Permalänk
Medlem

Hög temp med prime95?

Hej!

Det är såhär att jag skulle köra prime95 idag o stress testa min klock då jag tycker att datorn sunkat ner lite.

När jag drar igång prime så får jag temp mellan 90-100? Sökt runt lite och läst att prime kan få höga temps på Haswell?
Sedan körde jag aida64 cpu stress test och då låg den på ca 60-65 grader? använde olika temp program (Speccy, AIDA, HWMonitor etc) kan de vara så att prime fuckar ur eller är de fel på min klock? Någon som känner igen detta problem eller liknande? Vore väldigt tacksam för svar.

Specs

Intel Core i5 4670K @ (4.40GHz atm)
MSI Z87-G45 GAMING
8GB RAM
MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Du har ju missat den absolut viktigaste delen i specsen, vad har du för CPU kylare?

Permalänk
Medlem

Prime95 belastar din processor oerhört mycket mer än vad de andra nämnda programmen gör.Brukar bli ganska stora skillnad i temperaturer mellan Prime och de flesta andra program

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Hej!

Det är såhär att jag skulle köra prime95 idag o stress testa min klock då jag tycker att datorn sunkat ner lite.

När jag drar igång prime så får jag temp mellan 90-100? Sökt runt lite och läst att prime kan få höga temps på Haswell?
Sedan körde jag aida64 cpu stress test och då låg den på ca 60-65 grader? använde olika temp program (Speccy, AIDA, HWMonitor etc) kan de vara så att prime fuckar ur eller är de fel på min klock? Någon som känner igen detta problem eller liknande? Vore väldigt tacksam för svar.

Specs

Intel Core i5 4670K @ (4.40GHz atm)
MSI Z87-G45 GAMING
8GB RAM
MSI GTX 770

Använd INTE Prime-95 till Haswell.
Välj ett annat program.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: oj har en Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Prime95 belastar din processor oerhört mycket mer än vad de andra nämnda programmen gör.Brukar bli ganska stora skillnad i temperaturer mellan Prime och de flesta andra program

Ja okej kunde tänka mig det!

Skrivet av Lifooz:

Använd INTE Prime-95 till Haswell.
Välj ett annat program.
/Lifooz

okej okej! Tips på annat program som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Ja okej kunde tänka mig det!

okej okej! Tips på annat program som är bra?

INTEL Extreme Tuning Utility.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Använd INTE Prime-95 till Haswell.
Välj ett annat program.
/Lifooz

Väljer man en version utan AVX så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Väljer man en version utan AVX så är det lugnt.

Ja det där är en intressant diskussion som jag läst mycket om där sanningen verkar vara långt ifrån framme. Tråkiga är att utan AVX blir det inte ett 100% riktigt stabilitetstest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det där är en intressant diskussion som jag läst mycket om där sanningen verkar vara långt ifrån framme. Tråkiga är att utan AVX blir det inte ett 100% riktigt stabilitetstest

Jag har aldrig hört om några tvetydigheter där.

Man testar förstås inte AVX på det viset, men man kan ju inte både ha kakan och äta upp den.
Personligen vill jag använda AVX, så jag testar med AVX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

@Chrisism8: oj har en Cooler Master Hyper 212 EVO

Jag tror att det är ett ganska enkelt svar på denna frågan. Du har köpt en riktigt bra, men fortfarande en budget kylare, och sen applicerat ca 1 ghz överklockning med den. Kina in den här videon. Cooler Mastern i videon är marginellt sämre än din

Så vill du ha bra låga temps behöver du antingen sänka din överklockning till 0,5-0,6 ghz alternativt så kika på en riktigt fet Luftkylare, t.ex Noctua NH-D15 alternativt en All-in-one vattenkylare i 240-280 mm storlek (dom som är 120/140mm är skräp)

Edit: Disclaimer: Jag kan ha helt fel i detta, var ett tag sedan jag överklockade en processor med en CM 212 Evo, men som videon visar verkar den ha vissa problem vid högre v-core. Sen är ju frågan hur saker utanför Prime95 fungerar, är ju sällan som man får någonstans i närheten av samma värme i andra applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Väljer man en version utan AVX så är det lugnt.

Det var det jag var ute efter, men som vanligt så slog Seniljonas till när man som minst anade det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Använd ingen annan version än 26.6 i Prime95 om du har en Haswell CPU. De senare versionerna använder sig utav AVX vilket verkar vara riktigt elakt mot just Haswell.

Här är en länk till samtliga v.26.6 länkar http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=15504
Bara att välja den som är för ditt OS och köra på, du lär märka en stor skillnad i temps.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Använd ingen annan version än 26.6 i Prime95 om du har en Haswell CPU. De senare versionerna använder sig utav AVX vilket verkar vara riktigt elakt mot just Haswell.

Här är en länk till samtliga v.26.6 länkar http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=15504
Bara att välja den som är för ditt OS och köra på, du lär märka en stor skillnad i temps.

Problemet verkar ligga i att vid överklockning drar TDP värdet iväg något alldeles fruktansvärt med Prime95 och AVX påslaget. Speciellt om man använder adaptiv spänningsreglering. Med AVX instruktionerna aktiverade arbetar cpun verkligen till 100%, strömmen ökar då mer än utan AVX. Med den adaptiv spänningsreglering aktiverad ökar spänningen också extra utöver den vanliga höjningen den gör. Det tillsammans med ökad strömförbrukning gör att P=UxI blir brutal.
På det har man sedan en dålig avkylning pga bla mindre bra konstruerad IHS vilket gör att det blir väldigt svårt att göra sig av med alla den värme som ackumuleras.

Huruvida processorer/moderkort faktiskt tagit skada av Prime95 har jag inte sätt. Men ja har inte heller tittat i ens hälften av alla forum som har tagit upp denna "problematiken".

Frågan är egentligen om det är Prime95 som är farligt eller om det helt enkelt egentligen är ens system som är klockat över vad ens processor/system egentligen klarar vid max belastning.
Asus har bland annat gått ut med att de inte rekommenderar användande av Prime95 med AVX då de säger att moderkortet kan ta skada av det. Detta lär ha att göra med hur pass mycket ström som skall skickas via VRM in i CPUn.

Så antingen testar du ditt system med AVX eller utan. Skillnaden blir den att du utan AVX inte vet om ditt system faktiskt klarar av det eller inte. Det är upp till varje individ att bedöma vart deras gräns för stabilt system går.

Permalänk
Medlem

Jag har testat ca 10 Haswell och Haswell Refresh processorer samt 3-4 Haswell-E med timmar av Prime95, samtliga fungerar och är stabila.

Givetvis är det ett säkert test att använda, dock ställer det högre krav på användaren.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har testat ca 10 Haswell och Haswell Refresh processorer samt 3-4 Haswell-E med timmar av Prime95, samtliga fungerar och är stabila.

Givetvis är det ett säkert test att använda, dock ställer det högre krav på användaren.

MVH

Ja nu har jag inte testat så många exemplar som du men ja har kört mina över natten och de har alla överlevt.
Det jag gillar med Prime och som jag inte funnit i något annat liknande program (nej jag har inte testat alla) är att kvittot på en lyckad körning i flera timmar är mycket mer värd en tex AIDA64 m.m.
Faktum är att just AIDA64 vill jag rubricera som rent skräp i det hänseendet. Iallafall versioner som är en 6-7 månader gamla. De kan ja köra i timmar utan problem. Prime stannar ofta inom 10 minuter med samma cpu inställningar.

Permalänk
Medlem

Kör själv inte med Prime95 eller IBT längre då dem belastar en cpu på ett sätt något program aldrig kommer göra så det är helt orealistiskt.

Och som nämndes alla stress program som använder AVX där man har ställt in "Adaptive Voltage" i bios så flippar den ur och du kommer ha en volt på 1.5 och över, använder du statisk volt så kan du använda dig av Prime95, IBT etc.

Ska jag testa så stressar jag med x264 och infinity loops då det simulerar mer korrekta temp värden

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens klockat min 4690K och Prime drar upp tempraturen med Small-FFT test till 77 - 83 C. Medans Aida64 håller den runt 58 - 65 C. Har hållt på det senaste med kylpasta som en galning för jag trott att jag applicerat det fel.

Men så jag förstår det rätt så kan det bli galna tempraturer med Haswell och Prime95.
Jag håller nämligen på att testa min dators stabilitet inför en överklockning.

Testar inte AIDA64 AVX alls är det därför som tempraturskillnaden är så stor?

Jag tackar för infon i denna tråden

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KPatrik:

Jag har inte ens klockat min 4690K och Prime drar upp tempraturen med Small-FFT test till 77 - 83 C. Medans Aida64 håller den runt 58 - 65 C. Har hållt på det senaste med kylpasta som en galning för jag trott att jag applicerat det fel.

Men så jag förstår det rätt så kan det bli galna tempraturer med Haswell och Prime95.
Jag håller nämligen på att testa min dators stabilitet inför en överklockning.

Testar inte AIDA64 AVX alls är det därför som tempraturskillnaden är så stor?

Jag tackar för infon i denna tråden

Kör du med stockkylaren och prime så är såna temps vanliga även i oklockat läge.

IBT och Prime drog upp min processor över 80 grader med min förra kylare medan x264 höll den runt 70

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

king

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jag använder Noctua NH-U12S CPU kylare. Stockkylaren är aldrig använd.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@oggart: Senare prime95 använder sig av instruktionen AVX.
AVX applicerar förhöjd ViD på CPU:n, dvs den höjer VCore effektivt ca 0.1V vid last.
Det är anledningen till att det blir varmare.

Var medveten om detta och testa järnet. Att inte testa AVX är som att säga "min stabilitet är inte viktig för mig".

Och till er som säger att det är farligt... Tänk på att CPU:n är designad med detta i åtanke. Då är OC:n det farliga i det hela och inte AVX eller Prime95.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så många som använder Prime95 för att testa sin kylningen till cpun. De flesta program genererar inte så mycket effekt ur cpun att de blir så varma.
Det som är fiffigt är det kvitto man får med flera timmars körande av Prime95 utan att det havererar.
Det handlar inte speciellt mycket huruvida Prime är ett realistiskt program eller inte. Det fina är att klarar man sig igenom Prime klarar man sig igenom ALLT.
Det finns väldigt få andra program som sägs kunna testa ens dators stabilitet så bra som Prime.
Väljer man att köra utan AVX aktiverat kan man helt enkelt säga att man har en stabil dator så länge man inte använder AVX