Dokumentären om Copyswede senareläggs

Permalänk
Melding Plague

Dokumentären om Copyswede senareläggs

De som sett fram emot premiären av Dokumentären om Copyswede får vänta, detta då filmaren valt att ta med kommentarer om att Högsta domstolen tar upp fallet Telia mot Copyswede för huvudförhandling i maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det inte kommer för sent så att HD fäller telia!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Får hoppas att det inte kommer för sent så att HD fäller telia!

Dokumentären kommer nästa vecka på lördag och förhandlingen sker i maj, så... nej det kommer inte att bli för sent.

Verkar som ett väl avvägt val att ta med kommentarerna i filmen, de kan säkert ha mycket att säga.
Ser fram emot att se filmen, lär framkomma en hel del intressant information

Permalänk

Juste ja, hade totalt glömt detta!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Det är bra att de försenar den, annars hade den ju bara lämnat massa frågor som "men om HD...".
Ska bli mycket intressant. Hoppas de tar med Copyswedes och maffians åsikter också. Jag gillar dokumentärer där båda sidor får en ärlig chans att komma till tals.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tommy:

Dokumentären kommer nästa vecka på lördag och förhandlingen sker i maj, så... nej det kommer inte att bli för sent.

Verkar som ett väl avvägd val att ta med kommentarerna i filmen, de kan säkert ha mycket att säga.
Ser fram emot att se filmen, lär framkomma en hel del intressant information

Drömmen vore ju att den visades på SVT men det lär ju aldrig hända tyvärr då det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Drömmen vore ju att den visades på SVT men det lär ju aldrig hända tyvärr då det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar.

Jag har inte riktigt samma bild (pun intenden) av SVT. Är dokumentären välproducerad så tror jag absolut de kan sända det här.
Ska bli spännande att se vad det blivit av detta projekt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej! Hade faktiskt sett fram emot att få den idag. Men förstår att den senareläggs pga ytterligare information som kan tillföra ganska mycket i slutskedet.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte riktigt samma bild (pun intenden) av SVT. Är dokumentären välproducerad så tror jag absolut de kan sända det här.
Ska bli spännande att se vad det blivit av detta projekt ;).

Hoppas du har rätt för det hade varit riktigt bra om dokumentären nådde ut till allmänheten för gruppen som kommer se den på Youtube är rätt begränsad och oftast redan medvetna om mafian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Drömmen vore ju att den visades på SVT men det lär ju aldrig hända tyvärr då det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar.

Ja det hade varit mycket trevligt om allmänheten kunde få reda på det här också.
Filmskaparen kanske har den tanken redan, att erbjuda dokumentären åt SVT?
Ska kanske ta och maila och fråga om det.

Permalänk

Läste detta i annan tråd, men var rätt luddigt vilken orsak.

Men låter bra att dom inte senarelägger det på grund av mutor (får man hoppas).

Men många äldre är helt för copyswe, för vist ska dom få sin ersättning, även mina föräldrar. Men tack vare dom provat Netflix så har dom fått ny insikt (mina argument räckte inte). För helt plötsligt inser dom orsak och samband för första gången (har troligen inte brytt sig tidigare)

Dom förstår bättre nu, varför kassettavgiften inte fungerar längre. Men vet inte om dom är för eller helt emot kassettavgiften, men har i alla fall en förståelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske ett ypperligt läge att testa Piratebay-stream på denna då! Eller den blir säkert bortplockad av Pontus...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas för allt i världen att det inte blir någon vinklad produktion. Blir så tråkigt med nyhetsvärde & trovärdigheten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd, den borde kommit innan och kanske öppnat lite folks ögon innan högst domstolen tar upp ärendet. Troligen påverkar det inte dem men det hade ju inte skadat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Läste detta i annan tråd, men var rätt luddigt vilken orsak.

Men låter bra att dom inte senarelägger det på grund av mutor (får man hoppas).

