Permalänk
Medlem

CPU 60-65 grader i idle. För varmt?

Hej, jag har haft min dator sen i julas och jag har aldrig riktigt kollat hur varm min cpu brukar vara. Jag fick iden att overclocka min cpu eftersom jag spelar spelet "DayZ Standalone" vilket tar mycke på processorn. Så jag gick in och kollade hur varm min cpu var.
Jag hade inga spel som var i bakgrunden och den låg på runt 60-65 grader och den gör det fortfarande medans jag skriver det här.
Jag använder fläkten som man får med när man köper intel processor och den snurrar som den ska, vad kan göra så att den blir så varm och är 60-65 idle dåligt för processorn? För jag antar att det har varit såhär ett tag och vill inte skada min dator. Vill också tillägga att datorn har funkat perfekt sedan jag bygde den och har inte sett några problem med processorn.
Tack för hjälpen

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

hur varm är den vid spel?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Fläkten som du får med är inte rekommenderad att använda till överklocking. Ett prisvärt alternativ kan vara t.ex. Cooler Master Hyper 212 EVO.

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Har inte kollat men jag har sutting och spelat nu ett tag och det står som max på afterburner på cpu temperature att det är 70 grader. Den har alltså inte gått över 70 när jag spela.
Och nu sitter jag här och den ligger på 62 grader.
https://gyazo.com/5f96c70d7b47469207b629a2b759a863

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Hjälper om du skriver vad du har för grejor. samt så nej 60 grader idle är varken vanligt eller bra.
Så jag skulle inte klocka innan du har fått ner graderna samt om du ska klocka behöver du nog en bättre CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Idle temperaturer är relativt ointressanta även om dina låter väldigt höga. Se hur det blir när du belastar den.

I övrigt så är det EJ rekommenderat att överklocka med original kylaren då den är värdelös.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Har någon av er ett bra förslag på en bra kylare då? Kan inte vara för dyr

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

@JesusIsTheTruth: Okej, kylaren ser bra ut, ska få andra förslag och välja sen.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Entusiast

Som ovanstående säger så är idle-temps egentligen ganska intetsägande. Men 60 grader idle låter ändå som att det är nånting som gått lite galet vid monteringen. Enda gången jag slängt på en stockkylare var på min brorsons burk och den låg strax över 30 idle.

Prime 95 eller Intel Burn Test är inget jag skulle be dig prova, speciellt inte med en förmodligen felmonterad stockkylare. Men kanske x264 skulle kunna ge nån indikation på hur det är ställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Som ovanstående säger så är idle-temps egentligen ganska intetsägande. Men 60 grader idle låter ändå som att det är nånting som gått lite galet vid monteringen. Enda gången jag slängt på en stockkylare var på min brorsons burk och den låg strax över 30 idle.

Prime 95 eller Intel Burn Test är inget jag skulle be dig prova, speciellt inte med en förmodligen felmonterad stockkylare. Men kanske x264 skulle kunna ge nån indikation på hur det är ställt?

Ska jag testa att ta bort kylaren och montera tillbaks den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Skrivet av Deffniss:

Ska jag testa att ta bort kylaren och montera tillbaks den?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara om du har kylpasta hemma. Du ska inte återanvända gammal kylpasta.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Det är bra om du kollar på videor när dom tar bort och applicerar ny pasta, så att du inte tar för mycket eller att det blir ojämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

Hej, jag har haft min dator sen i julas och jag har aldrig riktigt kollat hur varm min cpu brukar vara. Jag fick iden att overclocka min cpu eftersom jag spelar spelet "DayZ Standalone" vilket tar mycke på processorn. Så jag gick in och kollade hur varm min cpu var.
Jag hade inga spel som var i bakgrunden och den låg på runt 60-65 grader och den gör det fortfarande medans jag skriver det här.
Jag använder fläkten som man får med när man köper intel processor och den snurrar som den ska, vad kan göra så att den blir så varm och är 60-65 idle dåligt för processorn? För jag antar att det har varit såhär ett tag och vill inte skada min dator. Vill också tillägga att datorn har funkat perfekt sedan jag bygde den och har inte sett några problem med processorn.
Tack för hjälpen

I och med att du bara får 70c vid spelande så verkar den vara rätt monterad.

Dock den höga idletempen kan bero på hög vcore, som antagligen blev med överklockningen.
Hur överklocka du egentligen? på vilket sätt?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Pentagram:
Ehm jag ommonterade den precis utan att ta ny kylpasta.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag skapade en ny tråd om nästan samma ämne men jag behövde ett snabbt svar eftersom jag inte vill att min dator skulle ta skada, ska inte göra om det

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Som ovanstående säger så är idle-temps egentligen ganska intetsägande. Men 60 grader idle låter ändå som att det är nånting som gått lite galet vid monteringen. Enda gången jag slängt på en stockkylare var på min brorsons burk och den låg strax över 30 idle.

Prime 95 eller Intel Burn Test är inget jag skulle be dig prova, speciellt inte med en förmodligen felmonterad stockkylare. Men kanske x264 skulle kunna ge nån indikation på hur det är ställt?

Jag tänker bara skriva det här till dig för du verkae kunnig haha. Nu när jag hade tagit bort kylpastan och satt på ny så stog det att min cpu fortfarande låg på ca 60-65 grader idle. Men jag har nu startat datorn och gick in i BIOS där den visar 40 grader på CPUn. Kan det vara fel på afterburner då eller tror du den går upp till 60 grader när jag faktiskt startar själva datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

@Deffniss:

70c är hela 20c under vad Intel klassar som optimalt vilket alltså är 90c .. Så tempen är ingen fara
Dock gissar jag att du i bios har en fläktkurva som inte går upp förrns 60c eller liknande eftersom du ligger så högt ifrån början

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Deffniss:

70c är hela 20c under vad Intel klassar som optimalt vilket alltså är 90c .. Så tempen är ingen fara
Dock gissar jag att du i bios har en fläktkurva som inte går upp förrns 60c eller liknande eftersom du ligger så högt ifrån början

Kan man ändra den fläktkurvan så att den kanske går upp vid 30? Isåfall hur.
Använder asus moderkort så det är asus bios jag ändrar det från om du vet hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Ge din cpu en kylare den förtjänar och inte det du har nu..

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deffniss:

Jag tänker bara skriva det här till dig för du verkae kunnig haha. Nu när jag hade tagit bort kylpastan och satt på ny så stog det att min cpu fortfarande låg på ca 60-65 grader idle. Men jag har nu startat datorn och gick in i BIOS där den visar 40 grader på CPUn. Kan det vara fel på afterburner då eller tror du den går upp till 60 grader när jag faktiskt startar själva datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en idle-temp på 60 grader och litar blint på vad ett program säger och inte kollar nåt annat program som core temp, realtemp eller BIOS som du säger så utgår jag från att det du sagt stämmer. Så kom inte och säg "du är okunnig haha". Det är inte på det sättet man får hjälp i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om du har en idle-temp på 60 grader och litar blint på vad ett program säger och inte kollar nåt annat program som core temp, realtemp eller BIOS som du säger så utgår jag från att det du sagt stämmer. Så kom inte och säg "du är okunnig haha". Det är inte på det sättet man får hjälp i framtiden.

Man försöker ju få hjälp just för att man är okunnig och behöver hjälp med någonting och lära sig hur man gör det
Men jag ska testa att kolla andra program och se vad dem säger tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deffniss:

Man försöker ju få hjälp just för att man är okunnig och behöver hjälp med någonting och lära sig hur man gör det
Men jag ska testa att kolla andra program och se vad dem säger tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag utvecklat dyslexi på senare dagar... men jag läste att du hade skrivit ´"okunnig" som att du var dryg. Men det hade du ju inte alls gjort!

My bad :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Vet inte om jag utvecklat dyslexi på senare dagar... men jag läste att du hade skrivit ´"okunnig" som att du var dryg. Men det hade du ju inte alls gjort!

