Google gör VR-headset för Android-telefoner

Permalänk
Melding Plague

Google gör VR-headset för Android-telefoner

Virtuell verklighet är i ropet och alla vill ha en bit av kakan. Nu framgår att Google arbetar på en uppföljare till Cardboard, men också att VR kommer bakas in i Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ju utrustning som finns i var mans hem redan till skillnad mot den smala skara som kommer skaffa dyra VRprylar till datorn.
Ett headset för 100-300 spänn (finns visserligen redan på ebay) som håller en högupplöst mobil och trådlösa lite billigare kontroller (kanske samsung rink?) för några hundralappar i kombination med bättre mjukvara i lurarna...
Det kommer säkert inte bli lika vasst som de dyrare headsetsen, men utrustningen kommer kunna finnas för en billig peng ute i stugorna. Det här tror jag har större potential att slå igenom än facebooks och valves kommande produkter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ju utrustning som finns i var mans hem redan till skillnad mot den smala skara som kommer skaffa dyra VRprylar till datorn.
Ett headset för 100-300 spänn (finns visserligen redan på ebay) som håller en högupplöst mobil och trådlösa lite billigare kontroller (kanske samsung rink?) för några hundralappar i kombination med bättre mjukvara i lurarna...
Det kommer säkert inte bli lika vasst som de dyrare headsetsen, men utrustningen kommer kunna finnas för en billig peng ute i stugorna. Det här tror jag har större potential att slå igenom än facebooks och valves kommande produkter.

Du menar HTC och oculus. Att säga Facebook är som att säga att det är Alphabet Inc som gör det här headset eller VW Veiron eller att zenimax gör doom och skyrim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här tror jag har större potential att slå igenom än facebooks och valves kommande produkter.

Det beror helt på vad man är ute efter och hur det implementeras. Du kommer nog aldrig kunna använda din telefon som ett gaming-headset för VR i samma stil som du kan med en Rift eller Vive, och gissningsvis är det just där den stora massan vill att utrustningen ska prestera. Ett annat minus med att använda en mobiltelefon är att VR drar enormt mycket batteri samt att enheterna kan bli väldigt varma beroende på tillämpning. De flesta kommer inte vilja dränera hela mobilens batteri för att kunna se en tredjedel av en film på väg till Sälen.

Men vi får väl se, jag är övertygad om att VR kommer slå stort, och det är inte omöjligt att även Googles VR-satsning kan slå, men man ska nog ändå anta att de egentligen inte konkurrerar med varandra.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Men då måste ju telefonen ha ett gtx 980 för det är ju minimum för VR (ironi)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar bra Detta har ju betydligt större chans att nå ut i "var mans hem" än svindyradyra occulus rift.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det beror helt på vad man är ute efter och hur det implementeras. Du kommer nog aldrig kunna använda din telefon som ett gaming-headset för VR i samma stil som du kan med en Rift eller Vive, och gissningsvis är det just där den stora massan vill att utrustningen ska prestera.

Det är gissningsvis precis INTE där "den stora massan" vill att utrustningen skall prestera ( om du nu inte räknar endast medlemmarna på Sweclockers forum som den stora massan ).

Jämför hur många som köper GTX 980 grafikkort ( eller liknande för 5000 SEK+ ) med hur många som spelar mobilspel idag så förstår du nog vad jag menar med "den stora massan"...

Dessutom kommer visst mobiler presetera som Rift eller Vive gör idag, det kommer bara ta ett antal år innan de gör detta. De kraftigaste mobilerna idag har 3D grafik som är full jämförbar med 10 år gamla high-end spel både vad gäller effekter och upplösning.

Permalänk

Instämmer med soderback, tror att det är här potentialen för VR till den stora massan finns.
De som är ute efter HTC Vive/Oculus liknande produkter är en alldeles för liten skara för att kunna agera draglok för VR. Dessa headset kommer säkerligen att finnas parallellt med headset till smartphones, men kommer att rikta sig mot en mindre High-End marknad (samma personer som sitter med det senaste i datorväg).

De finns helt klart fördelar med VR headset till mobilen:
I princip varje hem redan nu har tillgång till en smartphone
Det är mycket mer flexibelt utan massa kablar inkopplade
Upplevelsen med bra smartphone headset är inte långt ifrån Oculus/HTC Vive (testa Gear VR om ni inte tror mig)
Headseten är klart billigare än headset med inbyggd display

För de som tvivlar på VR headset till mobilen rekommenderar jag skarpt att testa Gear VR för Samsung Galaxy S6 serien.

