Permalänk

Ash | By SweLingonBerry

I samarbete med:

Introduktion
Har länge velat göra ett ordentligt bygge med lite modifierad hårdvara men aldrig sett ett chassi som faktiskt ger mig lust att sätta igång. Tittade länge på In-win 904, men begränsad kylning och framförallt ett hutlöst pris höll mig borta. Tiden gick men en dag visade Phanteks upp Evolv ATX och jag blev såld! Förbeställde chassit så snart det blev listat hos Inet men tyvärr blev detta nog ett av världens mest försenade chassin så projektet drog ut på tiden en hel del. Hur som helst är det nu färdigt!

Temat för bygget är aska/glöd där komponenterna går i grått, vitt och svart. "Glöden" skall åstadkommas med LEDs och El-wire, något som inte används särskilt ofta i datorer. Dessa har ett väldigt starkt ljus om man tittar direkt på dem, men kan också användas som svag allmänbelysning med ett väldigt jämnt sken.

Temat ger bygget väldigt olika utseende beroende på om det är ljust eller mörkt. Tanken var att detta inte skulle bli något Tron-bygge, utan att el-tråden skulle användas för mindre detaljer.

Hårdvara
Phanteks Enthoo EVOLV ATX (Svart/Transparent)
Asus Z97-AR
Intel Xeon E3-1270v3
Phanteks PH-TC14CS
Corsair Vengeance White LP 4x4GB
Corsair AX750 750W
Samsung 850 PRO
2x Radeon R9 290 CF
Asus PCE-AC56
Asus Xonar Essence STX
Totalt 11TB Lagring

Slutligen: Stort tack till Stylingwebben och Electrokit som bidrog med delar till belysningen!
Kolla gärna även in byggloggen för lite fler bilder.

Besök galleriet här

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Stilrent bygge! Processorkylaren ser tuff ut utan den toppmonterade fläkten, antar du får rätt bra temperaturer utan den också.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Vad får du för temps på gpu'erna i cf?

Permalänk
Skrivet av OsLunatum:

Stilrent bygge! Processorkylaren ser tuff ut utan den toppmonterade fläkten, antar du får rätt bra temperaturer utan den också.

Tackar! Ja, Xeon E3-1270v3 är likvärdig med en stock i7-3770 så den håller sig i princip ljudlös

Skrivet av jmeistr:

Snyggt bygge! Vad får du för temps på gpu'erna i cf?

Tack! Det beror på hur mycket jag vill att de ska låta. I AMDs OverDrive väljer jag vilken "måltemperatur" jag vill ha så anpassas fläkten därefter.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Superfint byggt! Använder själv ett Enthoo Evolve fast m-ITX.
Kul att se att andra gillar det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Tackar! Ja, Xeon E3-1270v3 är likvärdig med en stock i7-3770 så den håller sig i princip ljudlös

Ja det förstår jag om du kör utan fläkt på cpu Men vad för temps pratar vi om? Har gått i funderingar om ett liknande bygge och det såg ju schysst ut som du gjort!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ja det förstår jag om du kör utan fläkt på cpu Men vad för temps pratar vi om? Har gått i funderingar om ett liknande bygge och det såg ju schysst ut som du gjort!

Den har en fläkt på "baksidan" av kylaren. Då den snurrar i 900rpm kommer CPUn upp i dryga 60 grader vid rendering. Om du tänkt köra helt passivt får du nog gå upp till en Macho eller något liknande. Då borde du kunna köra helt passivt 90% av tiden och under de andra 10% fortfarande knappt höra datorn.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Den har en fläkt på "baksidan" av kylaren. Då den snurrar i 900rpm kommer CPUn upp i dryga 60 grader vid rendering.

Där ser man! Den fläkten syns inte alls, mycket stiligt samtidigt som tempen är schysst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@SweLingonBerry: Vad är det för fläkt du använder? Nog för att dina RAM-minnen är rätt så low profile, but still, är det inte en 140mm fläkt på den där kylaren? Helt sinnessjukt att du lyckades på plats med allt! Kan inte ha varit mycket plats till godo mellan fläkt och RAM?

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

@SweLingonBerry: Vad är det för fläkt du använder? Nog för att dina RAM-minnen är rätt så low profile, but still, är det inte en 140mm fläkt på den där kylaren? Helt sinnessjukt att du lyckades på plats med allt! Kan inte ha varit mycket plats till godo mellan fläkt och RAM?

Det är en scythe gentle typhoon så det är en 120mm och inte 140 som kylaren är designad för. Anledningen till detta är dock inte platsbrist utan att jag inte gillar när fläkten sticker utanför kylaren. Om du tittar på bild 3 i galleriet ser du ganska bra att även 120mm fläkten sticker ut över internminnena, men nej det är inte många tiondels millimeter till godo. Jag skulle nästan tro att kylaren är designad för att precis passa med LP-minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

@SweLingonBerry: Haha, ja fan där ser man! Hade inte alls lagt märke till fläkten om du inte hade påpekat att man kunde se den, haha!
Riktigt fräckt bygge, lagom avundsjuk!

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

@SweLingonBerry: Haha, ja fan där ser man! Hade inte alls lagt märke till fläkten om du inte hade påpekat att man kunde se den, haha!
Riktigt fräckt bygge, lagom avundsjuk!

Tackar! Kul att du gillar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

@SweLingonBerry: Vad är det för sleeves till sladdarna du använder? Corsairs egna kit eller hemmagjort?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

@SweLingonBerry: Vad är det för sleeves till sladdarna du använder? Corsairs egna kit eller hemmagjort?

Dom är egengjorda, använde paracord istället för vanlig sleeving.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Hedersmedlem

Tjusigt men har du ingen CF-brygga?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

@MichaSWE: I och med lanseringen av hawaii slopade AMD CF-bryggan. All kommunikation sker numera istället över PCIe porten.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge