Fel på bostadsrätt som upptäcktes efter ca. 6 månader.

Permalänk
Medlem

Fel på bostadsrätt som upptäcktes efter ca. 6 månader.

Vi köpte en lägenhet i juli 2015 som enligt kontraktet överläts i befintligt skick. När det blev kallt nu i vinter så började det droppa vatten från köksfläkten. Bostadsrättsföreningen tog hit en hantverkare som lokaliserade problemet: det var ingen kondensslang kopplad från köksfläkten till avloppet. Den låg gömd bakom köksskåpen och var alltså ej inkopplad efter att köket renoverades tidigare under 2015.

Fakturan från hantverkaren skickades till oss tillsammans med en faktura från bostadsrättsföreningen. Totalt rör det sig om 4h arbetstid, servicebil och kopplingar etc. med ett totalbelopp om 2804kr exkl. moms till BRF. Vi fick sedan en faktura från BRF på 3856 kr inkl. moms och 10% administrativt arvode. Inga stora pengar men det går att göra roligare saker för 3800 kr.

Är det vi som ska betala detta eller finns det någon möjlighet att kräva pengar från säljaren? Har bara läst JÖK'en själv så känner mig inte säker och skulle därför uppskatta svar från någon som är lite mer bevandrad inom juridik.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ringa säljaren och berätta dom det är, kanske kan leda någon vart i alla fall, tex att ni tar halva kostnaden var eller att säljaren må hända betalar fakturan. Tror dock det blir svårt att göra en juridisk sak av det.

Permalänk
Medlem

Är det sålt i befintligt skick och det uttryckligen står så är det nog svårt att kräva något. Även dolda fel som regleras i lag (men kan avtalas bort) kräver rätt ordentlig undersökning av köparen.
Gissar att du hade fått strula väldigt mycket och kanske även fått lägga en del pengar på juristhjälp som skulle gjort att denna fakturan, med facit i hand, hade varit enklare att bara betala.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sidofråga: Har BRF rätt att på egen hand anlita någon för undersökning och sedan fakturera en boende?? Att de lägger på 10% i så fall är en ytterliggare sidofråga som jag i så fall hade kritiserat å det grövsta i föreningsmötena sedan.

Spontant hade jag bestridit fakturan från BRF om jag inte godkänt något i förväg. Man vill ju ha chansen att välja hantverkare själv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sidofråga: Har BRF rätt att på egen hand anlita någon för undersökning och sedan fakturera en boende?? Att de lägger på 10% i så fall är en ytterliggare sidofråga som jag i så fall hade kritiserat å det grövsta i föreningsmötena sedan.

Spontant hade jag bestridit fakturan från BRF om jag inte godkänt något i förväg. Man vill ju ha chansen att välja hantverkare själv.

Det var vi som ringde BRF så just den delen har jag inga problem med förutom att jag hade önskat att fakturan var ställd till oss så man kunde nyttja rotavdrag.

Permalänk
Medlem

Säljare har upplysningsplikt gentemot köparen. Sen vet jag inte om det finns några undantag i det, men jag har svårt att tro att säljaren inte märkt av detta tidigare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det var vi som ringde BRF så just den delen har jag inga problem med förutom att jag hade önskat att fakturan var ställd till oss så man kunde nyttja rotavdrag.

Mhm. Ja jag förstår att man tar kontakt med BRF. Och då antar jag att ni även kom överens om att de skulle ta in någon och att det kunde/skulle medföra kostnader för dig. Annars kvarstår min fundering.

Och nu var ju inte 280:- till BRF någon enorm summa för "administrationen". Men tänk om beloppet hade blivit mycket större i något annat ärende. 10% verkar bara puckat enligt mig. Ett fast belopp på 0:- eller 280:- eller 1000:- för en fast tjänst, är rimligt enligt mig.

Sen undrar jag vem som är ansvarig för felet. Det skulle kanske kunna anses vara den som orsakade felet. Om det är ett företag så bör de ha en försäkring.
Sen är det svåra, oavsett, att hitta detta företag givetvis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Säljare har upplysningsplikt gentemot köparen. Sen vet jag inte om det finns några undantag i det, men jag har svårt att tro att säljaren inte märkt av detta tidigare.

Fast det förutsätter ju trots allt att säljaren vet om felet. På samma sätt har ju en köpare (även av lös egendom så som en BR) en viss undersökningsplikt, dock inte lika långtgående som vid köp av fast egendom.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett dolt fel som de ni köpte lägenheten av borde betala. Dock tror jag de skulle hänvisa er till mäklaren, mäklaren till sin advokatbyrå som i sin tur skulle trolla bort er och hänvisa till säljaren och ni är tillbaka på ruta ett. Har en vän som köpte ett hus som det var så mycket dolda fel på. Han hade just denna process och enda chansen att få ut något skulle vara att anlita advokat och ta det den vägen. Men även i solklara fall är man inte garanterad vinst vilket gör att de flesta tvekar att anlita en Advokat och starta en process för om man förlorar kan man bli tvungen att betala både sin egen advokat, deras och kanske skadestånd. Nu är killen otroligt händig så han har fixat till huset till ett riktigt drömhem.

Så visst borde de betala men för din egen skull betala den och gå vidare om du inte har gratis hjälp av en Advokat.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det går att hävda dolt fel om slangen ligger under bänken och du inte kan se bakom bänken utan att lyfta bort den. Kunde du se den om du tog bort sockeln? Då blir det svårare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte min lgh för 4 år sedan, köket var renoverat av enligt säljaren han själv, jag tog in en besiktningsman och han godkände allt. Då till det roliga. Elen i köket var... ptja... åt helvete. 1.5m2 enfas kabel som matade spis och häll, hade börjat glöda och sotat kopplingsdosan = brand var en tidsfråga). En kopplingsdosa i taket var igensatt - eller borttagen genom att tvinna ihop rkk och fk med silvertejp för att sedan bara spackla igen??!

Hela kalaset gick på 25000:- (drog om all el i lgh då det var från 60talet inkl elcentral med jordfelsbrytare). 10.000 av det var från köket.

Jag krävde det av säljaren som till slut erkände att det var polacker som hade gjort köket. Efter att ha pratat med en jurist så var det inget snack om saken, han betalade den delen av fakturan.

Detta var för att han hade ljugit om att han visste om att det inte var rätt gjort, i ditt fall köpte du lgh i befintligt skick - därav är det svårt att be säljaren om pengar för ett "fel" du godkände genom att inte kolla upp alla befintliga fel. tyvärr

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag köpte min lgh för 4 år sedan, köket var renoverat av enligt säljaren han själv, jag tog in en besiktningsman och han godkände allt. Då till det roliga. Elen i köket var... ptja... åt helvete. 1.5m2 enfas kabel som matade spis och häll, hade börjat glöda och sotat kopplingsdosan = brand var en tidsfråga). En kopplingsdosa i taket var igensatt - eller borttagen genom att tvinna ihop rkk och fk med silvertejp för att sedan bara spackla igen??!

Hela kalaset gick på 25000:- (drog om all el i lgh då det var från 60talet inkl elcentral med jordfelsbrytare). 10.000 av det var från köket.

Jag krävde det av säljaren som till slut erkände att det var polacker som hade gjort köket. Efter att ha pratat med en jurist så var det inget snack om saken, han betalade den delen av fakturan.

Detta var för att han hade ljugit om att han visste om att det inte var rätt gjort, i ditt fall köpte du lgh i befintligt skick - därav är det svårt att be säljaren om pengar för ett "fel" du godkände genom att inte kolla upp alla befintliga fel. tyvärr

Grejen är ju att slangen låg gömd bakom köksskåpen och det fanns ingen direkt chans att se den. Men det känns som vi bara betalar den och sen glömmer det, är inte precis värt och lägga ner massor med timmar och eventuell juridiska kostnader för en faktura på 4000 kr. Just nu lutar det åt att jag pratar med BRF och ser om de kan ställa om fakturan till oss så vi iaf kan nyttja rotavdraget.

Permalänk
Skäggig legend

@Kakann Klart värt att prata med BRF och självklart säljaren ifall han känner sig bekväm att betala den/en del av den. Samtidigt som jag vet att det är av ren principsak att man vill att det skall gå rätt till så är det en faktura på 4k mot en lgh på hur mycket då? Är ni nöjda med den överlag? Då kan man nästa låta det gå igenom.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tror att det går att hävda dolt fel om slangen ligger under bänken och du inte kan se bakom bänken utan att lyfta bort den. Kunde du se den om du tog bort sockeln? Då blir det svårare.

När vi höll på att byta fönster i huset så visade det sig att en gammal ägare sågat av ett gäng bärande reglar i ytterväggen för att få in större fönster. Hela taket höll på att rasa in. Riktigt läskigt faktiskt. Hur som helst tyvkte snickaren att vi skulle hävda dolt fel. Men efter diverse telefonsamtal till försäkringsbolagets jurist så menade den på att det typ är omöjligt att hävda dolda fel och att det knappt finns några domar i frågan. Så jag tror att dolda fel går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Grejen är ju att slangen låg gömd bakom köksskåpen och det fanns ingen direkt chans att se den. Men det känns som vi bara betalar den och sen glömmer det, är inte precis värt och lägga ner massor med timmar och eventuell juridiska kostnader för en faktura på 4000 kr. Just nu lutar det åt att jag pratar med BRF och ser om de kan ställa om fakturan till oss så vi iaf kan nyttja rotavdraget.

Det låter sunt att betala det själv men att försöka utnyttja ROT. Jag tycker bara att du stjälper dig själv om du skulle kontakta säljaren för en sådan skitsumma som 4 000kr. Skulle det, om än ej troligt, senare dyka upp problem som faktiskt är av betydelse och du eventuellt behöver säljarens hjälp vill du inte ha bränt den bron över en summa så som denna.

Tillägg efter att ha läst din trådstart igen. Var det en hantverkare som utförde renoveringen eller var det de tidigare gästerna? En hantverkare ska utföra arbetet fackmannamässigt, vilket det uppenbarligen ej gjorts här. Det skulle eventuellt vara en chans. Då är det snarare en fråga om hur mycket tid du tycker det är värt att föra frågan med hantverkaren.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Detta låter som ett dolt fel som de ni köpte lägenheten av borde betala. Dock tror jag de skulle hänvisa er till mäklaren, mäklaren till sin advokatbyrå som i sin tur skulle trolla bort er och hänvisa till säljaren och ni är tillbaka på ruta ett. Har en vän som köpte ett hus som det var så mycket dolda fel på. Han hade just denna process och enda chansen att få ut något skulle vara att anlita advokat och ta det den vägen. Men även i solklara fall är man inte garanterad vinst vilket gör att de flesta tvekar att anlita en Advokat och starta en process för om man förlorar kan man bli tvungen att betala både sin egen advokat, deras och kanske skadestånd. Nu är killen otroligt händig så han har fixat till huset till ett riktigt drömhem.

Så visst borde de betala men för din egen skull betala den och gå vidare om du inte har gratis hjälp av en Advokat.

Tycker det låter som att det gått att se felet. Dolda fel ska vara just dolda, inte något som man kan se.

Icke dolt fel i mina ögon. Köparens undersökningsplikt är ju som sagt var rätt långtgående även för lös egendom.

Skrivet av Kakann:

Grejen är ju att slangen låg gömd bakom köksskåpen och det fanns ingen direkt chans att se den. Men det känns som vi bara betalar den och sen glömmer det, är inte precis värt och lägga ner massor med timmar och eventuell juridiska kostnader för en faktura på 4000 kr. Just nu lutar det åt att jag pratar med BRF och ser om de kan ställa om fakturan till oss så vi iaf kan nyttja rotavdraget.

Fast med tanke på hur man i tidigare rättsfall diskuterat kring vad dolda fel är så bara för att du inte kan se det utan att flytta/lyfta/evt även borra på vissa ställen så är det inte ett dolt fel.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Dolt fel känns det som när slangen låg gömd bakom köksskåpet. Frågan är om säljarna går med på att man borrar hål, lyfter golv, river panel eller lyfter tak. Men som jag skrev kommer man med största sannolikhet inte få igenom något eftersom alla inte har x antal hundratusen att låta Advokater processa. Hade man inte haft ett samvete hade detta varit ett sätt att tjäna väldigt mycket pengar på. Tyvärr har ju inte heller besiktningsman något ansvar om något skulle missas. Man sitter i skiten hur det än är.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna kräva att fakturan från hantverkaren är ställd mot dig.