Permalänk

Köpråd, TV 46+ tum under 10000kr

Hej.
Lång historia kort. Jag ska flytta och blir då i behov av bl.a. ny TV, ljudanläggning har jag. Fick lite presentkort på NetonNet som var planerade att användas till mer lagring men kommer nu istället användas till TV, så det är NetonNets utbud som är av intresse.
Jag är ingen "TV-tittare" och då menar jag det som sänd på diverse kanaler. Jag kollar däremot mycket film och serier men där är materialet i HD-format, t.ex. Bluray, Netflix, HBO osv. I hushållet finns även en son på 4½ år men där är det tecknat som gäller och inget jag anser bör vägas in i val av TV då det ser ut som det gör oavsett TV stort sett.

Jag inbillar mig att 4K kan vara trevligt, likaså SmartTV-funktion för t.ex. Netflix så jag slipper använda Chromecasten mer än nödvändigt. Om menyn är krånglig och tar lite tid att starta kvittar, bara det funkar och funkar bra när det väl är igång när det kommer till SmartTV. 3D är inget jag prioriterar och känner spontant att det är inget jag kommer kolla på även om jag har möjlighet.

Tidigare TV är en Andersson A421FD PVR som i M3 fick "Bästa köp" i deras budget-TV test för många är sen så jag är inte kräsen när det gäller märke, bara bilden är bra.
http://m3.idg.se/2.1022/1.254213/tv-test-basta-budget-tv

Maxpris får jag sätta på 10000kr, del för jag inte vill lägga men även om jag skulle vilja så måste mer saker inhandlas.
Storleken ska vara 46 tum eller mer.

Efter en snabb titt själv så måste jag ju säga att båda dessa ser lockande ut men önskar mer råd/förslag från kunnigt folk.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/lg-55uf695v/...
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/samsung-ue55...

Mvh Daniel

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

De två du funderar på är i ungefär samma mellanklassnivå. Den största praktiska skillnaden i fråga om bildupplevelse är att LG:n använder IPS-panel med låg kontrast och bra betraktningsvinklar. Samsungen är tvärtom. Hög kontrast men endast då rakt framför TV:n på grund av sämre betraktningsvinklar.

Permalänk

@Laxpudding: Utifrån det du säger så låtar jag åt LG'n då bra betraktningsvinklar känns viktigt i TV-soffan. För en som inte kan så mycket om TV, vad innebär låg vs hög kontrast i praktiken vid film-tittande? LG'n har även 4K medans Samsungen är FullHD, finns det nackdelar att köpa 4K i denna prisklass?

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

Folk hänger upp sig för mycket på pixlarna. Det är lätt att räkna och då hamnar det i fel fokus. Precis som 50 Hz, 100 Hz osv.

Bildkvalitet är mer komplext och en av de viktigaste faktorerna för bildkvalitet är dynamiskt omfång, högt kontrastförhållande. Att svart upplevs svart, snarare än grått och att vitt är vitt utan att blända är en grundförutsättning. Särskilt vid filmtittande. Mindre så vid slötittande i dagsljus och liknande.

Det senare, hur "vit" eller ljusstark bilden kan bli handlar om en enkel inställning, bakgrundsbelysningen. Att skapa svart är däremot en produktegenskap som inte kan trollas bort lika enkelt (eller billigt) och då har VA-panelen hos Samsungs apparater en övertag. Men då främst i vissa begränsade vinklar, rakt framifrån i de flesta fall.

Sitter du på snedden mot TV:n kommer IPS-panelerna som hos LG:s apparater fungera bättre men de kommer inte (i denna prisklass i alla fall) ger samma upplevelse av kontrast som VA-panelen i Samsung-TV:n. Ingen LCD är för övrigt optimal i vinkel. Alla blir sämre.

Samsung-modellen du tittar på är en gammal mellanklassmodell från 2014 och lanserades för snart två år sedan. Priset är lite för högt för den. Titta istället på modeller i J6-serien som är från 2015 och hittar du en JU7-modell inom din budget så är det en bra brytpunkt pris/prestanda.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för hjälpen och tipsen.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

@Laxpudding: Du får ursäkta tjatet, men om man skulle töja lite, skulle du anse att detta var en bra köp?
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/samsung-ue55ju7005txx...

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Augustini:

@Laxpudding: Du får ursäkta tjatet, men om man skulle töja lite, skulle du anse att detta var en bra köp?
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/samsung-ue55ju7005txx...

Det är en modell med HDR-kapacitet och klarar kommande krav för exempelvis 4K-Blu-ray. Vettig modell om du vill hålla dig på en högre lägsta nivå och kliva steget ovanför mellan/normalklass.

Permalänk

Önskar ytterligare råd om någon känner sig kunnig, någon rekommendation av dessa två? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3072109,3059787

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

@Augustini: du kan även fråga på minhembio.com, finns kunnigt folk där med

Permalänk

@JSvanberg: Tack för tipset.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M