Micron inleder produktion av videominnet GDDR5X i sommar

Permalänk
Melding Plague

Micron inleder produktion av videominnet GDDR5X i sommar

I ett blogginlägg meddelar Micron att produktionen av GDDR5X inleds i sommar och att de första modulerna ligger på en gigabyte, vilket skvallrar om kapaciteten på nästa generations grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Me gusta!

Frågan är om precis alla kort i de lägre klasserna av Pascal/Polaris kommer att använda sig av detta eller om bara mellanklassen kommer göra det.
Dvs är kapslarna billigare över lag att tillverka än vanligt GDDR5?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

Grafikprocessorer i lägre segment än top-end behöver inte minnesbandbredden som HBM2 erbjuder. Så det vore ju rejält slöseri att para ihop dessa med det i så fall.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

Jag tycker tvärtemot att det är enormt lovande.

Man får ut nästan dubblerad minnesbandbredd till en mycket liten merkostnad i förhållande till HBM(2) som är väldigt dyrt.

Dubblerad minnesbandbredd i kombination med minneskompression talar för väldigt god prestanda, jämför maxwell arkitekturen som trots smal minnesbuss presterar otroligt bra och som med dubblerad minnesbandbredd knappast skulle bli flaskhals av minnet i första tag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

Det är väl just det det inte känns som... det känns snarare som en sweet-spot då HBM(2) nästan levererar "för hög" bandbredd sett till vad som behövs just nu medan vanligt GDDR5 faktiskt kan vara på gränsen till för långsamt ibland.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

varför slösa resurser på HBM(2) till billiga kort? Det gör de bara onödigt dyra. Tycker detta verkar vara ett utmärkt allternativ till mellanklasskort om det är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

för att när man bygger en lowend maskin vill man inte lägga 40% av budgeten på grafikkort för att dom envisades med att använda hbm2. därför är det bättre att dom använder gddr5x så priset kan vara ~2k för ett decent kort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det här känns pissljummet.. Det ska ju vara HBM(2) med hög bandbredd. Detta känns som ett snålJohan-alternativ. Dumsnålt.

Tja, någon ska ju betala det högre priset HBM2 medför. Tittar man på Maxwell verkar ju 970/980 inte speciellt bandbreddsbegränsade med 256-bitars GDDR5. 14/16 nm tillåter ungefär dubbelt så många transistorer per ytenhet som 28 nm, lite optimistiskt att förväntas sig 100% högre prestanda också men någonstans mellan 50-100% borde man ju hamna.

Det betyder att om kretsytan är någorlunda konstant för motsvarande produktsegment med Polaris/Pascal (gissar ändå att kretsytan initialt blir mindre för motsvarande segment) så kommer vi max se en fördubbling av teoretisk beräkningskraft, vilket då rimligen maximalt medför maximalt en fördubbling av bandbreddskapaciteten. HBM ger då mer bandbredd än kretsen kommer behöva, få lär vilja lägga ut mer pengar på något som inte ger någon nämnvärd skillnad.

Visst ger HBM2 lägre strömförbrukning, men dagens 256-bitars GDDR5 drar ~20W och GDDR5X sägs dra (marginellt) mindre vid motsvarande bredd och frekvens (ungefär fördubblad energieffektivitet). 20W är inte försumbart, men HBM drar inte 0W och GPU-kretsar som det handlar om ligger trots att en bit över 100W så minnet är fortfarande en mindre del av total effekt (GCN kör med upp till 512-bitars buss, så där äts mer ström men har inte sett siffror på exakt hur mycket det handlar om).

Det råder inget tvivel om att HBM eller något liknande är framtiden, men på kort sikt lär nog GDDR5X bli vanligare helt enkelt därför det är tillräckligt bra samt billigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så AMD/Nvidia kommer med kort till hösten då? Det förklarar ju varför AMD kan lansera Gemini så sent.

Är lite segt att man inte får se prestandan på korten från tidigaste sommar/höst då riktigt spännande och se vad båda lagen har fått ihop.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Bra att det kommer något som fokuserar på mellanklass, där har både Nvidia och AMD stått och stampat ett tag nu. Det borde ju vara där en stor del av marknaden finns, alla köper ju inte dubbla 980 Ti.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Grafikprocessorer i lägre segment än top-end behöver inte minnesbandbredden som HBM2 erbjuder. Så det vore ju rejält slöseri att para ihop dessa med det i så fall.

Skrivet av Uzanar:

Det är väl just det det inte känns som... det känns snarare som en sweet-spot då HBM(2) nästan levererar "för hög" bandbredd sett till vad som behövs just nu medan vanligt GDDR5 faktiskt kan vara på gränsen till för långsamt ibland.

Skrivet av lanbonden:

varför slösa resurser på HBM(2) till billiga kort? Det gör de bara onödigt dyra. Tycker detta verkar vara ett utmärkt allternativ till mellanklasskort om det är billigare.

Skrivet av Christley:

för att när man bygger en lowend maskin vill man inte lägga 40% av budgeten på grafikkort för att dom envisades med att använda hbm2. därför är det bättre att dom använder gddr5x så priset kan vara ~2k för ett decent kort

Skrivet av Yoshman:

Tja, någon ska ju betala det högre priset HBM2 medför. Tittar man på Maxwell verkar ju 970/980 inte speciellt bandbreddsbegränsade med 256-bitars GDDR5. 14/16 nm tillåter ungefär dubbelt så många transistorer per ytenhet som 28 nm, lite optimistiskt att förväntas sig 100% högre prestanda också men någonstans mellan 50-100% borde man ju hamna.

Det betyder att om kretsytan är någorlunda konstant för motsvarande produktsegment med Polaris/Pascal (gissar ändå att kretsytan initialt blir mindre för motsvarande segment) så kommer vi max se en fördubbling av teoretisk beräkningskraft, vilket då rimligen maximalt medför maximalt en fördubbling av bandbreddskapaciteten. HBM ger då mer bandbredd än kretsen kommer behöva, få lär vilja lägga ut mer pengar på något som inte ger någon nämnvärd skillnad.

Visst ger HBM2 lägre strömförbrukning, men dagens 256-bitars GDDR5 drar ~20W och GDDR5X sägs dra (marginellt) mindre vid motsvarande bredd och frekvens (ungefär fördubblad energieffektivitet). 20W är inte försumbart, men HBM drar inte 0W och GPU-kretsar som det handlar om ligger trots att en bit över 100W så minnet är fortfarande en mindre del av total effekt (GCN kör med upp till 512-bitars buss, så där äts mer ström men har inte sett siffror på exakt hur mycket det handlar om).

Det råder inget tvivel om att HBM eller något liknande är framtiden, men på kort sikt lär nog GDDR5X bli vanligare helt enkelt därför det är tillräckligt bra samt billigare.

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

att betala 3000kr för ett lowend kort är dock inte vad dom flesta vill göra, oavsätt storlek.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av guos89:

Jag tycker tvärtemot att det är enormt lovande.

Man får ut nästan dubblerad minnesbandbredd till en mycket liten merkostnad i förhållande till HBM(2) som är väldigt dyrt.

Dubblerad minnesbandbredd i kombination med minneskompression talar för väldigt god prestanda, jämför maxwell arkitekturen som trots smal minnesbuss presterar otroligt bra och som med dubblerad minnesbandbredd knappast skulle bli flaskhals av minnet i första tag.

Alternativt så kan de halvera minnesbussen och antalet minneskapslar på grafikkortet med bibehållen minnesbandbredd och minnesmängd vilket drar ner kostnaderna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Folk som köper Titan och folk som köper GTX 760 tänker rätt olika när det kommer till prisvärdheten.

