Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oja, det vet jag, men ser inget skäl för Intel att låsa dessa för slutkonsumenterna (om man bortser från att de ska kunna få mer klirr i kassan)!

Du verkar inte förstå hur det går till när en CPU tillverkas, men i tillverkningsprocessen sitter de alla fast på en stor rund skiva medan de går från kiselplatta till en CPU. Nu har man en massa CPU'er som sitter ihop på en stor rund skiva, vilka därefter sågas itu till enskilda CPU'er. Alla CPU'er blir inte 100% hela, utan det finns alltid små defekter (mer eller mindre allvarliga) på en viss mängd av dem. Förhållande mellan hela och trasiga CPU'er uttrycks som "yield". Vissa av de defekta enheterna går dock att rädda, genom att man kapar bort förbindelserna till defekta områden, och då får en enklare CPU som resultat. I gengäld kan de sälja den billigare istället för att kasta bort den.

Det är inte frågan om att Intel "låser" dem, utan det handlar om CPU'er som inte hade fungerat överhuvudtaget om de inte varit nedgraderade. Däremot skickas även det defekta, inaktiva, kislet med i samma "paket". Inte minst för att det skulle vara dyrt och opraktiskt att ha massa olika storlekar och former på CPU'n inne i "paketet" som det vi kallar "processorn" består av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, för idag har det gått åt helvete precis.

Intel har en pårocessorserie med låtsaslås. Kunden får betala extra om den vill ha en utan låtsaslås. Man kan överklocka utan låset men det täcks inte av garantin. Det är i princip omöjligt att ha sönder en processor med vanlog överklockning så det spelar ingen roll, men så låtsas intel att det visst gör det och säljer "tuning program", som i praktiken bara innebär mer deg till intel.. Men men.. Det är väl så det går när "den fria marknaden" får bestämma och folk har fanboyat bort alternativen,

Problemet med ditt påstående är att det inte är något "låtsaslås" utan ett resultat av s.k. binning, vilket man kan tycka att du borde känna till: https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Det finns ett viss efterfrågan och ett visst antal produkter, vilket påverkar priset eftersom somliga är villiga att betala mer för att få något bättre. Det är grundläggande ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med ditt påstående är att det inte är något "låtsaslås" utan ett resultat av s.k. binning, vilket man kan tycka att du borde känna till: https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Det finns ett viss efterfrågan och ett visst antal produkter, vilket påverkar priset eftersom somliga är villiga att betala mer för att få något bättre. Det är grundläggande ekonomi.

det tror jag inte på, intel tar medvetet betalt mer och mindre för olika CPU's för skojs skull, oftast cheferna på fredagarna som kommer ut på arbetsplatserna och pekar på högar med CPU'er "dessa ska ha K" så stämplar de helt enkelt in ett K på de CPU'na

svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

det tror jag inte på, intel tar medvetet betalt mer och mindre för olika CPU's för skojs skull, oftast cheferna på fredagarna som kommer ut på arbetsplatserna och pekar på högar med CPU'er "dessa ska ha K" så stämplar de helt enkelt in ett K på de CPU'na

svårare än så är det inte

Ja, samtidigt de tänder feta cigarrer med $100-sedlar och skattar diaboliska superskurksskratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med ditt påstående är att det inte är något "låtsaslås" utan ett resultat av s.k. binning, vilket man kan tycka att du borde känna till: https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Det finns ett viss efterfrågan och ett visst antal produkter, vilket påverkar priset eftersom somliga är villiga att betala mer för att få något bättre. Det är grundläggande ekonomi.

Jo då tack jag är väldigt väl förtrogen med vad binning innebär. Nu är det bara den lilla lilla detaljen att binning har väldigt lite med det här att göra. Det är inte så att K-modellerna är några slags "golden samples" eller liknande, utan man testar på den specade frekvensen. Klarar den det blir den godkännd för den frekvensen. Sedan låser de eller låter bli baserat på efterfrågan, så precis som man kan få en K-modell som klockar kass, så kan man också få en "clock-blockad" modell som klockar riktigt fint. Det är ett lotteri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du verkar inte förstå hur det går till när en CPU tillverkas, men i tillverkningsprocessen sitter de alla fast på en stor rund skiva medan de går från kiselplatta till en CPU. Nu har man en massa CPU'er som sitter ihop på en stor rund skiva, vilka därefter sågas itu till enskilda CPU'er. Alla CPU'er blir inte 100% hela, utan det finns alltid små defekter (mer eller mindre allvarliga) på en viss mängd av dem. Förhållande mellan hela och trasiga CPU'er uttrycks som "yield". Vissa av de defekta enheterna går dock att rädda, genom att man kapar bort förbindelserna till defekta områden, och då får en enklare CPU som resultat. I gengäld kan de sälja den billigare istället för att kasta bort den.

Det är inte frågan om att Intel "låser" dem, utan det handlar om CPU'er som inte hade fungerat överhuvudtaget om de inte varit nedgraderade. Däremot skickas även det defekta, inaktiva, kislet med i samma "paket". Inte minst för att det skulle vara dyrt och opraktiskt att ha massa olika storlekar och former på CPU'n inne i "paketet" som det vi kallar "processorn" består av.

Du har delvis rätt - Intel säljer de "defekta" CPU:erna (t.ex. i7-6700, vars två kärnor är inaktiva p.g.a. defekt eller för att den är dåligt binnad, som t.ex. en i3-6300T) till ett lägre pris ja - MEN, de låser dem. En "defekt" CPU är inte låst per automatik (faktum är att ingen av CPU:erna de tillverkar är låsta precis efter att de tillverkats och sitter fortfarande fast på wafern), utan det Intel gör är att de introducerar mikrokod som sparas lokalt och som låser CPU:n från manipulering av t.ex. multipliern. Visst, VISSA av de låsta CPU:erna som Intel säljer kan förmodligen inte klara av att köras snabbare än det de är specificerade för (t.ex. i3-6300T 3.3 GHz), men det är fullt möjligt att överklocka en i3:a om Intel inte hade introducerat låsningen med just mikrokoden. Se på G3258 - detta är en helt vanlig Pentium processor (som annars är normalt låsta), men som Intel har låst upp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har haft en väldigt djup diskussion med Intels kundtjänst i både EU och USA och svaret jag fick vid det tillfället var att trots att K märkta cpuer marknadsförs som överklockningsbara och trots att Intel givetvis är införstådda med att det sker så täcker inte garantin det formellt, utan det måste kompletteras med en ITP.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon40704:

@Yoshman:

men vad är poängen med Performance Tuning Protection Plan i så fall?

What is the Performance Tuning Protection Plan?
The Performance Tuning Protection Plan is an additional plan that a customer can purchase to cover processor failures caused by operating the eligible processor outside of Intel’s published specifications.

Why is Intel offering the Performance Tuning Protection Plan?
Intel has received feedback from customers who want to implement overclocking on eligible processors, that because of the lack of any replacement coverage for the eligible processors, the risk of overclocking is too great. We understand this position, and while we cannot endorse overclocking, we want to provide a limited remedy if issues arise as a result of their decision to enable overclocking. The limited remedy consists of a replacement processor (i.e., replacing the processor damaged solely as a result of the overclocking).

Ingen aning om vem som svarade på tråden men så här svarade någon på intels forum:

"Please note that the warranty on Intel® processors will be void when the CPU frequency is changed. This can be either downclocking or overclocking the frequency."

https://communities.intel.com/thread/60979?start=0&tstart=0

EXTENT OF LIMITED WARRANTY
Intel does not warrant that the Product will be free from design defects or errors known as “errata.” Current characterized errata are availableupon request. Further, this Limited Warranty does NOT cover:
• any costs associated with the repair or replacement of the Product including labor, installation or other costs incurred by you, and in
particular, any costs relating to the removal or replacement of any Product that is soldered or otherwise permanently affixed to any
printed circuit board; OR
• damage to the Product due to external causes, including accident, problems with electrical power, abnormal electrical, mechanical or
environmental conditions, usage not in accordance with product instructions, misuse, neglect, alteration, repair, improper installation,
or improper testing; OR
any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications or where the original identification
markings (trademark or serial number) has been removed, altered or obliterated from the Product.

från: http://download.intel.com/support/processors/sb/warranty_proc...

Det du listar i fetmarkering är definitivt relevant, om det även gäller för Sverige så har handlare något att luta sig mot.

För annars säger svensk lag detta:

"Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell"

För att konsumentköplagen inte ska gälla måste jag som konsument alltså använt produkten på ett sätt som inte anses normalt.

Skulle vilja se den säljare som kan hävda att en CPU av K-modell inte är avsett att överklockas, framförallt när Intel har en hel sida om hur man går tillväga på sin hemsida. Vidare är överklockning något som inte kräver någon form av modifikation av varan, tvärtom är det en funktion som beskrivs i manualen för moderkortet och överklockning är en standardfunktion i de flesta BIOS.

Givet att ingen information man får med vid köp av CPU/moderkort nämner att överklockning skulle förverka garantin kombinerat med att en stor poäng med K-modellen är just upplåst "core multiplier" kombinerat med att i alla fall mitt senaste moderkort hade ett helt avsnitt i manualen kring överklockning utan någon brasklapp om att det skulle kunna vara skadligt så undrar jag om man skulle förlora en tvist i ARN kring garanti på en överklockad CPU av K-modell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Överklockning är på eget ansvar , har alltid varet.
Lika så att chipptrimmar man en bil o sen motorn går sönder så täcker knappast bilmärket skadorna.

Jag har alltid överklockat , går det åt h-vete så köper man nytt, har man inte råd att köpa nytt så överklocka inte och utnyttja garantin "om något går sönder utan oc" som är orörd iaf garanti tiden ut.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Att Intel blockerar busklockningen är totalt löjligt då det ger så otroligt lite. Att processorerna låstes gjordes för länge sedan med argumentet att företag köpte billigare och överklockade i BIOS. Det var länge sedan men förr kunde man överklocka från 66 till 100 eller 133 MHz utan att överklocka resterande dator och ingen risk för hårddiskkrash. Idag har jag för mig det inte går pga någon ändring kanske 5-10 år sedan och detta gör inte att man som förr med bra exemplar komma från 66 till 100 MHz.

Så Intels beteende att blockera denna minimala överklockning är idioti. Ett svinigt beteende mot sina användare. Som Apple och "error 53".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Att Intel blockerar busklockningen är totalt löjligt då det ger så otroligt lite. Att processorerna låstes gjordes för länge sedan med argumentet att företag köpte billigare och överklockade i BIOS. Det var länge sedan men förr kunde man överklocka från 66 till 100 eller 133 MHz utan att överklocka resterande dator och ingen risk för hårddiskkrash. Idag har jag för mig det inte går pga någon ändring kanske 5-10 år sedan och detta gör inte att man som förr med bra exemplar komma från 66 till 100 MHz.

Så Intels beteende att blockera denna minimala överklockning är idioti. Ett svinigt beteende mot sina användare. Som Apple och "error 53".

Minimala? En i3 6100 på 4.7 Ghz?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med ditt påstående är att det inte är något "låtsaslås" utan ett resultat av s.k. binning, vilket man kan tycka att du borde känna till: https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Det finns ett viss efterfrågan och ett visst antal produkter, vilket påverkar priset eftersom somliga är villiga att betala mer för att få något bättre. Det är grundläggande ekonomi.

Detta påverkar saker så som mängden cache, högsta godkända frekvens och möjligtvis extratekniker. Det påverkar inte över huvud taget om en CPU är upplåst eller ej. Hade K-märkningen varit på grund av binning hade icke-K-processorer överklockat väldigt dåligt i och med att du påstår att de är sämre exemplar som inte klarar högre frekvenser. Verkligheten är uppenbarligen annorlunda eftersom att entusiaster överklockat icke-K-processorer fint tills Intel satte stopp för det.

Det är helt enkelt så att Intel tar betalt för en funktion eller ger rabatt för att stänga av funktionen, beroende på hur du ser på det. Från konsumentens perspektiv är det logiskt då du betalar för de funktioner du får. Men från Intels perspektiv kostar processorerna exakt lika mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått garanti så gäller den så länge man inte gör något som explicit säger att denna åtgärd/handling kommer förverka din garanti.

Har själv lyckats "bricka" en telefon genom att flasha en ny firmware som jag laddade ner från telefontillverkarens hemsida (detta vara innan "smartphone" eran). Gick till butiken och sa exakt vad jag gjort (uppmanar absolut ingen att ljuga), de sa då direkt: "då gäller inte garantin!". Enda jag behövde göra i det läget var att säga: peka exakt vad det står att garantin upphävs om man laddar ner ny firmware från telefontillverkarens officiella hemsida, följa de instruktioner kring hur man flashar om telefonen som finns på samma ställe. Var inga problem att nyttja garantin efter det.

Kan naturligtvis ha missat att det explicit står att överklockning sumpar garantin, men finns inte en sådan notering lär det bli rätt hopplöst för handlare att neka garanti om man bara fipplat runt i BIOS och på det sättet bränt CPUn, framförallt när Intel har en hel sida om hur man går tillväga för att överklocka sin K-modell.

Jämför med t.ex. HDs och laptops. Där brukar det finns varningar om "denna skruv är plomberad, bryter du plomberingen är din garanti förverkad". Så länge det inte finns motsvarande text för överklockning lär man utan större problem kunna hävda att garantin visst gäller även efter man överklockat (och sedan gått tillbaka till stock).

Dehär slutsaterna vete katten om de är hela sanningen. Garantier kan täcka hur lite som helst och endast det område man specificerat snarare än att de skulle täcka oändligt i omfattning om man inte skrivit ner varje tänkbart scenario som kan inträffa. Oavsett så lär väl Intel ha med det här med bruten garanti vid överklockning någonstans i villkoren eftersom de säljer en egen produkt för att utöka garantisn för att täcka in överklockning. Aja, det är ett sidospår.

Skrivet av Yoshman:

"Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications"

Var i denna mening står det att min garanti är förverkad om jag överklockar? Det står att Intel inte garanter att produkten fungerar som den ska när man kör den utanför sin specifikation, det är inte samma sak som att garantin inte längre gäller om jag väljer att köra den inom specifikation igen.

You are right. Ser det när jag kollat på texten en runda till.

Skrivet av Sveklockarn:

Din läsförståelse är för dålig. De skriver att de inte garanterar att deras produkt fungerar när den körs utanför sin specifikation d.v.s. du kan inte komma och klaga på att ditt system kraschar eller att din CPU klockar för dåligt, och få den utbytt eller bli ekonomiskt kompenserad för det.

Du skulle alltså kunna köpa en K-modell, som inte går att överklocka i praktiken, utan att ha rätt att få den utbytt.

Yes. Det låter faktiskt som en mer rimlig tolkning av texten nu när jag ser den igen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på om detta är rätt dokument.

Vad jag förstår så täcker deras garanti inte överklockning:

"any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications, including where clock frequencies or voltages have been altered..."

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Detta påverkar saker så som mängden cache, högsta godkända frekvens och möjligtvis extratekniker. Det påverkar inte över huvud taget om en CPU är upplåst eller ej. Hade K-märkningen varit på grund av binning hade icke-K-processorer överklockat väldigt dåligt i och med att du påstår att de är sämre exemplar som inte klarar högre frekvenser. Verkligheten är uppenbarligen annorlunda eftersom att entusiaster överklockat icke-K-processorer fint tills Intel satte stopp för det.

Det är helt enkelt så att Intel tar betalt för en funktion eller ger rabatt för att stänga av funktionen, beroende på hur du ser på det. Från konsumentens perspektiv är det logiskt då du betalar för de funktioner du får. Men från Intels perspektiv kostar processorerna exakt lika mycket.

Om du kollar på specifikationerna så inser du att t.ex. 6700 har fler funktioner än 6700K, samtidigt som den är lägre klockad. Olika kunder, olika behov, olika pris. Det är fullt rimligt att Intel bestämmer hur de vill konfigurera sina produkter för försäljning, även om en del snikpellar tycker att de har någon form av moralisk rätt till högre prestanda än de betalat för.

Permalänk
Medlem

Det intressanta i sammanhanget är att Intel inte ger garanti på överklockning samtidigt som de tar betalt för produkter specifikt gjorda för överklockning.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Det intressanta i sammanhanget är att Intel inte ger garanti på överklockning samtidigt som de tar betalt för produkter specifikt gjorda för överklockning.

Fast dom säger ju "we do not recommend overclocking processors that have not been designed to do so", vilket jag tolkar som att om du överklockar en K-märkt CPU så gäller garantin fortfarande.

Dock så vet jag inte riktigt hur dom kan avgöra i fall man klockat en icke K-märkt CPU och det är säkert därför också dom inför denna begränsning. Då blir det ju lättare att hävda garanti vid eventuella problem då man omöjligt kan ha klockat sönder CPUn.

Men visst är det ju även en ekonomisk agenda bakom det hela där, dom vill att man ska betala med för att kunna överklocka.

För mig var det ju alltid att jag ville ha en sån billig CPU så möjligt och sedan klocka upp den. Då kände man att man fick maximal valuta för pengarna.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

C(l)ockblocking 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du kollar på specifikationerna så inser du att t.ex. 6700 har fler funktioner än 6700K, samtidigt som den är lägre klockad. Olika kunder, olika behov, olika pris. Det är fullt rimligt att Intel bestämmer hur de vill konfigurera sina produkter för försäljning, även om en del snikpellar tycker att de har någon form av moralisk rätt till högre prestanda än de betalat för.

Kan inte annat än att hålla med, och det lustiga i historian är att DE KAN fortfarande överklocka hur mycket det vill, skippa bara bios uppdateringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Yoshman:

De flesta garantivillkor jag känner till är skrivna åt andra hållet, dvs "det enda garantin täcker är de användningsområden som specificeras i denna manual" typ.

I stället för att svartlista alla användningar som inte täcks av garantin (vilket om du tänker på det blir väldigt absurt), så vitlistar man användningsområden som täcks istället.

Om de hade jobbat om du tänker hade man behövt en helt galen lista;
Garantin täcker inte;
* Om du försöker göra en åsna dräktig med hjälp av produkten
* Om du skickar produkten till månen
* Om du kör produkten i en mixer och inhalerar den samtidigt som du lyssnar på psytrance

...du ser vart jag försöker komma. Att explicit skriva ner alla användningsområden för en produkt som inte täcks av garantin är en praktik omöjlighet. "Wääh, ni missade att skriva att jag inte får använda min processor som kaststjärna, nu är den trasig, ge mig en ny!"

Detta kan vi tacka bla USA rättsystem för

Detta är ju också varför det kallas "Limited Warrenty"
Med den så väljer företaget själv vad som är garanti...

Skrivet av darkstrom:

fast nej. Intel har dominans för att dom helt enkelt har levererat bättre produkter än AMD sedan c2duo.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja... de har dominansen pga Intels skit med P4orna.
De gick ju ut och köpte (olagligt och straffbart) affärernas åsikter, mutade sig till att trycka ner AMD X2 och andra bra CPUer, vilket förstörde AMDs ekonomi på den tiden. Intel hade verkligen då satsat på fel häst, men pga detta lurade till sig tid att ta sina experimentella laptop Pentium-M CPUers grund till att bygga Core2Duo. Var dessutom först när andra gen av dessa kom som man kom ikapp igen. Hur mycket tror du AMD hade kunnat ta av marknaden på så många år om de hade fått jobba utan detta fusk?
Ironiskt nog C2D var de också lätta att klocka... kan det ha varit för att deras enda tänk just då var att få tillbaka alla marknadsandelar kanske?

EU dömde dem för detta också, och Intel fick en saftig nota, som dock imho inte var i närheten saftig nog, då de förstörde både konkurrens rättvisa och AMDs ekonomi. Egentligen borde notan varit ca 100%+ av deras vinst de åren de gjort det, då att de bokstavligt talat inte kan tjäna på det.

Nu pga de kom undan med detta så sitter vi i monopol träsket vi gör.

Sen ja, har AMD gjort bort sig med sina CPUer på senaste, vilket definitivt inte har hjälpt, men monopolet har varit sedan denna tiden när allt detta skit hände.

Så tänk på det när du eller nån annan handlar Intel CPUer... ni har själva köpt er in i denna monopol, och ni stöttar sabotörer av fri marknad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shudnawz:

@Yoshman:

De flesta garantivillkor jag känner till är skrivna åt andra hållet, dvs "det enda garantin täcker är de användningsområden som specificeras i denna manual" typ.

I stället för att svartlista alla användningar som inte täcks av garantin (vilket om du tänker på det blir väldigt absurt), så vitlistar man användningsområden som täcks istället.

Om de hade jobbat om du tänker hade man behövt en helt galen lista;
Garantin täcker inte;
* Om du försöker göra en åsna dräktig med hjälp av produkten
* Om du skickar produkten till månen
* Om du kör produkten i en mixer och inhalerar den samtidigt som du lyssnar på psytrance

...du ser vart jag försöker komma. Att explicit skriva ner alla användningsområden för en produkt som inte täcks av garantin är en praktik omöjlighet. "Wääh, ni missade att skriva att jag inte får använda min processor som kaststjärna, nu är den trasig, ge mig en ny!"

I Sverige så är garanti bara något som kan ge ett starkare skydd än vad som redan krävs via konsumentköplagen. Dina exempel är däremot rätt löjliga, konsumentköplagen nämner faktiskt att man måste använda produkten på ett sätt som är rimligt för produkttypen. Nu är svenska lagar alltid skrivna så de lämnar visst utrymme för tolkning och därmed godtycke, men att överklocka en K-modell får nog anses som något man som kund faktiskt har all anledning att förvänta sig ingå inom normal användning, eller vad kan man säga efter att läst detta:

Överklockning av Intel® processorer. Ta kontroll över systemet och skaffa dig extrema spelprestanda.

Skrivet av Läkarn:

Inte helt hundra på om detta är rätt dokument.

Vad jag förstår så täcker deras garanti inte överklockning:

"any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications, including where clock frequencies or voltages have been altered..."

Absolut första meningen i dokumentet du länkar till
"If you are a consumer located outside of the US, certain limitations and exclusions in this Limited Warranty may not apply to you"

Skrivet av Paddanx:

Detta kan vi tacka bla USA rättsystem för

Detta är ju också varför det kallas "Limited Warrenty"
Med den så väljer företaget själv vad som är garanti...

Som någon så korrekt påpekade:
"As you may or may not be aware, Sweden is not a state in the United States of America. Sweden is a country in Northern Europe. Unless you figured it out by now, US law does not apply here. "

Nu har konsumentköplagen en brasklapp om att det är möjligt att undanta något specifikt från, specifikt detta

"Om inte annat följer av avtalet, skall varan"

Så om det inte finns ett avtal kring K-modeller och hur deras garanti påverkas av överklockning som gäller Sverige faller det tillbaka på att säljaren måste kunna peka på varför överklockning inte är normal användning av en produkt där tillverkaren själv skriver på sin hemsida vilken mervärde det är att kunna överklocka K-modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som någon så korrekt påpekade:
"As you may or may not be aware, Sweden is not a state in the United States of America. Sweden is a country in Northern Europe. Unless you figured it out by now, US law does not apply here. "

Nu har konsumentköplagen en brasklapp om att det är möjligt att undanta något specifikt från, specifikt detta

"Om inte annat följer av avtalet, skall varan"

Så om det inte finns ett avtal kring K-modeller och hur deras garanti påverkas av överklockning som gäller Sverige faller det tillbaka på att säljaren måste kunna peka på varför överklockning inte är normal användning av en produkt där tillverkaren själv skriver på sin hemsida vilken mervärde det är att kunna överklocka K-modeller.

Yep.

Så grattis för att du motbevisade dig själv när du precis ovan sa att Intels garanti inte gäller i Sverige

Vilket gör att du har från svensk konsumenträtt, 6 mån där säljaren måste bevisa att felet inte uppstod vid tillverkning, annars gäller garanti (dvs bevisbördan ligger hos dem). Efter 6 mån måste du visa att felet uppstått som defekt vid tillverkning, annars har du ingen garanti.

Efter 1 år får du vända dig till konsumentombudsmannen och då hävda ditt fall, där du måste bevisa att felet är en defekt från tillverkning (och då fanns från början) för att få garanti (om nu du ska följa exakt vad den svenska garantin brukar ligga på där handlare ger 1år) Allt över 1 år är tillverkare eller konsumentombudsmannen oavsett.
Mao, vi har en full garanti till 6 mån, effektivt, och sen har vi "limited" efter det till 3 år där vi själva får driva bevisbördan.

Se sidan 4 för detaljerna

I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex månader. Det är frivilligt för säljaren att lämna garanti för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla garantin bara om felet beror på till exempel

en olyckshändelse efter det att du har fått
varan,


vanvård,


onormal användning,


att du låtit bli att följa skötsel- och service-
anvisningarna.

Detta direkt från konsumentverket själva.
Så lycka till att få någon garanti, alls efter 6 mån, om du inte kan använda tillverkarnas garantiregler
Sen bör du ta en titt på de ovan... ● onormal användning,
Skulle du inte säga att överklockning väldigt mycket kan klassas som onormal användning? (notera att Intel inte garanterar denna funktion... så den är inte tillverkad för det)

Personligen föredrar jag att rätta mig efter till tillverkarens garantier och regler, så att jag kan få 1-10 års garanti på mina produkter, istället för 6 mån, kanske 1 år tills det inte längre blir värt det.

rättat typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du verkar inte förstå hur det går till när en CPU tillverkas, men i tillverkningsprocessen sitter de alla fast på en stor rund skiva medan de går från kiselplatta till en CPU. Nu har man en massa CPU'er som sitter ihop på en stor rund skiva, vilka därefter sågas itu till enskilda CPU'er. Alla CPU'er blir inte 100% hela, utan det finns alltid små defekter (mer eller mindre allvarliga) på en viss mängd av dem. Förhållande mellan hela och trasiga CPU'er uttrycks som "yield". Vissa av de defekta enheterna går dock att rädda, genom att man kapar bort förbindelserna till defekta områden, och då får en enklare CPU som resultat. I gengäld kan de sälja den billigare istället för att kasta bort den.

Det är inte frågan om att Intel "låser" dem, utan det handlar om CPU'er som inte hade fungerat överhuvudtaget om de inte varit nedgraderade. Däremot skickas även det defekta, inaktiva, kislet med i samma "paket". Inte minst för att det skulle vara dyrt och opraktiskt att ha massa olika storlekar och former på CPU'n inne i "paketet" som det vi kallar "processorn" består av.

Okej.

Så var i detta är felet i att jag kan ta denna "defekta" CPUn, för billigare peng, och själv ta över allt ansvar för dens fel (aka ingen garanti, alls), och då få lov att göra ändringar jag vill?

Om Intel bedömer att den "bara kan köra, utan HT och med en viss frekvens". Jag tar denna, och i praktiken med modifikationer kan köra den med både högre frekvens och kanske tom få igång den HT funktionen.
Då har jag tagit en budget produkt och förädlat den själv, genom lite finjustering. Inga krav säger jag mot Intel om den skulle gå sönder eller annat, men varför måste de göra allt i deras makt för att hindra mig? Att de ska göra allt i deras makt för att ingen garanti ska gälla kan jag både förstå och respektera, men inte hindra modifieringen.

Kan du nämna andra företag eller andra branscher som medvetet går till sådana ytterligheter för att se till att man inte kan modifiera något på en produkt man köpt?

Permalänk

Men har dom någonsin lämnat garanti om man överclockar? Eller gör dom det på K modeller? Det är ju klart och tydligt att om man kan överklocka så tenderar man till att köpa den billigaste CPUn i serien för att sedan klocka upp han Finns säkert ett sett att låsa upp klocken igen om man söker tillräckligt djupt.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Yep.

Så grattis för att du motbevisade dig själv när du precis ovan sa att Intels garanti inte gäller i Sverige

Vilket gör att du har från svensk konsumenträtt, 6 mån där säljaren måste bevisa att felet inte uppstod vid tillverkning, annars gäller garanti (dvs bevisbördan ligger hos dem). Efter 6 mån måste du visa att felet uppstått som defekt vid tillverkning, annars har du ingen garanti.

Efter 1 år får du vända dig till konsumentombudsmannen och då hävda ditt fall, där du måste bevisa att felet är en defekt från tillverkning (och då fanns från början) för att få garanti (om nu du ska följa exakt vad den svenska garantin brukar ligga på där handlare ger 1år) Allt över 1 år är tillverkare eller konsumentombudsmannen oavsett.
Mao, vi har en full garanti till 6 mån, effektivt, och sen har vi "limited" efter det till 3 år där vi själva får driva bevisbördan.

Se sidan 4 för detaljerna

I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex månader. Det är frivilligt för säljaren att lämna gatanti för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla garantin bara om felet beror på till exempel

en olyckshändelse efter det att du har fått
varan,


vanvård,


onormal användning,


att du låtit bli att följa skötsel- och service-
anvisningarna.

Detta direkt från konsumentverket själva.
Så lycka till att få någon garanti, alls efter 6 mån, om du inte kan använda tillverkarnas garantiregler
Sen bör du ta en titt på de ovan... ● onormal användning,
Skulle du inte säga att överklockning väldigt mycket kan klassas som onormal användning? (notera att Intel inte garanterar denna funktion... så den är inte tillverkad för det)

Personligen föredrar jag att rätta mig efter till tillverkarens garantier och regler, så att jag kan få 1-10 års garanti på mina produkter, istället för 6 mån, kanske 1 år tills det inte längre blir värt det.

Den garanti du får från tillverkaren har ett separat avtal, går inte säga något alls om vad det täcker och inte täcker med mindre än att läsa avtalet. Så det enda man alltid kan räkna med är det som står i konsumentköplagen och den är specifikt riktad mot oss svenska konsumenter.

Angående onormal användning. Skulle definitivt klassat överklockning som onormal användning innan jag läste Intels sidan om K-modellerna. Efter att läst den skulle jag inte bara kalla överklockning för normal användning utan även förväntad användning. Tolkar du detta som man gör något utanför det normala eller är det mer en direkt uppmaning att K-modeller skaffar man specifikt för möjligheten till överklockning?

"Besegra allt motstånd med en upplåst, kraftfull och kompromisslös processor.1 Tack vare en kombination av smarta funktioner, bland annat Intel® Turbo Boost Technology 2.02, Intel® Hyper-Threading Technology3 och överklockning, är Intel® Core™ i7 processorn Extreme Edition både flexibel och förkrossande stark. Det här är det ultimata vapnet som ger oslagbara spelprestanda."

"Frigör din potential med en Intel® Core™ i7 processor, som ger förstklassiga prestanda åt dina mest krävande uppgifter. Genom att aktivera överklockning får du valfriheten att själv välja systeminställningar. Oavsett om det handlar om kraftfull multimedia eller multitasking får du uppleva helt nya prestandanivåer på datorn."

Sedan gäller det att hålla isär begreppen. Intel frånsäger sig allt ansvar kring huruvida system med överklockade K-modeller fungerar på avsett sätt, däremot garanterar man att K-modeller är möjliga att överklocka.

För din del lär i alla fall denna historia vara en total icke-nyhet med tanke på det sista du skriver om att inte göra något som kan förverka garantin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.

Så var i detta är felet i att jag kan ta denna "defekta" CPUn, för billigare peng, och själv ta över allt ansvar för dens fel (aka ingen garanti, alls), och då få lov att göra ändringar jag vill?

Om Intel bedömer att den "bara kan köra, utan HT och med en viss frekvens". Jag tar denna, och i praktiken med modifikationer kan köra den med både högre frekvens och kanske tom få igång den HT funktionen.
Då har jag tagit en budget produkt och förädlat den själv, genom lite finjustering. Inga krav säger jag mot Intel om den skulle gå sönder eller annat, men varför måste de göra allt i deras makt för att hindra mig? Att de ska göra allt i deras makt för att ingen garanti ska gälla kan jag både förstå och respektera, men inte hindra modifieringen.

Kan du nämna andra företag eller andra branscher som medvetet går till sådana ytterligheter för att se till att man inte kan modifiera något på en produkt man köpt?

