Ska Galaxy S6 ha såhär dålig batteritid? S3an håller 4-5 dygn för tusan..

Permalänk

Ska Galaxy S6 ha såhär dålig batteritid? S3an håller 4-5 dygn för tusan..

*UPDATE-lösning för min del* Använder Galaxy s3 laddare och adapter till min galaxy s6 lur och hittils 24 minuters timer+lite surf på 50% ljusstyrka och wifi aktiverat så har den på 24 minuters strecket dragit exakt 2% batteri.

Fick en Galaxy S6 telefon (ej edge) i födelsedagspresent utav ena sidan av släkten. Nu har jag totalt haft den i snart 3 veckor och inte använt den på riktigt förrens nu senaste dagarna då jag kört på min gamla S3:a som jag gillat väldigt mycket men som tyvärr börjat svika mig på olika håll (batteritiden är dock super på s3an).

Första jag märkte var att batteriet sjönk i princip 1% / minut och då var mobilen helt tom på saker... mobilens batteri panel visade dock "14h användning kvar" blabla my ass och superultramegasparläge 24h kvar

Okej tänkte jag och tillslut fick jag nog och gjorde en återställning = min första och vid det här laget hade jag endast öppnat mobilen -> använt den lite och kollat menyer -> laddat upp fullt när den varit 0% (död dvs) och då laddat med medföljande laddare som också jag har en fråga på. VAD innebär Quickcharge och varför skickar samsung med en sådan adapter istället för en vanlig?
Exempelvis Samsung J5 får en vanlig laddare men min nya s6:a fick en quickcharger.

Nåväl efter Reseten/återställningen har jag gjort lite tester jämfört med en kompis iPhone 6 som då är proppad med
Snapchat, Facebook , Messanger, Whatsapp, KIK, Skype, Instagram, Weheartit , och flera andra appar

Min Galaxy S6 har då
noll externa appar bara dom interna , har även disablat ett 20 tal appar tillhörande Google+ , Google mail, google chrome, google sync, google play, google böcker, google musik , google text-till-tal

Alla med såhär långt?
Iallafall vi har under en helg nu använt telefonerna i princip lika mycket. Trots det har jag mindre batteri än honom hela tiden. Låt säga att han har använt sin telefon i 30minuter och surfat på Safari eller vad man nu har i iphone som standard. Jag har gjort i princip samma sak kollat aftonbladet, sweclockers och båda har energisparläge off och mobildata (4G LTE) och plats/location off iallafall jag, möjligt att han har locations/gps on

Då har jag gjort slut på 20% medan han har gjort slut på 5-10%. Hur i helvete är detta möjligt? Så om jag skulle haft installerat alla dom apparna som jag nämnt ovan skulle mitt batteri i princip varit betydligt mycket lägre. Exempelvis Facebook messanger på hans telefon hade vid det här testet redan hunnit dra 10% bara den. Och jag som inte ens har några appar jag har sämre batteri trots det...

Bild tex när min Galaxy S6 bara drar ut allt batteri (innan återställning)
http://s7.postimg.org/h86i6dgbf/Screenshot_2016_02_06_12_40_0...

Bild när mobilen legat mestadels standby på natten och använd en 30 min på morgonen på browsern
http://s14.postimg.org/cnlhqu23l/Screenshot_2016_02_08_10_11_...

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Testade att ladda mobilen från 0% - 100%
Efter 30 sekunder hade s6:an laddat 4% med quick chargern.
Dagen efter provade jag en laddning med en vanlig adapter (en gammal från en annan samsung telefon)
= laddade något långsammare och hållit lite bättre men fortfarande inte i närheten räknat med att jag har 0 appar installerat...?

Ska det vara såhär uselt för 5000kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Fick en Galaxy S6 telefon (ej edge) i födelsedagspresent utav ena sidan av släkten. Nu har jag totalt haft den i snart 3 veckor och inte använt den på riktigt förrens nu senaste dagarna då jag kört på min gamla S3:a som jag gillat väldigt mycket men som tyvärr börjat svika mig på olika håll (batteritiden är dock super på s3an).

Första jag märkte var att batteriet sjönk i princip 1% / minut och då var mobilen helt tom på saker... mobilens batteri panel visade dock "14h användning kvar" blabla my ass och superultramegasparläge 24h kvar

Okej tänkte jag och tillslut fick jag nog och gjorde en återställning = min första och vid det här laget hade jag endast öppnat mobilen -> använt den lite och kollat menyer -> laddat upp fullt när den varit 0% (död dvs) och då laddat med medföljande laddare som också jag har en fråga på. VAD innebär Quickcharge och varför skickar samsung med en sådan adapter istället för en vanlig?
Exempelvis Samsung J5 får en vanlig laddare men min nya s6:a fick en quickcharger.

