Permalänk
Medlem

Kan jag använda usb 3.0 i 2.0 port?

Hej!

Jag tänkte köpa en USB till VGA adapter och undrar om USB 3.0 fungerar i 2.0 port? För adaptern har USB 3.0 och min dator bara 2.0.

Tack på förhand!

Permalänk

...till vga?

Permalänk
Medlem

@Kitch2400: Ja för att använda en andra skärm till min laptop som bara har en vga port och inga hdmi

Permalänk
Medlem

USB är en digital dataport, VGA är en analog bildsignal. Vad är det för adapter egentligen?

Men rent generellt, Ja, USB är bakåtkompatibelt och exempelvis ett USB-minne med 3.0 fungerar i en 2.0-port

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Här har du adaptern: http://www.amazon.com/LinkS-SuperSpeed-USB-Adapter-Windows/dp...

Menar du att det inte kommer att fungera att koppla en till skärm till min laprop med hjälp av denna?

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det kommer fungera, usb-grafikkortet (det är ett externt grafikkort, inte en adapter även om amazons beskrivning säger det) kan kräva en viss bandbredd och usb2 kanske inte kan leverera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

@richie.f: Här har du adaptern: http://www.amazon.com/LinkS-SuperSpeed-USB-Adapter-Windows/dp...

Menar du att det inte kommer att fungera att koppla en till skärm till min laprop med hjälp av denna?

Hmm, det ser ut som en converter, som alltså fungerar lite som ett externt grafikkort. Kan ge bild, men max 800x600 upplösning via USB 2.0 står det. Kan liknas vid att du kan koppla in ljudkort och annat via USB också.

Förvänta dig inget spelande dock, det kommer den aldrig orka eller ha bandbredd för. Förutom typ MS röj och sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Zajin: Ok, tack för infon. Finns det något annat sätt att koppla två skärmar till en laptop med bara en vga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

@Zajin: Ok, tack för infon. Finns det något annat sätt att koppla två skärmar till en laptop med bara en vga?

Vad har du för laptop? Det börjar komma lösningar för externa grafikkortsstationer där du stoppar i ett vanligt grafikkort med flera utgångar och kopplar till datorn med Thunderbolt eller USB 3.0 (som du visserligen inte har)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

@Zajin: Ok, tack för infon. Finns det något annat sätt att koppla två skärmar till en laptop med bara en vga?

Vad har du för laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Starric: Jag har en röten HP från 2012.

Tror att jag får uppgradera min dator om jag ska få som jag vill.

Permalänk
Medlem

Tror det finns usb2-grafikkort som klarar fullhd, men inget som kommer ge tillräcklig uppdateringshastiget för att spel ska fungera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser mest ut att vara upplösningen, men jag är inte direkt nån expert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

@richie.f: Jag har en röten HP från 2012.

Tror att jag får uppgradera min dator om jag ska få som jag vill.

Du kan knappast uppdatera din dator så det kommer funka.
Sen alla sådana här USB kopplade externa grafikkort är fruktansvärt långsamma, men funkar till foton och kontorsprogram och liknade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra anslutningar för externa skärmar? Har du DVI-I kan du ansluta en adapter för 20kr som gör om till VGA, och kommer funka mycket bättre. Annars om du bara har hdmi eller displayport finns det ju aktiva adaptrar till de gränsnitten för att göra om till vga, kanske kan vara bättre idé än usb-grafikkort.. För någon extern anslutning för skärm lär det ju vara på datorn?

Permalänk
Medlem

@kruppin: Finns bara Vga att ansluta till en skärm med

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jag menar uppgradera till en ny dator. Alltså köpa en ny

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxipaxo: För att reda ut frågetecken (jag kanske missar något, men...)

Har du VGA ut från datorn? Kör kabel till skärmen. Finns sällan anledning att gå omvägen över ett externt USB-grafikkort.

Som nämnt tidigare ger externa USB-grafikkort ingen vidare kapacitet att spela spel. Man får bild på en extra skärm och kan ha text, stillbilder och liknande framme. Så du vinner inget över att köra VGA som du redan har(?).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Maxipaxo: För att reda ut frågetecken (jag kanske missar något, men...)

Har du VGA ut från datorn? Kör kabel till skärmen. Finns sällan anledning att gå omvägen över ett externt USB-grafikkort.

Som nämnt tidigare ger externa USB-grafikkort ingen vidare kapacitet att spela spel. Man får bild på en extra skärm och kan ha text, stillbilder och liknande framme. Så du vinner inget över att köra VGA som du redan har(?).

Han skriver ju dock att han vill koppla 2 skärmar till sin dator.
Så efter ha kopplat in en skärm via VGA så behöver han ett uttag till

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Christoffer1989:

Han skriver ju dock att han vill koppla 2 skärmar till sin dator.
Så efter ha kopplat in en skärm via VGA så behöver han ett uttag till

Ah, då är det mest en fråga om vad man förväntar sig. Text och stillbilder över USB-grafikkortet: ja. Rörlig bild: nej.