Permalänk

Displayport ett nödvändigt ont

Hej på er sweclockare.

Har nu länge stått ut med vissa "features" som användning av DP medför.

1. När datorn gått i viloläge och jag vill väcka den hoppar datorn igång men skärmen stannar svart tills jag tvingar omstart av datorn. Kan ibland lösas av att dra ur och i DPkontakten i skärmen, men inte alltid. Har ordnat detta genom att aldrig låta datorn gå i viloläge samt satt på en skärmsläckare.

2. Kan ej komma åt Bios/UEFI. Hela bootsekvensen är svart, skärmen tänds först då Windows har laddat färdigt. Har löst detta genom att koppla in en riktigt gammal LCD via VGA/DVI-adapter när jag behöver ändra något i BIOS.

3. DP/HDMI verkar betraktas som Plug/Play. Vilket betyder att stänger jag av skärmen när jag exempelvis vill kolla på film arrangeras hela skrivbordet om när jag sedan sätter på skärmen igen. Har löst detta delvis genom ett litet tredjepartsprogram som kommer ihåg hur skrivborden såg ut innan. Återstår dock en del irriterande blinkande och ljudavbrott när displayer och dator handskakar med varandra.

Som ni ser går problemen att lösa men inte utan att man får kompromissa och krångla en hel del.
Har läst på åtskilliga forum och vet att många andra har liknande problem med Displayport speciellt om de använder sig av tekniker som i princip kräver DP. Exempelvis Freesync, 4K@60Hz samt 144Hz i höga upplösningar.

Undrar lite hur ni andra har gjort för få så besvärsfri användning som möjligt av DP?

Ska snart byta grafikkort också. Tror ni det kan underlätta något av problemen?

Så här ser mitt system ut:
780Ti
Philips BDM4065-8 4K monitor ansluten med DP till grafikkortet
Yamaha RX-A830 hembioreciever ansluten med HDMI till grafikkortet
BenQ 1080p projektor ansluten med HDMI till recivern

Projektorn är satt som utökad i skärminställningar.
Recivern tar hand om allt ljud. 8 kanaler PCM och måste därför använda HDMI.
Projektorn används endast vid filmtittande och vill då kunna stänga av monitorn.

Övrigt i Datorn:
Asus Z170 PRO GAMING
Intel Core i7 6700K
16GB DDR4 3000MHz
780Ti
Windows 10 x64

Har provat följande:

Olika DP-kablar utan resultat.
HDMI kabel till skärmen. Fungerar något bättre med viloläge men går miste om 60Hz samt kan fortfarande inte se bios.
Provat ändra de inställningar i bios som kan tänkas ha att göra med monitorer utan resultat.
Letat efter inställningar i skärmen som rör detektering/viloläge utan att hittat något.
Provat moderkortets inbyggda grafik via DP. Funkar att komma åt bios såvida jag inte har satt i mitt 780Ti i moderkortet.

Skriver nu då jag köpt nytt moderkort/processor och ville klocka litegrann. Vilket blev svårt när bios inte visas på skärmen. De två andra problemen har jag i princip vant mig vid.

MVH Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mjältbrand:

Undrar lite hur ni andra har gjort för få så besvärsfri användning som möjligt av DP?

Har en dator som kör tre skärmar via displayport. Det enda jag gjort är att koppla in dom, har inga bekymmer överhuvudtaget.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Har en dator som kör tre skärmar via displayport. Det enda jag gjort är att koppla in dom, har inga bekymmer överhuvudtaget.

Skönt. Det är så det ska fungera tycker jag. Vad händer om du stänger av en av skärmarna? Flyttar sig fönster från den skärmen till någon annan?

Vilken av skärmarna kommer du åt bios ifrån?

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig hört talas om såna här saker, har ditt grafikkort en äldre version av DP som kan vara orsaken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mjältbrand:

Skönt. Det är så det ska fungera tycker jag. Vad händer om du stänger av en av skärmarna? Flyttar sig fönster från den skärmen till någon annan?

Vilken av skärmarna kommer du åt bios ifrån?

