Windows 10 uppdaterade utan att säga något...

Permalänk
Medlem

Windows 10 uppdaterade utan att säga något...

...och jag förlorade saker som jag hade jobbat på en längre stund.

Varför frågor inte Windows 10 om man vill spara sina saker? Grymt irriterande och jag är så otroligt förbannad. Måste man spara typ var 5 minut för att Windows kanske uppdaterar? Jag tycker att man borde få en förvarning "Vi uppdaterar om 10 min" eller liknande. Hur är det annars möjligt som t.ex redigerare att sitta och justera vissa saker? Ibland kan jag sitta med ett klipp i en halvtimme innan det blir som jag vill. Inte fan orkar jag göra 50 savefiler då?

Ska alla programtillverare ta bort "UNDO"?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Tycker det är korkat att dom har gjort så man inte kan stänga av så datorn startas om automatiskt när man laddat ner uppdateringar.

Det går till viss del men man måste ändra vilka användare som får tillgång till att göra omstarter vilket är helt korkat, i föregående versioner har man kunnat stänga av den funktionen relativt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Tycker det är korkat att dom har gjort så man inte kan stänga av så datorn startas om automatiskt när man laddat ner uppdateringar.

Det går till viss del men man måste ändra vilka användare som får tillgång till att göra omstarter vilket är helt korkat, i föregående versioner har man kunnat stänga av den funktionen relativt lätt.

Ja, det vore något. För detta är ju som att köra en Bluescreen of Death med flit. Med en BoD blir man ju tokig på sig själv pga klantighet (+ att det aldrig händer längre), nu blir man ju arg på dem.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Fattar heller inte varför Microsoft ska trycka ner den här skiten i allas ansikte. Sitter själv inför "döden" eftersom uppdateringen kommer installeras vid nästa avstängning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

läste här på sweclockers att om man uppdaterar windows om man har tex 7 så var man tvungen o stänga av windows 10 uppdatering. tråkigt att det är så hatar windows 10

Permalänk
Medlem

Windows har sugit fett hårt sedan Windows 3.1 förstår inte ens varför folk fortfarande kör en sönderbuggad företagsprodukt Microsoft har väl aldrig lyckas göra något bra sedan Windows 3.1 de har ju även förstört office

Så klart ska man ju köra Unix eller Linux så klart
flaggad min Windows 7 Ultimate licens så den har stöd köra både Windows 7 och Windows 10 i framtiden. Flagga dem så folk ska kunna välja OS om man väljer och sälja datorn efteråt och dom inte vill köra Linux, diggar Debian ganska fett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

...och jag förlorade saker som jag hade jobbat på en längre stund.

Varför frågor inte Windows 10 om man vill spara sina saker? Grymt irriterande och jag är så otroligt förbannad. Måste man spara typ var 5 minut för att Windows kanske uppdaterar? Jag tycker att man borde få en förvarning "Vi uppdaterar om 10 min" eller liknande. Hur är det annars möjligt som t.ex redigerare att sitta och justera vissa saker? Ibland kan jag sitta med ett klipp i en halvtimme innan det blir som jag vill. Inte fan orkar jag göra 50 savefiler då?

Ska alla programtillverare ta bort "UNDO"?

Du kan ändra hur uppdateringar installeras i Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows Update > Avancerade alternativ >

Välj "Meddela om schemalagd omstart krävs" istället för "Automatiskt (rekommenderas)"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

...och jag förlorade saker som jag hade jobbat på en längre stund.

Varför frågor inte Windows 10 om man vill spara sina saker? Grymt irriterande och jag är så otroligt förbannad. Måste man spara typ var 5 minut för att Windows kanske uppdaterar? Jag tycker att man borde få en förvarning "Vi uppdaterar om 10 min" eller liknande. Hur är det annars möjligt som t.ex redigerare att sitta och justera vissa saker? Ibland kan jag sitta med ett klipp i en halvtimme innan det blir som jag vill. Inte fan orkar jag göra 50 savefiler då?

Ska alla programtillverare ta bort "UNDO"?

Med Windows 10 pro kan du själv välja när den ska ladda ner uppdateringar, samt skjuta upp omstart till när det passar dig.
Fast man får ju förstås ställa in den så först själv....

Men annars så håller jag med, Windows update hur det fungerar är det sämsta med hela Windows 10.

-Man kan inte ställa in hur Windows update ska fungera, tex bara meddela att uppdateringar finns, alt ladda ner men låta en själv installera dessa.
- Man kan inte markera vilka uppdateringar man vill installera, är alla eller inget.
- man får inte veta hur stora uppdateringar är.
- info om var uppdateringen är till för är helt obefintlig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

läste här på sweclockers att om man uppdaterar windows om man har tex 7 så var man tvungen o stänga av windows 10 uppdatering. tråkigt att det är så hatar windows 10

Den ligger i optional vilket innebär att användaren själv måste kryssa i uppdateringen. Det är däremot vanligt att man väljer att kryssa i alla optional så läser man inte så kan man råka uppgradera ofrivilligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför man alltid måste starta om datorn efter en uppdatering i Windows. På Linux behöver jag aldrig göra det vilket jag tycker är bra mycket behagligare iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta tjat om w10-uppdateringar är så sjukt överdrivet.
Uppdateringarna laddas hem och installeras automatiskt, omstart sätts till typ klockan 03:00 som standard. Sitter du vid datorn då kan du skjuta det framåt.