Lite off topic men jag väntar fortfarande på dagen jag får se dig backa ner från ett argument utan att hänga kvar vid din stans till sista strå =o)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Vi på Swec är en försvinnande liten marknad som inte är särskilt relevant i det stora hela. Pengarna och volymerna finns i segmentet 1000-2000 kr någonstans och där är det tämligen korkat att slänga in HBM av ren princip idag. Vem betalar extra för minnesbandbredd där som ändå inte ger någon extra prestanda i praktiken? Men du och Paddanx kanske kan gå ihop och betala mellanskillnaden för resten av världen om det är så viktigt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Håller med att HBM är riktigt bra och hoppas det letar sig ner i prisklasserna. Men samtidigt är sweetspot runt 2000kr (där det säljs mest grafikkort), svårt att få in både bra grafikkort och HBM i samma pris (vet inte hur dyr HBM VS GDDR är, men är betydligt krångligare att få till HBM idag).

Tror om man har tur att det letar sig ner till korten 970/390 eller 980/390x, lägre än så är inte troligt denna gen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

att betala 3000kr för ett lowend kort är dock inte vad dom flesta vill göra, oavsätt storlek.

Fast... Man har ju sålt typ GTX 630 med 4GB minne med framgång.. Så folk verkar villiga att betala för onödigt lull-lull även på lågprissidan.

Skrivet av Zotamedu:

Alternativt så kan de halvera minnesbussen och antalet minneskapslar på grafikkortet med bibehållen minnesbandbredd och minnesmängd vilket drar ner kostnaderna.

Ja, det skulle vara en långt vettigare implementering i så fall.

Skrivet av Teddis:

Folk som köper Titan och folk som köper GTX 760 tänker rätt olika när det kommer till prisvärdheten.

Lite off topic men jag väntar fortfarande på dagen jag får se dig backa ner från ett argument utan att hänga kvar vid din stans till sista strå =o)

Vem behöver halmstrån när folk hellre diskuterar person än sakfrågor? Jag anser att om man attackerar personen istället för argumenten så visar det enkom att man inte har något vettigt att komma med. Och så är det ofta, så varför skulle jag backa för när folk saknar äkta motargument?

Skrivet av Zotamedu:

Vi på Swec är en försvinnande liten marknad som inte är särskilt relevant i det stora hela. Pengarna och volymerna finns i segmentet 1000-2000 kr någonstans och där är det tämligen korkat att slänga in HBM av ren princip idag. Vem betalar extra för minnesbandbredd där som ändå inte ger någon extra prestanda i praktiken? Men du och Paddanx kanske kan gå ihop och betala mellanskillnaden för resten av världen om det är så viktigt?

Som jag skrev ovan så betalar ju folk gladerligen för onödigt mycket minne för att större siffror säljer. Tror det är samma med HBM. "gemene man" är inte tekniskt kunniga nog att avgöra om HBM behövs eller inte. Det räcker att skriva en fräsig siffra på framsidan så är det sålt. Och mot den bakgrunden känns det onödigt att fortsätta polera gammalt junk.

Skrivet av Broken-arrow:

Håller med att HBM är riktigt bra och hoppas det letar sig ner i prisklasserna. Men samtidigt är sweetspot runt 2000kr (där det säljs mest grafikkort), svårt att få in både bra grafikkort och HBM i samma pris (vet inte hur dyr HBM VS GDDR är, men är betydligt krångligare att få till HBM idag).

Tror om man har tur att det letar sig ner till korten 970/390 eller 980/390x, lägre än så är inte troligt denna gen.

Det vet vi ju inte i nuläget. Jag känner att de borde satsa helhjärtat på HBM för att kunna få ner priserna. Men om GDDRx finns där som ett snålt alternativ är det lätt för pengastinna tillverkare att istället välja den tekniiken. Jag tror inte vi får del av prissänkningen. Vinstmarginalen är förmodligen högre på GDDR5 än på HBM och det betyder ju bara att mer pengar landar i tillverkarnaS Fickor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Personligen intresserar detta minne mig inte men så undviker jag också mellansegment kort i den mån det är möjligt.

