Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Idag är väl den mesta privatkopieringen som sker via streamtjänster med offline-möjlighet, jag tänker då på Spotify och Viaplay bland annat. Vore det inte bättre att ta ut en avgift av dem istället? Jag är inte emot att ersättning ska betalas ut på något sätt, jag tycker bara att det är konstigt att man tar ut den på detta sätt.

En möjlighet att göra något ska inte i sig vara avgiftspliktig. I exemplet smartphone så är den ju mest till för att ringa, sms:a och surfa och inte för att privatkopiera. Dom kan ju i så fall lika gärna ta ut en avgift för musiklyssning för alla som har hörsel och för filmtittning för alla som har syn.

Just nu har vi ett system som bara de som får pengar tycker är bra, verkar det som.

Njäe. Privatkopiering innefattar inte cachelagrat material vad jag förstått. DVDläsaren har ju exempelvis en liten cache och RAMminnet är cacheminne, liksom grafikkort har cache och så vidare vilka inte är avgiftsbelagda. Du har däremot en intressant poäng, för vi kopierar sällan köpta verk på vanliga lagringsenheter längre utan vi delar spotifykonton, netflixkonton och liknande vilket leder till liknande inkomstbortfall som privatkopieringsersättningen är till för att täcka i dagsläget.
Som du föreslår så hade det varit mycket lättare att träffa mer rätt (utifrån hur det ser ut i dagsläget) om man lägger avgiften på det upphovsrättsskyddade verket vilket kan vara både strömmade tjänster och skivor m.m. istället för på tom lagringsmedia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Kan inte ungdomarna sluta tänka på sig själva. Det finns mängder av kulturarbetare av olika slag som skapar kultur som absolut ingen vill betala för att få ta del av.

Hur har ni då tänkt att dessa kulturarbetare ska kunna slippa ta ett riktigt jobb som oss andra och enbart fortsätta producera mer skit som ingen vill ha?
Ju kassetavgiften och en massa statliga bidrag är svaret på frågan. Sedan att i princip ingen privatkopierar tekningar, opera etc på sin mobil skiter väl dessa i?

Jag förstår nämligen precis hur de resonerar och jag är lite för att införa en likadan uppgift för spelprogrammare som suger och gör spel som ingen vill ha.

Jaha! så att vi får fler goa kultur idéer som bilden nedan?

Nej tack, då föredrar jag hellre tråkiga betong byggnader.

Seriöst, samhället blommar ut av färgranna personer som utsmyckar våra gator och samhällen utan att de ska kunna behöva få pengar för att jag drar mitt egna photo från hårdisk ett till hårdisk 2.

Pga detta skicksnack med "privat kopiering" så köper jag inte längre hårdiskar i sverige, om det inte är second hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Idag är väl den mesta privatkopieringen som sker via streamtjänster med offline-möjlighet, jag tänker då på Spotify och Viaplay bland annat. Vore det inte bättre att ta ut en avgift av dem istället? Jag är inte emot att ersättning ska betalas ut på något sätt, jag tycker bara att det är konstigt att man tar ut den på detta sätt.

En möjlighet att göra något ska inte i sig vara avgiftspliktig. I exemplet smartphone så är den ju mest till för att ringa, sms:a och surfa och inte för att privatkopiera. Dom kan ju i så fall lika gärna ta ut en avgift för musiklyssning för alla som har hörsel och för filmtittning för alla som har syn.

Just nu har vi ett system som bara de som får pengar tycker är bra, verkar det som.

Det här är outrett såvitt jag vet. Streamingtjänster i sig omfattas inte av privatkopieringsavgiften eftersom den lagring som då sker är undantagen i upphovsrätten.
Sedan blir det då fråga om offline-möjligheten, som då tekniskt faktiskt blir en privatkopiering. Den privatkopieringen däremot är inte av sådan art som kassettavgiften var tänkt att omfatta, skälet till att du skapar kopian blir nämligen att du gör det för att över huvud taget kunna se/höra. Det är alltså inte en kopia av en fysisk upplaga du har.
Så som jag förstår det så skulle alltså streamingtjänster inte kunna hänvisas till för att ta ut kassettavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

ordval, bytte kopia på till kopia av
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det här är outrett såvitt jag vet. Streamingtjänster i sig omfattas inte av privatkopieringsavgiften eftersom den lagring som då sker är undantagen i upphovsrätten.
Sedan blir det då fråga om offline-möjligheten, som då tekniskt faktiskt blir en privatkopiering. Den privatkopieringen däremot är inte av sådan art som kassettavgiften var tänkt att omfatta, skälet till att du skapar kopian blir nämligen att du gör det för att över huvud taget kunna se/höra. Det är alltså inte en kopia av en fysisk upplaga du har.
Så som jag förstår det så skulle alltså streamingtjänster inte kunna hänvisas till för att ta ut kassettavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Offlinelyssning är inte privatkpopiering. Du nyttjar bara en tjänst som du redan betalt för, rättighetsinnehavaren har med andra ord godkänt och fått betalt för offlinelyssning. rent tekniskt är det inte heller en kopia, efersom du inte har en rimlig möjlighet att i sin tur flytta den till ett annat medium.
De som förespråkar kulturallmosan vill gärna bortse från, eller förvränga detta faktum.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jaha! så att vi får fler goa kultur idéer som bilden nedan?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/14691560/825/widescreen/707307aed765e/T%C3%A5rtan+som+lett+till+avg%C3%A5ngskrav+-+se+filmen

Nej tack, då föredrar jag hellre tråkiga betong byggnader.