Permalänk
Medlem

Tja kan väl användas till att titta på 3D foton och kanske video.
Ser knappt nått annat användningsområde för dessa "telefonVR"

telefonskärmarna bör väl vara minst 1444p också men helst 4K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thursday:

Det beror helt på vad man är ute efter och hur det implementeras. Du kommer nog aldrig kunna använda din telefon som ett gaming-headset för VR i samma stil som du kan med en Rift eller Vive, och gissningsvis är det just där den stora massan vill att utrustningen ska prestera. Ett annat minus med att använda en mobiltelefon är att VR drar enormt mycket batteri samt att enheterna kan bli väldigt varma beroende på tillämpning. De flesta kommer inte vilja dränera hela mobilens batteri för att kunna se en tredjedel av en film på väg till Sälen.

Men vi får väl se, jag är övertygad om att VR kommer slå stort, och det är inte omöjligt att även Googles VR-satsning kan slå, men man ska nog ändå anta att de egentligen inte konkurrerar med varandra.

"I samma stil" är väl nyckelordet du nämner här. Näe, identiskt mjukvaruutbud kommer nog inte presenteras i lurarna utan det kommer troligen handla om spel med lite annat fokus.
Jag tror inte du kommer se den stora massan skaffa VRprylar när prylarna kostar så mycket som en bra desktopdator och ett bra VRheadset kommer kosta närmsta tiden. Den stora massan kommer skaffa VR för en ganska billig peng initialt om det överhuvudtaget införskaffas alls.
Jag tror som du säger inte mobil VR konkurrerar med oculus eller vive med samma produktutbud eller tillämpningsområden de närmsta åren. Däremot konkurrerar de med vad folk faktiskt kommer använda i hemmen, vilka standarder som ska följas, vilken plattform som spelskaparna ska välja och var pengar kommer omsättas. Så konkurrens finns det nog, men kanske inte i form av "ska jag välja mobillösningen eller oculus" när jag ska köra kommande fallout 5. I ett sådant läge är svaret givet att det är den dyrare lösningen som gäller. Jag tror konkurrensen snarare handlar om vad folk kommer ha tillgång till i sina hem om 2-3 år och vilka plattformar som har momentum och en strid ström av ny mjukvara.

Batterier och liknande löser man ganska enkelt med ett batteripack eller spel som man bara kör någon timme i taget så den delen tror jag inte är avgörande heller.

Med det sagt så är det ju inte alls säkert att det här konceptet kommer fungera. Undermåliga sensorer som man blir åksjuk av och brist på standard av handkontroller eller andra inputs måste fixas och det är ju inte alls säkert att det är så lätt att komma till rätta med. Sedan finns det säkert en hel hög med andra unika problem som måste övervinnas också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det blir bättre än Samsung Gear VR.
Jag provade det och det var helt värdelöst och dötrist. Illamående blev jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tja kan väl användas till att titta på 3D foton och kanske video.
Ser knappt nått annat användningsområde för dessa "telefonVR"

telefonskärmarna bör väl vara minst 1444p också men helst 4K

Det finns massor med VR-appar/spel redan för Google Cardboard, på youtube finns massor med 360-material, en stor del av internet är p0rn där det här är relativt stort. Så användningsområden finns (och har funnits ett bra tag).

Jag hade en jäger-meisterkväll med lite kamrater där dom fick prova detta förra sommaren och alla var rätt överens om att om upplösningen höjs och lite mer responsivt (mindre lagg) så kan det vara roligt att gå runt i typ motsvarande street-view, kolla 360-film och att p0rn (hysteriskt roligt att visa just detta för 40-åriga damer där det var POV FF eller MF, "det känns ju som mina nuffsar!") kommer att bli det som det kan användas till på telefoner. Spel, njae... det är mer Rift/Vive/etc.

//edit har detta ihop med iPhone 6+ https://www.freeflyvr.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är gissningsvis precis INTE där "den stora massan" vill att utrustningen skall prestera ( om du nu inte räknar endast medlemmarna på Sweclockers forum som den stora massan ).

Jämför hur många som köper GTX 980 grafikkort ( eller liknande för 5000 SEK+ ) med hur många som spelar mobilspel idag så förstår du nog vad jag menar med "den stora massan"...

Dessutom kommer visst mobiler presetera som Rift eller Vive gör idag, det kommer bara ta ett antal år innan de gör detta. De kraftigaste mobilerna idag har 3D grafik som är full jämförbar med 10 år gamla high-end spel både vad gäller effekter och upplösning.