Om systemkraven börjar dra iväg under året och jag känner att mitt R9 290 inte riktigt hänger med i mina upplösningar och de krav på grafik jag har så hoppas jag att R9 490 kommer med 8GB HBM2 och inte GDDR5x. I slutändan beror det ändå mestadels på hur kortet presterar, drar HBM korten iväg i pris men prestandaskillnaden är liten så lär set nog kvitta med.

Men ja, GDDR5x känns som att det borde tänkts ut tidigare. Lite väl sen till matchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Me gusta!

Frågan är om precis alla kort i de lägre klasserna av Pascal/Polaris kommer att använda sig av detta eller om bara mellanklassen kommer göra det.
Dvs är kapslarna billigare över lag att tillverka än vanligt GDDR5?

Skulle tro att de är dyrare initialt, men tekniskt sett borde de vara liknande. Dock om de kan trycka in större moduler så kan man köra färre av dem så du behöver förhoppningsvis färre andra kretsar.

Men jag hoppas detta blir en low-end (absolut högst mid-end) lösning. Helst vill jag se strömsnåla alternativ med HBM till HTPC etc... små snåla kort med effektiv lösning, inkl minnena.

Skrivet av guos89:

Jag tycker tvärtemot att det är enormt lovande.

Man får ut nästan dubblerad minnesbandbredd till en mycket liten merkostnad i förhållande till HBM(2) som är väldigt dyrt.

Dubblerad minnesbandbredd i kombination med minneskompression talar för väldigt god prestanda, jämför maxwell arkitekturen som trots smal minnesbuss presterar otroligt bra och som med dubblerad minnesbandbredd knappast skulle bli flaskhals av minnet i första tag.

Var är dubbla?
Det är dubbla hade varit om de kunde nått 16Gbps+, men de har "bara" 13, så vi pratar 1,625x teoretiska prestandan. Sen får man ha i åtanke på att det är ett teoretiskt max som inte alltid kan nås pga hur det skiljer sig mellan GDDR5 inte alltid kan användas fullt ut. De bör dock komma rätt nära med tanke på hur instruktionerna är, så 50% högre är väl rimligt i praktiken.

Problemet är att det är "endast" är 1GB moduler, vilket gör att du ändå för måste putta in 8 st för 8GB. Eller nöja dig med 128bit bandbredd med 4 st för low-end. 960 har man sett överklockningar där det kraftigt påverkas nästan linjärt av snabbare minne. Dock klarar sig många highend kort med 4GB VRAM idag utan problem, men de behöver bandbredd.
Problemet är då att vi kommer få en massa gimpade kort som verkligen hade behövt mer bandbredd, men pga det är "billigare" att göra så här så blir man lidande i prestandan istället. 128bit som då med GDDR5X skulle bli som 192-bit är verkligen i klenaste laget tycker jag iaf, på allt annat än low end.

Ha i åtanke att vi nu ska ha en ny nod, där både Nvidia och AMD slår hårt på prestanda och effektivitet trummorna, och då vill man använda en strömslukande lappning av gammal teknik för att plåstra om? Låter som snålhet i mina ögon.
Så kärnan blir effektiv, snål och bra... minnena rena slukarna istället, inte direkt den där bra lösningen.

Det känns lite som en konsol som segar ner utvecklingen detta, där man snålar istället för att satsa på bra hårdvara och bra lösning direkt.
Vi får väl se hur detta "Next gen" GDDR5 blir, men jag ser det som lika halvdan lösning som konsolerna blev med sin redan föråldrade hårdvara.

@Zotamedu Titta... där kom påhoppet direkt.
Vad sägs om du och dina vänner sitter på 730/250 kort istället med ditt GDDR5X, så kan vi och Sweclockers försvinnande lilla 5-10% på steam marknaden ta HBM istället

På lowend kort, fine. Men på kort som ska vara prestanda segment är det direkt hämmande mot utvecklingen av kärnorna, som trots allt skiljer en hel del mellan 14nm och 28nm.

PS. Om du inte förstod så är inte 970/980 ett 1000-2000kr kort, och med tanke på att det är något av de mest populära korten på steam talar väldigt tydligt språk att folk hellre snåla lite på CPUn idag och tar bättre grafikkort. Så ett bra HBM boostat kort för 3000 kan nog sälja bra det med, precis som 970 (och 290) gjort.
Men visst finns det en sweat spot för GDDR5X. Dock är den rätt långt ner i "matkedjan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag skrev ovan så betalar ju folk gladerligen för onödigt mycket minne för att större siffror säljer. Tror det är samma med HBM. "gemene man" är inte tekniskt kunniga nog att avgöra om HBM behövs eller inte. Det räcker att skriva en fräsig siffra på framsidan så är det sålt. Och mot den bakgrunden känns det onödigt att fortsätta polera gammalt junk.

Du har tillverkningskostnaderna att ta hänsyn till. Företagen vill tjäna pengar och det är både billigare och lättare att använda GDDR5X. HBM är inte något logiskt alternativ idag för de billigare grafikkortet. AMDs kort med HBM idag är ett bevis på att det är svårt att ta fram. Även om yield skulle bli bättre är det inte i klass med GDDR5(X).

Sen låter nog X-et rätt bra det med

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem behöver halmstrån när folk hellre diskuterar person än sakfrågor? Jag anser att om man attackerar personen istället för argumenten så visar det enkom att man inte har något vettigt att komma med. Och så är det ofta, så varför skulle jag backa för när folk saknar äkta motargument?

Du är ju lite rolig när sex personer på rad citerar och argumenterar emot dig och varför HBM2 inte hör hemma i low end-segmentet, och du då drar till med någon lösryckt teori om att ingen skulle klaga för att man överdimensionerar minnet och därmed priset på budgetkort. Bara för att någon påpekar att du aldrig setts ändra åsikt betyder det väl ändå inte att man attackerar personen? Ibland är det verkligen tragiskt att läsa dina inlägg, när du tar första bästa chans till att alltid vifta med "personangrepps"-kortet, kan du inte bara medge att du kanske inte tänkte igenom det hela innan du skrev, eller att de andra kanske helt enkelt har rätt? Det händer alla nån gång..

Som andra redan skrev så håller jag med om att GDDR5X är väldigt intressant i de lägre segmenten, onödigt att betala mer för outnyttjad kapacitet hos komponenterna. Verkar vara stor prestandaökning utan att bli allför kostsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du är ju lite rolig när sex personer på rad citerar och argumenterar emot dig och varför HBM2 inte hör hemma i low end-segmentet, och du då drar till med någon lösryckt teori om att ingen skulle klaga för att man överdimensionerar minnet och därmed priset på budgetkort. Bara för att någon påpekar att du aldrig setts ändra åsikt betyder det väl ändå inte att man attackerar personen? Ibland är det verkligen tragiskt att läsa dina inlägg, när du tar första bästa chans till att alltid vända diskussionen till "Ozzed vs Världen", kan du inte bara medge att du kanske inte tänkte igenom det hela innan du skrev - det händer ju alla nån gång?

Som andra redan skrev så håller jag med om att GDDR5X är väldigt intressant i de lägre segmenten, onödigt att betala mer för outnyttjad kapacitet hos komponenterna.

Men då får du ju faktiskt ta och undvika att sälla dig till skaran som får mig att agera på det viset. För mig är inte diskussioner om person, eller argumentationsteknik och retorik relevanta för huvudspåret, men om andra envisas med att jämt jämt ta upp det så är det klart att jag svarar emot. Annars kan de få för sig att jag tar till mig "kritiken" eller vad man ska kalla det. Om alla bara höll sig till ämnet så slapp vi sådant här.

Jag vidhåller att jag inte tänker byta åsikt och jag tycker inte att jag har fek. Frånser man priset så är HBM(2) att föredra. Det klår GDDR5 på precis allt. Så att då utveckla något som är sämre än det känns som att man strävar efter att stega bakåt, för att spara pengar.. Och de sparade pengarna kommer gå rakt i fickorna på tillverkarna och knappast till oss kunder. Så nej, jag ser inget positivt i detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Frånser man priset så är HBM(2) att föredra.

