Permalänk
Medlem

Displayport problem

Tjena clockers!

Jag har idag tre stycken skärmar. Två 60hz(DVI-I och HDMI) och en 144hz(Displayport 1.2).

Mitt problem:
Skärm som felet är på: AOC24 144hz

Ibland får jag lite flicker och att skärmen blir svart i cirka 1-2sec max.
Och
Digital vibrance på Nvidia funkar ej att sätta på 100% då det funkar med DVI men inte med displayport.

Ultra HD, HD, SD är det något jag ska använda för displayport?

Permalänk
Bildexpert 📺

Flimmer vid 144 Hz över Displayport kan orsakas av en dålig kabel eller kabel som är störd på något sätt.

Digital vibrance-funktionen kan med fördel undvikas. Den styr endast över färgnivåer och distorderar bilden. Tycker du skärmen är för blek har det ofta med betraktningsvinkeln att göra. Du måste som tumregel titta på TN-skärm i rät vinkel. Kan bli svårt med tre skärmar dock.

Ultra HD, HD, SD-inställningar är till för att ändra det signalformatet så att det matchar det som används inom konsumentvideo, TV-apparater och liknande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack! Kontaktade Nvidia support och fick svar på lite grejer, flimmeret är borta och kan använda displayport igen men ack!
så har jag fortfarande problem när jag startar datorn att displayport inte hittas utan måste dra ut kabeln och sätta i den igen så hittas den.

Och att för att jag använder 3st skärmar (började dock när jag använde DP-kabel) att current clock: ligger på 800mhz med 63C temp med bara webbläsare igång såfort jag startar datorn, inget jag gillar. Något du vet något om?

Permalänk
Bildexpert 📺

@katai: Ingen om CPU:n. Behöver inte vara relaterat till Displayport i sig.

Angående sladden kan det vara skärmens viloläge/strömspararläge som behöver stängas av så att du manuellt stänger av skärmen istället.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Digital vibrance-funktionen kan med fördel undvikas. Den styr endast över färgnivåer och distorderar bilden. Tycker du skärmen är för blek har det ofta med betraktningsvinkeln att göra. Du måste som tumregel titta på TN-skärm i rät vinkel. Kan bli svårt med tre skärmar dock.

Det är ingen idé. Folk som maxar Digital Vibrance brukar göra det för att de vill att bilden ska vara helt söndermättad i CS:GO, vilket, precis som 640x480 utan AA, naturligtvis gör det lättare att se fiender ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Det är ingen idé. Folk som maxar Digital Vibrance brukar göra det för att de vill att bilden ska vara helt söndermättad i CS:GO, vilket, precis som 640x480 utan AA, naturligtvis gör det lättare att se fiender ...

Ante mig. Skärmen blir helt obrukbar i övrigt. Nåväl.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Ante mig. Skärmen blir helt obrukbar i övrigt. Nåväl.

Du skulle ägna merparten av dina arbetsdagar och nätter åt att torka tårar om du var tvungen att använda mångas inställningar. En snubbe på DreamHack hade (alltid, inte bara i spel) ljusstyrka och kontrast på 100 på sin Swift PG278Q och vägrade ändra detta trots min anmodan. 50 på kontrast är enligt egen erfarenhet absolut maximum innan färger totalt försvinner; på hans skärm kunde man inte se någon skillnad på SweClockers vita bakgrund och den varmgrå (rgb(231, 229, 224)) ruta som omsluter det textfält jag skriver detta i; det fanns heller ingen antydan till antialiasing/ClearType på text kvar. (Är för övrigt lite förvånad att ni inte nämner detta i er recension.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@katai: Ingen om CPU:n. Behöver inte vara relaterat till Displayport i sig.

Angående sladden kan det vara skärmens viloläge/strömspararläge som behöver stängas av så att du manuellt stänger av skärmen istället.

GPUn, glömde skriva det

Permalänk

Vad har du för grafikkort, jag hade problem när jag körde 4 skärmar, med mitt 680, fick flimmer på den med displayport. köpte ett 980ti och problemet är borta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste fråga - jag har gett upp displayport på min gamla HP-skärm då jag precis som du fick problem med att den svartnade i ett par sekunder både nu och då. Fick du veta något från Nvidia specifikt för det problemet?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vad har du för grafikkort, jag hade problem när jag körde 4 skärmar, med mitt 680, fick flimmer på den med displayport. köpte ett 980ti och problemet är borta.

Använder EVGA 980 ti SC 2.0+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Måste fråga - jag har gett upp displayport på min gamla HP-skärm då jag precis som du fick problem med att den svartnade i ett par sekunder både nu och då. Fick du veta något från Nvidia specifikt för det problemet?

Japp, bifogar en länk med den fixen jag gjorde så det funkade!

http://pastebin.com/raw/9KNHwfCP

länk redigering
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

50 på kontrast är enligt egen erfarenhet absolut maximum innan färger totalt försvinner; på hans skärm kunde man inte se någon skillnad på SweClockers vita bakgrund och den varmgrå (rgb(231, 229, 224)) ruta som omsluter det textfält jag skriver detta i; det fanns heller ingen antydan till antialiasing/ClearType på text kvar. (Är för övrigt lite förvånad att ni inte nämner detta i er recension.)

Vad skulle nämnas menar du? Att kontrastreglaget ställd för högt förstör bilden? Det gör kontrast*-reglaget på alla displayer. Några av Panasonics plasma-modeller är undantaget som bekräftar regeln. Där slår man i taket internt innan man klipper i vitt.

(*)Reglaget heter olika på olika apparater.

Gråta över skärmarna på Dreamhack? Nä. Jag kan förklara vad färger är och sedan kan var och en ta till sig den informationen i varierande grad.

Permalänk
Medlem

@katai: Ah tackar Har blåst och installerat om sedan dess så tyvärr lär det inte göra nån skillnad. Men ska testa en gång till när jag mäktar med. Tack ändå!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB