Kan inte navigera till extern hdd med changedirectory i Terminal!

Permalänk

Kan inte navigera till extern hdd med changedirectory i Terminal!

Hej!
Först och främst vill jag bara klargöra att jag vet i princip ingenting om Linux, installerade Ubuntu som ett kul experiment på en gammal laptop. Version Ubuntu 14.jagvetinteensvad
Jag kopplar in en extern hårddisk som kommer upp i "utforskaren" eller vad nu Ubuntus motsvarighet heter. Den är monterad och jag kan bläddra i filerna osv. Men när jag skriver in cd \media\hårddiskens namn i Terminal så säger den bara att "filen eller katalogen existerar inte". Vad är det som är fel? Jag kan tillägga att namnet är ganska långt och innehåller mellanrum och ä, men det ska väl inte spela någon roll? Och det är inte typo..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ska det inte vara cd /media/diskens namn

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Skrivet av LINJEinc:

ska det inte vara cd /media/diskens namn

Hade ju varit enkelt om det var så, ska kolla när jag kommer hem Fick för mig att det var \ men jag måste väl ha läst fel då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hade ju varit enkelt om det var så, ska kolla när jag kommer hem Fick för mig att det var \ men jag måste väl ha läst fel då

Är då iaf. så man gör på min linux maskin

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

cd /media
ls

Då ser du vilka mappar som finns att navigera in på. Sedan kan man skriva några bokstäver i mappnamnets början följt av tab-knappen så fylls resten i själv. Är det mellanslag och andra konstiga tecken kan man behöva citattecken runt namnet man skriver.

Du borde kunna se i "utforskaren" den fullständiga sökvägen när du bläddrat in på disken. Jag är inte säker på att den automonteras under /media men det märks väl. Kör inte ubuntu själv så jag vet inte var usb-diskar brukar monteras där.

Permalänk
Medlem

Om du skriver df i terminalen så får du upp var diskarna är monterade.
Du kan lägga till -h (df -h) efter så slipper du lite siffror.
df står för disk filesystem och -h betyder human readable eller nåt sånt.

Backslash hör till windows, alla andra OS jag använder har slash istället.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet när man installera Ubuntu bruka USB minnen och externa diska hamna under: /media/användarnamn/diskNamn

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

df -h

där listas alla monterade filsystem, där kan man alltså se precis var saker är monterade.
Men som @asdfgh sa så brukar det vara /media/%user/diskname under ubuntu.