Seriöst, samhället blommar ut av färgranna personer som utsmyckar våra gator och samhällen utan att de ska kunna behöva få pengar för att jag drar mitt egna photo från hårdisk ett till hårdisk 2.

Pga detta skicksnack med "privat kopiering" så köper jag inte längre hårdiskar i sverige, om det inte är second hand.

Bra exempel... ...ett av år tids mest betydelsefulla verk, av sveriges i särklass mest intressanta och internationellt uppskattade konstnärer för tillfället. Fast somliga föredrar såklart gråtande-barn tavlor, eller avicci för den delen.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kent2:

Offlinelyssning är inte privatkpopiering. Du nyttjar bara en tjänst som du redan betalt för, rättighetsinnehavaren har med andra ord godkänt och fått betalt för offlinelyssning.

Yes. Precis så är det.

Skrivet av kent2:

rent tekniskt är det inte heller en kopia, efersom du inte har en rimlig möjlighet att i sin tur flytta den till ett annat medium.

Rent tekniskt är allt om inte är originalfilen en kopia i upphovsrättsssamanhang oavsett filformat ;). Man har ju gjort en kopia till sin telefon för att kunna spela upp den offline också. Men du har helt rätt i att den inte är klassad som privatkopiering. Det handlar nämligen om en cache och cachelagring är undantagen privatkopiering. Vi har ett rätt snarlikt exempel med inspelningsbara boxar där man kan kolla på TVprogram i efterhand och dessa inspelningarna kan man inte heller flytta iväg till andra enheter för materialet är vanligen krypterat och begränsat till den specifika enheten men inspelningsboxarna är ändå belagda med privatkopieringsavgift. Varför? För att inspelningen inte räknas som en cachelagring. Eller de som säljer det upphovsrättsskyddade verket har inte räknat med den tekniska lösningen att spara materialet i efterhand och därmed är det inte en inkluderad cachelösning i tjänsten man betalat för. Jädra djungel det dära ;).

Skrivet av kent2:

De som förespråkar kulturallmosan vill gärna bortse från, eller förvränga detta faktum.

Näe. Cachelagring har väl aldrig varit upp på tapeten vad jag vet. DVDläsare har också en liten cachelagring, RAMminnen lagrar materialet tillfälligt, grafikkort/ljudkort sparar en del av verket i sin cache under bearbetning och så vidare men de är inte heller aktuella för avgiften.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Offlinelyssning är inte privatkpopiering. Du nyttjar bara en tjänst som du redan betalt för, rättighetsinnehavaren har med andra ord godkänt och fått betalt för offlinelyssning. rent tekniskt är det inte heller en kopia, efersom du inte har en rimlig möjlighet att i sin tur flytta den till ett annat medium.
De som förespråkar kulturallmosan vill gärna bortse från, eller förvränga detta faktum.

Ah, men vad du missar är att det inte finns någon begränsning för i hur många led en upphovsrättsinnehavare kan ta betalt. På det sättet kan t.ex. ett musikstycke bli föremål för stim-avgift om det spelas på radio, och också utgöra grund för privatkopiering om du spelar in den på din telefon (om du då har för avsikt att dela den med en vän t.ex.).
Så det var just vad som var min poäng, att när det gäller deasa streamingtjänster är det inte utrett, dvs det finms inget utslag mig veterligt, så rent konkret hade CopySwede kunnat försöka ta ett fall till domstol på det också (med retoriken då att streamingtjänster som kan användas offline utgör privatkopiering), och kan tänka mig att det är en approach som passat i ett specifikt fall.
Nu ska vi inte ge CopySwede dumma idéer däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Precis så är det.
Rent tekniskt är allt om inte är originalfilen en kopia i upphovsrättsssamanhang oavsett filformat ;). Man har ju gjort en kopia till sin telefon för att kunna spela upp den offline också. Men du har helt rätt i att den inte är klassad som privatkopiering. Det handlar nämligen om en cache och cachelagring är undantagen privatkopiering. Vi har ett rätt snarlikt exempel med inspelningsbara boxar där man kan kolla på TVprogram i efterhand och dessa inspelningarna kan man inte heller flytta iväg till andra enheter för materialet är vanligen krypterat och begränsat till den specifika enheten men inspelningsboxarna är ändå belagda med privatkopieringsavgift. Varför? För att inspelningen inte räknas som en cachelagring. Eller de som säljer det upphovsrättsskyddade verket har inte räknat med den tekniska lösningen att spara materialet i efterhand och därmed är det inte en inkluderad cachelösning i tjänsten man betalat för. Jädra djungel det dära ;).
Näe. Cachelagring har väl aldrig varit upp på tapeten vad jag vet. DVDläsare har också en liten cachelagring, RAMminnen lagrar materialet tillfälligt, grafikkort/ljudkort sparar en del av verket i sin cache under bearbetning och så vidare men de är inte heller aktuella för avgiften.

Är du säker på att offlinemusik i spotlfy verkligen klassas som cachelagring? För att vara tillåtet ska lagringen vara av tillfällig natur vilket då exempelvis skulle vara buffring vid onlinelyssning, men eftersom offlinemusik ligger kvar på telefonen så är det åtminstone ett gränsfall för vad som klassas som tillfällig lagring.

Sedan kan man undra om eventuella licenser för lagring av musik från spotify verkligen påverkar om det klassas som privatkopiering, jag har ingen juridikutbildning, men eftersom privatkopiering regleras i lag kan jag tänka mig att det har företräde över eventuella avtal. Kan tänka mig att eventuella avtal som tillåter offlinemusik snarare är till för att undvika konflikter i länder där privatkopiering inte regleras i lag på samma sätt och/eller slippa problem med lagtolkningar. Kort sagt, även om det finns avtal som tillåter kopiering så kan jag tänka mig att det klassas som privatkopiering ändå.

Angående digitalboxar så är det väl så att det dels inte är tillfällig lagring plus att det genomförs ett formatskifte vilket båda då bör göra att det innebär privatkopiering. Och som sagt så undrar jag om eventuella avtal verkligen påverkar vad som klassas som privatkopiering.

Det finns en hel del saker som inte är helt uppenbara med dagens lagstiftning...å andra sidan är jag inte säker på att någon lagstiftning är glasklar när det är fråga om gränsdragningar.

Skrivet av kent2:

Offlinelyssning är inte privatkpopiering. Du nyttjar bara en tjänst som du redan betalt för, rättighetsinnehavaren har med andra ord godkänt och fått betalt för offlinelyssning. rent tekniskt är det inte heller en kopia, efersom du inte har en rimlig möjlighet att i sin tur flytta den till ett annat medium.
De som förespråkar kulturallmosan vill gärna bortse från, eller förvränga detta faktum.

Som sagt, inte helt självklart vad som är vad här. Att kunna flytta den till ett annat media är inte ett krav för att något ska klassas som kopia, det räcker med att utsändningen (streamen) klassas som original och att det som då ligger som offlinemusik klassas som kopia oavsett om du kan flytta den eller inte. Som jag skrev ovan är jag inte heller säker på att eventuella avtal påverkar vad som klassas som privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ah, men vad du missar är att det inte finns någon begränsning för i hur många led en upphovsrättsinnehavare kan ta betalt. På det sättet kan t.ex. ett musikstycke bli föremål för stim-avgift om det spelas på radio, och också utgöra grund för privatkopiering om du spelar in den på din telefon (om du då har för avsikt att dela den med en vän t.ex.).
Så det var just vad som var min poäng, att när det gäller deasa streamingtjänster är det inte utrett, dvs det finms inget utslag mig veterligt, så rent konkret hade CopySwede kunnat försöka ta ett fall till domstol på det också (med retoriken då att streamingtjänster som kan användas offline utgör privatkopiering), och kan tänka mig att det är en approach som passat i ett specifikt fall.
Nu ska vi inte ge CopySwede dumma idéer däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Rent tekniskt så räcker det väl med att kopian är för eget bruk för att räknas som privatkopiering, finns väl inget behov att man delar den för att det ska klassas som privatkopiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Precis så är det.
Rent tekniskt är allt om inte är originalfilen en kopia i upphovsrättsssamanhang oavsett filformat ;). Man har ju gjort en kopia till sin telefon för att kunna spela upp den offline också. Men du har helt rätt i att den inte är klassad som privatkopiering. Det handlar nämligen om en cache och cachelagring är undantagen privatkopiering. Vi har ett rätt snarlikt exempel med inspelningsbara boxar där man kan kolla på TVprogram i efterhand och dessa inspelningarna kan man inte heller flytta iväg till andra enheter för materialet är vanligen krypterat och begränsat till den specifika enheten men inspelningsboxarna är ändå belagda med privatkopieringsavgift. Varför? För att inspelningen inte räknas som en cachelagring. Eller de som säljer det upphovsrättsskyddade verket har inte räknat med den tekniska lösningen att spara materialet i efterhand och därmed är det inte en inkluderad cachelösning i tjänsten man betalat för. Jädra djungel det dära ;).
Näe. Cachelagring har väl aldrig varit upp på tapeten vad jag vet. DVDläsare har också en liten cachelagring, RAMminnen lagrar materialet tillfälligt, grafikkort/ljudkort sparar en del av verket i sin cache under bearbetning och så vidare men de är inte heller aktuella för avgiften.

Vad gäller cachelagring så handlar såvitt jag minns det just om streamingtjänster, och där var inte tanken att du skulle se/höra i offlineläge, så vad jag vet är det faktiskt outrett juridiskt hur det ska betraktas.

Och vad gäller tv-boxarna så åkte företagen dit på "branschpraxis", genom ett tidigare skiljedomsförfarande där flyttbara medier som innehöll hårddiskar ansågs omfatta kassettavgiften. Nästa steg blev då att hänvisa till inspelningsbara boxar eftersom de också innehöll hårddiskar. Den parallellen var sedan samma som CopySwede's jurister drog ett snäpp till nu mot Samsung, där de jämförde bl.a inspelningsbara boxar med tablets och datorhårddiskar.

Nu ska det dock upp i Hovrätt, så då kan hela CopySwedes korthus rasa samman, Samsung har nämligen bett om utredning av vad begreppet särskild ägnat åt ska omfatta, och Hovrätten behöver inte rätta sig efter tidigare praxis eller skiljedomsavgöranden. CopySwede kan alltså tappa mer än att bara missa rätten att avgiftsbelägga tablets och hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Vad gäller cachelagring så handlar såvitt jag minns det just om streamingtjänster, och där var inte tanken att du skulle se/höra i offlineläge, så vad jag vet är det faktiskt outrett juridiskt hur det ska betraktas.

