Permalänk
Medlem

Val av utbildning

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska välja för utbildning. Jag har väl cirka 90hp med grundläggande datakurser och programmering.

Dataingenjör kommer ta 4 år för jag kommer behöva läsa in fyik 2 och matte 3c. Jag skulle vilja ha en ingenjörskurs i mitt CV men jag är osäker på att jag reder ut det.

Nätverksdesign och datordrift är ett gäng Ciscokurser. Detta är förmodligen den tråkigaste utbildningen då mycket handlar om att plöja text på engelska. Fördelen här är att jag kan vara ute på arbetsmarknaden efter ett år. Mindre skulder och börja dra in pengar fortare.

IT-forensik är väl kanske det som låter mest spännande. Detta kommer ta tre år men frågan är hur arbetsmöjligheterna ser ut efteråt? En del är nätverk, Cisco igen, men annars är det lite juridik, användandet av IT-forensiska verktyg och lite annat inom säkerhet.

Jag har helt kört fast och ändrar mig ett par gånger om dagen och ungefär lika många gånger är jag helt säker på att det är det jag bestämmer mig för just då som är det rätta.

Är det någon som har något att säga? Är IT-forensik ens lönt? Kommer jag få samma jobb som jag får med Nätverksdesign och datordrift?

Tack på förhand

Dataingenjör 180 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/dataingenjor180hp.65438383.html?ptKod=TGDAT16h

Nätverksdesign och datordrift 60 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/natverksdesignochdatordrift60hp.65438391.html

IT-forensik och informationssäkerhet 180 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/itforensikochinformationssakerhet180hp.65438386.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska välja för utbildning. Jag har väl cirka 90hp med grundläggande datakurser och programmering.

Dataingenjör kommer ta 4 år för jag kommer behöva läsa in fyik 2 och matte 3c. Jag skulle vilja ha en ingenjörskurs i mitt CV men jag är osäker på att jag reder ut det.

Nätverksdesign och datordrift är ett gäng Ciscokurser. Detta är förmodligen den tråkigaste utbildningen då mycket handlar om att plöja text på engelska. Fördelen här är att jag kan vara ute på arbetsmarknaden efter ett år. Mindre skulder och börja dra in pengar fortare.

IT-forensik är väl kanske det som låter mest spännande. Detta kommer ta tre år men frågan är hur arbetsmöjligheterna ser ut efteråt? En del är nätverk, Cisco igen, men annars är det lite juridik, användandet av IT-forensiska verktyg och lite annat inom säkerhet.

Jag har helt kört fast och ändrar mig ett par gånger om dagen och ungefär lika många gånger är jag helt säker på att det är det jag bestämmer mig för just då som är det rätta.

Är det någon som har något att säga? Är IT-forensik ens lönt? Kommer jag få samma jobb som jag får med Nätverksdesign och datordrift?

Tack på förhand

Dataingenjör 180 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/dataingenjor180hp.65438383.html?ptKod=TGDAT16h

Nätverksdesign och datordrift 60 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/natverksdesignochdatordrift60hp.65438391.html

IT-forensik och informationssäkerhet 180 hp
http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/itforensikochinformationssakerhet180hp.65438386.html

En utbildning är en grundplåt som du ska stå på. När du kommer ut i arbetslivet så är du långt från "duglig".
Det tar några år innan man kommer in i det. Dessutom måste du ha ett intresse som sträcker sig långt utanför skoltiden.

Dock så är KU utbildningar betydligt bättre än traditionella utbildningar eftersom du jobbar närmare arbetsgivaren.
Du får betydligt mer praktik och får chansen att visa vad du går för.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag har klurat fram och tillbaks på detta nu ett tag och jag tror det blir IT-forensik. Någon som vet hur arbetsmöjligheterna ser ut efter en sådan utbildning?

Att utbildningen är en grundplåt är jag helt på det klara med. Tanken är också att fortsätta studera även efter utbildningen, dock inte på heltid utan upp till för att jag gillar att plugga.
Jag har precis gått förbi 30 och känner att det börjar brinna lite i knutarna så jag önskar att utbildningen är nått så när attraktiv när man sedan söker jobb.

IT-Forensik
År 1
Projektledning i IT-forensik 7,5 hp 7,5 hp
Administration av datorsystem 7,5 hp
Kriminologi och IT-relaterad brottslighet 7,5 hp
Linuxadministration 7,5 hp
Programmering 7,5 hp
Juridik med IT-rätt 7,5 hp
Datautvinning från digitala lagringsmedia 7,5 hp
Grundläggande webbsystem 7,5 hp

År 2
Datornätverk 15 hp (Motsvarande CCNA Routing and Switching)
Biometrisk identifiering 7,5 hp
Trådlösa nätverk 7,5 hp
Avancerade IT-forensiska verktyg I, 7,5 hp
Nätverkssäkerhet 7,5 hp
Riskanalys och IT-säkerhetssystem 7,5 hp
IT-forensiskt projekt 7,5 hp

År 3
Tillämpad matematik och statistik för IT- forensik 15 hp
Avancerade IT-forensiska verktyg II 7,5 hp
Utredning av IT-brott 7,5 hp
SCADA-system och samhällskritisk infrastruktur 7,5 hp
Krypteringsmetoder och säkring av datasystem 7,5 hp
Examensarbete 15 hp

Nätverksdesign

Datornätverk 15 hp (motsvarande CCNA Routing and Switching)
Avancerad routing 7,5 hp (motsvarande CCNP Route)
Flerlagerswitching med avancerade tjänster 7,5 hp (motsvarande CCNP Switch)
Administration av datorsystem 7,5 hp
Linuxadministration 7,5 hp
Avancerad felsökning av datornätverk 7,5 hp (motsvarande CCNP TSHOOT)
Nätverkssäkerhet 7,5 hp (motsvarande CCNA Security)

Detta är vad som ingår i kursprogrammen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så stor koll på exakta läget på arbetsmarknaden i Halmstad för en IT-forensiker men har några vänner som har tidigare pluggat IT-forensiker och de flesta fick deltidsjobb innan utbildningen var klar som sedan ledde till heltid efter studierna (dock inte i närheten av Halmstad). De har pluggat digitalbrott och esäkerhet som ser ut att ha liknande kurser som IT-forensik på Högskolan i Halmstad.

Att välja en inriktad utbildning såsom IT-forensiker kommer begränsa din arbetsmarknad lite jämfört med en dataingenjör men kan också göra dig mer attraktiv, detta beror helt på arbetsmarknaden i det land/region/stad du vill jobba.

Då det är några veckor innan ansökningar till höstens högskoleplatser ska vara inne så skulle jag rekommendera att du tittar runt i det land/region/stad du vill jobba och undersöker vilken typ av utbildning som är populärast att ha som grund.
När jag själv skulle välja studier så hörde jag runt med företagen och många är väldigt öppna och trevliga av sig då de ofta har problem att finna kvalificerat folk. Jag skulle även rekommendera att du tar kontakt med skolan då de ofta erbjuder rådgivning (syokonsulent eller vad det nu heter nu för tiden) och försök komma i kontakt med studenter på programmen, se vad de tycker om det. Att du läser vissa kurser är bara text på ett papper, hur dessa kurser ges och upplägget på dem är ofta viktigast.