Nåväl efter Reseten/återställningen har jag gjort lite tester jämfört med en kompis iPhone 6 som då är proppad med
Snapchat, Facebook , Messanger, Whatsapp, KIK, Skype, Instagram, Weheartit , och flera andra appar

Min Galaxy S6 har då
noll externa appar bara dom interna , har även disablat ett 20 tal appar tillhörande Google+ , Google mail, google chrome, google sync, google play, google böcker, google musik , google text-till-tal

Alla med såhär långt?
Iallafall vi har under en helg nu använt telefonerna i princip lika mycket. Trots det har jag mindre batteri än honom hela tiden. Låt säga att han har använt sin telefon i 30minuter och surfat på Safari eller vad man nu har i iphone som standard. Jag har gjort i princip samma sak kollat aftonbladet, sweclockers och båda har energisparläge off och mobildata (4G LTE) och plats/location off iallafall jag, möjligt att han har locations/gps on

Då har jag gjort slut på 20% medan han har gjort slut på 5-10%. Hur i helvete är detta möjligt? Så om jag skulle haft installerat alla dom apparna som jag nämnt ovan skulle mitt batteri i princip varit betydligt mycket lägre. Exempelvis Facebook messanger på hans telefon hade vid det här testet redan hunnit dra 10% bara den. Och jag som inte ens har några appar jag har sämre batteri trots det...

Bild tex när min Galaxy S6 bara drar ut allt batteri (innan återställning)
http://s7.postimg.org/h86i6dgbf/Screenshot_2016_02_06_12_40_0...

Bild när mobilen legat mestadels standby på natten och använd en 30 min på morgonen på browsern
http://s14.postimg.org/cnlhqu23l/Screenshot_2016_02_08_10_11_...

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Testade att ladda mobilen från 0% - 100%
Efter 30 sekunder hade s6:an laddat 4% med quick chargern.
Dagen efter provade jag en laddning med en vanlig adapter (en gammal från en annan samsung telefon)
= laddade något långsammare och hållit lite bättre men fortfarande inte i närheten räknat med att jag har 0 appar installerat...?

Ska det vara såhär uselt för 5000kronor?

Min S6:edge håller utan problem 1 dag iaf. Men några 3-4 dagar kan du nog glömma utan custom os.
Tänk på att telefonen har en 5,1" OLED Skärm samt kraftig SOC som drar en hel del ström.
Jag tycker nog att Iphone 6 generellt har bättre batteritid än S6/S6 Edge.

Har du dragit ner skärmstyrkan? Har du tagit bort animerade bakgrunder m.m?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ios har enormt bra batteritid och det vette tusan om android kommer matcha inom det närmsta.
Har själv ingen Samsung lur utan en Nexus 5 och den har helt ok batteritid, fixar en dag med lagom användning men kolla swedroids test av Galaxy:n och jämför.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Min S6:edge håller utan problem 1 dag iaf. Men några 3-4 dagar kan du nog glömma utan custom os.
Tänk på att telefonen har en 5,1" OLED Skärm samt kraftig SOC som drar en hel del ström.
Jag tycker nog att Iphone 6 generellt har bättre batteritid än S6/S6 Edge.

Har du dragit ner skärmstyrkan? Har du tagit bort animerade bakgrunder m.m?

Har disablat exakt allting man kan tänka sig tråkigt nog. Och har inga appar installerat över huvudtaget. Har inte ens loggat in på Google+. Ställt in en mörk bakgrund ljusstyrkan på omkring 20-30% och det enda som är aktivt är mobildata som jag provat i 3G och 4G/LTE/3G dock inte provat endast GSM men vem fan vill sitta med GSM nätet på en sådan här telefon

Du ser ju min gamla S3:a som håller 4 dagar utan problem den håller förmodligen 5-6 dagar när den var i topp form. Nu är den nämligen 5 år gammal. Trots det har jag använt den istället för den nya telefonen til precis nyligen när jag tänkte att nej nu ska jag börja köra den nya telefonen. Och det jag hittils sett är horribelt.

iPhones kommer vinna det här kriget om samsungs nya flaggskepp telefoner skall vara såhär dåliga även i standby...
Har som sagt disablat alla möjliga appar här är en exakt lista..som Samsung tryckt med från start. Med det aktiverat skulle väl min telefon dött efter 1h användning på den inbyggda webbläsaren. Google play drog i princip lika mycket som skärmen från början innan jag fick disablat allt det

