Permalänk
Medlem

Beslutsångest

Jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag ska satsa på för skärm, har varit och provat, känt och klämt på de flesta nyare skärmar. Det jag tvekar mellan är dels om jag ska köra på 24" eller 27", vilken upplösning jag vill köra och sen huruvida jag behöver 144hz/gsync/freesync eller inte?

Håller på att sätta ihopa min nya gamingrigg nu och den kommer bestå av:

i5 6600k
2x4 gb ddr4
Asus z170
Samsung 250gb ssd
Och sen grafikkort antingen GTX970/980 eller R 390

Jag skulle egentligen vilja ha så stor som möjligt med både 144hz och 27", har aldrig testat nån längre stund med gsync/freesync så vet inte hur mycket det ger mig?
Sen är det ju om det är lönt att gå upp på 1440p eller om man ska nöja sig med 1080p?
Jag spelar mest Diablo 3, BF4 och lite andra FPS spel..

Snälla hjälp mig!

Permalänk

@Fulgano: Personligen tycker jag om stora skärmar då de är bra spel och även multitasking så jag skulle säga att du satsar på en större skärm. Gsync paneler är väldigt bra men de är ju såklart dyrare också så det beror ju på hur mycket du kommer använda skärmen och hur seriös du är när det gäller din prestation i spelen Jag har en "vanlig" 1080p 27" skärm som jag är riktigt nöjd med men det är min egen åsikt.

Permalänk
Medlem

1440p är helt klart värt det. Hade satsat på AMD och freesync med ett fury/fury x/nano om jag var du. Det blir mycket billigare än nvidia och g-sync.

Och 27" då 24" känns aningen för litet för 1440p

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köp denna http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q#/moreinfo

27" IPS panel 144Hz 1440p, köpte den själv för ett par månader sen och är så väldigt nöjd!
Med rätt inställningar blir bilden helt fanatisk när man kollar på foton vid vissa tillfällen så blir färgskärpan och ljus spot on ibland känns så verkligt.

Låter som en dålig pr recension men den är så väldigt prisvärd enligt mig och du kommer förr eller senare vilja ha 27". Kan tillägga att det blir väldigt fina färger i diablo

24" och 1440p är som någon nämnde innan för litet.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ja, alltså jag hade ju tänkt att kör jag på 24" så kör jag 1080p och går jag upp på 27" så kör jag på 1440p, dock är de skärmarna som är 27" och med allt i den som jag egentligen vill ha för dyra.. kan inte lägga 6-7000 på en skärm just nu & då jag inte har nån skärm alls för tillfället börjar gamingsuget göra sig påmint!

Min smärtgräns går väl egentligen vid 3000-3500 men i värsta fall så skulle jag nog kunna klämma in http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#/...
En sån typ.. läste recensionen på den här på SweC och det verkade nästan som att de rekommenderade att skita i freesyncen och para ihop den med ett Nvidia kort istället och köra den som en "vanlig" 144hz?
Någon som har erfarenhet av den skärmen?
Är hyfsat säker på att jag vill ha TN skärm då jag kommer lira kanske 80% FPS på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att köpa koreanska skärmar. Har dock aldrig gjort det själv men läst lite om det på andra sidor och det verkar bra och prisvärt( beror dock på frakten så klart). 2560x 1440 på 27" samt en PNS panel vilket liknar IPS, och du borde kanske kunna overclocka dem.

Generellt skulle jag rekommendera en 27 tum 1440 över en 24 tum 144hz speciellt eftersom du för det mesta spelar diablo men det beror på ditt grafikkort, om du har en 1440p skärm vill du ju använda det på så många spel som möjligt vilket inte många grafikkort klarar, men det du skrev borde nog klara det så strunta i vad jag nyss skrev haha