Permalänk
Medlem

Ny tv, eventuellt imorgon. Hjälp!

Hej!

Märkte att Siba har 20% på vissa tv-apparater nu i helgen och imorgon är sista dagen.
De jag har tittat på (online) är;
http://www.siba.se/kampanj/20-rabatt-pa-tv/lg/lg-55uf852v-120...
samt
http://www.siba.se/kampanj/20-rabatt-pa-tv/lg/lg-60uf695v-122...

De kostar ju samma peng och sen 20% på priset som står vilket gör att det är ett ganska bra pris enligt mig själv.
Nu kommer jag till mitt dilemma.

Android TV har ju börjat dyka upp som använder sig av "Play Store" som i sin tur gör att alla(?) appar till mobiler bör finnas till tv.
Men det jag läst är att många kan hänga sig, vara laggiga samt strula lite överlag pga mjukvaran..

Då är min fråga till er kunniga.
Ska man vänta 6-12 månader för att förhoppningsvis få en bättre Android än de som finns idag eller är utbudet av LG's appar helt ok?
Det jag helst vill ha inom appar är ju Twitch, men självklart är det roligare med fler altenativ.
TV som stödjer java är ju ett enormt plus också.

Hur hade ni gjort?
Vänta eller slå till?

MVH
Johan

Permalänk
Bildexpert 📺

Orsaken till att det är reor nu är att 2016 års modeller ska in i butikerna och de gamla ska bort. Nya modeller som kommer in under våren ligger som regel 50-100 procent högre i pris för ungefär motsvarande prestanda som föregångarna. Sedan börjar priserna sakta med säkert sjunka efter sommaren och gradvis under vintern. Sedan pangar det till med nya reor runt jul/nyår när det ska ges plats för 2017 års modeller.

Så ska du spara pengar, köp nu. För om ett par veckor kanske det endast är nya och dyra modeller som finns där.

Vill du vänta till ännu en Android-version eller vad det nu är, gör det. Men då får du vänta nästan ett år innan du kan ge samma pengar för samma prestanda. Då kanske ännu en nyare version av android etc är aktuell och du står i samma låsta frågeställning igen.

Eller så gör man det förnuftiga i situationen. Köp den TV du tycker ger bäst bild. Lös alla Twitch-frågor och allt annat på annat sätt. Separat lite PC eller vad det nu kan vara. Om något år är det inbyggda systemet i TV:n i alla fall för gammalt för senaste prylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Hej!

Märkte att Siba har 20% på vissa tv-apparater nu i helgen och imorgon är sista dagen.
De jag har tittat på (online) är;
http://www.siba.se/kampanj/20-rabatt-pa-tv/lg/lg-55uf852v-120...
samt
http://www.siba.se/kampanj/20-rabatt-pa-tv/lg/lg-60uf695v-122...

De kostar ju samma peng och sen 20% på priset som står vilket gör att det är ett ganska bra pris enligt mig själv.
Nu kommer jag till mitt dilemma.

Android TV har ju börjat dyka upp som använder sig av "Play Store" som i sin tur gör att alla(?) appar till mobiler bör finnas till tv.
Men det jag läst är att många kan hänga sig, vara laggiga samt strula lite överlag pga mjukvaran..

Då är min fråga till er kunniga.
Ska man vänta 6-12 månader för att förhoppningsvis få en bättre Android än de som finns idag eller är utbudet av LG's appar helt ok?
Det jag helst vill ha inom appar är ju Twitch, men självklart är det roligare med fler altenativ.
TV som stödjer java är ju ett enormt plus också.

Hur hade ni gjort?
Vänta eller slå till?

MVH
Johan

Har du något material att spela upp i 4K? Kommer den anslutas till datorn?
Jag köpte en mindre bra modell (4K Samsung HU6905 någonting) som jag inte kollade upp så jätte noga innan jag köpte den, tyvärr så är den sämst när det kommer till snabba rörelser och den skalar ju förstås upp allt som inte är 4K och är väldigt ryckig.
Även i 4K@60Hz får man screen tearing vid spelande...

Men det sagt, kolla upp dina användningsområden och även tester av TV'n du funderar att köpa.
Jag skulle rekommendera en Full-HD just för det jag skrev ovan och att det knappt finns något material ännu, men det finns säkert bättre apparater än de jag vet om då jag inte är insatt i det här träsket, som någon annan kanske prövat och kan rekommendera.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II