Är det inte uppenbart att det vore ekonomiskt självmord att inte gimpa enklare modeller permanent, samt fruktansvärt illojalt mot kunder som betalat mer för produkter med högre prestanda att inte ha några begränsningar? Hur skulle det funka i längden för ett företag som lever på att sälja prestanda om det gick att få samma beräkningskraft i en billigare CPU genom en knapptryckning i BIOS? Hela vitsen med binning skulle gå förlorad.

K-modeller finns redan, där är produkterna som passar in i din beskrivning (förutom att HT inte går att aktivera).

Jag förutsätter att AMD kommer agera likadant när de kommit på fötter, såvida de inte vill fortsätta vara bottom feeders på CPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Se fram emot när Nvidia börja adoptera Intels tankesätt och låsa sina kort och vi få betala en slant extra bara för att kunna överklocka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med ditt påstående är att det inte är något "låtsaslås" utan ett resultat av s.k. binning, vilket man kan tycka att du borde känna till: https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Det finns ett viss efterfrågan och ett visst antal produkter, vilket påverkar priset eftersom somliga är villiga att betala mer för att få något bättre. Det är grundläggande ekonomi.

Näe. Det är inte ett reslutat av binning. AMD använder också binning till både processorer och grafikkort likväl som nvidia gör detta. Men de har inte samma typ av lås som Intel med även om de också tillämpar binning.
Däremot kan man använda dehär låsen som marknadsföringsstrategi vilket säkert är ekonomiskt förelaktigt.

Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte uppenbart att det vore ekonomiskt självmord att inte gimpa enklare modeller permanent, samt fruktansvärt illojalt mot kunder som betalat mer för produkter med högre prestanda att inte ha några begränsningar? Hur skulle det funka i längden för ett företag som lever på att sälja prestanda om det gick att få samma beräkningskraft i en billigare CPU genom en knapptryckning i BIOS? Hela vitsen med binning skulle gå förlorad.

K-modeller finns redan, där är produkterna som passar in i din beskrivning (förutom att HT inte går att aktivera).

Jag förutsätter att AMD kommer agera likadant när de kommit på fötter, såvida de inte vill fortsätta vara bottom feeders på CPU-marknaden.

Jag tycker du beskriver det fel. Grafikkortstillverkare/minnestillverkare och inte heller AMD använder inte Intels låsmetod mot överklockning så det är ju hela brancher där det är öppet och tillåtet och där fungerar det ju. Även Intel själva har bedrivit lönsam verksamhet i många år innan de införde det här överklockningslåset med undantag för deras K-processorer. Det kan såklart bli ändring på det längre fram, men ekonomiskt självmord tycker jag är en felaktig beskrivning.
Det verkar däremot vara ekonomiskt fördelaktigt för Intel att göra såhär (annars hade de väl inte gjort det ).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Då jag ser att redaktionen i vanlig still inte läst på bör det kanske nämnas att denna uppdatering också fixar Prime95 buggen så vill man ha en stabil dator kan det vara bäst att uppdatera fast man inte får överklocka.

Sedan är inte kostnaden för K märkta bara 500 SEK högre utan man tappar också VPro, vilket i för sig inte behöver vara något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte uppenbart att det vore ekonomiskt självmord att inte gimpa enklare modeller permanent, samt fruktansvärt illojalt mot kunder som betalat mer för produkter med högre prestanda att inte ha några begränsningar? Hur skulle det funka i längden för ett företag som lever på att sälja prestanda om det gick att få samma beräkningskraft i en billigare CPU genom en knapptryckning i BIOS? Hela vitsen med binning skulle gå förlorad.

K-modeller finns redan, där är produkterna som passar in i din beskrivning (förutom att HT inte går att aktivera).

Jag förutsätter att AMD kommer agera likadant när de kommit på fötter, såvida de inte vill fortsätta vara bottom feeders på CPU-marknaden.

Ekonomisk självmord...

Som jag sa tidigare i mitt svar till dig, kan du ge mig exempel på något liknande som gör allt för att låsa ner dig?

Du kan köpa en bil, trimma den, modda den och fortfarande kan du serva den hos tillverkaren, men deras original garantier gäller så klart inte. Du behöver med andra ord inte köpa värsting BMWn, utan du kan köpa en äldre, mindre och trimma den. Finns tom tävlingar där man sponsras av tillverkarna för att göra detta.

Jag kan köpa delar från möbelaffärerna och bygga om allt, och ingen kommer hem till mig och skruvar rätt mina möbler. Jag kan modifiera allt i mitt hem, så länge jag inte bryter mot någon lag då så klart, helt till mina egna önskemål.

Jag kan köpa Hårddisk/SSD, grafikkort, RAM-minne, skärmar, nätaggregat och allt annat i datorn än just Intels CPU. Och göra exakt vad jag vill med dem. Så nej... ekonomiskt självmord är det inte, då alla andra marknader klarar av det hur bra som helt.

Att agera som Intel gör är dock PR självmord...