Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Permalänk
Melding Plague

Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Efter veckor av tystnad tar Intel bladet från munnen och uttalar sig officiellt om överklockning av icke K-märkta processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

haha, i see what you did there

Permalänk
Medlem

Bullshit! Folk får väl fan bestämma själva om de vill överklocka eller inte! Men nej, Intel vill ju tjäna pengar precis som vilket annat företag som helst..

Kom igen nu AMD, visa framfötterna med Zen och kom tillbaka i leken! Intels "monopol" börjar bli tröttsam!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Går det att "nedgradera" från ett nytt bios till ett äldre? De flesta bios finns ju där ute på webben liksom.

Permalänk
Medlem

Vilket trams:

Ne nu ser vi till att ni inte kan göra så för att det inte är designat till att göra så och det täcks inte i garantin.

Vilket skitsnack. Har man betalat får något så äger man det. Inte fan ska Intel få bestämma vad man får och inte får göra. Jag minns inte att jag tecknat under något kontrakt om vad man får och inte får göra med processorn när jag köpte den.

Permalänk
Medlem

@Santrik Tror att de introducerar mikrokod i BIOS uppdateringarna som uppdaterar processorns egna mikrokod, så om du uppdaterar BIOS och sedan nedgraderar så kommer CPU:n fortfarande vara oklockbar just för att CPU:ns mikokod uppdaterats. Jag har för mig att det är så de gjorde med G3258 och H81-brädor!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte

I see, tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bullshit! Folk får väl fan bestämma själva om de vill överklocka eller inte! Men nej, Intel vill ju tjäna pengar precis som vilket annat företag som helst..

Kom igen nu AMD, visa framfötterna med Zen och kom tillbaka i leken! Intels "monopol" börjar bli tröttsam!

Köp en K-processor då, som alla oss andra som vill överklocka. Betalat 500:- extra för det.

Permalänk
Hedersmedlem

"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Menar de då att det är precis samma sak som gäller för deras K-modeller (vilket skulle göra meningen överflödig)?
Eller menar de att de har warranty som gäller även om man klockar sönder en processor med k-märkning fast garantin gäller inte för de processorer som inte är K-märkta?
Eller vad menar de egentligen?

Vad jag förstått så upphör deras garanti om man överklockar oavsett processormodell så varför ha med den meningen för processorer som ändå inte ska kunna överklockas enligt dem. Är det här ett problem för dem så förstår jag inte varför de ändå släpper överklockningsbara processorer...

Och följande mening:
"The latest update provided to partners includes, among other things, code that aligns with the position that we do not recommend overclocking processors that have not been designed to do so."

Jag tycker väl inte riktigt den förklarar läget så väl va? Det låter som de försöker säga att de inte rekommenderar att överklocka vissa produkter men det är inte riktigt så de har agerat. De har snarare försökt att helt förhindra möjligheten. Rekommendation och förbud är väl rätt olika.

Rätt skitnödigt och intetsägande svar från Intels sida kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ruzikx:

Betalat 500:- extra för det.

Och det är ju just det som är fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Ruzikx Tyvärr släpper ju Intel inte några K-märkta i3:or, och det är just det som gjorde Skylake i3 intressanta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

I linje med fredagspanelen så tycker jag att Intels agerande är citat: "Skittråkigt", och jag tror nog att Jacob och Jonas har bättre koll än ett gäng neoliberalister som skall kaxa upp sig genom att hålla multinationella dollarmiljardföretag om ryggen även när de fular sig. Låt folk överklocka i fred och spärra inte, tack. Det är min processor, det är för helvete jag som bestämmer hur den ska användas. Att garantin inte täcker det kan man ju räkna ut med röven men det är ingen som har begärt det heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Köp en K-processor då, som alla oss andra som vill överklocka. Betalat 500:- extra för det.

Ja, fast "Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications.", så garantin ryker trots att du betalat 500:- extra. Alltså trams av Intel att ens marknadsföra K-processorer som överklockningsvänliga.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Menar de då att det är precis samma sak som gäller för deras K-modeller (vilket skulle göra meningen överflödig)?
Eller menar de att de har warranty som gäller även om man klockar sönder en processor med k-märkning fast garantin gäller inte för de processorer som inte är K-märkta?
Eller vad menar de egentligen?

Lite så undrar jag nu också.

De rekommenderar ju att man inte ska överklocka icke-k pga garantin inte gäller. Okej, kan jag skriva på någonstans... "min garanti är void", och sen kan de sluta låsa ner en "endast rekommenderad åtgärd"?

Deras ord säger en sak, deras handling en annan. Låter som lite för mycket skitsnack från PR avdelningen för att rädda ansiktet.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt den här biten
"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Betyder det att garantin fortfarande gäller om man förstör en K processor pga. överklockning? det har jag svårt att tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Jag förstår inte riktigt den här biten
"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Betyder det att garantin fortfarande gäller om man förstör en K processor pga. överklockning? det har jag svårt att tro på.

Nej, det gör det inte. Överklockning "voidar" din garanti oavsett. Så en K-processor innebär att du betalar mer pengar till intel för att lättare kunna ha sönder din CPU på ett sätt som gör att intel slipper ersätta dig, så det är Win Win för intel. De slipper både krånglig administration och får några hundra mer på vinstmarginalen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon40704:

Jag förstår inte riktigt den här biten
"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Betyder det att garantin fortfarande gäller om man förstör en K processor pga. överklockning? det har jag svårt att tro på.

Näe jag tror samma som dig. Garantin lär inte täcka K-modellerna heller vid övecklockning.
Det verkar bara vara så att Intels marknadsföringsavdelning är fyllda med skit för närvarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De vill ju inte få in processorer som folk ökat BCLK till 150MHz direkt på och de kan ju inte heller se hur man grillat processorn.
Därav att de sätter in spärren, men hur de menar med K-märkta prollar vågar jag inte svara på.

Ser inget fel med detta egentligen, hade man varit i deras sits så hade man förmodligen gjort samma sak.
Företag vill aldrig gå med förlust, flera (ogiltiga) garanti ärenden = större kostnader.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon40704:

Jag förstår inte riktigt den här biten
"Additionally, Intel does not warranty the operation of the processor beyond its specifications."

Betyder det att garantin fortfarande gäller om man förstör en K processor pga. överklockning? det har jag svårt att tro på.

Skrivet av Ozzed:

Nej, det gör det inte. Överklockning "voidar" din garanti oavsett. Så en K-processor innebär att du betalar mer pengar till intel för att lättare kunna ha sönder din CPU på ett sätt som gör att intel slipper ersätta dig, så det är Win Win för intel. De slipper både krånglig administration och får några hundra mer på vinstmarginalen.

Skrivet av Söderbäck:

Näe jag tror samma som dig. Garantin lär inte täcka K-modellerna heller vid övecklockning.
Det verkar bara vara så att Intel är fyllda med skit för närvarande.

Där har intel implementerat sin "Tuning Plan"

https://click.intel.com/tuningplan/faq

Där man kan hitta följande:

Citat:

Why is Intel offering the Performance Tuning Protection Plan?
Intel has received feedback from customers who want to implement overclocking on eligible processors, that because of the lack of any replacement coverage for the eligible processors, the risk of overclocking is too great. We understand this position, and while we cannot endorse overclocking, we want to provide a limited remedy if issues arise as a result of their decision to enable overclocking. The limited remedy consists of a replacement processor (i.e., replacing the processor damaged solely as a result of the overclocking).

Citat:

Does this mean that Intel is supporting or encouraging overclocking?
No. While we will, under the Plan, replace an eligible processor that fails while running outside of Intel’s specifications, we will not provide any assistance with configuration, data recovery, failure of associated parts, or any other activities or issues associated with the processor or system resulting from overclocking or otherwise running outside of Intel’s published specifications.

Citat:

Does this Plan mean my standard 3 year warranty is no longer valid?
No. The Plan does not affect your standard three year warranty. The standard 3 year warranty covers failures that occur while the processor is used within Intel’s published specifications. The Plan covers an eligible processor that fails due to overclocking

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Skulle nästan vara kul om dessa WM i överklockning mm jäklades med Intel lite... alla byter till icke-K CPUer, och alla kör stock... vinnaren är den som råkar köra 0.01Mhz mer i basklock...

Gör de detta i ett år som protest så tror jag Intel hade insett hur dumma de är med sitt agerande nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SeF.Typh00n:

Där har intel implementerat sin "Tuning Plan"

https://click.intel.com/tuningplan/faq

Där man kan hitta följande:

Awe. Min gamla fina 3570k är inte med...

Det måste vara en konspiration för att få mig att byta. Intel = Illuminati!1one

...eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu skördar vi frukten av Intel dominans; de sätter spelreglerna.
Förhoppningsvis blir det bättre när Zen släpps och Intel får lite riktig konkurens att oroa sig för.
Nu för tiden är EU deras största motståndare.

Lite lustigt att de nämner att garantin upphör gälla om man överklockar en "icke-K"-CPU...betyder det att garantin gäller på en "K"-CPU även vid extrem överklockning?
Det var så jag tolkade det

Permalänk
Administrativ avgift

Intels oc garanti går väl endast att köpa till k processorer. Ni kan bara anta att inte blockar. men tänk er hur mycket strul detta skulle ge intel ? RMA RMA RMA ....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade svårt att läsa rubriken korrekt?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Mina ögon tolkade detta som "Cockblocking" måste ha kaffe nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu skördar vi frukten av Intel dominans; de sätter spelreglerna.
Förhoppningsvis blir det bättre när Zen släpps och Intel får lite riktig konkurens att oroa sig för.
Nu för tiden är EU deras största motståndare.

Lite lustigt att de nämner att garantin upphör gälla om man överklockar en "icke-K"-CPU...betyder det att garantin gäller på en "K"-CPU även vid extrem överklockning?
Det var så jag tolkade det

Nej, läs https://click.intel.com/tuningplan/faq som någon länkade tidigare. De har en protection plan man kan köpa till sin K-processor för att få en utbytesenhet om man lyckas mörda den genom att överklocka. Men det är alltså en tillvalsprodukt, typ en försäkring. Inget som täcks av garantin, varken på K eller icke-K.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ok så, man betalar extra cash för att få sig en K-processor som är "gjord" för att överklockas, även fast Intel's garanti inte gäller om du överklockar denna processor som tydligen ska vara gjord för det.
Sedan kan du även KÖPA Intel's Performance Tuning Protection Plan som kostar dig ytterligare 20-30 dollar for i5 och i7 processorer, lite mer för i7 extreme och lite mindre för Pentium G3258.

Det är alltså cirka 800-ish kronor extra allt som allt för att man ska kunna överklocka utan bekymmer enligt Intel.

Vad är egentligen den exakta skillnaden mellan "vanliga" processorer och K-modellerna? Är det något som egentligen skiljer dom åt eller är det mer eller mindre bara fulspel från Intel för att krama ur extra pengar ur sina kunder?

Permalänk
Datavetare

@Ozzed: Tror du helt missat en rad saker, vad som gäller är detta

  • du kan fortfarande hacka och flasha ditt eget BIOS som gör whatever med ditt system, detta är inte på något sätt "förbjudet"

  • moderkortstillverkare skulle rent teoretiskt kunna erbjuda vilket BIOS de vill, men om man vill skylta med att man faktiskt har säg Z170 så måste man följa de riktlinjer Intel ställer upp vilket nu inkluderar att BCLK klockning inte ska vara tillåtet, gör man inte det får man inte säga att det är Z170

  • att inte tillåta BCLK överklockning kan verka surt, men tittar man historiskt så har det varit en faktiskt problem att mindre nogräknade handlare köpt in billigare CPU-modeller, överklockat och sålt systemen med påståendet att det är en bättre CPU än vad som faktiskt är fallet

Så vad är din förlust i detta? Ska du överklocka så är det explicit tillåtet med K-modellerna, det enda Intel frånsäger sig ansvaret för är att ditt system är stabilt när det körs överklockat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Så vad är din förlust i detta? Ska du överklocka så är det explicit tillåtet med K-modellerna, det enda Intel frånsäger sig ansvaret för är att ditt system är stabilt när det körs överklockat.

Bristen av överklockningsbara i3:or

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Så vad är din förlust i detta? Ska du överklocka så är det explicit tillåtet med K-modellerna, det enda Intel frånsäger sig ansvaret för är att ditt system är stabilt när det körs överklockat.

Om du menar att tillåtet = ingår i garantin så stämmer det inte riktigt. från sidan du länkade: Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of other system components beyond their industry standard specifications. Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose.

Det man får göra är att skaffa den där extra garantin som @SeF.Typh00n pratade om, jag visste inte ens att det fanns att köpa.

Så det du behöver är en K-processor + extra garantin (Performance Tuning Protection Plan) och då kan du överklocka och har rätt att få processorn utbytt om den går sönder, dock inga andra delar som ryker med samtidigt.