  1. Appen Google Sök

  2. Briefing

  3. Bruksanvisning

  4. Chrome

  5. Dropbox

  6. Dubbel klocka

  7. Excel

  8. Facebook

  9. Feedback agent för Market

  10. Galaxy Apps

  11. Galaxy Apps Widget

  12. Gmail

  13. Google Account Manager

  14. Google Backup Transport

  15. Google drive

  16. Google Onetime Init

  17. Google Partner Setup

  18. Google Play Butik

  19. Google Play Böcker

  20. Google Play Filmer

  21. Google Play Musik

  22. Google Play Spel

  23. Google Play Tidningskiosk

  24. Google Play-Tjänster

  25. Google+

  26. Googles text-till-tal-motor

  27. Grund för dagdrömmar

  28. Hangouts

  29. Instagram

  30. Live-Väder

  31. Maps

  32. Messanger

  33. OneDrive

  34. OneNote

  35. Ordbok

  36. Peel Smart Remote

  37. PowerPoint

  38. Ramverk för Tjänster från Google

  39. S Beam

  40. S Health

  41. S Voice

  42. Samsung Gear

  43. Samsung Print Service Plugin

  44. Samsung Push service

  45. Samsung Fakturering

  46. Skype

  47. Synkronisera Google Kalender

  48. Synkronisera kontakter för Google

  49. Theme-butik

  50. Utskriftskö

  51. WhatsApp

  52. Word

  53. Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Fick en Galaxy S6 telefon (ej edge) i födelsedagspresent utav ena sidan av släkten. Nu har jag totalt haft den i snart 3 veckor och inte använt den på riktigt förrens nu senaste dagarna då jag kört på min gamla S3:a som jag gillat väldigt mycket men som tyvärr börjat svika mig på olika håll (batteritiden är dock super på s3an).

Första jag märkte var att batteriet sjönk i princip 1% / minut och då var mobilen helt tom på saker... mobilens batteri panel visade dock "14h användning kvar" blabla my ass och superultramegasparläge 24h kvar

Okej tänkte jag och tillslut fick jag nog och gjorde en återställning = min första och vid det här laget hade jag endast öppnat mobilen -> använt den lite och kollat menyer -> laddat upp fullt när den varit 0% (död dvs) och då laddat med medföljande laddare som också jag har en fråga på. VAD innebär Quickcharge och varför skickar samsung med en sådan adapter istället för en vanlig?
Exempelvis Samsung J5 får en vanlig laddare men min nya s6:a fick en quickcharger.

Nåväl efter Reseten/återställningen har jag gjort lite tester jämfört med en kompis iPhone 6 som då är proppad med
Snapchat, Facebook , Messanger, Whatsapp, KIK, Skype, Instagram, Weheartit , och flera andra appar

Min Galaxy S6 har då
noll externa appar bara dom interna , har även disablat ett 20 tal appar tillhörande Google+ , Google mail, google chrome, google sync, google play, google böcker, google musik , google text-till-tal

Alla med såhär långt?
Iallafall vi har under en helg nu använt telefonerna i princip lika mycket. Trots det har jag mindre batteri än honom hela tiden. Låt säga att han har använt sin telefon i 30minuter och surfat på Safari eller vad man nu har i iphone som standard. Jag har gjort i princip samma sak kollat aftonbladet, sweclockers och båda har energisparläge off och mobildata (4G LTE) och plats/location off iallafall jag, möjligt att han har locations/gps on

Då har jag gjort slut på 20% medan han har gjort slut på 5-10%. Hur i helvete är detta möjligt? Så om jag skulle haft installerat alla dom apparna som jag nämnt ovan skulle mitt batteri i princip varit betydligt mycket lägre. Exempelvis Facebook messanger på hans telefon hade vid det här testet redan hunnit dra 10% bara den. Och jag som inte ens har några appar jag har sämre batteri trots det...

Bild tex när min Galaxy S6 bara drar ut allt batteri (innan återställning)
http://s7.postimg.org/h86i6dgbf/Screenshot_2016_02_06_12_40_0...

Bild när mobilen legat mestadels standby på natten och använd en 30 min på morgonen på browsern
http://s14.postimg.org/cnlhqu23l/Screenshot_2016_02_08_10_11_...

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Testade att ladda mobilen från 0% - 100%
Efter 30 sekunder hade s6:an laddat 4% med quick chargern.
Dagen efter provade jag en laddning med en vanlig adapter (en gammal från en annan samsung telefon)
= laddade något långsammare och hållit lite bättre men fortfarande inte i närheten räknat med att jag har 0 appar installerat...?

Ska det vara såhär uselt för 5000kronor?

Vad jag förstår ska S6:an inte ha speciellt bra batteritid. Dock låter det nästan lite väl dåligt på din, kanske har den defekt batteri?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad jag förstår ska S6:an inte ha speciellt bra batteritid. Dock låter det nästan lite väl dåligt på din, kanske har den defekt batteri?

Tittar man bilderna så ser det mycket ut på mittersta testbilden. Men notera att det var över natten från cirka 23 - 07 på morgonen och då drog den 31% och resten ser ni ju vart det tagit vägen.

