Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Permalänk
Medlem

Varför har de ens utvecklat den typen av usb kontakt? Är folk så lata att de inte orkar tänka på att koppla på rätt sätt? I-landsproblem.. nu måste man skaffa nya kablar pffs.. det kommer att bli den nya standarden tror jag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Vico:

Varför har de ens utvecklat den typen av usb kontakt? Är folk så lata att de inte orkar tänka på att koppla på rätt sätt? I-landsproblem.. nu måste man skaffa nya kablar pffs.. det kommer att bli den nya standarden tror jag

Fast det är inte direkt relaterat till att kabeln är vändbar. USB behövde en ny kontakt för att få med all ny funktionalitet. Typ A som hängt med sedan 90-talet är inte ens i närheten av designad för det som USB används till idag. Då var tanken att köra datortillbehör som inte behövde så mycket handbredd, typ möss och tangentbord via USB. Sen har tekniken utvecklats och behoven ökat och USB-IF har försökt lappa ihop det så gått det går för att behålla kompatibiliteten. USB 1.0 och 2.0 har bara fyra ledare. USB 3.0 la till ett par till med en specialkontakt för att ha kvar bakåtkompatibiliteten vilket var lite av en ljuglösning. Nu var det hög tid för en helt ny kontakt så man slipper ha typ-A, typ-B, mini-A, mini-B, micro-A, mikro-B och sedan USB 3.0 standard A, standard B och mikro-B. Det är en kontakt istället för 9 och som dessutom ger mer funktionalitet. Typ-C och USB 3.1 är specifikt designat för att vara modulärt på signalsidan så den ska hålla lite längre.

Nu har du 24 pinnar istället för 4 för USB 1.0-2.0 och 9 för USB 3.0. Det nötterna som designat kabel hade gjort var att blanda ihop VBUS och jord på de båda kontakterna. Exakt samma fel kan man göra med alla andra USB-kontakter om man är ungefär lika sämst på att läsa en specifikation. Jord är de yttersta pinnarna, alltså 1 och 12, på typ-C och VBUS är pinne 4 och 9 på båda sidorna.

Edit: stavning

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Man får väl hoppas på att det blir den slutgiltiga usb kontakten forever, vi har redan en stor djungel av olika varianter, nu får det vara nog!

Tack för ett utförligt och bra svar

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte direkt relaterat till att kabeln är vändbar. USB behövde en ny kontakt för att få med all nu funktionalitet. Typ A som hängt med sedan 90-talet är inte ens i närheten av designad för det som USB används till idag. Då var tanken att köra datortillbehör som inte behövde så mycket handbredd, typ möss och tangentbord via USB. Sen har tekniken utvecklats och behoven ökat och USB-IF har försökt lappa ihop det så gått det går för att behålla kompatibiliteten. USB 1.0 och 2.0 har bara fyra ledare. USB 3.0 la till ett par till med en specialkontakt för att ha kvar bakåtkompatibiliteten vilket var lite av en ljudlösning. Nu var det hög tid för en helt ny kontakt så man slipper ha typ-A, typ-B, mini-A, mini-B, micro-A, mikro-B och sedan USB 3.0 standard A, standard B och mikro-B. Det är en kontakt istället för 9 och som dessutom ger mer funktionalitet. Typ-C och USB 3.1 är specifikt designat för att vara modulärt på signalsidan så den ska hålla lite längre.

Nu har du 24 pinnar istället för 4 för USB 1.0-2.0 och 9 för USB 3.0. Det nötterna som designat kabel hade gjort var att blanda ihop VBUS och jord på de båda kontakterna. Exakt samma fel kan man göra med alla andra USB-kontakter om man är ungefär lika sämst på att läsa en specifikation. Jord är de yttersta pinnarna, alltså 1 och 12, på typ-C och VBUS är pinne 4 och 9 på båda sidorna.

Bra skrivet, men viktigaste är att säkra sig mot dessa fel. Som jag skrev högre upp, borde USB nu mer komma med en överslags säkring.

För om USB-C kontakten på grund av effekten är känsligare än gamla usbA kontakten, bör det lösas i fall någon tillverkare klantar till det (kan ju hända även kändare tillverkare att det blir fel).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bra skrivet, men viktigaste är att säkra sig mot dessa fel. Som jag skrev högre upp, borde USB nu mer komma med en överslags säkring.

För om USB-C kontakten på grund av effekten är känsligare än gamla usbA kontakten, bör det lösas i fall någon tillverkare klantar till det (kan ju hända även kändare tillverkare att det blir fel).

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med en säkring eller diod är kostnaderna och förlusterna. En diod hade väl dragit 1-2W vid dessa effekter och en säkring är inte praktisk då det är svårt att implementera i kabeln.

Vad sen USB-porten har för skydd låter jag vara osagt, där är det säkert redan nått slags skydd.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Problemet med en säkring eller diod är kostnaderna och förlusterna. En diod hade väl dragit 1-2W vid dessa effekter och en säkring är inte praktisk då det är svårt att implementera i kabeln.

Vad sen USB-porten har för skydd låter jag vara osagt, där är det säkert redan nått slags skydd.

Tänkte USB portarna skulle vara säkrade, denna pixel laptop verkade inte ha ett skydd i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat en diskussion om grammatik (!)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Mm alltså kostar det företagen inget att låta en en ställs göra detta. Så konstigt att ingen gjort de tidigare. Fast gör någon det officiellt genom tex Google blir dom väl stämda skiten ur sig om dom säger något som inte stämmer.

Skrivet av illya_:

Får hålla med om att det vore bra med någon tredje part som säkrar funktionen i sladdar och tilldelar dom någon form av märkning. Då förstås göras på ett bra sätt så att de inte låser ute aktörer av konstiga anledningar eller kostar för mycket.

Ingenjören på google som brände sin dator i nyheten går precis som det står i nyheten systematiskt igenom sladdar han köper på Amazon:
http://www.amazon.com/gp/pdp/profile/A25GROL6KJV3QG/ref=cm_cr...

(Iaf den enda listan jag vet på saker man borde kunna lite på när det kommer till usb typ c)