Men många äldre är helt för copyswe, för vist ska dom få sin ersättning, även mina föräldrar. Men tack vare dom provat Netflix så har dom fått ny insikt (mina argument räckte inte). För helt plötsligt inser dom orsak och samband för första gången (har troligen inte brytt sig tidigare)

Dom förstår bättre nu, varför kassettavgiften inte fungerar längre. Men vet inte om dom är för eller helt emot kassettavgiften, men har i alla fall en förståelse.

Tanken med denna dokumentär ska ju inte vara att tvinga över dem på "vår sida", utan att just ge dem förståelse för varför vi tycker som vi gör. Så ditt exempel ovan är perfekt liknelse för vad många äldre verkar tycka om yngre gen. Som att vi är dumma för vi inte förstår hur de anser det ska vara, när det enda vi vill göra är att öppna deras ögon och låta de se det själva.

Därför hoppas jag också att den är så objektiv som man kan vara, för att den ska tas på allvar utan att kunna bortförklaras.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tanken med denna dokumentär ska ju inte vara att tvinga över dem på "vår sida", utan att just ge dem förståelse för varför vi tycker som vi gör. Så ditt exempel ovan är perfekt liknelse för vad många äldre verkar tycka om yngre gen. Som att vi är dumma för vi inte förstår hur de anser det ska vara, när det enda vi vill göra är att öppna deras ögon och låta de se det själva.

Därför hoppas jag också att den är så objektiv som man kan vara, för att den ska tas på allvar utan att kunna bortförklaras.

Nej nej inte så, utan precis som du säger att dom ska ha förståelse att lagen idag bara "spel för gallerierna" (som vi konsumenter får betala för). Att det fanns orsak för lagen för 20 år sen, betyder inte att det gäller samma förutsättningar idag.

Ja jag hoppas den blir bra, få se om jag själv kommer se den (har inte planerat det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej nej inte så, utan precis som du säger att dom ska ha förståelse att lagen idag bara "spel för gallerierna" (som vi konsumenter får betala för). Att det fanns orsak för lagen för 20 år sen, betyder inte att det gäller samma förutsättningar idag.

Ja jag hoppas den blir bra, få se om jag själv kommer se den (har inte planerat det).

Precis.

Den har haft nytta, ingen tvekan om det. Men idag är den nästan teknikhämmande på sitt sätt att agera.

Tycker definitivt du ska se den, det är ju viktigt att du också har oberoende info bakom ditt beslut, precis som dina föräldrar behöver. Vi kan ju inte kräva att andra ska ha hänsyn till verkligheten om inte vi själva är villiga att göra det, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte riktigt samma bild (pun intenden) av SVT. Är dokumentären välproducerad så tror jag absolut de kan sända det här.
Ska bli spännande att se vad det blivit av detta projekt ;).

Om den sänds i SVT då har de rätt att få pengar från Copyswede!

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Håller mig väldigt skeptisk till allt som har startats genom kickstarter... nästa vecka lär det ha kommit något ytterligare som ska ursäkta en ytterligare försening... osv...
Tror jag i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Precis.

Den har haft nytta, ingen tvekan om det. Men idag är den nästan teknikhämmande på sitt sätt att agera.

Tycker definitivt du ska se den, det är ju viktigt att du också har oberoende info bakom ditt beslut, precis som dina föräldrar behöver. Vi kan ju inte kräva att andra ska ha hänsyn till verkligheten om inte vi själva är villiga att göra det, eller hur?

Jo, bara inte så intresserad av att titta på dokumentärer. Men kommer i alla fall följa vad som skriva om det och låter det intressant ska jag titta på den Har ju förståelse för verkligheten utan denna dokumentär med (viktigast är ju att informationen man får är opartisk)

Skrivet av bonaqua:

Håller mig väldigt skeptisk till allt som har startats genom kickstarter... nästa vecka lär det ha kommit något ytterligare som ska ursäkta en ytterligare försening... osv...
Tror jag i alla fall.