Och vad gäller tv-boxarna så åkte företagen dit på "branschpraxis", genom ett tidigare skiljedomsförfarande där flyttbara medier som innehöll hårddiskar ansågs omfatta kassettavgiften. Nästa steg blev då att hänvisa till inspelningsbara boxar eftersom de också innehöll hårddiskar. Den parallellen var sedan samma som CopySwede's jurister drog ett snäpp till nu mot Samsung, där de jämförde bl.a inspelningsbara boxar med tablets och datorhårddiskar.

Nu ska det dock upp i Hovrätt, så då kan hela CopySwedes korthus rasa samman, Samsung har nämligen bett om utredning av vad begreppet särskild ägnat åt ska omfatta, och Hovrätten behöver inte rätta sig efter tidigare praxis eller skiljedomsavgöranden. CopySwede kan alltså tappa mer än att bara missa rätten att avgiftsbelägga tablets och hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sade i den andra tråden, vad jag kunde se i tingsrättens dom så tar de visserligen upp branchpraxis, men det är bara en del av det som de ansåg avgjorde saken till copyswedes fördel. Branchpraxis består då bland annat av ett skiljedomsförfarande där domare från högsta domstolen avgjorde.

Men jag har svårt att se att man inte skulle klassa tv-boxar med inspelningsmöjligheter som lämpliga för privatkopiering, man lagrar permanent och utför ett formatskifte. Har du några synpunkter på det med tanke på hur lagen är utformad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt så räcker det väl med att kopian är för eget bruk för att räknas som privatkopiering, finns väl inget behov att man delar den för att det ska klassas som privatkopiering?

Ja, jag vet att det är din ståndpunkt. Jag menar att eftersom undantag finns i lagen för kopiering för eget bruk så omfattas alltså inte sådant av URL, således blir privatkopieringsavgiften får sådant som är utöver eget bruk men inte upphovsrättsbrott (dvs förmedling till allmänheten), vilket då ger att det blir att lämna kopian vidare till släkt/vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som jag sade i den andra tråden, vad jag kunde se i tingsrättens dom så tar de visserligen upp branchpraxis, men det är bara en del av det som de ansåg avgjorde saken till copyswedes fördel. Branchpraxis består då bland annat av ett skiljedomsförfarande där domare från högsta domstolen avgjorde.

Men jag har svårt att se att man inte skulle klassa tv-boxar med inspelningsmöjligheter som lämpliga för privatkopiering, man lagrar permanent och utför ett formatskifte. Har du några synpunkter på det med tanke på hur lagen är utformad?

Justitieråd har suttit i skiljenämnder och kommit fram till att ett visst beteende inte är vårdslöst, och efter det suttit i HD och kommit fram till att samma beteende är att beteckna som grovt vårdslöst. Oavsett vilka som sitter i en skiljenämnd har inte det mer bärighet än som avgörande i ärenden.
Ett domslut har juridisk genomslag.

Det finns en del som talar för att inspelningsbara boxar skulle omfattas av kassettavgiften, men det är verkligen inte det faktum att de innehåller hårddiskar. SwedeCopy hade legat närmare lagens utformning om de gjort en hänvisning till VHS-videospelare, och det är vad jag menar med korthus.
Visar det sig att Hovrätten specifikt skulle säga att hårddiskar inte är särskilt ägnade åt privatkopiering så faller CopySwedes underlag för de inspelningsbara boxarna. Det är i vilket fall öppet för en driven jurist att ta det till prövning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist att dessa förbund vill försvara en såpass förlegad och orättfärdig lag och avgift. Vad gör inte möjligheten att dra in mer pengar med folk och organisationer... pengar korrumperar (ibland/ofta).

Man känner ju klart för att bojkotta dessa etablissemang och parasiter - men blir ju svårt när de nästan har monopol på sina intresseområden och representation av förbundens medlemmar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det värsta är att de vill ha ersättning för att man privatkopierar t.ex. musik och tvserier från cd och dvd när man inte kan privatkopiera på grund av kopieringsskydd. Hur tar du en kopia på en dvd eller blurayfilm för att ge till din familj på ett enkelt sätt? Idag kollar man på Netflix och HBO och här går det inte att kopiera något. Musik lyssnar man på via Spotify. Hur delar du denna till dina vänner.. Går inte.. Nä, kassettavgiften är förlegad och har inget syfte idag mer än att mjölka konsumenter på pengar för något man inte längre gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt så räcker det väl med att kopian är för eget bruk för att räknas som privatkopiering, finns väl inget behov att man delar den för att det ska klassas som privatkopiering?

Just det du säger där är lite intressant. Vi säger, för sakens skull, att en kopia för privat bruk är själva definitionen av privatkopiering. Vad är det då man betalar för när man köper en musik CD? Tydligen är det inte rätten att lyssna på låtarna, för då hade ingen "förlorat" på att man gör en kopia för eget bruk.
Ifall det inte är rätten att lyssna på en låt man köper, vad exakt är det då? Var får man använda den? Med tanke på t.ex regionsbråket kring Netflix så kan man ju även ta ut en avgift för varje plats man lyssnar på den där musik CD'n, ungefär som SL's zon indelning. Oj, först lyssnade du på CD'n hemma, men sedan tog du med SAMMA cd till sommarstugan och lyssnade på den där istället för att köpa en ny = skaparen förlorar pengar, ring CopySwede.
Eller kan man kräva pengar för att du lyssnat för mycket på skivan? Typ att ifall jag köper en musik CD så betalar jag för "normal" lyssning, d.v.s max samma låtar 2 gånger om dagen (enligt branschindex), vill jag lyssna mer måste jag köpa en till, annars förlorar skaparen pengar.