Uppdaterat 4 datorer till windows 10, sitter ofta länge och jobbar/spelar och har aldrig haft minsta bekymmer med dessa uppdateringar.

För att inte tala om, de kommer en gång i MÅNADEN.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan ändra hur uppdateringar installeras i Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows Update > Avancerade alternativ >

Välj "Meddela om schemalagd omstart krävs" istället för "Automatiskt (rekommenderas)"

Tack så mycket, nu har jag ställt om detta. Får se hur det fungerar. Älskar W10 förutom detta.

Skrivet av WoG:

Jag tycker detta tjat om w10-uppdateringar är så sjukt överdrivet.
Uppdateringarna laddas hem och installeras automatiskt, omstart sätts till typ klockan 03:00 som standard. Sitter du vid datorn då kan du skjuta det framåt.

Uppdaterat 4 datorer till windows 10, sitter ofta länge och jobbar/spelar och har aldrig haft minsta bekymmer med dessa uppdateringar.

För att inte tala om, de kommer en gång i MÅNADEN.

Ja, jag sitter vid datorn kl 03. Fick ingen varning vad jag såg, det är detta som är sjukt irriterande. Den bara slog av kl 04. Alla program brukar annars varna typ, vill du skjuta det framåt 1h eller 24h m.m. Detta kan jag gå med på. Varför ska inte W10 göra detta? De kanske kommer 1 gång i månaden, det är ändå drygt att den kommer när man gör något.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Tack så mycket, nu har jag ställt om detta. Får se hur det fungerar. Älskar W10 förutom detta.

Ja, jag sitter vid datorn kl 03. Fick ingen varning vad jag såg, det är detta som är sjukt irriterande. Den bara slog av kl 04. Alla program brukar annars varna typ, vill du skjuta det framåt 1h eller 24h m.m. Detta kan jag gå med på. Varför ska inte W10 göra detta? De kanske kommer 1 gång i månaden, det är ändå drygt att den kommer när man gör något.

Mycket märkligt, har aldrig varit med om att min dator bara startas om.

Iofs brukar jag alltid stänga av datorn varje dag, antagligen installeras uppdateringarna någon dag innan datorn kräver omstart?

Kan ju vara orsaken i så fall

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Nu har 12 VMwares, inkluderande 4 datorer startat om sig igen... rip

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Aldrig fattat varför man alltid måste starta om datorn efter en uppdatering i Windows. På Linux behöver jag aldrig göra det vilket jag tycker är bra mycket behagligare iaf

Sant.
Men uppdateras kärnan så används inte den nya förrän du startat om datorn.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd igen..
Fick nu upp när jag startade datorn "tack för din reservation, vi uppdaterar ditt Windows den 4'e april"

Ja de va ju snällt att de gav mig en heads upp.
Men jag har inte reserverat någon licens för Windows 10 på den datorn.. Kommer aldrig göra det heller, så nu förstår jag varför folk har problem med att Windows uppdaterar sig själv..

Är väldigt noga med att klicka ur W10 i uppdateringen samt alltid säga nej i popupsen... Endast jag som använder datorn..

Ska man behöva ett jävla tredjeparts program för att slippa skiten?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Väcker denna tråd igen..
Fick nu upp när jag startade datorn "tack för din reservation, vi uppdaterar ditt Windows den 4'e april"

Ja de va ju snällt att de gav mig en heads upp.
Men jag har inte reserverat någon licens för Windows 10 på den datorn.. Kommer aldrig göra det heller, så nu förstår jag varför folk har problem med att Windows uppdaterar sig själv..

Är väldigt noga med att klicka ur W10 i uppdateringen samt alltid säga nej i popupsen... Endast jag som använder datorn..

Ska man behöva ett jävla tredjeparts program för att slippa skiten?

Den här tråden handlar inte om att datorn uppdaterar till Windows 10 av sig själv. Den handlar om att Windows 10 installerar uppdateringar till Windows 10 automatiskt om man inte ändrar hur uppdateringarna ska installeras.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den här tråden handlar inte om att datorn uppdaterar till Windows 10 av sig själv. Den handlar om att Windows 10 installerar uppdateringar till Windows 10 automatiskt om man inte ändrar hur uppdateringarna ska installeras.

Helt rätt!
öppnade fel tråd. satt på mobilen och hade flera flikar uppe.

fel av mig

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Sant.
Men uppdateras kärnan så används inte den nya förrän du startat om datorn.

Du kan live patcha om du vill så slipper du reboot

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.