Och då har jag inte ens några appar installerat samt kört 20% ljusstyrka samt inaktiverat dom 53 appar som jag skrev ovan. Att den sedan laddar upp sig otroligt fort med samsungs medföljande quickcharger låter även det illabådande tycker man. 4% uppladdat på knappt 30 sekunder och sedan laddar den ur sig 1% varje minuts användande även om jag bara sitter och kollat i inställningarna medan iphonen eller min gamla telefon klarar sig galant på 1% på kanske 4-5 minuter med samma förutsättningar (ljus etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Tittar man bilderna så ser det mycket ut på mittersta testbilden. Men notera att det var över natten från cirka 23 - 07 på morgonen och då drog den 31% och resten ser ni ju vart det tagit vägen.

Och då har jag inte ens några appar installerat samt kört 20% ljusstyrka samt inaktiverat dom 53 appar som jag skrev ovan. Att den sedan laddar upp sig otroligt fort med samsungs medföljande quickcharger låter även det illabådande tycker man. 4% uppladdat på knappt 30 sekunder och sedan laddar den ur sig lika fort?

Hej,
Testa att stänga av Mobildata över natten och bara köra Wi-Fi, eller testa flight-mode över natten och kolla förbrukningen då?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Min Edge laddade jag varannan dag. Då var den nere på ca 10-15%

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Hej,
Testa att stänga av Mobildata över natten och bara köra Wi-Fi, eller testa flight-mode över natten och kolla förbrukningen då?

Har också funderat på om det är den sabla mobildatan (Tele2) som krämar utav bara fan? Läst på olika forum att folk klagat på sina operatörer vad dom nu har med det att göra och att det blivit bättre när operatören gjort vissa uppgraderingar i sina nät.

Men när man är ute eller på bussen borde man ju kunna använda 4G / 3G nätet och surfa på aftonbladet på 20% ljusstyrka i 20 min utan att den drar 20-30% batteri bara sådär. (plus 0 andra appar i bakgrunden)

Dom flesta i bekantskapskretsen kör redan iPhone och jag som gärna vill kunna köra Firefox, ladda upp filer bilder och annat snabbt och smidigt direkt i webbläsaren och slippa dropbox och google jox jag får ren skit känns det som eller rättare sagt VI alla som köper samsung får skit.

Eller har jag bara fått en defekt telefon?

Permalänk
Medlem

Självklart är S3 bättre om vi ser till batteritiden jämfört med S6 för den har ju lägre upplösning och allt, men idag är det normalt att en top telefon håller en dag och lite mer beroende hur mycket man använder, jag tycker det är kasst att man måste köpa en sunk smartphone idag om man vill få vettig batteritid..

Dock tycker jag din batteritid inte riktigt är normal, så mycke ska det inte dra jag hade provat en återställning och se om det hjälper..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Har också funderat på om det är den sabla mobildatan (Tele2) som krämar utav bara fan? Läst på olika forum att folk klagat på sina operatörer vad dom nu har med det att göra och att det blivit bättre när operatören gjort vissa uppgraderingar i sina nät.

Men när man är ute eller på bussen borde man ju kunna använda 4G / 3G nätet och surfa på aftonbladet på 20% ljusstyrka i 20 min utan att den drar 20-30% batteri bara sådär. (plus 0 andra appar i bakgrunden)

Dom flesta i bekantskapskretsen kör redan iPhone och jag som gärna vill kunna köra Firefox, ladda upp filer bilder och annat snabbt och smidigt direkt i webbläsaren och slippa dropbox och google jox jag får ren skit känns det som eller rättare sagt VI alla som köper samsung får skit.

Eller har jag bara fått en defekt telefon?

Jag tror det är något knasigt med din lur. Min beter sig inte alls sådär illa iaf. Men såklart när man använder skärmen så drar det ju batteri, nackdel med AMOLED Skärmen, men så mycket bättre än Iphone LCD.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Har också funderat på om det är den sabla mobildatan (Tele2) som krämar utav bara fan? Läst på olika forum att folk klagat på sina operatörer vad dom nu har med det att göra och att det blivit bättre när operatören gjort vissa uppgraderingar i sina nät.

Det ligger ej hos Operatören.
Hade själv problem med detta på min S2.
Fick Z2:an genom jobbet, den laddar jag var 2:a/3:e dag, och slösurfar och lyssnar musik runt 1 timme per dag, utöver normal användning.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Min galaxy S5 som syncar jobbmail etc, håller i 2 dagar fast jag surfar och pratar.
Hur din S3 höll i 4 dagar måste vara ett sorts record.. min höll inte ens en dag..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Min galaxy S5 som syncar jobbmail etc, håller i 2 dagar fast jag surfar och pratar.
Hur din S3 höll i 4 dagar måste vara ett sorts record.. min höll inte ens en dag..