Och priset är ju i stort sett allt som betyder något för en konsument.

Det som skulle hända om samtliga grafikkort skulle använda sig av HBM(2) i kommande generation är ju bara att grafikkort skulle börja på typ 2000kr och ändå leverera prestanda som nuvarande generationens 1000kr-kort med GDDR5.

Det är klart att vi alla vill ha HBM(2) nu och därmed basta men man får ju inse att det inte är möjligt än och GDDR5X är bättre än att använda GDDR5 i lägre segment.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alternativt så kan de halvera minnesbussen och antalet minneskapslar på grafikkortet med bibehållen minnesbandbredd och minnesmängd vilket drar ner kostnaderna.

Ehh.... tror du får läsa artikeln igen

"...de första GDDR5X-kretsarna når upp till hastigheter över 13 Gbps, vilket är strax under de upp till 14 Gbps det tidigare talats om."

Med tanke på de 8Gbps de tävlar mot i GDDR5 så ser jag åter igen bara skitsnack och överdrivet påstående, istället för rätt siffror.
Att de får ca 50-60% mer, ja... 100% mer... nej.

100% ökning hade varit 16Gbps, om du nu ska vara korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Och priset är ju i stort sett allt som betyder något för en konsument.

Det som skulle hända om samtliga grafikkort skulle använda sig av HBM(2) i kommande generation är ju bara att grafikkort skulle börja på typ 2000kr och ändå leverera prestanda som nuvarande generationens 1000kr-kort med GDDR5.

Det är klart att vi alla vill ha HBM(2) nu och därmed basta men man får ju inse att det inte är möjligt än och GDDR5X är bättre än att använda GDDR5 i lägre segment.

Du menar att du tror att HMB-minnena är ~1000Kr av slutpriset på ett kort? Jag tycker det verkar en aning absurdt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men då får du ju faktiskt ta och undvika att sälla dig till skaran som får mig att agera på det viset. För mig är inte diskussioner om person, eller argumentationsteknik och retorik relevanta för huvudspåret, men om andra envisas med att jämt jämt ta upp det så är det klart att jag svarar emot. Annars kan de få för sig att jag tar till mig "kritiken" eller vad man ska kalla det. Om alla bara höll sig till ämnet så slapp vi sådant här.

Frågan du kanske ska ställa dig är då varför det i regel är du och ett litet fåtal andra som alltid hamnar i just den typen av diskussion?

Skrivet av Ozzed:

Jag vidhåller att jag inte tänker byta åsikt och jag tycker inte att jag har fek. Frånser man priset så är HBM(2) att föredra. Det klår GDDR5 på precis allt. Så att då utveckla något som är sämre än det känns som att man strävar efter att stega bakåt, för att spara pengar.. Och de sparade pengarna kommer gå rakt i fickorna på tillverkarna och knappast till oss kunder. Så nej, jag ser inget positivt i detta.

OK, byt inte åsikt, den är din rätt att ha, men det brukar ju vara en rätt dålig idé att bara bestämma sig för att inte byta åsikt, speciellt när det står en hel skara folk och säger att du har fel. Ja, HBM2 slår GDDR5(X) på alla punkter, förutom priset, är det någon som hävdat något annat? Det som invändningen rör är just priset, en av de viktigaste faktorerna, som du av någon anledning väljer att ignorera.

Varför tillverkar man inte bara saker till högsta prestandasegmentet oavsett produkt? - För att folk inte har råd med, eller inte behöver det allra dyraste och bästa i varenda fall. Ska man inte få köpa en LCD-TV nu när OLED finns, eller knapptelefon när smartphone finns, eller manuell växellåda när automat finns? Ta och fundera en gång till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Du menar att du tror att HMB-minnena är ~1000Kr av slutpriset på ett kort? Jag tycker det verkar en aning absurdt.

2000kr kanske är en överdrift men även om de skulle starta på runt 1000kr+ så skulle det ju handla om kort så som ett teoretiskt "Geforce GT 1010" eller "R5 430" och jag tror knappast att de är begränsade av GDDR5's banbredd och konsumenter skulle nog hellre vilja köpa dem för under 500kr och med GDDR5/GDDR5X än HBM2 för sådana priser

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Frågan du kanske ska ställa dig är då varför det i regel är du och ett litet fåtal andra som alltid hamnar i just den typen av diskussion?

Antagligen för att jag och vilka andra du nu menar har såpass bra argument att folk inte finner någon annan väg än att börja misskreditera själva personen bakom argumentet. Annars hade de angripit själva argumenten enbart och lämnat personen bakom därhän.

Citat:

OK, byt inte åsikt, den är din rätt att ha, men det brukar ju vara en rätt dålig idé att bara bestämma sig för att inte byta åsikt, speciellt när det står en hel skara folk och säger att du har fel. Ja, HBM2 slår GDDR5(X) på alla punkter, förutom priset, är det någon som hävdat något annat? Det som invändningen rör är just priset, en av de viktigaste faktorerna, som du av någon anledning väljer att ignorera.

Då står alltså folk och säger att jag har fel utan att ta hänsyn till det jag argumenterar för. För mig kan det aldrig bli intressant med lågpriskort, alltså tycker jag det känns pissljummet. Möjligen hade jag haft en annan åsikt om mitt teknikintresse främst fokuserade på budgetmarknaden och dess produktutbud men nu är det inte så.

Citat:

Varför tillverkar man inte bara saker till högsta prestandasegmentet oavsett produkt? - För att folk inte har råd med, eller inte behöver det allra dyraste och bästa i varenda fall. Ska man inte få köpa en LCD-TV nu när OLED finns, eller knapptelefon när smartphone finns, eller manuell växellåda när automat finns? Ta och fundera en gång till.

Jo självklart får folk köpa vad de vill, men det är inte intressant för mig. Snarare kan det vara ett störningsmoment då tillverkare kan få för sig att "Det räcker gott med GDDR5X, så kan vi öka vinstmarginalen" när kortet i fråga hade presterat bättre med HBM(2).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, någon ska ju betala det högre priset HBM2 medför. Tittar man på Maxwell verkar ju 970/980 inte speciellt bandbreddsbegränsade med 256-bitars GDDR5. 14/16 nm tillåter ungefär dubbelt så många transistorer per ytenhet som 28 nm, lite optimistiskt att förväntas sig 100% högre prestanda också men någonstans mellan 50-100% borde man ju hamna.

Det betyder att om kretsytan är någorlunda konstant för motsvarande produktsegment med Polaris/Pascal (gissar ändå att kretsytan initialt blir mindre för motsvarande segment) så kommer vi max se en fördubbling av teoretisk beräkningskraft, vilket då rimligen maximalt medför maximalt en fördubbling av bandbreddskapaciteten. HBM ger då mer bandbredd än kretsen kommer behöva, få lär vilja lägga ut mer pengar på något som inte ger någon nämnvärd skillnad.

Visst ger HBM2 lägre strömförbrukning, men dagens 256-bitars GDDR5 drar ~20W och GDDR5X sägs dra (marginellt) mindre vid motsvarande bredd och frekvens (ungefär fördubblad energieffektivitet). 20W är inte försumbart, men HBM drar inte 0W och GPU-kretsar som det handlar om ligger trots att en bit över 100W så minnet är fortfarande en mindre del av total effekt (GCN kör med upp till 512-bitars buss, så där äts mer ström men har inte sett siffror på exakt hur mycket det handlar om).

Det råder inget tvivel om att HBM eller något liknande är framtiden, men på kort sikt lär nog GDDR5X bli vanligare helt enkelt därför det är tillräckligt bra samt billigare.

Jisses vad många som bryr sig om strömförbrukningen. Måste ha väldigt dåliga avtal i så fall eller också vet dom inte hur mycket det kostar per kWh överhuvudtaget.