Verkar i detta fallet som den är klar, men vill ha med lite mer kommentarer runt nästa dom. Men ja tiden lär utvisa vad som är rätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant. Det är ju nästan ren maffia-verksamhet de sysslar med...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har ju redan väntat ett tag så är ju inte hela världen om det tar nån månad extra.
Vi får åtminstone hoppas att dom gör ett bra jobb med dokumentären då det känns som den kan vara intressant att kolla på.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Pontén Enterprises - "Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt. Förhoppningen är att den utlovade sakligheten och opartiskheten genomsyrar filmen.
I annat fall har vi en stab av ärade, kvalificerade och högt betalda medlemmar av det svenska advokatsamfundet som gärna och ivrigt tar sig an felaktiga påståenden eller eventuell ärekränkning (om det skulle uppstå).
Denna grupp är just nu upptagna med några andra aktuella juridiska fall med några obstinata betalningsovilliga företag, men kan vid behov någorlunda snabbt omprioriteras för den här uppgiften."

Är detta hot från Henrik Pontén tro?

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/co...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Pontén Enterprises - "Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt. Förhoppningen är att den utlovade sakligheten och opartiskheten genomsyrar filmen.
I annat fall har vi en stab av ärade, kvalificerade och högt betalda medlemmar av det svenska advokatsamfundet som gärna och ivrigt tar sig an felaktiga påståenden eller eventuell ärekränkning (om det skulle uppstå).
Denna grupp är just nu upptagna med några andra aktuella juridiska fall med några obstinata betalningsovilliga företag, men kan vid behov någorlunda snabbt omprioriteras för den här uppgiften."

Är detta hot från Henrik Pontén tro?

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/co...

Det bara måste ju vara någon som gör sig rolig på Ponténs bekostnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

Pontén Enterprises - "Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt. Förhoppningen är att den utlovade sakligheten och opartiskheten genomsyrar filmen.
I annat fall har vi en stab av ärade, kvalificerade och högt betalda medlemmar av det svenska advokatsamfundet som gärna och ivrigt tar sig an felaktiga påståenden eller eventuell ärekränkning (om det skulle uppstå).
Denna grupp är just nu upptagna med några andra aktuella juridiska fall med några obstinata betalningsovilliga företag, men kan vid behov någorlunda snabbt omprioriteras för den här uppgiften."

Är detta hot från Henrik Pontén tro?

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/co...

Hmm. Det där kontot är troligen ett trollkonto. Copyswede använder själva inte benämningen Copyswede enterprises och det är rätt plumpt uttryckt vilket inte stämmer över ens med hur de brukar kommunicera i mediala sammanhang.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@lanbonden: Ja, tänker också det. Känns konstigt att han skulle backa projektet.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag frågade när SVT tänker visa dokumentären, följande svar fick jag.

SVT Tittarservice
"Hej Kim!

Det finns inget besked om detta i nuläget. Men jag kan återkomma till dig när jag vet mer.

Trevlig helg!"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det är många i landet som inte ens vet vad privatkopiering är, eller att det är prispåslag på enheter för det. Jag hoppas att dokumentären kommer skapa opinion mot privatkopieringsersättning så att lagen ändras till fördel för konsumenterna, och jag hoppas även att CopySwede läggs ner. Det är bra att någon vågar ta i det här!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag frågade när SVT tänker visa dokumentären, följande svar fick jag.

Underbart initiativ! Frågan visar på efterfrågan och ger dom större incitament att visa den!

*hint* *hint*

Permalänk
Medlem

@TuHack: Det är ju för tidigt att dra några slutsatser från svaret eftersom dokumentären inte är släppt än.
Med detta sagt, dokumentären är färskvara och bör således ha ganska hög prioritet att få visas för allmänheten så snart som den är släppt och det är ju trots att "Public service" som är deras grej.

Jag föreslår att fler kontaktar dem.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX