Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Permalänk
Melding Plague

Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Kassettavgiften för bland annat hårddiskar och telefoner är en ständigt het potatis. Nu försvarar en rad företrädare för svenska kulturskapare Copyswedes pålagor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som ifrågasätter rätten till ersättning vid privatkopiering? Frågan är huruvida enheterna ifråga ens används för privatkopiering...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kanske inte särskilt förvånande att idioter försvarar idiotier.

Någon borde hälsa dem välkomna till verkligheten. År 2016. Inte 1986.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju överraskande att folk som oförtjänt får pengar insatta på sina konton utan motprestation tycker att det är en bra ide' att lagen tillåter dem att fortsätta med det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Och langare försvarar drogkarteller. Man blir ju väldigt förvånad när någon försvarar något som de tjänar pengar på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Viktigast av allt är ju att de som dragit in miljoner från Copyswede utan att ha rätt till de pengarna ska återbetala vartenda öre.

Permalänk
Avstängd

Tar de inte våra pengar på detta sättet finns det alltid andra sätt att råna oss på.

Inget vi kan göra åt saken bättre o inte bry sig så slipper man tänka på skiten.

Permalänk
Medlem

"Ersättningen för privatkopiering är tänkt att kompensera när kultur i olika former delas mellan till exempel vänner eller familj. Författarna till insändaren menar att en viktig del av modern kulturkonsumtion är just att kunna spara tv-serier, filmer och musik till datorer, telefoner eller set top-boxar."

Dagens garv.. Hur osynkad med verkligheten kan man bli??

Jag kan ju som musiker, och då del av "kultursverige" säga att jag inte står bakom detta trams. "rätten att privatkopiera" borde tas bort, för det är ingen som gör, och "rätten till ersättning" borde bort även den, för den är ingen som förtjänar. Lägg ut era grejer på Spotify och kom in i matchen, eller sätt upp en paypal-donationsknapp eller något. Otroligt fegt och självömkande att förlita sig på copyswede för att få deg.

Och menar ni allvar borde ni dessutom kräva att det blir en icke-vinstdrivande organisation.. Vore intressant att se hur länge herr Åkerlind skulle vilja vara kvar utan sin marknadsmässiga VD-lön. Känns ju som att det vire bättre om de pengarna gick till artisterna om det nu är det som är målet med Copyswede.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ersättningen för privatkopiering är tänkt att kompensera när kultur i olika former delas mellan till exempel vänner eller familj. Författarna till insändaren menar att en viktig del av modern kulturkonsumtion är just att kunna spara tv-serier, filmer och musik till datorer, telefoner eller set top-boxar.

vad bra, låt mig kopiera vad jag vill då. oh wait i cannot

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ja dom har verkligen rätt till att kräva avgifter från oss, flera gånger för saker som vi inte gör och som vi i vissa fall inte kan göra (kopieringsskyddade skivor). Tragiskt att inte hela Sverige vet om hur vi blir rånade på detta vis, då kanske det faktiskt hade hänt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, det var ju överraskande att folk som oförtjänt får pengar insatta på sina konton utan motprestation tycker att det är en bra ide' att lagen tillåter dem att fortsätta med det.

Exakt min tanke. Hur ska dessa självutnämnda "konstnärer" annars få betalt för den smörja de producerar?

Härnäst får väl gatumusikanter rätten att dela ut fakturor till folk som passerar dem på gatan eftersom de trots allt tagit del av det fantastiska uppträdandet, även om de inte hade något val.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

No shit sherlock... money for nothing, såklart de supporterar dem.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Ersättningen för privatkopiering är tänkt att kompensera när kultur i olika former delas mellan till exempel vänner eller familj. Författarna till insändaren menar att en viktig del av modern kulturkonsumtion är just att kunna spara tv-serier, filmer och musik till datorer, telefoner eller set top-boxar."

Dagens garv.. Hur osynkad med verkligheten kan man bli??

Jag kan ju som musiker, och då del av "kultursverige" säga att jag inte står bakom detta trams. "rätten att privatkopiera" borde tas bort, för det är ingen som gör, och "rätten till ersättning" borde bort även den, för den är ingen som förtjänar. Lägg ut era grejer på Spotify och kom in i matchen, eller sätt upp en paypal-donationsknapp eller något. Otroligt fegt och självömkande att förlita sig på copyswede för att få deg.

Och menar ni allvar borde ni dessutom kräva att det blir en icke-vinstdrivande organisation.. Vore intressant att se hur länge herr Åkerlind skulle vilja vara kvar utan sin marknadsmässiga VD-lön. Känns ju som att det vire bättre om de pengarna gick till artisterna om det nu är det som är målet med Copyswede.

Äckliga är ju också att dom som faktiskt behöver pengarna mest är dom som inte får ut sin musik till lika många, men nejdå stackars miljonärerna måste ju bli ersätta för att vi vill ha en låt vi har köpt på fler än ett ställe.

Permalänk
Medlem

Känner många tecknare och en och annan författare... de har inte fått en krona av dessa så kallade Kulturorganisationer... så nja, det var skitsnack...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snacka om partsinlaga.

Att alltihopa är trams är väl de flesta redan medvetna om (privatkopieringen dog väl ut nån gång på 90-talet) men det här är väl kanske det mest talande i hela debattartikeln:

"ersättningen har inte heller lett till högre priser på elektronik"

Fantastiskt! Anna Carlson, Ordförande Teaterförbundet för scen och film, Pia Gradvall, Ordförande Sveriges Dramatikerförbund, Gunnar Ardelius, ordförande Sveriges Författarförbund, Jan Granvik, ordförande Svenska Musikerförbundet & Federationen Svenska Musiker har alltså uppfunnit en helt ny ekonomisk teori!

Det är numera möjligt att lägga på en godtycklig avgift på valfri vara utan att priserna höjs!

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tusen gånger. Om man skall ta ut denna avgift för den lagliga privatkopieringen vi har i Sverige så bör man också vara tvingad att inte blockera för folk att kunna privatkopiera. Dvs kopieringsskydd och annan DRM bör inte få användas av bolag/grupper som tar del av denna ersättning.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Kan inte rödvinstomtarna visa hur Svensson använder sina mobiler för att kopiera film och musik och hur detta "kopierande" i så fall inte ersätts av Spotify/Netflix?

Hela resonemanget är totalt orimligt! Att politikerna köpt det hela är förundrande och tyder på feghet alt. dumhet.

Permalänk
Medlem

De talar i egen sak och vill ha pengar oavsett om de etiskt och logiskt har rätt till det eller ej.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

"Det är dock svårt att se varför politiker och skattebetalare skulle plocka upp elektronikföretagens nota."

Vadå elektronikföretagens nota?
Det är väll konsumentens "nota"?
Varför ska elektronikföretagen vara ansvariga för användandet av deras produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon borde hälsa dem välkomna till verkligheten. År 2016 1984. Inte 1986.

*Korrigerad

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Äckliga är ju också att dom som faktiskt behöver pengarna mest är dom som inte får ut sin musik till lika många, men nejdå stackars miljonärerna måste ju bli ersätta för att vi vill ha en låt vi har köpt på fler än ett ställe.

Precis. Copyswede ger gärna sken av att kassettskatten fungerar som allmosor till utfattiga kulturarbetare. Men så är det ju inte. Det handlar om att ge mer pengar till redan välbestälda personer. Det finns ingen som skulle behövt lägga ner sitt artisteri om det inte var för Copyswede, utan det sätter bara ytterligare guldkant på tillvaron.

Jag tycker att det är bortskämt att kräva ersättning för något som folk "Kanske" gör. Det finns ingen signifikant data som visar att folk utnyttjar rätten att privatkopiera så som Copyswede påstår. Konsumtionen idag är ju typ Netflix och Spotify, och därifrån är det ju alvtalsbrott att "rippa" saker så hur ska vi då kunna åtnjuta vår lagstadgade rätt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte ungdomarna sluta tänka på sig själva. Det finns mängder av kulturarbetare av olika slag som skapar kultur som absolut ingen vill betala för att få ta del av.

Hur har ni då tänkt att dessa kulturarbetare ska kunna slippa ta ett riktigt jobb som oss andra och enbart fortsätta producera mer skit som ingen vill ha?
Ju kassetavgiften och en massa statliga bidrag är svaret på frågan. Sedan att i princip ingen privatkopierar tekningar, opera etc på sin mobil skiter väl dessa i?

Jag förstår nämligen precis hur de resonerar och jag är lite för att införa en likadan uppgift för spelprogrammare som suger och gör spel som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Det är väl ingen som ifrågasätter rätten till ersättning vid privatkopiering? Frågan är huruvida enheterna ifråga ens används för privatkopiering...

Jadå jag gör det. Köper jag en cd-skiva med musik på, film eller ett datorspel så är det väl upp till mig om jag vill låna ut det eller ej? Inte ska de få mer pengar för att jag lånar ut mina saker. Om man lånar ut bilen till mamma, pappa, dotter, son, kompis mm...ska man betala en extra avgift till biltillverkaren? Personligen lånar jag aldrig ut mina skivor eller filmer till andra. De har redan sina egna eller abonnerar på diverse tjänster som Netflix eller Spotify. Så varför ska denna maffialiknande organisation få pengar för att folk "privatkopierar" när många i dessa dagar inte gör det längre. Att flytta sin musik från datorn till usb minne för att lyssna i förstärkaren är ta mig fan inte privatkopiering då jag redan betalt för musiken...eller till mobilen när jag är i verkstan och jobbar...

