En hyllning till Steam Link

Permalänk
Medlem

En hyllning till Steam Link

Har nu spenderat 1 vecka med en Steam Link inkopplad i både vardagsrummet och i sovrummet.
Det är verkligen en fantastisk liten pryl som är väl värd sina pengar.

Kör trådat nätverk och det är verkligen snorstabilt, inte en tillstymmelse till lagg eller nedgradering av kvalitet.

Hur många av er här inne har en Steam Link, och vad tycker ni om den?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en, det flyter alltså på klockrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag är lite sugen på en, det flyter alltså på klockrent?

Jag kör med kabel i en Asus AC87 router, och datorn står på andra sidan huset kopplad med kabel via en switch. Har en latency på runt 20ms.
Klockren bildkvalitet och det var verkligen plug and play.

Har provat både bioshock infinity, XCOM och Fallout 4.
Riktigt skönt att ligga i sängen i sovrummet med en handkontroll och lira på en 46" TV:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tjena! Länge varit sugen på det, har testat deras inhome streaming dock var det bara skräp.
Får bli en steam link inom snar framtid eller en htpc
Undrar bara lite fort hur det fungerar med wifi? så man kan flytta på den lite enklare, om du har testat kan du jätte gärna ge dina synpunkter angående det.

Permalänk
Medlem

Jag kör en i vardagsrummet och en ASUS Eee Box EB1501P med Kodi och Steam i sovrummet för streaming. Båda fungerar skitbra trådat. Har ca 20ms total fördröjning vilket gör att man kan spela de flesta spel som man kan tänkas vilja spela i soffan och sängen utan problem. Steamlink skulle jag dock säga är ännu lättare att använda om streaming är det man vill göra än en pc i stuk med ASUS Eee Box EB1501P. Men om man även installerar en del spel lokalt så är det naturligtvis inte möjligt på linken.

På min ASUS Eee Box EB1501P med Ubuntu samt Kodi och Steam så får man pilla en del själv för att få kontrollers att fungera. Steamlink fungerade (efter firmware update) direkt med trådad Xbox One kontroller, olika USB kontrollers, trådlös Xbox 360 kontroller (via Wireless receiver till PC). För pengarna är Steamlink helt klart värd investeringen.

Via wifi så har jag tidigare streamat till en laptop och det fungerar även det. (Testa gärna med en laptop för att få en känsla). Men trådat är helt klart att föredra för att undvika lagg osv.

Om man vill beställa en Steamlink så var med på att det kan ta ett tag från Valve. Så om man brukar bli galen av att vänta på saker man beställt så vänta inte in i det sista med att beställa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Har nu spenderat 1 vecka med en Steam Link inkopplad i både vardagsrummet och i sovrummet.
Det är verkligen en fantastisk liten pryl som är väl värd sina pengar.

Kör trådat nätverk och det är verkligen snorstabilt, inte en tillstymmelse till lagg eller nedgradering av kvalitet.

Hur många av er här inne har en Steam Link, och vad tycker ni om den?

Skrivet av Dhanjel:

Jag är lite sugen på en, det flyter alltså på klockrent?

Vilka definitioner...

Oavsett så tack för er input, har undrat hur bra de fungerar. Har själv kört streaming via en billig laptop och det har fungerat bra. Men att just Steam Link fungera lika "flytande, snorstabilt och klockrent" är bra då jag också är intresserade av en (förhoppningsvis lite torrare och mindre snorig, men ändå )

Permalänk
Inaktiv

Har inte Steam Link men kör In-home streaming via en HTPC/NUC med i3a och det fungerar riktigt bra. Kört Tomb Raider (förra släppet, inte det som kom i veckan) samt Mad Max och Batman och märker ingen skillnad mot att sitta framför datorn.

Enda nackdelen, om man nu kör med handkontroll som Steam Controller, är att inte alla spel har stöd för det. Nya Xcom2 exempelvis. Positivt är dock att användare själva kan dela med sig av sina Controllerconfigs direkt i Steam overlay.

Stort plus till hur förbannat smidigt allt var att få igång.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en för ett par månader sen, kör med sladd och har en bra router Asus RT-AC68U men upplever endel input lag. Ingent du märkt av? Har inte pillat allt för mycket med inställningarna men de kanske man behöver göra, va kör du för bitrate osv?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag kör en i vardagsrummet och en ASUS Eee Box EB1501P med Kodi och Steam i sovrummet för streaming. Båda fungerar skitbra trådat. Har ca 20ms total fördröjning vilket gör att man kan spela de flesta spel som man kan tänkas vilja spela i soffan och sängen utan problem. Steamlink skulle jag dock säga är ännu lättare att använda om streaming är det man vill göra än en pc i stuk med ASUS Eee Box EB1501P. Men om man även installerar en del spel lokalt så är det naturligtvis inte möjligt på linken.

På min ASUS Eee Box EB1501P med Ubuntu samt Kodi och Steam så får man pilla en del själv för att få kontrollers att fungera. Steamlink fungerade (efter firmware update) direkt med trådad Xbox One kontroller, olika USB kontrollers, trådlös Xbox 360 kontroller (via Wireless receiver till PC). För pengarna är Steamlink helt klart värd investeringen.

Via wifi så har jag tidigare streamat till en laptop och det fungerar även det. (Testa gärna med en laptop för att få en känsla). Men trådat är helt klart att föredra för att undvika lagg osv.

Om man vill beställa en Steamlink så var med på att det kan ta ett tag från Valve. Så om man brukar bli galen av att vänta på saker man beställt så vänta inte in i det sista med att beställa.

Jag köpte min på Gamestop, så väntan var minimal:)
550:-

Skrivet av Paddanx:

Vilka definitioner...

Oavsett så tack för er input, har undrat hur bra de fungerar. Har själv kört streaming via en billig laptop och det har fungerat bra. Men att just Steam Link fungera lika "flytande, snorstabilt och klockrent" är bra då jag också är intresserade av en (förhoppningsvis lite torrare och mindre snorig, men ändå )

Min blev lite kladdig till en början, men snor torkar ju:)
Mitt råd är helt enkelt, KÖP! Jag har gömt min bakom TV:n så WAF är väldigt hög på just denna lilla pryl.

Skrivet av anon4992:

Har inte Steam Link men kör In-home streaming via en HTPC/NUC med i3a och det fungerar riktigt bra. Kört Tomb Raider (förra släppet, inte det som kom i veckan) samt Mad Max och Batman och märker ingen skillnad mot att sitta framför datorn.

Enda nackdelen, om man nu kör med handkontroll som Steam Controller, är att inte alla spel har stöd för det. Nya Xcom2 exempelvis. Positivt är dock att användare själva kan dela med sig av sina Controllerconfigs direkt i Steam overlay.

Stort plus till hur förbannat smidigt allt var att få igång.

Hade inte testat in home innan jag köpte Steam Link, men det verkar som om Valve har en lite än guldgruva att se fram emot om spelmarknaden till PC bara kan vakna till liv:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag köpte en för ett par månader sen, kör med sladd och har en bra router Asus RT-AC68U men upplever endel input lag. Ingent du märkt av? Har inte pillat allt för mycket med inställningarna men de kanske man behöver göra, va kör du för bitrate osv?

Jag kör 1080p 60fps, beautiful preset, Intel Quicksync HW encoding på host, HW decoding på SteamLinken, Auto på biträde och får <1ms latency på input och 20ms latency på display.
Kolla så HW encoding/decoding används. Ofta inte på som standard.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag kör 1080p 60fps, beautiful preset, Intel Quicksync HW encoding på host, HW decoding på SteamLinken, Auto på biträde och får <1ms latency på input och 20ms latency på display.
Kolla så HW encoding/decoding används. Ofta inte på som standard.