Precis, men man jämför ju alltid med det som faktiskt finns idag, inte det som var i ropet för tio år sedan. Mobilsidan kommer nog alltid ligga efter där, det ligger i sakens natur. Att en mobil kan prestera väl om fem-sex år är ju en klen tröst i sammanhanget.

Nej vad som kommer behövas är att de helt enkelt utvecklar VR-tjänster och upplevelser specifikt för mobil VR, tjänster som kräver mindre av hårdvaran (för att konservera batteriet osv) samt att de blir mer anpassade för plattformens användning.

Sedan är det som med vilken skärm som helst så att du behöver inget monster-kort för att kunna spela VR-spel på din dator, det bör räcka med det de allra flesta spelare har redan idag. Det finns rekommendationer, men vad det handlar om egentligen är ju bara att kortet ska orka med upplösningen, sedan kan man ju sänka detaljrikedom osv om det behövs. Sedan är priset för VR idag en tröskel i sig, men den kommer bli lägre väldigt snabbt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Det finns massor med VR-appar/spel redan för Google Cardboard, på youtube finns massor med 360-material, en stor del av internet är p0rn där det här är relativt stort. Så användningsområden finns (och har funnits ett bra tag).

Jag hade en jäger-meisterkväll med lite kamrater där dom fick prova detta förra sommaren och alla var rätt överens om att om upplösningen höjs och lite mer responsivt (mindre lagg) så kan det vara roligt att gå runt i typ motsvarande street-view, kolla 360-film och att p0rn (hysteriskt roligt att visa just detta för 40-åriga damer där det var POV FF eller MF, "det känns ju som mina nuffsar!") kommer att bli det som det kan användas till på telefoner. Spel, njae... det är mer Rift/Vive/etc.

//edit har detta ihop med iPhone 6+ https://www.freeflyvr.com/

Yes. Var själv rätt snabb på bollen att skaffa cardboard VR. Hade väl rätt begränsad glädje av den efter att ha testat några appar ett antal minuter så med nuvarande utbud känns plattformen tämligen vingklipt. Men med lite bättre av "allt" så kan det bli intressant ;).

Finns billigare versioner på ebay med handkontroll än freeflyvr redan nu. 100-200 spänn istället för 800 ;).
exempelvis:
http://www.ebay.com/itm/Virtual-Reality-3D-Glass-VR-BOX-Googl...

http://www.ebay.com/itm/2015-New-cardboard-VR-BOX-Virtual-Rea...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"I samma stil" är väl nyckelordet du nämner här. Näe, identiskt mjukvaruutbud kommer nog inte presenteras i lurarna utan det kommer troligen handla om spel med lite annat fokus.

Om det ens blir spel som blir det mest aktuella på dessa plattformar, spelkontroller är kluriga på mobila plattformar, jag misstänker att det blir mer av ett fokus på upplevelser.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte du kommer se den stora massan skaffa VRprylar när prylarna kostar så mycket som en bra desktopdator och ett bra VRheadset kommer kosta närmsta tiden. Den stora massan kommer skaffa VR för en ganska billig peng initialt om det överhuvudtaget införskaffas alls.

Adaptionsgraden beror helt och hållet på utbudet och användbarheten. Kostnaden är i sig ingen större fråga bara folk verkligen ser nyttan med det, och nyttan existerar, naturligtvis. Idag gör den ju inte det, men så har inte VR släppts på bred front ännu. Initialt tror jag inte att vi kommer se någon vidare explosion på marknaden för vanliga användare.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror konkurrensen snarare handlar om vad folk kommer ha tillgång till i sina hem om 2-3 år och vilka plattformar som har momentum och en strid ström av ny mjukvara.

Plattformarna är så enormt väsensskilda att det är svårt att sia om antingen eller, tycker jag. Det handlar nog snarare om att respektive marknad kommer behöva skapa sitt eget existensberättigande. Dessa plattformar kan definitivt existera parallellt, likväl som att datorskärmar inte konkurrerar med mobilskärmar.

Skrivet av Söderbäck:

Batterier och liknande löser man ganska enkelt med ett batteripack eller spel som man bara kör någon timme i taget så den delen tror jag inte är avgörande heller.

Detta ser jag inte som en vidare enkel eller gångbar lösning. Ska man ha någon vidare drift behöver kretsarna vara mycket energieffektiva och det samma gäller batterierna, det går inte att förlita sig på att folk i språnget ska ansluta extra hårdvara för att fortsätta ladda utrustningen. GearVR går tillåter inte ens att mobilen laddas under drift, vilket är både lite märkligt och dåligt.

