Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonathanlindfors:

Jag är sugen på att köpa en hörlursförstärkare till mina philips phidelo x2 och skulle vilja ha tips på hörlursförstärkare som passar bra till dem. Pris helst under 2000 kr.

O2 är mycket bra och dessutom billig så den håller sig inom din budget och även om du köper nått dubbelt så dyrt så blir det inte bättre ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tror du jag behöver O2+ODAC eller går det bra med bara O2? Jag kör på ljudkortet som sitter på moderkortet och är ett MSI Z87-G45 Gaming och ljudkortet är Realtek ALC1150 om det nu säger dig något. vad jag har hört så ska det vara helt ok iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanlindfors:

@mrqaffe: Tror du jag behöver O2+ODAC eller går det bra med bara O2? Jag kör på ljudkortet som sitter på moderkortet och är ett MSI Z87-G45 Gaming och ljudkortet är Realtek ALC1150 om det nu säger dig något. vad jag har hört så ska det vara helt ok iaf.

Då är det O2 + ODAC som gäller!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

@majje: finns det något billigare alternativ eller är O2+ODAC så bra att det är värt pengarna?

Permalänk
Skrivet av jonathanlindfors:

@majje: finns det något billigare alternativ eller är O2+ODAC så bra att det är värt pengarna?

Fiio E10K för ca 6-700. Om du ska lägga 1300+ så är O2 combon mycket prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanlindfors:

@majje: finns det något billigare alternativ eller är O2+ODAC så bra att det är värt pengarna?

Får du inga störningar från moderkortet kan du köra med bara O2.
O2 är solklart värt pengarna. Finns få billiga hörlursförstärkare som presterar i närheten av lika bra.
ODAC är en riktigt bra DAC, men ger inte alltid så stor skillnad mot en lite sämre DAC. Realtek ALC1150 är ganska hyfsad för att vara inbyggd.

Permalänk
Medlem

Alla säger att o2 är så grymt bra som hörlursförstärkare och jag letar å letar, men tycker jag inte hittar den inom Sverige? Hittar den bara utomlands?

Permalänk
Medlem

Är i tankarna att uppgradera mina Sennheiser PC360 till ett par HD600/650 eller eventuellt Fidelio x2 och tänker mig då att köpa begagnat för att spara lite pengar.
Ungefär vilken prisklass ska man ge? Så jag inte åker på alldeles högt överpris.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Alla säger att o2 är så grymt bra som hörlursförstärkare och jag letar å letar, men tycker jag inte hittar den inom Sverige? Hittar den bara utomlands?

O2 köper man från utlandet.
Head n Hifi finns i Schweiz, men kan skicka från Tyskland så det blir utan tull och svensk moms (inom EU).
Epiphany skickar från Storbritannien.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Alla säger att o2 är så grymt bra som hörlursförstärkare och jag letar å letar, men tycker jag inte hittar den inom Sverige? Hittar den bara utomlands?

Objective prylarna är ett DIY öppen hårdvara projekt och det är alltså egentligen tänkt att man ska bygga dem själv, konstruktionen är släppt på liknande sätt som linux och en del företag säljer delarna monterade till olika grader för de som inte kan eller vill bygga allt själv. O2 är relativt lättbyggd men Odacen är värre eftersom det är ett ytmonterat kretskort i den så kretskortet säljs normalt sett bara monterat, den mekaniska monteringen är däremot enkel för båda och man kan även bygga in dem i andra apparater tex för att fixa en bra usbdac internt i en förstärkare.

Att det är öppen hårdvara gör att det inte går att få exklusivitet på den och därför säljs den inte på så många ställen eftersom vanliga butiker inte kan få nån lönsamhet på den utan att höja priset och då skulle de ändå inte kunna konkurrera, O prylarna är alltså väldigt prisvärda om man letar efter ofärgande delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyter:

Är i tankarna att uppgradera mina Sennheiser PC360 till ett par HD600/650 eller eventuellt Fidelio x2 och tänker mig då att köpa begagnat för att spara lite pengar.
Ungefär vilken prisklass ska man ge? Så jag inte åker på alldeles högt överpris.

Beror helt på kvalitet och hur gamla de är.
Skulle nog tro att om du ger 60% av dagspriset och uppåt som någon slags riktgräns torde du få tag i lurar som har bra kvalitet och skick. Begagnat marknaden är ju lite beroende av hur det ser ut på reor mm.

HD600/650 annonseras inte jätteofta så där kan du nog få lägga en peng även begagnat. Lurarna kan ju uppgraderas med splitternya kablar, kuddar mm så att de blir jättefina.

Philips Fidelio X2 har ju kanat ner från runt 3k till att allt som oftast ligga runt 2k i pros. Op vissa weekend driver har de varit ner i 1690 som lägst jag har sett. Så dem borde du kunna få bra pris på - särskilt nya. Frågan är om många tycker det är värt att sälja dem begagnat med tanke på bergodalbanan i prisnivå de gjort. Just nu ser jag att de ligger runt 2.2 k igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Beror helt på kvalitet och hur gamla de är.
Skulle nog tro att om du ger 60% av dagspriset och uppåt som någon slags riktgräns torde du få tag i lurar som har bra kvalitet och skick. Begagnat marknaden är ju lite beroende av hur det ser ut på reor mm.

HD600/650 annonseras inte jätteofta så där kan du nog få lägga en peng även begagnat. Lurarna kan ju uppgraderas med splitternya kablar, kuddar mm så att de blir jättefina.

Philips Fidelio X2 har ju kanat ner från runt 3k till att allt som oftast ligga runt 2k i pros. Op vissa weekend driver har de varit ner i 1690 som lägst jag har sett. Så dem borde du kunna få bra pris på - särskilt nya. Frågan är om många tycker det är värt att sälja dem begagnat med tanke på bergodalbanan i prisnivå de gjort. Just nu ser jag att de ligger runt 2.2 k igen.

Det var en person som bjöd 1500kr för mina x2 när de kostade 1700kr nya. Funderade på de men tackade nej och länka honom till rean istället. Nästa dag råkar jag tappa lurarna och ett ställe på de går sönder..

Vafan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Objective prylarna är ett DIY öppen hårdvara projekt och det är alltså egentligen tänkt att man ska bygga dem själv, konstruktionen är släppt på liknande sätt som linux och en del företag säljer delarna monterade till olika grader för de som inte kan eller vill bygga allt själv. O2 är relativt lättbyggd men Odacen är värre eftersom det är ett ytmonterat kretskort i den så kretskortet säljs normalt sett bara monterat, den mekaniska monteringen är däremot enkel för båda och man kan även bygga in dem i andra apparater tex för att fixa en bra usbdac internt i en förstärkare.

Att det är öppen hårdvara gör att det inte går att få exklusivitet på den och därför säljs den inte på så många ställen eftersom vanliga butiker inte kan få nån lönsamhet på den utan att höja priset och då skulle de ändå inte kunna konkurrera, O prylarna är alltså väldigt prisvärda om man letar efter ofärgande delar.

Känns som du kan en del om detta ämne. Lust att tipsa på några sidor som man kan lita på och beställa O2?

Aldrig hört hörlurar med en hörlursförstärkare någonsin. Men kan gissa det blir helt annorlunda! Speciellt trycket i basen i låg nivåer.

Bara hörlurar som fattas att hitta. Många verkar prata om dessa hörlurar : philips fidelio x2, Audio technica ath m50x, beyerdynamic dt 770, 990, Sony mdr1a. AKG 550. Men känns lite för snålt att lägga bara cirka 1000-1500 om man köper en hörlursförstärkare för cirka 1000kr.

Men skiljer det mycket mellan dessa modeller och dom som ligger runt 2 500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Känns som du kan en del om detta ämne. Lust att tipsa på några sidor som man kan lita på och beställa O2?

Aldrig hört hörlurar med en hörlursförstärkare någonsin. Men kan gissa det blir helt annorlunda! Speciellt trycket i basen i låg nivåer.

Bara hörlurar som fattas att hitta. Många verkar prata om dessa hörlurar : philips fidelio x2, Audio technica ath m50x, beyerdynamic dt 770, 990, Sony mdr1a. AKG 550. Men känns lite för snålt att lägga bara cirka 1000-1500 om man köper en hörlursförstärkare för cirka 1000kr.

Men skiljer det mycket mellan dessa modeller och dom som ligger runt 2 500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Dem du länka ligger i samma prisklass, utom dt 990 och x2 egentligen. Jag köpte mina x2 för 1700 och dacen för 1200 så det är normalt, är riktigt nöjd

Det finns också akg k701 som har riktigt stort register, kostar lite mer dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Känns som du kan en del om detta ämne. Lust att tipsa på några sidor som man kan lita på och beställa O2?

Aldrig hört hörlurar med en hörlursförstärkare någonsin. Men kan gissa det blir helt annorlunda! Speciellt trycket i basen i låg nivåer.

Bara hörlurar som fattas att hitta. Många verkar prata om dessa hörlurar : philips fidelio x2, Audio technica ath m50x, beyerdynamic dt 770, 990, Sony mdr1a. AKG 550. Men känns lite för snålt att lägga bara cirka 1000-1500 om man köper en hörlursförstärkare för cirka 1000kr.

Men skiljer det mycket mellan dessa modeller och dom som ligger runt 2 500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Den officiella platsen för O är http://nwavguy.blogspot.se/ men det finns trådar på forum också.
Ska man beställa så är nog Headnhifi i de flesta fall lämpligast http://www.headnhifi.com/
En hörlursförstärkare gör nog så basnivån minskar i de flesta fall, men kvaliten blir bättre, har man impedansproblem med drivningen av lurar brukar det ofta bli höjd basnivå och det är ju det man främst vill bort från, korrekt nivå och låg dist så man kan få fram djupbasen i stället för att ha för mycket bas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Headnhifi har jag beställt ifrån utan problem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonathanlindfors:

Jag är sugen på att köpa en hörlursförstärkare till mina philips phidelo x2 och skulle vilja ha tips på hörlursförstärkare som passar bra till dem. Pris helst under 2000 kr.

Det finns ju Schiit Magni 2 också, men den är också att beställa från utifrån. Jag har en sådan och tycker den spelar bra, inte hört O2:an tyvärr. Men enligt rekommendationer här och på andra ställen känns O2 som ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det var en person som bjöd 1500kr för mina x2 när de kostade 1700kr nya. Funderade på de men tackade nej och länka honom till rean istället. Nästa dag råkar jag tappa lurarna och ett ställe på de går sönder..

Vafan

OUCH! - den sved...
Mina djupaste sympatier - och du skall dock ha en eloge för att du länkade personen till rean! Grymt dude!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanlindfors:

Jag är sugen på att köpa en hörlursförstärkare till mina philips phidelo x2 och skulle vilja ha tips på hörlursförstärkare som passar bra till dem. Pris helst under 2000 kr.

Jag tycker att X2 som är lite mörk i toppen funkar bra med iFi's mindre leksaker. X2 är tämligen lättdriven så man får bra punch med någon av dessa:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...
Detta är an AMP som är portabel också. Funkar riktigt bra med två lägen på OHm. Den har även filter för att ändra rum och bas återgivningen om man vill färga ljudet. I vanliga läget förstärker den bara. Trevlig liten sak.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...
Om du är mindre portabel får du här en DAC med förmåga att driva lurar som X2. Para den med ovan så har du en grym liten micro stereo förstärkning Denna klarar av upp till 32 bitars ljud och du kan då även njuta av DSD filer - något jag kan rekommendera att åtminstone testa en gång i livet om man har chansen för att se vad HD ljud kan ha att erbjuda... Finns en del klassiska verk som man kan ladda ner gratis.

Jag har båda och kopplat ihop dem till datorn för att kunna köra allt möjligt när jag är ute och far med laptop eller telefonen. Du kan ju börja med den ena och sedan skaffa den andra.

Om du vågar så kan du ju annars ta storebror: https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...

Slår mest ett slag för iFi då de har fått mycket bra kritik för sina produkter och jag gillar enkelheten i dem att använda samt att de känns gedigna och NANO serien blir även portabel om man vill

Permalänk
Medlem

@anon8870: Följande är saxat från head-fi.org
"The two perform and sound too close to each other to make any practical differences. The Schiit Stack looks better and costs less. Get the Schiit Stack."

http://www.head-fi.org/t/642401/comparison-and-review-magni-m...

Kul tyckte jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Ramses: Följande är saxat från head-fi.org
"The two perform and sound too close to each other to make any practical differences. The Schiit Stack looks better and costs less. Get the Schiit Stack."

http://www.head-fi.org/t/642401/comparison-and-review-magni-m...

Kul tyckte jag.

Hehe, den har jag missat. Fast nu vet jag inte hur magni 1 låter om det är den de jämfört med.

Permalänk
Medlem

Vill ha tips på lurar som är bra på att stänga ute ljud. Max 1500 kr. Gärna stängda alltså.

Noise-cancelling kan funka också, men då blir det nog lite dyrare. Trådlöst är ett plus men antar att jag får hosta upp ännu mer då. Om det även är lurar jag kan använda tillsammans med mobilen blir jag ännu gladare men då kanske jag begär för mycket.

Så, recap: 1000-2000 kr, ska stänga ute ljud bra. Plus om trådlöst.

Har haft Beyerdynamics DT990 och Fidelio X1 förut, gillade båda. Men behöver just nu något som stänger ut ljud mycket mer effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Vill ha tips på lurar som är bra på att stänga ute ljud. Max 1500 kr. Gärna stängda alltså.

Noise-cancelling kan funka också, men då blir det nog lite dyrare. Trådlöst är ett plus men antar att jag får hosta upp ännu mer då. Om det även är lurar jag kan använda tillsammans med mobilen blir jag ännu gladare men då kanske jag begär för mycket.

Så, recap: 1000-2000 kr, ska stänga ute ljud bra. Plus om trådlöst.

Har haft Beyerdynamics DT990 och Fidelio X1 förut, gillade båda. Men behöver just nu något som stänger ut ljud mycket mer effektivt.

Kanske beyerdynamic custom one pro? Inte hört så mycket om de men de verkar bra. Noise xancelling ändrar ljudet så de ska du inte ha. Trådlösa är de inte men de funkar ju självklart till mobil

Permalänk

Har nyligen införskaffat mig ett par Sennheiser Game Zero och har kollat runt lite på förstärkare och dacar.

Har provlyssnat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=387296 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328

Dock ej samtidigt, men blev ett klart lyft med med både dacen och ampen men har tyvärr ej pengar att köpa båda samtidigt just nu. Är de värt pengarna att samla ihop till att köpa båda eller är kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346 ett bra alternativ?

Kan inte påstå att jag är superkräsen men nöjer mig samtidigt inte med hur de låter nu när jag väl köpt ett par "vettiga" lurar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemarcust:

Har nyligen införskaffat mig ett par Sennheiser Game Zero och har kollat runt lite på förstärkare och dacar.

Har provlyssnat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=387296 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328

Dock ej samtidigt, men blev ett klart lyft med med både dacen och ampen men har tyvärr ej pengar att köpa båda samtidigt just nu. Är de värt pengarna att samla ihop till att köpa båda eller är kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346 ett bra alternativ?

Kan inte påstå att jag är superkräsen men nöjer mig samtidigt inte med hur de låter nu när jag väl köpt ett par "vettiga" lurar.

Tack på förhand!

Jag hade kört på audioquest, mestadels för att jag hört s otroligt mycket bra om de

Permalänk
Medlem

Nu sitter man i en knipa igen! Nu har de kommit till slutet philips fidelio x2 eller beyerdynamic dt990.

Vilka ska man köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Nu sitter man i en knipa igen! Nu har de kommit till slutet philips fidelio x2 eller beyerdynamic dt990.

Vilka ska man köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Fidelio verkar vara vinnande om man litar på google.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Nu sitter man i en knipa igen! Nu har de kommit till slutet philips fidelio x2 eller beyerdynamic dt990.

Vilka ska man köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Av dom skulle jag välja X2. De verkar dock ha kvalitetsproblem de senaste året/åren med många måndagsexemplar.

Har du kikat på DT880? Det är en betydligt mer "neutral" (jämn frevkensgång utan oönskad pucklar) hörlur än DT990.

Är det just neutrala lurar du är ute efter så finns både DT880 och Sennheisers HD518/558/598 i liknande prisklass som X2 med lite liknande ljud.
Alla de nämnda är enligt mig, likt X2, riktigt bra lurar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wizook:

Nu sitter man i en knipa igen! Nu har de kommit till slutet philips fidelio x2 eller beyerdynamic dt990.

Vilka ska man köra!

Skickades från m.sweclockers.com

De låter ju helt olika. Du måste avgöra vad du gillar. Själv hade jag valt x2 före dt990 som kan bli lite jobbig för mina öron med viss musik.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Telefon lurar

Är det någon vänligt skäl som skulle kunna tipsa om ett/några par smidiga telefon hörlurar i stil med "Samsungs/Iphones egna variant" fast ett par med schysst ljud. Det kommer lyssnas 99.9% HÅRD rock i dessa lurar.

Det jag gillar med deras "öronsnäckor" är att dom sitter i örat men är ändå inte som ett par djupa inear då jag upplever att jag kan få lite ont i öronen av inear. Men det kanske beror på vad det är för några också? Hur som helst, ett par smidiga telefonlurar att lyssna på rock i till och från jobbet.

Mvh Timmy