Min S3:a har varit fantastiskt bra tycker jag och den måste jag haft mer än 5 år vid det här laget?
Men känns ju som mitt batteri inte riktigt är friskt jag menar jag har ju 0 appar plus gjort återställning & inaktiverat 53 appar som är förinstallerade

Kör android 5.1.1 och mobildata (4g LTE) och även testat (3g) har inte gjort testet med Wifi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungkrusbär:

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Det där är väl för bövelen inte 4 dygn, den har ju varit på laddning två gånger och batteriet var slut första gången efter vad som ser ut som mindre ungefär ett och ett halvt dygn med låg användning.

Bortser man från det så är inte S3:an särskilt bra när det gäller batteritiden, 6-8 timmars skärmtid max. Ännu mindre vid tyngre användning.
I standby håller den en vecka.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

kan du lyssna på musik, några timmar, se på film/stream några timmar och spela i några timmar om dagen i 5 dygn med en s3? tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Har också funderat på om det är den sabla mobildatan (Tele2) som krämar utav bara fan? Läst på olika forum att folk klagat på sina operatörer vad dom nu har med det att göra och att det blivit bättre när operatören gjort vissa uppgraderingar i sina nät.

Men när man är ute eller på bussen borde man ju kunna använda 4G / 3G nätet och surfa på aftonbladet på 20% ljusstyrka i 20 min utan att den drar 20-30% batteri bara sådär. (plus 0 andra appar i bakgrunden)

Dom flesta i bekantskapskretsen kör redan iPhone och jag som gärna vill kunna köra Firefox, ladda upp filer bilder och annat snabbt och smidigt direkt i webbläsaren och slippa dropbox och google jox jag får ren skit känns det som eller rättare sagt VI alla som köper samsung får skit.

Eller har jag bara fått en defekt telefon?

Ju sämre täckning du har, ju mer ström går det åt för att hålla signalen uppe, så ju bättre täckning, ju mindre batteri drar telefonen pga av täckningen iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Fick en Galaxy S6 telefon (ej edge) i födelsedagspresent utav ena sidan av släkten. Nu har jag totalt haft den i snart 3 veckor och inte använt den på riktigt förrens nu senaste dagarna då jag kört på min gamla S3:a som jag gillat väldigt mycket men som tyvärr börjat svika mig på olika håll (batteritiden är dock super på s3an).

Första jag märkte var att batteriet sjönk i princip 1% / minut och då var mobilen helt tom på saker... mobilens batteri panel visade dock "14h användning kvar" blabla my ass och superultramegasparläge 24h kvar

Okej tänkte jag och tillslut fick jag nog och gjorde en återställning = min första och vid det här laget hade jag endast öppnat mobilen -> använt den lite och kollat menyer -> laddat upp fullt när den varit 0% (död dvs) och då laddat med medföljande laddare som också jag har en fråga på. VAD innebär Quickcharge och varför skickar samsung med en sådan adapter istället för en vanlig?
Exempelvis Samsung J5 får en vanlig laddare men min nya s6:a fick en quickcharger.

Nåväl efter Reseten/återställningen har jag gjort lite tester jämfört med en kompis iPhone 6 som då är proppad med
Snapchat, Facebook , Messanger, Whatsapp, KIK, Skype, Instagram, Weheartit , och flera andra appar

Min Galaxy S6 har då
noll externa appar bara dom interna , har även disablat ett 20 tal appar tillhörande Google+ , Google mail, google chrome, google sync, google play, google böcker, google musik , google text-till-tal

Alla med såhär långt?
Iallafall vi har under en helg nu använt telefonerna i princip lika mycket. Trots det har jag mindre batteri än honom hela tiden. Låt säga att han har använt sin telefon i 30minuter och surfat på Safari eller vad man nu har i iphone som standard. Jag har gjort i princip samma sak kollat aftonbladet, sweclockers och båda har energisparläge off och mobildata (4G LTE) och plats/location off iallafall jag, möjligt att han har locations/gps on

Då har jag gjort slut på 20% medan han har gjort slut på 5-10%. Hur i helvete är detta möjligt? Så om jag skulle haft installerat alla dom apparna som jag nämnt ovan skulle mitt batteri i princip varit betydligt mycket lägre. Exempelvis Facebook messanger på hans telefon hade vid det här testet redan hunnit dra 10% bara den. Och jag som inte ens har några appar jag har sämre batteri trots det...

Bild tex när min Galaxy S6 bara drar ut allt batteri (innan återställning)
http://s7.postimg.org/h86i6dgbf/Screenshot_2016_02_06_12_40_0...

Bild när mobilen legat mestadels standby på natten och använd en 30 min på morgonen på browsern
http://s14.postimg.org/cnlhqu23l/Screenshot_2016_02_08_10_11_...

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Testade att ladda mobilen från 0% - 100%
Efter 30 sekunder hade s6:an laddat 4% med quick chargern.
Dagen efter provade jag en laddning med en vanlig adapter (en gammal från en annan samsung telefon)
= laddade något långsammare och hållit lite bättre men fortfarande inte i närheten räknat med att jag har 0 appar installerat...?

Ska det vara såhär uselt för 5000kronor?

Alltså du jämför batteri tiden på helt olika sätt. I s3an har du först o främst laddat telefonen 2 gånger, du har inget simkort i eller flygplans läge på dvs ingen täckning för 3g och telefoni. Dessa två drar väldigt mkt batteri beroende på hur bra signaler man får.

I s6an har du allt detta på och inte laddat telefonen två gånger och du undrar varför du inte får 4 dagars batteri tid..........

Permalänk
Skrivet av Lanse:

Alltså du jämför batteri tiden på helt olika sätt. I s3an har du först o främst laddat telefonen 2 gånger, du har inget simkort i eller flygplans läge på dvs ingen täckning för 3g och telefoni. Dessa två drar väldigt mkt batteri beroende på hur bra signaler man får.

I s6an har du allt detta på och inte laddat telefonen två gånger och du undrar varför du inte får 4 dagars batteri tid..........

Ops, gjorde en tabbe däremot laddar mobilen knappt dvs den är "faulty" och behöver stå på laddning i 1 dygn för laddas fullt (s3an).
Men batteritiden är superbra plus att jag har en massa appar installerat som körs.

Även om båda körs på Wifi nu och s6:an bara ligger standby och s3:an används till messanger tjänster och annat just nu as we speak så drar s6an batteri medan s3an ligger stabilt på samma procent som när jag skapade tråden i princip dragits 1%

På S3:an har ja inte spelat speciellt mycket men jag vet med säkerhet att jag kunnat ha igång spel och annat från EA och annat typ slasher spel som diablo 3 fast till mobilen ihop med apparna och kollat Twitch.tv ett par timmar utan laddning. Eftersom jag inte har något uttag så nära sängen så råkar jag veta att batteritiden även vid tung användning är väldigt bra på s3an.

Dock på printen till s3an jag tagit är helt ny dvs nu när den gått åt skogen och sjunger på sista versen. Att det står att den "laddats" beror på att den suttit i USB porten på datorn när jag fört över bilder/backup 1-2 gånger. Dvs den har INTE suttit på laddning bara varit istoppad en stund för det jag nämner ovan då jag sparat allting för att jag skulle få en ny telefon.

Har skickat ett bifogat ärende till Samsungs kundtjänst/support med IMEI och allt som dom ville ha. Undra vad dom svarar på detta tro? Telefonen är köpt på Netonnet och dom har inte ens fått några uppgifter utav samsung på hur lång standbytiden är enligt deras beskrivning

Permalänk

Här exempelvis .... här har han dock hur mycket saker igång som helst men likvärdigt vad min telefon drar med allting avstängt.

efter 2:37 så har telefonen i klippet dragit 9% batteri. 58 -> 49 procent
https://www.youtube.com/watch?v=w_dZ3QWBCCk

Känns inte som att samsungs nya telefoner är jättebra. Frågan är då vad får man göra eller vad är samsungs egna tips. Jo detta.

Gör 2 resets och gärna 3 på raken om batteriet är dåligt, blev det bättre?
Om inte så stäng av Wifi, GSP, 3G/4G, sätt skärmen på 10-20% skärmstyrka och stäng av och avinstallera appar som du inte vill ha

Kvar blir då en telefon som du inte ser ett skit på, som inte har några appar och som inte går att ringa eller smsa på = dunder succé 2016 för en telefon som kostar 5000 svenska riksdaler

Ska aldrig mer köpa en Samsung blir andra märken någon som har tips på vad som har bra batteritid. Titta gärna klippet.

Permalänk
Medlem

Låter defekt. Tjejen har en S6a och den laddas varannan dag vid normal användning. Då har hon Facebook, Tradera och en massa annat krafs igång. Ska hon tömma den på en dag blir det många timmars skärmtid.

Min S3a har bättre batteritid men är seeeg i jämförelse och sämre skärm. Tycker S6an verkar vara en trevlig lur då den fungerar som den ska.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Låter defekt. Tjejen har en S6a och den laddas varannan dag vid normal användning. Då har hon Facebook, Tradera och en massa annat krafs igång. Ska hon tömma den på en dag blir det många timmars skärmtid.

Min S3a har bättre batteritid men är seeeg i jämförelse och sämre skärm. Tycker S6an verkar vara en trevlig lur då den fungerar som den ska.