Argumentet för att film/musik skapare på någon sätt förlorar pengar bara för att jag gör en kopia som backup eller vad det nu kan vara har ju aldrig varit korrekt, så det kan vi lägga ned direkt. Då återstår att göra och lagra en kopia till någon annan. Hur gör jag det med hårddisken på en dator, surfplatta, telefon eller X-box? Är det vanligt att folk privatkopierar musik och e-böcker till en PS4 för att sedan ge bort den till en släkting eller nära vän...eller låt mig omformulera, är det så pass vanligt att det motiverar att man tar ut en avgift på allt som rymmer digital information?

Det är just här problematiken ligger, och som jag sagt tidigare. Det spelar ingen ROLL ifall "det räknas som privatkopiering ifall man tar en kopia av originalet"...det är ingen som förlorar PENGAR på att jag "privatkopierar" en CD jag köpt!
Att man sedan försöker trassla till det hela genom att sättet juridiska etiketter och formuleringar på det hela förändrar inte detta oerhört simpla faktum.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har ni en halvtimme över så lyssna på följande avsnitt av P1-programmet Kaliber (eller läs texten i artikeln). Där ifrågasätter de hur STIM fungerar och vad pengarna som STIM tar in går till.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/456551?programid=1316

Visserligen inte Copyswede men det har ju en viss koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ah, men vad du missar är att det inte finns någon begränsning för i hur många led en upphovsrättsinnehavare kan ta betalt. På det sättet kan t.ex. ett musikstycke bli föremål för stim-avgift om det spelas på radio, och också utgöra grund för privatkopiering om du spelar in den på din telefon (om du då har för avsikt att dela den med en vän t.ex.).
Så det var just vad som var min poäng, att när det gäller deasa streamingtjänster är det inte utrett, dvs det finms inget utslag mig veterligt, så rent konkret hade CopySwede kunnat försöka ta ett fall till domstol på det också (med retoriken då att streamingtjänster som kan användas offline utgör privatkopiering), och kan tänka mig att det är en approach som passat i ett specifikt fall.
Nu ska vi inte ge CopySwede dumma idéer däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, lura inte dig själv, CopySwede har naturligtvis redan allt sådant på agendan. Ifall de mot all förmodan skulle vinna i HD så är det bara att fortsätta mjölka på alla fronter. Säg att du målar om bilen från blå till röd, vad händer då, jo du måste betala CopySwede för att tillverkaren just gått miste om en röd bil i samma modell. Du flyger direkt till Thailand men måste mellanlanda i Dubai p.g.a dåligt väder...CopySwede, Dubai Travels förlorade just pengar. Det är 1992, du köper några CD-skivor och lägger in dem på datorn för att göra en grym playlist som du bränner på en tom CD-skiva till din bärbara CD-spelare...CopySwede, musikskaparna förlo...vänta, det där var visst på riktigt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vad man betalar för. Det här med kopior är bara rent trams.
PIRATERNA hävdar att de inte stjäl något, utan "bara gör en kopia", d.v.s att ingen förlorar pengar då ingen fysisk produkt stulits. UPPHOVSRÄTTSHAVARE hävdar att de förlorar pengar på piratkopierarna då de tagit sig rätten att lyssna på något de inte betalat för när de laddar ner en låt.
COPYSWEDE hävdar att upphovsrättsinnehavarna istället förlorar pengar då du tar en kopia på en låt du betalat för att få lyssna på!?

Vilket får mig att undra, hur dem ha det egentligen? När man köper en musik-CD, är det då inte rätten att lyssna på artisten musik man just betalat för? Vad är det annars artisten ska ha betalt för? För ifall det nu är rätten att lyssna på en artists alster jag betalar för så är det helt i sin ordning att säga att piraterna stjäl den rätten, men då betyder det ju också att CopySwede har fel i sina avgifter då du naturligtvis får ta hur många kopior av den låten du vill för eget bruk...det är fortfarande samma jäkla låt.
Ger man istället CopySwede rätt, att det inte är låten som är det viktiga utan plastbiten med musiken på, ja men då är det ju istället helt OK med piratkopiering då det som tydligen är det viktiga är kvar i butik...plastbiten med musik!

Vad som är rätt är naturligtvis att den som betalar för en CD-skiva med musik då köpt rätten att lyssna på skivans innehåll...var, när, hur ofta och genom hur många kopior av den som helst. Låtarna är de samma oavsett ifall de ligger på original CD (A), mixade samlings CD (B) eller på ens iPod.

Hur kan detta på något sätt vara komplicerat?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

De lever kvar i en svunnen era. De få skivor som jag köper kopierar jag inte. 99% av musiken som jag lyssnar på är dessutom via Spotify och andra streamingtjänster. Jag betalar för all musik som jag lyssnar på. Kommer inte ens ihåg när jag sist jag rippade en CD till MP3. Samma gäller för TV-serier och filmer.

De externa hårddiskar som jag använder är uteslutande för backup på personliga dokument och bilder/filmer som jag själv har tagit.

Dra åt pipsvängen med dessa privata lobbyorganisationer.