My bad :'(

Jaha hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Jag menar inget illa med det jag strax kommer skriva, utan skriver det för ditt eget bästa

Du har uppenbarligen ingen koll på hur det fungerar med CPU kylning, montering eller överklockning. (Jag baserar denna åsikt på att du överklockar med standardkylaren och ominstallerar kylaren utan ny kylpasta samt att du själv precis sa det i denna tråden )

Men det är lugnt, för det är inte för svårt att lära sig. Det som däremot är dumt är att "såga först, mäta sen" som uttrycket brukar gå i snickarbranschen. Jag skulle snabbt rekommendera dig att ställa tillbaks CPUn till fabriksinställningar, stäng av datorn, åk och köp kylarpasta/ny kylare och montera om den gamla eller den nya kylaren innan du använder datorn igen.

Risken som finns när du håller på och pillar med saker du uppenbarligen inte vet hur du ska handskas med är att du skadar din hårdvara. Jag antar att eftersom du inte vill köpa en för dyr CPU kylare ( vilket kostar typ 3-500kr) så är du inte heller helt sugen på att köpa ny CPU och moderkort för 3500-4000kr )

_________

När vi kommit förbi den delen och du har en ny kylare som klarar lite överklockning, ja då är det bra att hitta en guide för din CPU, vilket ofta finns på youtube eller här på Sweclockers. Olika inställningar påverkar din överklockning olika, där V-Core (volten) enkelt sagt ökas för att din processor ska kunna få tillräckligt med ström för sin nya klockning. Ökar man den för lite får man stabilitetproblem och datorn kraschar, ökar man den för mycket får man massa onödig värme. Här handlar det om att hitta en lagom överklockning för den kylare du valt och försöka maximera din överklockning utan att kylaren får problem med värmen. Var länge sedan jag överklockade en dator med en Hyper 212 Evo men jag skulle kunna tänka mig att en lagom överklockning med den kylaren är runt 0.5 Ghz. Det i sin tur är beroende på vad du har för CPU, hur mycket värme din GPU utvecklar(påverkar värmen i chassit), hur bra chassi du har och vilken kylning som chassit har. Bästa är att öka stegvis med överklockningen om man är osäker och vid varje steg så kör du prime95 och låter det gå i minst 15 min och kikar på hur temperaturen ser ut efter den tiden. Känns den fortfarande bra kan man överklocka lite till, typ 50-100 mhz i taget. En sak som man ska vara medveten om dock är att ju mer du överklockar, desto mer kommer CPU fläkten snurra och ju mer oväsen för datorn. Ifall man känner att ljudnivån är något man tycker är viktigt

Lycka till!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/786331-de-basta-tradarn...

Bra länksamling som man kan kika igenom innan man börjar överklocka. LinusTechTips på youtube har även många bra tester och förklarar saker på ett enkelt och förståligt sätt - t.ex https://www.youtube.com/watch?v=c66inwtS8_E

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Tack så mycket för tipsen. Vad jag redan gjort innan du skrev det här var att ta bort kylaren och drog till affären och köpte en arctic silver 5. Sedan tvättade jag bort den gamla kylpastan från kylaren och processorn med isopropanol och lät det torka. Tog ett klick i mitten och satta tillbaks kylaren (fortfarande samma kylare som förut). Temperaturen har sänkts lite men inte riktigt så att jag är nöjd. När jag spelar spel som "Dayz Standalone" vilket drar sjukt mycke på processorn så ligger den på MAX 70 grader, har aldrig gått över det och har realtemp uppe 24/7 när jag spelar för att kolla temperaturen. Det är inte något konstigt och jag är hyfsat nöjd över den temperaturen men det konstiga kommer fortfarande i idle där den ligger runt 50 grader. Jag tänkte köpa en cooler master 212 evo om kanske 2 veckor men får klara mig på denna kylare ett tag till. Men något måste endå gått fel med denna eftersom det är en ovanligt hög temp men jag kan inte lista ut varför. Och ja detta är första gången jag håller på med processor kylning eftersom jag inte satt på kylpasta förut. Det kom ju förmonterat på kylaren när man köpte processorn och det var med den kylpastan processorn blev som varmast med. Jag har dragit upp fläkten så att den börjar snurra snabbare på lägre temps. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra mer än att skaffa en ny kylare och jobba hårt på att montera den rätt och bra.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

De kylare som Intel skickar med sina processorer är bara skit. Jag köpte en i7 4790k i somras och den låg som din på idle på runt 60 grader men i spel så steg tempen över 100 grader! Och den är inte överklockad.