Jag tycker också det verkar skumt men efter att ha tittat många klipp på Youtube så inser jag att många har sämre batteritid än jag har...

När kan man få Marshmallow update på telefonen om man har lollipop 5.1.1 just nu? står "du har redan nyaste version"
https://www.youtube.com/watch?v=MQjJ_3mogXA

Borde man inte kunna uppdatera snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Jag tycker också det verkar skumt men efter att ha tittat många klipp på Youtube så inser jag att många har sämre batteritid än jag har...

När kan man få Marshmallow update på telefonen om man har lollipop 5.1.1 just nu? står "du har redan nyaste version"
https://www.youtube.com/watch?v=MQjJ_3mogXA

Borde man inte kunna uppdatera snart?

Marshmallow är släppt i Korea åtminstone till S6:an, så det är inom det närmsta veckorna. Om inget oförutsett sker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Marshmallow är släppt i Korea åtminstone till S6:an, så det är inom det närmsta veckorna. Om inget oförutsett sker.

Fint hoppas det blir bättre batteritid.

Nu har jag dock laddat fullt med min gamla Samsung S3 laddare och adapter inkopplad i S6an. Hittils har jag kokat ägg och tagit timer, surfat lite och totalt har mobilen varit på 24 minuter och drog precis 2% dvs ner till 98% och då har jag wifi aktiverat och skärmstyrkan på 50% vilket är ganska ljust enligt mig

Betydlig förbättring jämfört med tidigare och helt klart godkänt från min sida. Men att man skall behöva slänga ut samsungs medföljande laddare mot en 5 år gammal som inte ens är till samma modell är för mig ett stort jävla frågetecken. Så fort jag hör eller läser ordet "quickcharge" kommer jag rysa i hela kroppen vill aldrig mer se en laddare med den stämpeln *usch*!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Fint hoppas det blir bättre batteritid.

Nu har jag dock laddat fullt med min gamla Samsung S3 laddare och adapter inkopplad i S6an. Hittils har jag kokat ägg och tagit timer, surfat lite och totalt har mobilen varit på 24 minuter och drog precis 2% dvs ner till 98% och då har jag wifi aktiverat och skärmstyrkan på 50% vilket är ganska ljust enligt mig

Betydlig förbättring jämfört med tidigare och helt klart godkänt från min sida. Men att man skall behöva slänga ut samsungs medföljande laddare mot en 5 år gammal som inte ens är till samma modell är för mig ett stort jävla frågetecken. Så fort jag hör eller läser ordet "quickcharge" kommer jag rysa i hela kroppen vill aldrig mer se en laddare med den stämpeln *usch*!!!!

Jag får ut 3 dygn med normalt användande på min Nexus 6P. Doze gör underverk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Här exempelvis .... här har han dock hur mycket saker igång som helst men likvärdigt vad min telefon drar med allting avstängt.

efter 2:37 så har telefonen i klippet dragit 9% batteri. 58 -> 49 procent
https://www.youtube.com/watch?v=w_dZ3QWBCCk

Känns inte som att samsungs nya telefoner är jättebra. Frågan är då vad får man göra eller vad är samsungs egna tips. Jo detta.

Gör 2 resets och gärna 3 på raken om batteriet är dåligt, blev det bättre?
Om inte så stäng av Wifi, GSP, 3G/4G, sätt skärmen på 10-20% skärmstyrka och stäng av och avinstallera appar som du inte vill ha

Kvar blir då en telefon som du inte ser ett skit på, som inte har några appar och som inte går att ringa eller smsa på = dunder succé 2016 för en telefon som kostar 5000 svenska riksdaler

Ska aldrig mer köpa en Samsung blir andra märken någon som har tips på vad som har bra batteritid. Titta gärna klippet.

En telefon som har bra batteritid är Motorola Moto X Play. Väldigt fet (stort) batteri och håller enkelt en dag för min syrra som håller på med alla möjliga sociala medium mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

*UPDATE-lösning för min del* Använder Galaxy s3 laddare och adapter till min galaxy s6 lur och hittils 24 minuters timer+lite surf på 50% ljusstyrka och wifi aktiverat så har den på 24 minuters strecket dragit exakt 2% batteri.

Fick en Galaxy S6 telefon (ej edge) i födelsedagspresent utav ena sidan av släkten. Nu har jag totalt haft den i snart 3 veckor och inte använt den på riktigt förrens nu senaste dagarna då jag kört på min gamla S3:a som jag gillat väldigt mycket men som tyvärr börjat svika mig på olika håll (batteritiden är dock super på s3an).

