lösning. Priset kanske sjunker under 100 dollar inom något år?

Frågan är väl om det är värt att lägga 1000kr+? (per skärm)

Blir det bra bildkvalitet? (Färger mm)
Hållbarhet/Livslängd?
Kompatibilitet?

Naturligtvis finns det de som kommer välja adaptern, men jag hade hellre valt en ny "testad" skärm.
Sen självklart så är alternativ alltid bra, men man måste fundera på om det är värt det om skärmarna tex är några år och riskerar haverera snart ändå. (Dock är det ofta kondensatorerna till spänningsomvandlingen, som går att fixa, men ändå)

Permalänk
Medlem

Ja ni.. Känns kanske lite väl att köpa på sig adaptrar för flera tusen Jag bytte upp mig från ett 690 (Om ni undrar varför jag har 3 skärmar som inte alls går ihop med nuvarande grafikkort) och den hade ju DVI-slotar och då kunna jag som sagt köra alla 3 skärmar i 144hz.
Kanske bättre och försöka hitta 2 hyfsade 24" skärmar som har DP? Jag kan ju ha kvar en BenQ som main-skärm och ha den på 144hz eftersom att den är kopplat till mitt enda DVI-uttag.
Jag är f.ö väldigt tacksam för dem svar jag fått hittills! Väldigt vänligt av er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brobba:

Kanske bättre och försöka hitta 2 hyfsade 24" skärmar som har DP? Jag kan ju ha kvar en BenQ som main-skärm och ha den på 144hz eftersom att den är kopplat till mitt enda DVI-uttag.

Det beror ju på vilka krav du har. Behöver t.ex. alla tre skärmarna gå i 144 Hz, eller går det kanske bra om de andra två skärmarna kör 60 Hz? De billiga passiva DP->DVI-adaptrarna ska ju klara av att driva skärmarna i 60 Hz.

Om du vill ha tre skärmar som kör 144 Hz och inte byta ner dig när det gäller grafikkort så är det dock endast dyra aktiva adaptrar eller nya skärmar som gäller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Paddanx:

Naturligtvis finns det de som kommer välja adaptern, men jag hade hellre valt en ny "testad" skärm.

Japp. Att hamna i en sits där man tvingas lägga 1000+ kronor på en aktiv signalomvandlare är verkligen en följd av att man köpte fel produkt till att börja med.

Permalänk
Medlem

@perost: Det räcker för mig om main-skärmen är på 144hz men har testat adaptrar men inte fått bild på någon av skärmarna.
Jag är öppen för förslag på adaptrar som folk har testat och vet att dom funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brobba:

@perost: Det räcker för mig om main-skärmen är på 144hz men har testat adaptrar men inte fått bild på någon av skärmarna.
Jag är öppen för förslag på adaptrar som folk har testat och vet att dom funkar.

Tror problemet är att de just är så sällsynta, så otestade och specialgjorda att du inte har mycket val än att själv agera betatestare. Men visst... man kan hoppas att någon har testat före dig, så att du har rimlig chans att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Vet ni om någon hyfsad 24" skärm med DP som man kan fästa till en skärmhållare?