Jag investerade i en BeQuiet Dark Rock 3 kylare och vilken skillnad, idle temp på runt 35 grader och vid riktigt tunga spel stiger det inte över 75 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAARTEN:

De kylare som Intel skickar med sina processorer är bara skit. Jag köpte en i7 4790k i somras och den låg som din på idle på runt 60 grader men i spel så steg tempen över 100 grader! Och den är inte överklockad.

Jag investerade i en BeQuiet Dark Rock 3 kylare och vilken skillnad, idle temp på runt 35 grader och vid riktigt tunga spel stiger det inte över 75 grader.

Tror inte det riktigt är kylaren som var skit jag tror du montera den fel. 100 grader i spel är över vad intel klassar som bra för processorn och då måste du ha monterat den fel eller något annat utanför datorn. Sedan när du köpte den nya så monterade du den säkert rätt och fick riktigt bra temps. Min ligger fortfarande på 70 grader i spel vilket är 20 grader under vad intel klassar som max där processorn inte tar skada. Problemet med min är bara idle vilket jag inte fattar varför det ligger på 50-60 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

När jag spelar spel som "Dayz Standalone" vilket drar sjukt mycke på processorn så ligger den på MAX 70 grader, har aldrig gått över det och har realtemp uppe 24/7 när jag spelar för att kolla temperaturen. Det är inte något konstigt och jag är hyfsat nöjd över den temperaturen men det konstiga kommer fortfarande i idle där den ligger runt 50 grader.

70 grader när du spelar Day Z låter inte konstigt med den kylaren, 50 grader idle låter lite mycket dock. Men sen finns det idle och idle. Du har alltid processer som ligger i bakgrunden, virusprogram som ligger och kikar på trafik. Adobe update service kikar ifall det finns några uppdateringar att ladda ner etc. Så idle är ju inte helt stilla.

Vill du ha bättre hjälp än du hittills har fått skulle jag rekommendera dig till att specificera var du har för saker i datorn, annars är det svårt att avgöra varför saker går varmt. Är det en färdigbyggd dator från typ Asus eller har du valt ut lösa delar och fått den ihopbyggd av t.ex Inet.

CPU - överklockad eller standard:
Grafikkort:
PSU:
Chassi:
Fläktar i Chassit - storlek(120/140mm) och placering:

Moderkort/ram/hårddiskar/ssd är inte relevanta då de inte påverkar värmen något särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

70 grader när du spelar Day Z låter inte konstigt med den kylaren, 50 grader idle låter lite mycket dock. Men sen finns det idle och idle. Du har alltid processer som ligger i bakgrunden, virusprogram som ligger och kikar på trafik. Adobe update service kikar ifall det finns några uppdateringar att ladda ner etc. Så idle är ju inte helt stilla.

Vill du ha bättre hjälp än du hittills har fått skulle jag rekommendera dig till att specificera var du har för saker i datorn, annars är det svårt att avgöra varför saker går varmt. Är det en färdigbyggd dator från typ Asus eller har du valt ut lösa delar och fått den ihopbyggd av t.ex Inet.

CPU - överklockad eller standard:
Grafikkort:
PSU:
Chassi:
Fläktar i Chassit - storlek(120/140mm) och placering:

Moderkort/ram/hårddiskar/ssd är inte relevanta då de inte påverkar värmen något särskilt.

cpun (i5 4690k) överklockade jag inte.
Mitt grafikkort är GTX 970.
Nätagg: Corsair RM650x
Byggde den själv med ett chassi från min gamla skrot dator med 3 stycken fläktar. Vet att en på toppen är 120mm sedan har jag en där fram och en där bak men vet faktiskt inte hur stora dem är.
mitt chassi: http://aerocool-russia.ru/index.php/chassis/strike-x/39-case/...
kunde tyvärr inte hitta någon annan hemsida med chassit på så det blev denna ryska.
Edit: såg nu att alla fläktar är 120mm (3 stycken)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X