Blev inte nöjd min Rival 300 vad ska man köpa istället?

Permalänk
Medlem

Blev inte nöjd min Rival 300 vad ska man köpa istället?

Som rubriken lyder. Har haft musen i ett par dagar nu men tycker inte att den passar mig. Den är för platt, för lätt och för hal.
Kan inte riktigt greppa musen bekvämt. Efter bara en timmes spelande får jag kramp i handen. Jag hade helst sett att musen "sköt rygg" mer så att den fyller ut handen när man håller i den.
Min gamla mus var en logitech wave pro som passade mig alldeles utmärkt.
Så frågan är, vad ska man byta till nu? Har ni några tips?
Helst vill jag ha tips på produkter som finns i Komplett.se sortiment då jag köpt min Rival 300 där och tänker utnyttja öppet köp och skaffa något annat.

Permalänk
Medlem

Tycker själv om razer deathadders form starkt

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga också att jag inte vill ha massa knappar på musen. Typ två tumknappar, inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@napahlm: Har du provat någon mus från Mionix? Jag köpte en mus från Steelseries och upplevde också den som låg och lätt samt svår att få ett bra grepp om.

Nu kommer jag inte ihåg vilken modell det var (ca 2 år sedan) men jag bytte den mot en Mionix Naos 7000 som har alla egenskaper som musen från Steelseries saknade

Nu verkar den inte finnas hos Komplett, men deras öppet köp kräver ju inte att man köper något där.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2372343

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

@napahlm: Har du provat någon mus från Mionix? Jag köpte en mus från Steelseries och upplevde också den som låg och lätt samt svår att få ett bra grepp om.

Nu kommer jag inte ihåg vilken modell det var (ca 2 år sedan) men jag bytte den mot en Mionix Naos 7000 som har alla egenskaper som musen från Steelseries saknade

Nu verkar den inte finnas hos Komplett, men deras öppet köp kräver ju inte att man köper något där.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2372343

/Erik

Jag har provat en del möss som de haft uppställda på typ mediamarkt, däribland mionix, corsair, logitech och steelseries mm. Men det verkar som man inte får en korrekt upplevelse av mössen. Min gissning är för att när jag sitter vid min dator och spelar så har jag hela underarmen i bordet. Och när man provar i butik är det oftast inte plats att hålla musen som man gör hemma.

För jag gillade rival skarpt i butiken och har trånat efter denna mus i nästan två år. Så när den dök upp billigt tillsammans med ett tangentbord på komplett så slog jag till. Väldigt besviken blev jag när den inte motsvarade min hype.

Men mionix naos 7000 som du länkar till verkar vettig till formen. Får se om jag kan hitta den att prova i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du håller i ett "palm grip", Rival 3000 är främst för "claw grip". Om man håller i ett palm grip så är Mionixen du nämnde skön i formen, så kolla efter liknande möss. Den Mionix-mus jag har fått erfarenhet av hade dock en ännu plastigare känsla än min billigare SteelSeries-mus.

Permalänk
Medlem

Var inne på mediamarkt och provade vad dom hade framme. Dock fanns det inga mionix.
Gick igenom hela raden av möss och det var två som jag fastnade ganska mycket för. Razer Mamba och Roccat Kone Pure. Båda kändes väldigt bra i handen. Gick och jämförde med Rival 300 som också var uppe. Skönast av de tre var... Rival 300 :S
Hur kan det vara så funderade jag på då. Snart kom jag på att det var för att larmklossarna de fäster på hyllan och sjävla musens undersida bygger upp musen ett par cm och gör att man greppar musen mer i sin hand.
Kone Pure fanns även inkopplad till en uppställd dator så jag fick chansen att prova den på riktigt. På skrivbordet passade den inte alls min hand längre. Frustrerande!

Razer Mamba är en mus jag ska kolla närmare på. Men 870 kr och uppåt så är den nog långt över min budget. Dubbelt upp mot vad jag gav för Rival 300.

Jag gjorde en lista på prisjakt på tilltänkta möss.
Är egentligen bara beredd på att lägga en femhundring, så halva listan ligger över budget. Corsair Sabre och Katar ser intressanta ut och Logitechs Daedalus Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Som rubriken lyder. Har haft musen i ett par dagar nu men tycker inte att den passar mig. Den är för platt, för lätt och för hal.
Kan inte riktigt greppa musen bekvämt. Efter bara en timmes spelande får jag kramp i handen. Jag hade helst sett att musen "sköt rygg" mer så att den fyller ut handen när man håller i den.
Min gamla mus var en logitech wave pro som passade mig alldeles utmärkt.
Så frågan är, vad ska man byta till nu? Har ni några tips?
Helst vill jag ha tips på produkter som finns i Komplett.se sortiment då jag köpt min Rival 300 där och tänker utnyttja öppet köp och skaffa något annat.

Nu gillar jag ju Rival 300 trots jag förstår vad du menar med för låg. Min hand får stöd från musmattan istället för från hög rygg så det fungerar för min del. Att den är så låg är väl det som ger den så skön neutral tungdpunkt kanske. Så fel att ge råd men Sidewinder X5 har skön hög rygg. De flesta logitech möss jag testat kör också högrygg och tungt och således trögdrivet. Jagföredrar lätt ändå så jag slipper behöva kämpa med inertia.

G502 kanske? annars som sagt leta passformer ala Logitech Wave pro. Intellimouse 3 passformen fungerar alltid för min del

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist G502 hade kanske varit alternativ om det inte vore för att de har strösslat den med knappar. Jag vill helst inte ha en massa knappar som jag aldrig kommer att använda. Två tumknappar går bra, de använder jag i webbläsaren men aldrig i några spel.
G402 ser mer lagom ut. Men även den med massor med extraknappar. Sen är det ju priset som är lite väl högt. Men den lockar. Den eller Corsair Sabre är i nuläget de bästa kandidaterna, och Mionix som jag dock inte har sett i några butiker än. Får se när jag kan få prova.

Permalänk
Medlem

Intellimouse 3.0 kanske ?=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Logitech g9x eller en razer diamondback ?

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Qpad 5k kanske? Tyckte den låg fint i handen, har rätt stora händer.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Deathadder är samma som mamba utan trådlöst. Hade en i många år innan jag bytte till rival, gillade DA mer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Har själv en naos 7000 och även den har en "låg rygg", jättekonstig form för att köra palm grip enligt mig.
ie 3.0 eller någon zowie vore kanske något att kolla på men dom verkar tyvärr inte finnas på komplett.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Spelaspel: Nästan.

Mamba Tournament edition är en trådad variant av Mamba. Tror inte det går att få en mus som är mer lik mamba utan trådlöst än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

Logitech g9x eller en razer diamondback ?

Logitech G9x går inte längre att köpa i butik och på eBay kostar en ny 1500kr eller mer.

Skulle kolla på FinalMouse eller Zowie FK/EC. Logitech G502 funkar också men är för tung om du vill spela lite mer seriöst.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Logitech G9x går inte längre att köpa i butik och på eBay kostar en ny 1500kr eller mer.

Skulle kolla på FinalMouse eller Zowie FK/EC. Logitech G502 funkar också men är för tung om du vill spela lite mer seriöst.

precis det stämmer, har en liggandes som är använd 1 gång pga av att jag inte gillade den.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

precis det stämmer, har en liggandes som är använd 1 gång pga av att jag inte gillade den.

G9x är helt ok om man har ID grip, kör med den själv atm. Tycker de ska släppa en ny version av G9x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Intellimouse 3.0 kanske ?=

En klassiker visst. Men jag vill nog ha något mer. Sen så är den väldigt lik Rival 300 storleksmässigt.

Skrivet av Anton_Cimex:

Qpad 5k kanske? Tyckte den låg fint i handen, har rätt stora händer.

Hur är Qpad's kvalitet? Har inte brytt mig om dessa förr då jag sett dom i samma kategori som andra flashiga no-name produkter.

Skrivet av fimp3n:

Om den kommer till Sverige så kanske. Orkar inte beställa något från utlandet så som Postnord behandlar våra paket. Mycket som försvinner och går sönder.

Skrivet av KnapptEnHammock:

precis det stämmer, har en liggandes som är använd 1 gång pga av att jag inte gillade den.

Vilken var det du hade liggandes?

Skrivet av LeVvE:

G9x är helt ok om man har ID grip, kör med den själv atm. Tycker de ska släppa en ny version av G9x.

Kanske en noob-fråga men vad är ID grip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kanske en noob-fråga men vad är ID grip?

Förr gick det köpa ett extra "skal" till G9x som var längre i baken så du kunde lägga handflatan på musen. Är dock svårare att få tag i än själva musen.

Skalet kallades för "ID Grip" (Mitten på bilden).

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Vilken var det du hade liggandes?

logitech g9x, har olika skal som LeVvE förklarade och viktsatser till den.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Beställde en hem en Corsair Sabre som jag packade upp och provade igår.
Tänk er, om ni är högerhänta, att ni använder en sax för vänsterhänta ungefär så kändes första intrycket... Jag fick vrida musen 30-35 grader åt vänster för att få ett acceptabelt grepp. Spelade ändå igenom ett par timmar Xcom 2. Slutsats. Det blir till att ångra detta köp.
Precis alla punkter som inte gillade på Rival 300 är sämre på Sabren. Jämför man mössen så känns ju Rival gudomlig att hålla i. Ända tills man tar min gamla logitech-mus och tänker "ja just de, så här ska det kännas".
Retur och beställa hem en Logitech Proteus Core eller Spectrum, det skiljer bara en 100-lapp i pris.

Alternativt. Vad tror ni om den här: CM Storm Reaper? Ogillar dock aluminiumen men tydligen går de att byta ut. Någon som vet om det följer med fler skal i förpackningen?

Permalänk
Medlem

Deathadder säger jag som många andra här. skön och mycket hållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Beställde en hem en Corsair Sabre som jag packade upp och provade igår.
Tänk er, om ni är högerhänta, att ni använder en sax för vänsterhänta ungefär så kändes första intrycket... Jag fick vrida musen 30-35 grader åt vänster för att få ett acceptabelt grepp. Spelade ändå igenom ett par timmar Xcom 2. Slutsats. Det blir till att ångra detta köp.
Precis alla punkter som inte gillade på Rival 300 är sämre på Sabren. Jämför man mössen så känns ju Rival gudomlig att hålla i. Ända tills man tar min gamla logitech-mus och tänker "ja just de, så här ska det kännas".
Retur och beställa hem en Logitech Proteus Core eller Spectrum, det skiljer bara en 100-lapp i pris.

Alternativt. Vad tror ni om den här: CM Storm Reaper? Ogillar dock aluminiumen men tydligen går de att byta ut. Någon som vet om det följer med fler skal i förpackningen?

Har du hört talas om Ace Edge 3200/Sentey Revolution Pro/Arachnid Neoscona (typ samma möss allihopa, går även att köpa här)? Har haft en själv, och trots att jag är inbiten claw grip-hållare så kändes ändå musen rätt från början, speciellt med tanke på de utbytbara skalen och vikterna (det är ju bra med tanke på att du verkar ha svårt att hitta rätt passform). Musen kändes även väldigt kvalitativ, dock så gav sensorn upp i min Ace Edge 3200, och hör för mig att ena musknappen börja krångla.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Precis alla punkter som inte gillade på Rival 300 är sämre på Sabren. Jämför man mössen så känns ju Rival gudomlig att hålla i. Ända tills man tar min gamla logitech-mus och tänker "ja just de, så här ska det kännas".

Varför kan du inte använda din gamla logitech? Är den trasig så går dom väldigt ofta att laga.

Permalänk
Medlem

Slår slag för Deathadder eller Logitech G502, tycker 502 är bäst för mig men kör fingertip grip så kanske därför jag gillar den. Gillar också vikterna då jag vill ha en "tung" mus. Samt smådetaljer som ändra DPI on the fly (använder oftare än vad jag trodde) och att kunna frilägga scrollhjulet.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Razer Deathadder alternativt SteelSeries Sensei (inte RAW, den väger mindre).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Deathadder säger jag som många andra här. skön och mycket hållbar.

Jag har kännt på den i butik men jag tycker den känns hal (?) Skulle vilja haft den är lika "klibbig" i gummit som Mamba Tournament edition. Sa till mig själv att min gräns går vid 4-500 kr men nu är jag ändå snart uppe i de summorna i och med att jag funderar på en Proteus Core/Spectrum

Skrivet av jeeq:

Har du hört talas om Ace Edge 3200/Sentey Revolution Pro/Arachnid Neoscona (typ samma möss allihopa, går även att köpa här)? Har haft en själv, och trots att jag är inbiten claw grip-hållare så kändes ändå musen rätt från början, speciellt med tanke på de utbytbara skalen och vikterna (det är ju bra med tanke på att du verkar ha svårt att hitta rätt passform). Musen kändes även väldigt kvalitativ, dock så gav sensorn upp i min Ace Edge 3200, och hör för mig att ena musknappen börja krångla.

Nej de har jag inte hört talas om alls faktiskt. Ser ju ganska trevliga ut. Sentey framför allt då de andra såg lite b ut med färgade knappar.
Hur länge höll din mus då? Du gör ju inget vidare bra reklam för produkterna när du säger att de går sönder

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Varför kan du inte använda din gamla logitech? Är den trasig så går dom väldigt ofta att laga.

Lite svajig i den trådlösa mottagningen. Och så börjar batteriet kräva laddning allt oftare. Hmmmm... det är ju faktiskt en usb-port tangentbordet. Sätter man mottagaren där så är det nog inga problem med mottagningen sen!?

Skrivet av pAcKiE:

Slår slag för Deathadder eller Logitech G502, tycker 502 är bäst för mig men kör fingertip grip så kanske därför jag gillar den. Gillar också vikterna då jag vill ha en "tung" mus. Samt smådetaljer som ändra DPI on the fly (använder oftare än vad jag trodde) och att kunna frilägga scrollhjulet.

Just att kunna frilägga mushjulet är en funktion jag älskar. Används nästan dagligen här på swecklockers när man ska scrolla upp genom trådarna igen. Men vad säger du om mushjulet på G502? Har läst en del om att det skulle vara stort, halt och obekvämt?

Skrivet av Fire_Ice:

Razer Deathadder alternativt SteelSeries Sensei (inte RAW, den väger mindre).

Tror inte jag kommer köpa en mus under 100 g, tycker min Rival på 130 g känns för lätt. Och ang Razern, som jag skrev ovan hade velat ha ännu "klibbigare" grepp då den känns så hal.