Permalänk
Medlem

Är ju herrans tråkigt att jag inte kan spara ned klipp från SVT-play då exempelvis. De missar hela poängen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hehe, lura inte dig själv, CopySwede har naturligtvis redan allt sådant på agendan. Ifall de mot all förmodan skulle vinna i HD så är det bara att fortsätta mjölka på alla fronter. Säg att du målar om bilen från blå till röd, vad händer då, jo du måste betala CopySwede för att tillverkaren just gått miste om en röd bil i samma modell. Du flyger direkt till Thailand men måste mellanlanda i Dubai p.g.a dåligt väder...CopySwede, Dubai Travels förlorade just pengar. Det är 1992, du köper några CD-skivor och lägger in dem på datorn för att göra en grym playlist som du bränner på en tom CD-skiva till din bärbara CD-spelare...CopySwede, musikskaparna förlo...vänta, det där var visst på riktigt.

Det är möjligt att de till och med redan slutit avtal med Spotify osv, det är inget vi vet. Vad jag menar är att den delen som juridiskt skulle röra Spotify inte är utrett, dvs det har inte tagits till tings.
Sedan skulle jag verkligen inte dra allt för stora växlar på vad CopySwede lyckats banka igenom Tingsrätten så långt, eftersom det bygger på branschpraxis utifrån ett skiljenämndsbeslut, och alltså inte specifikt bygger på lagtext. Det är vad CopySwede hävdat hela tiden, branschpraxis, de har inte lagt krut på huruvida anordningarna varit särskilt ämnade för.
Samsung däremot vill nu få det utrett av Hovrätten, och Hovrätten har beviljat prövning. Om det betyder att Hovrätten också vill utreda begreppet särskilt ägnat för så tror jag det ser mörkt ut för CopySwede.
Att "Kulturskapare" nu går ut i debatt för att försvara CopySwede i det här läget när Telia drivit det till HD och Samsung till HovR blir då intressant. "Kulturskaparna" är alltså inte intresserade av att få juridiskt utrett vad som gäller, med andra ord begriper de nog att skiljeutslaget som CopySwede arbetat på varit väl frikostigt utifrån hur lagtexten är utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ja, jag vet att det är din ståndpunkt. Jag menar att eftersom undantag finns i lagen för kopiering för eget bruk så omfattas alltså inte sådant av URL, således blir privatkopieringsavgiften får sådant som är utöver eget bruk men inte upphovsrättsbrott (dvs förmedling till allmänheten), vilket då ger att det blir att lämna kopian vidare till släkt/vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, intressant infallsvinkel, har alltid kopplat undantaget direkt till paragrafen som reglerar privatkopiering utan att passera gå. Iofs har jag svårt att se att man kan särkoppla dessa två delar då man använder samma formulering (exemplar för privat bruk), men nu förstår jag i alla fall din infallsvinkel vilket jag inte gjort tidigare. Alltid kul men en åsikt som baseras på en något djupare analys än att "detta är fel!"

Skrivet av Wiggin:

Just det du säger där är lite intressant. Vi säger, för sakens skull, att en kopia för privat bruk är själva definitionen av privatkopiering. Vad är det då man betalar för när man köper en musik CD? Tydligen är det inte rätten att lyssna på låtarna, för då hade ingen "förlorat" på att man gör en kopia för eget bruk.
Ifall det inte är rätten att lyssna på en låt man köper, vad exakt är det då? Var får man använda den? Med tanke på t.ex regionsbråket kring Netflix så kan man ju även ta ut en avgift för varje plats man lyssnar på den där musik CD'n, ungefär som SL's zon indelning. Oj, först lyssnade du på CD'n hemma, men sedan tog du med SAMMA cd till sommarstugan och lyssnade på den där istället för att köpa en ny = skaparen förlorar pengar, ring CopySwede.
Eller kan man kräva pengar för att du lyssnat för mycket på skivan? Typ att ifall jag köper en musik CD så betalar jag för "normal" lyssning, d.v.s max samma låtar 2 gånger om dagen (enligt branschindex), vill jag lyssna mer måste jag köpa en till, annars förlorar skaparen pengar.

Argumentet för att film/musik skapare på någon sätt förlorar pengar bara för att jag gör en kopia som backup eller vad det nu kan vara har ju aldrig varit korrekt, så det kan vi lägga ned direkt. Då återstår att göra och lagra en kopia till någon annan. Hur gör jag det med hårddisken på en dator, surfplatta, telefon eller X-box? Är det vanligt att folk privatkopierar musik och e-böcker till en PS4 för att sedan ge bort den till en släkting eller nära vän...eller låt mig omformulera, är det så pass vanligt att det motiverar att man tar ut en avgift på allt som rymmer digital information?

Det är just här problematiken ligger, och som jag sagt tidigare. Det spelar ingen ROLL ifall "det räknas som privatkopiering ifall man tar en kopia av originalet"...det är ingen som förlorar PENGAR på att jag "privatkopierar" en CD jag köpt!
Att man sedan försöker trassla till det hela genom att sättet juridiska etiketter och formuleringar på det hela förändrar inte detta oerhört simpla faktum.

Man ska nog se det ungefär på samma sätt som man hanterar en bok (man får bortse från att är betydligt enklare att kopiera musik/film mm): vill du ha en backup köper du ett exemplar till. Vill du kunna läsa i bilen och samtidigt ha ett exemplar hemma så köper du en till bok osv. Det är det tänkta inkomstbortfallet som ersättningen är tänkt att rätta till. Det du köper är det fysiska exemplaret (bildligt eller bokstavligt) av musiken/filmen, inte verket i sig. Du kan spela upp detta exemplar vart du vill, men vill du ha det på flera ställen samtidigt (hemma/bilen/backup) så är det privatkopiering. Ungefär så går resonemanget bakom ersättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det är möjligt att de till och med redan slutit avtal med Spotify osv, det är inget vi vet. Vad jag menar är att den delen som juridiskt skulle röra Spotify inte är utrett, dvs det har inte tagits till tings.
Sedan skulle jag verkligen inte dra allt för stora växlar på vad CopySwede lyckats banka igenom Tingsrätten så långt, eftersom det bygger på branschpraxis utifrån ett skiljenämndsbeslut, och alltså inte specifikt bygger på lagtext. Det är vad CopySwede hävdat hela tiden, branschpraxis, de har inte lagt krut på huruvida anordningarna varit särskilt ämnade för.
Samsung däremot vill nu få det utrett av Hovrätten, och Hovrätten har beviljat prövning. Om det betyder att Hovrätten också vill utreda begreppet särskilt ägnat för så tror jag det ser mörkt ut för CopySwede.
Att "Kulturskapare" nu går ut i debatt för att försvara CopySwede i det här läget när Telia drivit det till HD och Samsung till HovR blir då intressant. "Kulturskaparna" är alltså inte intresserade av att få juridiskt utrett vad som gäller, med andra ord begriper de nog att skiljeutslaget som CopySwede arbetat på varit väl frikostigt utifrån hur lagtexten är utformad.

Du skriver om och om igen att det endast baseras på branchpraxis så jag skriver återigen att det åtminstone inte i Solna endast baserades på det, de resonerade även kring "särskilt ägnad för" och även på den delen valde man att gå på copyswedes linje. Har du en annan uppfattning så får du hänvisa med källa ur tingsrättens dom (sidhänvisning/citat mm). Att hovrätten kan tänkas komma fram till en annan slutsats är fullt möjligt, men att indirekt hävda att domslutet i tingsrätten endast baseras på skiljedomsförfarandet är i min uppfattning direkt felaktigt.

Att kulturskaparna går in i debatten har nog mer att göra med att den oftast är väldigt ensidig då det mest är motståndarna som hörs än att de inte vill få frågan utredd juridiskt.

Permalänk
Medlem

"Debattörerna menar att upplägget är rimligt, och att elektronikjättar som Telia, Sony eller Samsung borde betala sin del utan att knota."

De ska dock inte behöva betala "sin del" eller någon "del" i en avgift uppsatt av en privat organisation, man kan ju ana varför debattörerna försöker att formulera sig på det sättet så det låter som något helt normalt och legitimt, trots Copyswede är en privat organisation som bestämmer vad de vill kräva avgifter för.
Illegitima avgifter ifrån en tvivelaktig privat organisation som Copyswede, man kan förstå varför företag inte vill betala..

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Just det du säger där är lite intressant. Vi säger, för sakens skull, att en kopia för privat bruk är själva definitionen av privatkopiering. Vad är det då man betalar för när man köper en musik CD? Tydligen är det inte rätten att lyssna på låtarna, för då hade ingen "förlorat" på att man gör en kopia för eget bruk.
Ifall det inte är rätten att lyssna på en låt man köper, vad exakt är det då? Var får man använda den? Med tanke på t.ex regionsbråket kring Netflix så kan man ju även ta ut en avgift för varje plats man lyssnar på den där musik CD'n, ungefär som SL's zon indelning. Oj, först lyssnade du på CD'n hemma, men sedan tog du med SAMMA cd till sommarstugan och lyssnade på den där istället för att köpa en ny = skaparen förlorar pengar, ring CopySwede.
Eller kan man kräva pengar för att du lyssnat för mycket på skivan? Typ att ifall jag köper en musik CD så betalar jag för "normal" lyssning, d.v.s max samma låtar 2 gånger om dagen (enligt branschindex), vill jag lyssna mer måste jag köpa en till, annars förlorar skaparen pengar.

Argumentet för att film/musik skapare på någon sätt förlorar pengar bara för att jag gör en kopia som backup eller vad det nu kan vara har ju aldrig varit korrekt, så det kan vi lägga ned direkt. Då återstår att göra och lagra en kopia till någon annan. Hur gör jag det med hårddisken på en dator, surfplatta, telefon eller X-box? Är det vanligt att folk privatkopierar musik och e-böcker till en PS4 för att sedan ge bort den till en släkting eller nära vän...eller låt mig omformulera, är det så pass vanligt att det motiverar att man tar ut en avgift på allt som rymmer digital information?

Det är just här problematiken ligger, och som jag sagt tidigare. Det spelar ingen ROLL ifall "det räknas som privatkopiering ifall man tar en kopia av originalet"...det är ingen som förlorar PENGAR på att jag "privatkopierar" en CD jag köpt!
Att man sedan försöker trassla till det hela genom att sättet juridiska etiketter och formuleringar på det hela förändrar inte detta oerhört simpla faktum.

Många bra poänger, och du närmar dig kärnan av definitionen om privatkopieringens natur. tyvärr handlar mycket av diskussionerna här om att definiera begreppet privatkopiering. Detta är helt lönlöst eftersom copyswede och dess anhängare äger begreppet. De ändrar därför dess innebörd löpande för att bäst passa sina syften.

Bättre är då att, som du gör, argumentera för det orimliga i kulturallmosans utformning. Copyswedes mål är att kasettskatten obemärkt skall glida över i kulturallmosan, men det haltar ju betänkligt när kopian varken kan delas med andra, eller det överhuvud taget finns något intresse att göra detta finns som det ser ut idag!

Om tex copyswede säger att privatkopieringen numera omfattar även din datatrafik och skatt på denna går ut med 6kr/GB så är det så! De kan till och med ta betalt för detta, vilket vi redan upplevt, när de utvidgat begreppet tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du skriver om och om igen att det endast baseras på branchpraxis så jag skriver återigen att det åtminstone inte i Solna endast baserades på det, de resonerade även kring "särskilt ägnad för" och även på den delen valde man att gå på copyswedes linje. Har du en annan uppfattning så får du hänvisa med källa ur tingsrättens dom (sidhänvisning/citat mm). Att hovrätten kan tänkas komma fram till en annan slutsats är fullt möjligt, men att indirekt hävda att domslutet i tingsrätten endast baseras på skiljedomsförfarandet är i min uppfattning direkt felaktigt.

Att kulturskaparna går in i debatten har nog mer att göra med att den oftast är väldigt ensidig då det mest är motståndarna som hörs än att de inte vill få frågan utredd juridiskt.

Jag vill minnas att rätten resonerar fram och tillbaka om begreppet, och minns jag inte helt fel så kommer de i resonemanget fram till att å ena sidan är det att räkna som, å andra sidan är det inte att räkna som. Vad som skiljer sig i CopySwedes och Samsungs talan däremot är att CopySwede utöver sin talan att de ska omfattas av lagen, vilket Samsung menar att de inte ska göras, hänvisar till just branschpraxis. Därav min slutsats, CopySwede står för särskilt ägnade för samt praxis, Samsung står för inte särskilt ägnade för, tingsrätten utreder särskilt ägnade för och kommer fram till att de dels är det men dels inte är det, och praxis fäller avgörandet.
Överlag vill jag minnas att det var en hel del praxis och prejudikat i övrigt som gick stick i stäv, "å ena sidan, å andra sidan", men jag vill minnas att förarbeten (lagstiftarens vilja) var klara på att datorer och tablets inte skulle omfattas av det.
Om dessa enheter ändå ska omfattas av kassettavgiften, så blir slutsatsen av det i så fall att förutsättningarna ändrats sedan lagen implementerats = branschpraxis. Tingsrätten kommer alltid luta domskälen mot lagstöd dock.

Sedan läser jag en jäkla massa domar i det här ämnet, så kan vara att jag minns fel också ska erkännas och blandar ihop det med någon, men jag får kolla det på måndag.

Och angående kulturskaparna så tycker jag det är symptomatiskt att det är just ordförandena i en massa föreningar som vill väcka debatt. De fattiga kulturarbetare som sägs vara de som gynnas av kassettavgiften lyser med sin frånvaro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppan:

Det är väl ingen som ifrågasätter rätten till ersättning vid privatkopiering? Frågan är huruvida enheterna ifråga ens används för privatkopiering...

Skrivet av backfeed:

Kanske inte särskilt förvånande att idioter försvarar idiotier.

Någon borde hälsa dem välkomna till verkligheten. År 2016. Inte 1986.

Ironin är vansinnigt rolig här, för det är precis vad de som inte vill betala TV-licens säger, fast tvärt-om; TV-licensen är förlegad och bör ersättas med en allmän avgift så att alla betalar oavsett om man har TV eller inte.

Permalänk
Skrivet av Ampen:

Jag vill minnas att rätten resonerar fram och tillbaka om begreppet, och minns jag inte helt fel så kommer de i resonemanget fram till att å ena sidan är det att räkna som, å andra sidan är det inte att räkna som. Vad som skiljer sig i CopySwedes och Samsungs talan däremot är att CopySwede utöver sin talan att de ska omfattas av lagen, vilket Samsung menar att de inte ska göras, hänvisar till just branschpraxis. Därav min slutsats, CopySwede står för särskilt ägnade för samt praxis, Samsung står för inte särskilt ägnade för, tingsrätten utreder särskilt ägnade för och kommer fram till att de dels är det men dels inte är det, och praxis fäller avgörandet.
Överlag vill jag minnas att det var en hel del praxis och prejudikat i övrigt som gick stick i stäv, "å ena sidan, å andra sidan", men jag vill minnas att förarbeten (lagstiftarens vilja) var klara på att datorer och tablets inte skulle omfattas av det.
Om dessa enheter ändå ska omfattas av kassettavgiften, så blir slutsatsen av det i så fall att förutsättningarna ändrats sedan lagen implementerats = branschpraxis. Tingsrätten kommer alltid luta domskälen mot lagstöd dock.

Sedan läser jag en jäkla massa domar i det här ämnet, så kan vara att jag minns fel också ska erkännas och blandar ihop det med någon, men jag får kolla det på måndag.

Och angående kulturskaparna så tycker jag det är symptomatiskt att det är just ordförandena i en massa föreningar som vill väcka debatt. De fattiga kulturarbetare som sägs vara de som gynnas av kassettavgiften lyser med sin frånvaro.

Nu kan det vara så att föreningarna står bakom skaparna. I stället för 20.000 pers ska föra talan är det enklare om 10 stycken ordförande tar skaparnas åsikter.

Kommer annars tar det år och mycket pengar om varenda kulturskapare ska hålla talan (som ändå slutar i samma slutsats som ordförande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Ironin är vansinnigt rolig här, för det är precis vad de som inte vill betala TV-licens säger, fast tvärt-om; TV-licensen är förlegad och bör ersättas med en allmän avgift så att alla betalar oavsett om man har TV eller inte.

80% betalar ändå tv-avgift, så egentligen inget att bråka om. England har bytt system för sitt BBC, tror det var genom skattesedeln i stället (men kommer inte ihåg exakt).

Personligen inte märkt av dessa på flera år (inga brev eller något)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar