Tips på placering utav radiator och fläktar

Permalänk
Medlem

Tips på placering utav radiator och fläktar

Hej allihopa,

Har bestämt mig för att byta chassi till ett Corsair carbide 400Q, i samband med detta tänkte jag även byta cpu kylare från Noctua NH-D15 till ett Corsair hydro 100i gtx, eftersom noctuan är stor som ett helvete. och är ganska less på det är så sjukt trångt när man ska göra något.

Tanken är att ha 1st Noctua NF-S12A 120mm PWM för utblås
2st Noctua NF-A14 140mm PWM i fronten för insug
Sen byter jag medskickade corsair fläktar till 2st Noctua NF-F12 120mm PWM och monterar radiator och fläktar för utblås i toppen.

Detta innebär ju en liten nackdel estetiskt med borttagning utav locket på toppen av chassit.
Och kanske även ljudmässigt?

Så alternativet jag funderat på var att istället plocka bort mina 140mm fläktar i fronten för insug och sätta radiator där för insug med tillhörande fläktar.

Skulle detta isåfall öka på temperaturen drastiskt?

kan ju nämna att jag även har 2st 970 kort i sli som alstrar en del värme.

Hur hade ni gjort? givetvis är jag även intresserad av förslag som inte står med här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emguon:

Hej allihopa,

Har bestämt mig för att byta chassi till ett Corsair carbide 400Q, i samband med detta tänkte jag även byta cpu kylare från Noctua NH-D15 till ett Corsair hydro 100i gtx, eftersom noctuan är stor som ett helvete. och är ganska less på det är så sjukt trångt när man ska göra något.

Tanken är att ha 1st Noctua NF-S12A 120mm PWM för utblås
2st Noctua NF-A14 140mm PWM i fronten för insug
Sen byter jag medskickade corsair fläktar till 2st Noctua NF-F12 120mm PWM och monterar radiator och fläktar för utblås i toppen.

Detta innebär ju en liten nackdel estetiskt med borttagning utav locket på toppen av chassit.
Och kanske även ljudmässigt?

Så alternativet jag funderat på var att istället plocka bort mina 140mm fläktar i fronten för insug och sätta radiator där för insug med tillhörande fläktar.

Skulle detta isåfall öka på temperaturen drastiskt?

kan ju nämna att jag även har 2st 970 kort i sli som alstrar en del värme.

Hur hade ni gjort? givetvis är jag även intresserad av förslag som inte står med här

Utblås bak, insug genom radiator i taket plus ett radiatorfritt insug i fronten är bättre. Så skulle jag gjort.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Så här är läckert. Annars som hoski skrev. Så har jag det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Insug genom radiator i top förstår jag inte, varm luft stiger uppåt. Alla ställen jag läst (inklusive jag själv) har radiator och utblås i toppen. Insug i front.

Jag har in 2st i fronten, PSU in i botten, utblås 1st i bak, samt utblås 3st i toppen. Corsair 750d.

Permalänk
Medlem

@Blofeld: "Alla ställen jag läst" Läs på fler ställen

Du suger in kall luft vilket är lysande.
Har du mätt lufttemperaturen i ett chassi? Får du sådan värme att det påverkar så är något väldigt väldigt galet.

Blåser du in luft från fronten och drar ut den där bak så är det helt okey att suga in kall luft genom radiator i toppen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Noctua NF-F12 120mm PWM är inte den bästa fläkten att ha till en radiator eftersom den är typ "flow" .
Du bör ha en p för pressure istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Noctua NF-F12 120mm PWM är inte den bästa fläkten att ha till en radiator eftersom den är typ "flow" .
Du bör ha en p för pressure istället

Enligt Noctua själva är NF-F12 den mest lämpade fläkten för "cooling heatsinks and water cooling radiators"

Från Noctuas hemsida:

"The NF-F12’s unique Focused Flow™ system produces extremely high static pressure and focuses the airflow in order to achieve even better results on air cooling heatsinks and water cooling radiators. With a top speed of 1500rpm, it also offers more performance headroom for less noise-sensitive applications. Choose the NF-F12 if you’re looking for the best possible performance on heatsinks and radiators."

Permalänk
Medlem

Hej igen, vilken respons

tack för alla svar, dom flesta verkar förespråka insug i toppen genom radiatorn.
Bör jag skaffa något filter isåfall eller förstör det flödet genom radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

Hej igen, vilken respons

tack för alla svar, dom flesta verkar förespråka insug i toppen genom radiatorn.
Bör jag skaffa något filter isåfall eller förstör det flödet genom radiatorn?

Jag sitter själv på en 280mm Cooler Master AIO, men efter att ha haft den i en 18-24 månader börjar jag komma fram till att jag sällan använder all kylning som den erbjuder. Kommer inom en snar framtid uppgradera till Skylake och planerar då personligen att sätta dit någon mid-range-mid-size luftkylare. Så det är ju en bra fråga att ställa sig, behöver du kylningen som en AIO erbjuder? Överklockar du mycket som standard, i så fall är de ju guld

Permalänk
Medlem

La planerna på is ett tag med Corsair H100i, satte dit en Noctua nh-u14s istället som jag bytte rakt av mot min dh15. Det skulle inte gå med en högre kylare iaf, för det är verkligen på det berömda att den passar. Kändes ganska krampaktigt att bygga i detta chassit.

Att ha en radiator i front eller topp känns som det går bort pga hur tight allt är, kanske kan sätta dit något bakåt istället men känns som en luftkylare av denna dimensionen presterar ungefär samma?
Tänker då på typ H80i

Permalänk
Medlem

Tur att man inte är impulsiv alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

Haha, åkte du och köpte en av närmsta affär strax innan de stängde ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Haha, åkte du och köpte en av närmsta affär strax innan de stängde ?

Vad gör man inte för att hålla sig lycklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

Vad gör man inte för att hålla sig lycklig

Provar man inte så vet man ju inte hur det är
Och du förlorar max 2 grader på att ha den som utblås istället för insug och fördelen är att du slippar att den suger in damm genom toppen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det blev ju skitbra

En dag när jag orkar så ska jag vända fläktarna i toppen så jag får utblås, för att se hur det blir. Fläktarna över radiatorn då så dom suger igenom.
Orkar du ändra så prova det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det blev ju skitbra

En dag när jag orkar så ska jag vända fläktarna i toppen så jag får utblås, för att se hur det blir. Fläktarna över radiatorn då så dom suger igenom.
Orkar du ändra så prova det.

Provade att montera fläktarna över radiatorn också men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad men än att det var lite jobbigare att montera slangarna är ganska styva på detta kittet

Provade lite OCCT inatt för att få en uppfattning om hur bra den kan kyler innan jag börjar överklocka den.
Hur länge bör man låta den köra för att få en bra uppfattning om temperaturen kommer hålla sig stabil?
Jag körde runt 30 min och kunde inte få tempen att stiga mer efter det.

Kanske finns något bättre än OCCT för att pressa?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, hur satte du fläktarna i toppen tillslut? som utblås eller insug?

Jag såg ett klipp från Linustechtips där han testade push vs pull vs push/pull och det var ingen märkbar skillnad. Dock rekommenderades pull i top då det då blir enklare att rengöra radiatorn.

Värt att notera att Linus körde utblås (@SCORPIUS)... Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Intressant läsning, hur satte du fläktarna i toppen tillslut? som utblås eller insug?

Jag såg ett klipp från Linustechtips där han testade push vs pull vs push/pull och det var ingen märkbar skillnad. Dock rekommenderades pull i top då det då blir enklare att rengöra radiatorn.

Värt att notera att Linus körde utblås (@SCORPIUS)... Men vad vet jag.

Satte fläktarna som utblås och push genom radiatorn, vågade inte ha det som insug utan filter.
Har två långhåriga katter som härjar runt en massa, och jag vill inte ha en tredje i form utav päls i chassit

Vart lite konfunderad över pumphastigheten ett tag, tydligen verkar q-fan reglera w_pump headern trots att den är disabled i bios/uefi
så nu har jag satt den på en annan header för en fläkt och kört disable. Nu går pumpen mycket jämnare och kan komma högre upp i varvtal om man önskar det genom corsair link.

Permalänk
Medlem

Jag kör min pump på PWRFAN, har för mig att det är det som rekommenderas av Corsair.

Permalänk
Medlem

@gummybearkiller: Du har helt rätt! trots att Noctua påstår att det ska fungera bra till radiatorer. Efter en del testande så har jag kommit fram till ungefär 5-7 graders skillnad mellan Corsair fläktarna (orginal) och Noctua fläktarna med samma varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

Vad gör man inte för att hålla sig lycklig

Själv åkte jag och spontanköpte mig en Noctua NH-D15 - vi går åt var sitt håll verkar det som xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Själv åkte jag och spontanköpte mig en Noctua NH-D15 - vi går åt var sitt håll verkar det som xD

Enda gången jättekylaren är irriterande är om man skall byta minnen, men varför skall man byta minnen? Köp bra minnen på en gång. Dessutom är det relativt lätt att ta bort Noctua-kylarna, enda nackdelen är att det går åt lite kylpasta varje gång, men som sagt, varför ta bort den?

Är jättenöjd med NH-D14, blir högst troligt NH-D15 i mitt Broadwell-E/Pascal-bygge senare i år. Enda nackdelen där är att det verkar vara många månader kvar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Spontanköp är bäst NH-D15 är ett bra val om man klarar den bruna färgen och storleken prestandan är kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

@Chrisism8: Spontanköp är bäst NH-D15 är ett bra val om man klarar den bruna färgen och storleken prestandan är kanon.

Planen är att bara kör med mittenfläkten för RAM höjds problematik och byta ut den mot en Fractal Design HP-14PWM istället. Lite snyggare svarta fläkt. Sen åker nog Noctuarna in i mediacentret, det bryr jag mig inte om hur det ser ut inuti Hoppas det fungerar, annars får jag väl lämna tillbaks noctuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enda gången jättekylaren är irriterande är om man skall byta minnen, men varför skall man byta minnen? Köp bra minnen på en gång. Dessutom är det relativt lätt att ta bort Noctua-kylarna, enda nackdelen är att det går åt lite kylpasta varje gång, men som sagt, varför ta bort den?

Är jättenöjd med NH-D14, blir högst troligt NH-D15 i mitt Broadwell-E/Pascal-bygge senare i år. Enda nackdelen där är att det verkar vara många månader kvar

Håller med dig där. Det är ju en stor kloss, så egentligen funderade jag på Singletower modellen NH-U14S tror jag den heter. Men nu när det var rea på Noctuan D15 så kändes det ju dumt att inte plocka en sådan för samma pris som den lilla + jag får 1 extra noctuafläkt jag kan sätta in i mediacentret. I värsta fall får man väl lämna tillbaka den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Insug genom radiator i top förstår jag inte, varm luft stiger uppåt.

I ett datorchassi med luftflöde har konvektionen ingen märkbar effekt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Planen är att bara kör med mittenfläkten för RAM höjds problematik och byta ut den mot en Fractal Design HP-14PWM istället. Lite snyggare svarta fläkt. Sen åker nog Noctuarna in i mediacentret, det bryr jag mig inte om hur det ser ut inuti Hoppas det fungerar, annars får jag väl lämna tillbaks noctuan.

Tror inte du kommer få några problem med båda fläktarna monterade heller.
Fläkten som hamnar vid ram går ju alltid att höja lite om höjden på chassit tillåter.
Enligt Noctua ska det inte ha någon märkbar effekt.
Om det skiter det sig helt har jag en NH-U14S som bara ligger och samlar damm som kan bli din för en struntsumma.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enda gången jättekylaren är irriterande är om man skall byta minnen, men varför skall man byta minnen? Köp bra minnen på en gång. Dessutom är det relativt lätt att ta bort Noctua-kylarna, enda nackdelen är att det går åt lite kylpasta varje gång, men som sagt, varför ta bort den?

Är jättenöjd med NH-D14, blir högst troligt NH-D15 i mitt Broadwell-E/Pascal-bygge senare i år. Enda nackdelen där är att det verkar vara många månader kvar

En nackdel till är om man ska konka runt på skiten till eventuella lan, då man kan skada moderkortet då kylaren väger typ 1.3kg

sen läste jag någon artikel om att man kan "böja" processorn

http://www.pcgamer.com/intel-skylake-cpus-are-bending-under-t...

Nu kan ju det bero på dålig konstruktion till infästningen utav kylflänsen eller att man använt onödigt mycket våld när man dragit åt skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

I ett datorchassi med luftflöde har konvektionen ingen märkbar effekt.

Och det baserar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Och det baserar du på?

Termodynamik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4