Dessa typer får massa miljoner inkasserade från folk som inte sysslar med privatkopiering...klart som fan de kommer kämpa för att ha kvar ett system som inbringar miljoner helt gratis. Vem tackar nej till fria pengar?

Permalänk
Avstängd

Internet of things har lösningen.

Om man gör det obligatoriskt med spyware som enkom sysslar med att övervaka om någon piratkopierad mediefil spelas eller delas på enheten så kan man komma runt problematiken utan en speciell avgift. Hårdvarubranschen tar fram en standardiserad kod som ligger som ett root-kit på varje enhet.

När en mediefil används poppar en ruta upp i Windows (som såklart är med på båten) som ber om en betalning från användaren. Sker ingen betalning hotar copyware-programmet med att kryptera disken utan att passera Gå. Sker ingen betalning så krypteras disken eller enheten automatiskt och personen som nyttjar enheten får ringa ett speciellt nummer med röstigenkänning- och inspelning för framtida bevisning inför arkebusering.

Överklagas inte ärendet av användaren besöks denne av en arkebuseringspatrull efter två månader, där dennes rättigheter läses upp. Är användaren inte närvarande skickas Amazonoogles dödsdrönare ut som lokaliserar användaren via det inbyggda chippet i handleden.

Mark the beast, mothaf'cka.

Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Såhär på kvällskvisten kan det vara på sin plats att referera till forskarna inom AI
Häggström om etik inom forskningen

Vi människor får innerligt hoppas att gud genom forskarna fortplantar humor och ironi i AI, annars kommer ovan scenario att bli väldigt blodigt och inte endast en humoristisk inlaga på ett relativt litet problem i det stora hela kallat universum. Vi vet att barn kan vara väldigt elaka innan de lärt sig empati av föräldrarna. Om en AI som inte har känsloregistret i generna utan endast ren logik i sina kretsar, så kan vi utgå ifrån att det kan bli väldigt hårt de första åren innan AI kalibrerat sig eller flertalet människor som lever i gråzonen utraderats ur genpoolen. Sätter programmerarna den initiala känsligheten väldigt högt så kommer långt fler icke godkända beteenden att straffas, än om man sätter känsligheten lägre.

När människan som art inte kan kontrollera sig, hur kan då forskare tro att de skall kunna kontrollera programmeringen av AI? Hur många misslyckade föräldrar existerar inte? Det måste till en väldigt mogen person med väldigt djupa programmeringskunskaper att skapa en riskfri 1.0 release. Vidare kan det inte bli några 0.x releaser eftersom konsekvenserna skulle kunna bli för katastrofala.

AI-forskningen och egona hos forskarna lades till.
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

"en viktig del av modern kulturkonsumtion är just att kunna spara tv-serier"
betyder det att jag då får spara serier på en enhet som betalat kassettskatten?
fast 99% av all media är ju copywrightat så då kan du ju endå inte spara något så förstår inte riktigt vad de vill mena när de säger att det är viktigt att kunna spara tex serier. Låter mer som att stackars konstnärer och annat löst folk ska få mina $$$.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag hade också protesterat om någon föreslog att ta bort en inkomstström som jag inte behöver lyfta ett finger för att få, det är ju fullt naturligt. Gratis pengar är ju trevligt, eller hur?

Sedan att det är otidsenligt är ju en annan sak.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Percy Nilegård från Nilecity är det enda jag kan tänka på

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Känner många tecknare och en och annan författare... de har inte fått en krona av dessa så kallade Kulturorganisationer... så nja, det var skitsnack...

Då gör de fel, man måste känna rätt personer så man kommer med i SVT eller SR för att få del av detta. Med andra ord är det helt enkelt bara de som redan kan leva på sitt artistskap som får del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Förlåt, men det där var nog det dummaste jag läst på Sweclockers på år.

Jag tror det var ironiskt menat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Som jag sagt tusen gånger. Om man skall ta ut denna avgift för den lagliga privatkopieringen vi har i Sverige så bör man också vara tvingad att inte blockera för folk att kunna privatkopiera. Dvs kopieringsskydd och annan DRM bör inte få användas av bolag/grupper som tar del av denna ersättning.

Håller helt med. Varför har de kopieringsskydd på sånt som man få privatkopiera? Det är ju knappt så man kan privatkopiera utan använda sig av någon form av "olaglig" programvara.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850