Skrivet av Söderbäck:

Med det sagt så är det ju inte alls säkert att det här konceptet kommer fungera. Undermåliga sensorer som man blir åksjuk av och brist på standard av handkontroller eller andra inputs måste fixas och det är ju inte alls säkert att det är så lätt att komma till rätta med. Sedan finns det säkert en hel hög med andra unika problem som måste övervinnas också ;).

De stora drakarna tycks redan anse sig ha löst sensor-problematiken, åtminstone i gaming-headset, och kontroller ser jag inte som något större bekymmer eftersom det redan finns standarder för detta. Men ska vi snacka VR-specifika kontroller förvisso så kan det bli en nöt att knäcka, dock känns det inte alls oöverkomligt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Var själv rätt snabb på bollen att skaffa cardboard VR. Hade väl rätt begränsad glädje av den efter att ha testat några appar ett antal minuter så med nuvarande utbud känns plattformen tämligen vingklipt. Men med lite bättre av "allt" så kan det bli intressant ;).

Finns billigare versioner på ebay med handkontroll än freeflyvr redan nu. 100-200 spänn istället för 800 ;).
exempelvis:

Oj, priset är höjt... kollade aldrig. Jag var lite petig att det skulle passa alla möjliga telefoner (min stora telefon hade inte så många headsets att välja på exempelvis). Hur som helst, för någon hundring är det ett roligt tillbehör för alla som inte sett det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thursday:

Detta ser jag inte som en vidare enkel eller gångbar lösning. Ska man ha någon vidare drift behöver kretsarna vara mycket energieffektiva och det samma gäller batterierna, det går inte att förlita sig på att folk i språnget ska ansluta extra hårdvara för att fortsätta ladda utrustningen. GearVR går tillåter inte ens att mobilen laddas under drift, vilket är både lite märkligt och dåligt.

Näe, men det där kopplar man väl in direkt när man drar igån i så fall. Har man problem med att koppla en sladd till ett batteripack som sitter på bakhuvudet likt pannlampors batteripack eller en sladd till fickan så kommer oculus/vive inte heller vara något rimligt alternativ. De har ju 15kilosklumpar (desktops) med flera sladdar som också ska kopplas ihop med headsetet ;). Eller så använder man bara en sladd direkt till laddaren direkt till väggen. Den delen är iaf inte värre än vad oculus/Vive erbjuder.

Skrivet av Thursday:

De stora drakarna tycks redan anse sig ha löst sensor-problematiken, åtminstone i gaming-headset, och kontroller ser jag inte som något större bekymmer eftersom det redan finns standarder för detta. Men ska vi snacka VR-specifika kontroller förvisso så kan det bli en nöt att knäcka, dock känns det inte alls oöverkomligt.

Yes. Agreed. Men för mobillösningen menar jag att det måste vara billigt som två hinkar vatten också ;). Får inte kosta 1000 spänn för bara plasthöljet man lägger mobilen i. Batteri och en bra styrenhet måste också få plats i den pengen. Pris tror jag som sagt är helt avgörande för att det här ska kunna ta fart.

Angående handkontrollerna så är det som du själv säger högre upp att det är svårt med kontroller till mobila lösningar och därför menar jag att någon form av standard är väldans viktigt om det ska fungera med spel för mobil VR mobila plattformar.
Jag tänker att det kan bli samma problem som PCmarknaden hade med handkontroller under många år tills xboxkontrollen kom och blev standard. Någon form av standard behövs även till mobil VR för att det här konceptet ska kunna fungera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Oavsett om man tror på mobil eller desktop-lösning för VR så vore det ju kul om detta blev hyfsat bra och billigt för mobiler, helt enkelt för att det kanske kunde göra casual mobilspel lite roliga. Koppla ihop med en redan ägd PS3 kontroller, och så kanske man kan spela nån simpla rymdpangare för en billig slant? Inte för att ersätta desktop och massiva grafikgodis spel som Star Citizen, men som en lite kul komplement att spela när andan fallen på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Instämmer helt i att detta kommer slå betydligt större än FB eller Valve VR. De är alldeles för dyra och enbart riktade mot superentusiaster. Skulle aldrig byta min Gear VR mot en fast sladd till datorn. Hela poängen är att dessa måste ha egna superprecisa sensorer precis som Gear VR så man inte sitter med Cardboard 2 utan har bra headtracking, ingen drift etc.