Första jag märkte var att batteriet sjönk i princip 1% / minut och då var mobilen helt tom på saker... mobilens batteri panel visade dock "14h användning kvar" blabla my ass och superultramegasparläge 24h kvar

Okej tänkte jag och tillslut fick jag nog och gjorde en återställning = min första och vid det här laget hade jag endast öppnat mobilen -> använt den lite och kollat menyer -> laddat upp fullt när den varit 0% (död dvs) och då laddat med medföljande laddare som också jag har en fråga på. VAD innebär Quickcharge och varför skickar samsung med en sådan adapter istället för en vanlig?
Exempelvis Samsung J5 får en vanlig laddare men min nya s6:a fick en quickcharger.

Nåväl efter Reseten/återställningen har jag gjort lite tester jämfört med en kompis iPhone 6 som då är proppad med
Snapchat, Facebook , Messanger, Whatsapp, KIK, Skype, Instagram, Weheartit , och flera andra appar

Min Galaxy S6 har då
noll externa appar bara dom interna , har även disablat ett 20 tal appar tillhörande Google+ , Google mail, google chrome, google sync, google play, google böcker, google musik , google text-till-tal

Alla med såhär långt?
Iallafall vi har under en helg nu använt telefonerna i princip lika mycket. Trots det har jag mindre batteri än honom hela tiden. Låt säga att han har använt sin telefon i 30minuter och surfat på Safari eller vad man nu har i iphone som standard. Jag har gjort i princip samma sak kollat aftonbladet, sweclockers och båda har energisparläge off och mobildata (4G LTE) och plats/location off iallafall jag, möjligt att han har locations/gps on

Då har jag gjort slut på 20% medan han har gjort slut på 5-10%. Hur i helvete är detta möjligt? Så om jag skulle haft installerat alla dom apparna som jag nämnt ovan skulle mitt batteri i princip varit betydligt mycket lägre. Exempelvis Facebook messanger på hans telefon hade vid det här testet redan hunnit dra 10% bara den. Och jag som inte ens har några appar jag har sämre batteri trots det...

Bild tex när min Galaxy S6 bara drar ut allt batteri (innan återställning)
http://s7.postimg.org/h86i6dgbf/Screenshot_2016_02_06_12_40_0...

Bild när mobilen legat mestadels standby på natten och använd en 30 min på morgonen på browsern
http://s14.postimg.org/cnlhqu23l/Screenshot_2016_02_08_10_11_...

Min S3:a (4 DYGN!!!!) plus appar installerat.. c'mon samsung detta kan ju inte vara det bästa dom kan komma med?
Notera att denna telefon sjunger på sista versen och endå håller minst 4-5 dygn plus appar installerat
http://s22.postimg.org/u79noy5y9/Screenshot_2016_02_08_10_40_...

Testade att ladda mobilen från 0% - 100%
Efter 30 sekunder hade s6:an laddat 4% med quick chargern.
Dagen efter provade jag en laddning med en vanlig adapter (en gammal från en annan samsung telefon)
= laddade något långsammare och hållit lite bättre men fortfarande inte i närheten räknat med att jag har 0 appar installerat...?

Ska det vara såhär uselt för 5000kronor?

Funkar det fortfarande bra med den gamla laddaren?

Har beställt en ny laddare eftersom jag också upplever problem med batteritiden.

Här är några bilder på min batteritid på S6an:

https://gyazo.com/bcf8ecc4e07014bb12af7a32555ba85f
https://gyazo.com/560c8e999de7712c87f48a86983380bf
https://gyazo.com/2548a03b4f936fc14de90d8dbbf15785

Detta kan väl inte vara normalt?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ios har enormt bra batteritid och det vette tusan om android kommer matcha inom det närmsta.
Har själv ingen Samsung lur utan en Nexus 5 och den har helt ok batteritid, fixar en dag med lagom användning men kolla swedroids test av Galaxy:n och jämför.

Min rootade Moto G brukar jag ladda var tredje dag ungefär, skärmen på ca 6 timmar och har alltid allting på förutom blu-tooth.

Permalänk

Ta reda på vilken app som drar ur batteriet, kan av egen erfarenhet säga att Facebook Messenger är en av dom överlägset största bovarna, sen finns naturligtvis fler men börja med att ta reda på vilken /vilka appar som suger ut ditt batteri.
Personligligen är Fb numera bojkottat av olika anledningar bla bla batteritiddrän. Mvh Pierre Gbg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en S5 Mini som arbetstelefon, det var helt katastrof med batteritiden tills jag stängde av 4G. Det som drar överlägset mest är just dålig täckning, då ligger den och söker efter nya master hela tiden, så bor man "fel" i förhållande till operatör/master så kan det vara helt åt helvete.

Om telefonen inte är opertörslåst, testa att skaffa något gratis kontantkort från en annan operatör. Testa stäng av 4G. Visst finns det batteribovar som FB t ex, men min erfarenhet är att det enskilt största anledningen till dålig batteritid är dålig täckning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2