Ok ska kolla tack!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shamzin:

Hade inte testat in home innan jag köpte Steam Link, men det verkar som om Valve har en lite än guldgruva att se fram emot om spelmarknaden till PC bara kan vakna till liv:)

Spelmarknaden är väl hur bra som helst till PC?
Men förstår hur du menar, här har man en möjlighet att gå in i konsolträsket men ändå få PCkraften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Min blev lite kladdig till en början, men snor torkar ju:)
Mitt råd är helt enkelt, KÖP! Jag har gömt min bakom TV:n så WAF är väldigt hög på just denna lilla pryl.

Hur är det med VOIP?
Fördelen med en liten laptop var ju att jag kunde ha headset och tex TS/Ventrillo igång också, bakom. Är det endast Steams samtal osv som fungerar då eller kan man lägga in annat?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Steams inbyga är det iaf stöd för. Vet inte om man kan hacka igång något annat. Man kan ju lägga upp genvägar och köra andra applikationer om man vill. Så man hade nog kunnat iaf starta TS och liknande. Men om ljudet verkligen hade gått genom det är jag osäker på (kanske att steam har virtuella enheter för strömandet av ljud in/ut som man hade kunnat välja i settings), samt att man hade fått avsluta det för att komma in i steam igen och kunna starta ett spel

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tjena! Länge varit sugen på det, har testat deras inhome streaming dock var det bara skräp.
Får bli en steam link inom snar framtid eller en htpc
Undrar bara lite fort hur det fungerar med wifi? så man kan flytta på den lite enklare, om du har testat kan du jätte gärna ge dina synpunkter angående det.

Jag tycker att både Steam Link och In-Home Streaming fungerar bra, har bara kört trådat nätverk dock. Har du inte gjort nåt galet med In-Home streaming, använt antik hårdvara eller kört trådlöst med mycket störningar så vet jag inte om du ska förvänta dig att det blir bättre med Steam Link. I princip är det ju samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror precis som skribenten ovan att du ska se över störningar och ev. Hårdvaruproblem.
Sen om du ska skaffa HTPC eller Steamlink är ju lite beroende på vad du ska ha den till.
Billigaste lösningen om du vill ha både media och spel borde vara en Steam Link kombinerat med en chromecast. Så kör jag iallafall

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hur många av er här inne har en Steam Link, och vad tycker ni om den?

Jag införskaffade en strax innan jul. Den fungerar... det gör den, men den är inget vidare. Men mer ska man inte förvänta sig av en pryl för 500 kr. Eller nästan 1000 kr inklusive handkontrollen.

Man måste starta STEAM i BIG Picture Mode på datorn man vill streama ifrån först, sedan kan man börja använda Link:en.

Hade även skaffat en Nvidia Shield Android TV några dagar innan, vilken jag tycker är mycket bättre. Där räcker det att man har streaming-datorn igång, STEAM startas upp automatiskt. Den medföljande handkontrollen har laddbara batterier. Stödjer även STEAMS handkontroll om man vill använda den istället.

Dessutom klarar den av att spela upp det mesta i mediaväg eftersom man kan installera KODI på den. Något som jag faktiskt inte hade en aning om innan jag köpte den, så det var en positiv överraskning. Hade nämligen bara en Chromecast till sovrumstv:n tidigare... och den fungerar ju inte utan en mobil/surfplatta, samt att den inte stödjer alla format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag införskaffade en strax innan jul. Den fungerar... det gör den, men den är inget vidare. Men mer ska man inte förvänta sig av en pryl för 500 kr. Eller nästan 1000 kr inklusive handkontrollen.

Man måste starta STEAM i BIG Picture Mode på datorn man vill streama ifrån först, sedan kan man börja använda Link:en.

Hade även skaffat en Nvidia Shield Android TV några dagar innan, vilken jag tycker är mycket bättre. Där räcker det att man har streaming-datorn igång, STEAM startas upp automatiskt. Den medföljande handkontrollen har laddbara batterier. Stödjer även STEAMS handkontroll om man vill använda den istället.

Dessutom klarar den av att spela upp det mesta i mediaväg eftersom man kan installera KODI på den. Något som jag faktiskt inte hade en aning om innan jag köpte den, så det var en positiv överraskning. Hade nämligen bara en Chromecast till sovrumstv:n tidigare... och den fungerar ju inte utan en mobil/surfplatta, samt att den inte stödjer alla format.

Det låter som att det blivit något galet, för jag behöver bara ha min dator igång så fungerar det?
Gällande film så har jag faktiskt inte provat den för något annat än spel, men kör Plex + Chromecast hemma och då fungerat samtliga filmformat.

Det som gjorde att jag inte valde Nvidia är att jag vill inte vara bunden till en specifik hårdvara, samt priset då såklart:)

Använder inte heller handkontrollen från Steam utan kör Xbox.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Testade Moonlight på min raspberry pi istället, fungerade det också
http://moonlight-stream.com/

Permalänk
Medlem

Jag är också riktigt nöjd med min steam link. Det enda jag kan invända mig mot är den tappar i FPS när det händer tunga saker på spelen. Tex. så flyter Cities skylines perfekt för mig fram tills att jag börjar komma upp i storlek på städerna (flyter perfekt på datorn), och jag har ändå ett GTX 980...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Någon som provat över AC wifi ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Någon som provat över AC wifi ?

Noor inte ännu, men Steam rekommenderar själva att köra över kabel för bästa upplevelse.
I tester har de dock lyckats landa på runt 20-30ms i delay dock mer instabilt än med kabel.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Noor inte ännu, men Steam rekommenderar själva att köra över kabel för bästa upplevelse.
I tester har de dock lyckats landa på runt 20-30ms i delay dock mer instabilt än med kabel.

Borde vara helt ok för tv-spelande, typ CIV, X-com, och annat. jag har ett ställe dit jag inte orkar dra kabel i nya lägenheten, och funderar på att köra AC wifi eller HomePlug, men har hört så mycket skit om homeplug genom åren så jag tror nästan att AC kommer vara bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Borde vara helt ok för tv-spelande, typ CIV, X-com, och annat. jag har ett ställe dit jag inte orkar dra kabel i nya lägenheten, och funderar på att köra AC wifi eller HomePlug, men har hört så mycket skit om homeplug genom åren så jag tror nästan att AC kommer vara bättre.

Jag kör själv X-Com, kolla upp latencyspecs på homeplug innan du bestämmer dig. I vilket fall borde det ha högre stabilitet.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Vad är för- och nackdelarna med Steam Link? Såg att det är rea på den just nu, så tänkte plocka hem en. Gillar idéen om att ha alla spel samlade på en plats istället för att ha massa konsoler för att spela på TVn.

EDIT: Värt att nämna är att jag redan har både PS4 och Xbox One. Finns det någon anledning alls att införskaffa Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Vad är för- och nackdelarna med Steam Link? Såg att det är rea på den just nu, så tänkte plocka hem en. Gillar idéen om att ha alla spel samlade på en plats istället för att ha massa konsoler för att spela på TVn.

EDIT: Värt att nämna är att jag redan har både PS4 och Xbox One. Finns det någon anledning alls att införskaffa Link?

Den fungerar ju som en trådlös eller trådad överföring av ljud/bild och kontroll. Så vill man spela spel från sitt STEAM-bibliotek på tv:n utan att behöva ansluta datorn direkt är detta ett alternativ. Annars är det sistnämnda absolut att föredra.

Permalänk
Medlem

Blev lite väl sugen på att köpa en själv, och när jag läste här om att Game Stop hade den i sina butiker så blev det ett köp. Jag tycker definitivt 384kr är överkomligt!

Och ja... jag kan ju säga att jag är redigt nöjd. Testade nätverksuppkopplingen mot min dator och fick kring 7ms och varierade 1.8ms. Det flyter på rätt bra. Den enda nackdel jag egentligen kan se är att även om man säger att client ska ta emot 1080p så kommer inställningen på spelet att avgöra - min skärm kör 1920x1200 vilket blir konstigt på tvn. Kan vara jag som inte fattar eller att det ska gå o ordna på annat sätt, men jag får ändra resolution i spelen helt enkelt.