Permalänk
Medlem

Displayport för HDMI-skärm.

Jag har en G2420HDBL 1080 skärm och har ingen ingång för displayport på den.
Vad har jag för alternativ? Får man någon förbättrad bildkvalitet med nån HDMI -> Displayport adapter-kabel?
Jag har en hel del linjer som far upp och ner i Witcher 3 för tillfället.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag är inte riktigt hundra på hur du tänker här. Eller vad du försöker uppnå. G2420HDBL verkar vara en sju år gammal modell som endast har DVI-anslutning och kör 1920x1080 pixlar.

Med ditt GTX970 torde du alltså kunna gå över såväl den vanliga DVI-kontakten som en HDMI med vanlig adapter.

Något behov av Displayport finns inte, men det är också möjligt via en enkel liten omvandlare för ett par hundralappar.

Men någon skillnad i bildkvalitet blir det inte. Du åstadkommer i grunden exakt samma sak.

Linjer i bilden, vilken typ av linjer är det? Du kanske endast behöver aktivera V-sync?

Permalänk
Medlem

@lucaz: Lyssna på @Laxpudding

Det kan också vara så att din gamla skärm sjunger på sista versen, om det nu inte är screentearing det handlar om..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Jag har bara problem i Witcher 3. Har lirat Farcry 4, BF4 m.m utan några problem.
Men jag ska testa V-Sync och kolla om det hjälper.
Det är lixom flimrar med linjer över bilden.

V-Sync hjälpte inte. Testade att ta restore på alla setting i Nvidia control panel med.
Ska testa installera om drivrutinerna på grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lucaz:

@LudvigLindell: Jag har bara problem i Witcher 3. Har lirat Farcry 4, BF4 m.m utan några problem.
Men jag ska testa V-Sync och kolla om det hjälper.
Det är lixom flimrar med linjer över bilden.

Om det är tearing du har så är det V-sync du behöver aktivera (men det är horribelt, särskilt i 60 Hz, särskilt i FPS-spel; Witcher 3 går nog bra).

Notera hur bilden är "bruten" nära toppen och strax under mitten. Det är tearing.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om det är tearing du har så är det V-sync du behöver aktivera (men det är horribelt, särskilt i 60 Hz, särskilt i FPS-spel; Witcher 3 går nog bra).

http://international.download.nvidia.com/webassets/en_US/shared/images/articles/introducing-the-geforce-gtx-680-gpu/Tearing2-650.png

Notera hur bilden är "bruten" nära toppen och strax under mitten. Det är tearing.

Det är inte tearing jag har, det är mer som ett lätt flimmer på bilden.
Tror det är kombination av inställningar i Witcher 3 + Nvidias inställningar.
Håller på att installera om alla drivrutiner till grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Installerat om drivrutinerna men det var inte problemet.
Var tvungen att dra ner FPS till max 30 och stänga av Nvidia Hairworks in-game.
Det hjälpte mycket men inte helt, men nu går det iaf spela utan att få ett nervöst sammanbrott.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Köpte en ny kabel för en hundring till skärmen. HDMI -> HDMI vilket löste flimmret.
Det orsakades av dåliga signaler från den äldre DVI-kabeln.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Köpte en ny kabel för en hundring till skärmen. HDMI -> HDMI vilket löste flimmret.
Det orsakades av dåliga signaler från den äldre DVI-kabeln.

Bara för att klargöra här.
HDMI ger i sig inte bättre bild än DVI, och inte heller DP är bättre på det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bara för att klargöra här.
HDMI ger i sig inte bättre bild än DVI, och inte heller DP är bättre på det området.

Det stämmer nog. Men jag ville bara lösa problemet med statiskt flimmer med min skärm, vilket HDMI-kabeln löste.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB