Rise of the Tomb Raider kan bli först ut med DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Rise of the Tomb Raider kan bli först ut med DirectX 12

Genom att byta ut körfilen i Rise of the Tomb Raider lyckas en användare få fram DirectX 12 i startmenyn, vilket talar för att det kan bli ett av de första spelen med gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska vi se om det var värt att uppgradera till Windows 10 då!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Ja tack!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Spännande hoppas det ger ett par fps extra👍

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Glad att jag spelar igenom det riktigt långsamt Annars tycker jag väl att ett linjärt spel som detta borde ha sitt tekniska avklarat under release eftersom många nog känner sig klara med titeln nu.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Jag sitter med Tomb Raider 2013 (riktigt bra spel) och har väl hunnit ca lite mer än halva men så fort jag har varvat så slår jag nog till på Rise of the Tomb Raider förhoppningsvis då med DX12 implementerat.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Vore inte så konstigt om det får DX12 snart, Microsoft är väl utgivare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Detta kan få mig att spela igenom "ettan" och köpa detta Man måste ju testa ett DX12 spel, the hype is real

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Låter spännande, hoppas det blir lättare för datorn att driva 4K 60 fps.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag klarade det igår, men kan lätt spela det en gång till för att se vad DX12 ger

RIIIKTIGT bra spel imo !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Först ut blir det inte då det redan finns DX12-spel på marknaden. Både Caffeine och The Isle har stöd för DX12.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hoppas de vidareutvecklar det dx12 som är påbörjat. Vore lite tråkigt om de började med dx12 feautres för att sedan ta bort det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Först ut blir det inte då det redan finns DX12-spel på marknaden. Både Caffeine och The Isle har stöd för DX12.

Ja plus att det är en hel del på gång.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Först ut blir det inte då det redan finns DX12-spel på marknaden. Både Caffeine och The Isle har stöd för DX12.

Kanske får räknas som första AAA-titeln. Fast båda ovanstående spel räknas väl också som ofärdiga?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Men vad om det stora RTS spelet som typ skulle vara det nästa stora med DX12, är bombsäker på att när DX12 var på G så fanns ett RTS spel på samma höjd eller har jag drömt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ballt. Vore kul att se skillnaden, såndär side-by-side grej som Nvidia brukar köra.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Men vad om det stora RTS spelet som typ skulle vara det nästa stora med DX12, är bombsäker på att när DX12 var på G så fanns ett RTS spel på samma höjd eller har jag drömt?

Du tänker kanske på Ashes of the Singularity. Det blev ganska mycket uppståndelse när det visade sig att Radeon-kort kom ikapp och i vissa fall körde om GTX-kort när det kördes med DX12. Det var väl till stor del tack vare async compute som är fullt implementerade i senaste Radeon- om jag inte missminner mig. Det var dock en pre-alpha av spelet, och sedan dess har Nvidia släppt optimerade drivrutiner som har "återställt ordningen" något.

AotS går att spela redan nu. Verkar som de har kommit in i beta redan, gick lite fortare än jag trodde. Klart väntas det inte bli förrän nästa år.

Jag ser mest fram emot stödet för Vulcan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag funderar mest på varför man får för sig att byta ut launcher filen från stem varianten till retail versionen? Känns som det är piratat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trinitypcw:

Låter spännande, hoppas det blir lättare för datorn att driva 4K 60 fps.

Det är främst CPU-prestanda som blir bättre med DX12. Det enda man kan hoppas på är således att det "blir lättare att driva 60 fps"; CPU:n bryr sig inte om vilken upplösning man kör.

Om GPU-prestanda också förbättras, vilket väl inte är osannolikt, blir det förstås "lättare att driva 4K 60 fps".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Tråkigt bara att ett såpass dåligt spel ska (av någon anledning) ha stöd för DX12.

Och har inte Ashes of the Singularity redan DX12 sedan länge?

Varning, lite svordomar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Tråkigt bara att ett såpass dåligt spel ska (av någon anledning) ha stöd för DX12.

Och har inte Ashes of the Singularity redan DX12 sedan länge?

Varning, lite svordomar.
[]https://www.youtube.com/watch?v=cSHMGsxR1Ko[/youtube]

Grävt bra djupt i gömmorna för att hitta en negativ recension, ser jag

Ashes är inte släppt ännu.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Grävt bra djupt i gömmorna för att hitta en negativ recension, ser jag

Grävt djupt? Nej faktiskt inte. Förövrigt den enda ärliga recensenten på planeten, som faktiskt vågar uttrycka sig och kritisera.
Om du faktiskt lyssnar på recensionen så kanske du förstår. Och får ett annat perspektiv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vore inte så konstigt om det får DX12 snart, Microsoft är väl utgivare?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Square Enix är ansvarig utgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kanske får räknas som första AAA-titeln. Fast båda ovanstående spel räknas väl också som ofärdiga?

Caffeine tror jag är släppt i skarp version men The Isle är fortfarande i tidigt alpha-stadie. Så första AAA-titeln lär det definitivt bli

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Grävt djupt? Nej faktiskt inte. Förövrigt den enda ärliga recensenten på planeten, som faktiskt vågar uttrycka sig och kritisera.
Om du faktiskt lyssnar på recensionen så kanske du förstår. Och får ett annat perspektiv.

Det är nästan som att du vill antyda att jag skulle vara trångsynt medan du själv anser att det bara finns en ärlig recensent på planeten Jag lyssnar och tittar jättemycket på film och spelrecensenter och hör och häpna ibland kan jag uppskatta en recension och recensent även om jag inte höll med särskilt mycket om utlåtandet, då olika perspektiv är intressanta i sig. Men denna youtubare fick jag inte mycket över för, nej. Jobbig attityd kände jag mest. I hans värld verkade det inte vara ens OK att gilla spelet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gibbe:

Du tänker kanske på Ashes of the Singularity. Det blev ganska mycket uppståndelse när det visade sig att Radeon-kort kom ikapp och i vissa fall körde om GTX-kort när det kördes med DX12. Det var väl till stor del tack vare async compute som är fullt implementerade i senaste Radeon- om jag inte missminner mig. Det var dock en pre-alpha av spelet, och sedan dess har Nvidia släppt optimerade drivrutiner som har "återställt ordningen" något.

AotS går att spela redan nu. Verkar som de har kommit in i beta redan, gick lite fortare än jag trodde. Klart väntas det inte bli förrän nästa år.

Jag ser mest fram emot stödet för Vulcan.

Ashes beräknas släppas redan i vår.
http://www.ashesofthesingularity.com/game/faq

Jag tvivlar på att RoTR kommer att patchas till DX12 i närtid, orsaken är att Nvidia verkar ha stort inflytande över titeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Grävt djupt? Nej faktiskt inte. Förövrigt den enda ärliga recensenten på planeten, som faktiskt vågar uttrycka sig och kritisera.
Om du faktiskt lyssnar på recensionen så kanske du förstår. Och får ett annat perspektiv.

Den enda ärliga recensenten? Han som tittade på en handful vänner och kom fram till att majoriteten av alla som köpte The Witcher 3 tyckte illa om det. Det framstår mindre som ärlighet och mer som brist på intelligens. Att han själv inte gillade spelet säger jag dock inget om, smaken är olika, men han uttrycker sig inte speciellt väl heller.

Permalänk
Inaktiv

Vi får väl se om spelet nu får DirectX 12 (med dagens grafikkort). Om AMD's grafikkort skulle prestera bättre finns det anledning för Nvidia att se till att detta spel får stöd först när Nvidias grafikkort presterar bättre. De har ju pumpat in en hel del pengar trots allt, spelet är en Nvidia-titel med allt vad det innebär.

Nu är jag kanske lite pessimistisk men tankarna går tillbaks till första Assassins Creed som fick DirectX 10.1-stöd som sedan försvann, möjligen pga att Nvidia inte gillade det då de saknade stöd: http://techreport.com/news/14707/ubisoft-comments-on-assassin...

Vore fint om vi får se lanserade (och såklart färdiga) DirectX 12-titlar snart. På tiden, sådär ett halvår efter Windows 10-lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ashes beräknas släppas redan i vår.
http://www.ashesofthesingularity.com/game/faq

Jag tvivlar på att RoTR kommer att patchas till DX12 i närtid, orsaken är att Nvidia verkar ha stort inflytande över titeln.

Då har dem ändrat det nyligen. När jag tittade förbi för ca 1 månad sedan stod där att dem hoppades det skulle bli i år, men att det förmodligen blir början av 2017.

Skrivet av Lothbrok:

Tråkigt bara att ett såpass dåligt spel ska (av någon anledning) ha stöd för DX12.

Och har inte Ashes of the Singularity redan DX12 sedan länge?

Varning, lite svordomar.
https://www.youtube.com/watch?v=cSHMGsxR1Ko

Ashes har DX12, men spelet är i beta.

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, Square Enix är ansvarig utgivare.

Fast Microsoft har ju pröjsat för att få lite speciella fördelar, och det ligger i deras intresse att få ut titlar med DX12 så att folk ska hoppa på NSA/Windows 10

Skrivet av anon5930:

Vi får väl se om spelet nu får DirectX 12 (med dagens grafikkort). Om AMD's grafikkort skulle prestera bättre finns det anledning för Nvidia att se till att detta spel får stöd först när Nvidias grafikkort presterar bättre. De har ju pumpat in en hel del pengar trots allt, spelet är en Nvidia-titel med allt vad det innebär.

Nu är jag kanske lite pessimistisk men tankarna går tillbaks till första Assassins Creed som fick DirectX 10.1-stöd som sedan försvann, möjligen pga att Nvidia inte gillade det då de saknade stöd: http://techreport.com/news/14707/ubisoft-comments-on-assassin...

Vore fint om vi får se lanserade (och såklart färdiga) DirectX 12-titlar snart. På tiden, sådär ett halvår efter Windows 10-lanseringen.

Nvidia har fan för mycket inflytande.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag sitter med Tomb Raider 2013 (riktigt bra spel) och har väl hunnit ca lite mer än halva men så fort jag har varvat så slår jag nog till på Rise of the Tomb Raider förhoppningsvis då med DX12 implementerat.

Sitter i samma sits, ska bli spännande att påbörja ROTR