Händer ingenting när jag stänger av skärmarna. Stänger faktiskt av en eller två skärmar ibland på kvällen om jag gör saker på bara en skärm.
Har kopplat så mittenskärmen är den som har bild i UEFI och medans datorn startar...minns dock inte i vilken port den skärmen sitter.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Min fönster flyttar sig också när man stänger av skärmar. Det brukar återställa sig hyfsat dock (då jag inte har mer än två).
Viloläge har aldrig varit några problem. Inte heller att komma åt UEFI, även om min VGA anslutna skärm är default för UEFI. Du kan kika över om det är fel på kablarna. Många DP kablar har en koppling som ger ström från skärmen till grafikkortet (osäker på om det inte är skärmen som är fel då) även när detta är av (typ viloläge, datorn av mm). Det ger att VRAM inte rensas och gör det omöjligt för grafikkortet att initieras som det ska. Vet inte riktigt vad det finns för lösningar mer än att ha adapter.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Inte heller jag upplever inga av problemen du nämner, märker i praktiken ingen skillnad på HDMI, som jag använde förut, och DP - förutom då 144hz genom DP.

Permalänk
Medlem

Vild gissning är att DP inte är första output. Den kör med största säkerhet ut signalen på HDMI till din reciver. Jag har två skärmar inkopplade, en på DVI och en på HDMI - och den sekundära skärmen tänds mycket riktigt inte förrän man kommit till Windowsinloggningen.

Om du drar ur HDMI-kabeln borde det bete sig korrekt.

Detta är tyvärr inget som går att göra nåt åt, då rangordningen för utgångarna är hårdkodade i grafikkortets BIOS.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Kör med 3st QNIX skärmar varav 2st via displayport och 1 DVI.

Ibland när jag startar om datorn så startar inte mina DP skärmar, bara DVI skärmen.
1-2 avstängningar så fungerar det igen. DVI skärmen är den som är huvudskärmen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Vild gissning är att DP inte är första output. Den kör med största säkerhet ut signalen på HDMI till din reciver. Jag har två skärmar inkopplade, en på DVI och en på HDMI - och den sekundära skärmen tänds mycket riktigt inte förrän man kommit till Windowsinloggningen.

Om du drar ur HDMI-kabeln borde det bete sig korrekt.

Detta är tyvärr inget som går att göra nåt åt, då rangordningen för utgångarna är hårdkodade i grafikkortets BIOS.

Har prövat med bara monitorn i grafikkortet. Ibland kan jag se en snabb flash av uefi men verkar aldrig riktigt vilja ansluta ordentligt. Konstigt då det fungerar från moderkortets inbyggda DP. Hoppas att ett nytt grafikkort kan lösa detta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig. Därför kör jag DVI till mina skärmar just nu. Jag vill inte att skärmarna måste få ny signal från datorn efter jag satt på skärmarna efter att de varit avstängda. Jag vill inte att den omarrangerar grejer när jag stänger av.

Jag vill kunna stänga av sådan men det går inte

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har liknade problem med min Asus Swift. Om skärmen inte är i viloläge när jag startar datorn så blir det ingen bild. Om man då strycker på power-knappen på datorn så piper det till en halv sekund och datorn stängs av direkt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag har liknade problem med min Asus Swift. Om skärmen inte är i viloläge när jag startar datorn så blir det ingen bild. Om man då strycker på power-knappen på datorn så piper det till en halv sekund och datorn stängs av direkt.

Drygt. Så du måste sätta på skärmen och datorn samtidigt för att det ska synka?

Fick skärmen att gå igång utan att starta om datorn nu. Skulle iväg en sväng och ville inte stänga av så jag lämnade datorn på och chansade att stänga av skärmen bara. Efter att jag stoppat ur/i DP-kontakten så hoppade den igång men då såg det ut så här

Alla mina fönster som jag arrangerat så fint var förminskade och upptryckta i övre vänstra hörnet så klart

Tror detta som tidigare påpekats beror på att grafikkortet känner av receivern som en fungerande monitor med låg upplösning.
Men.. Jag stängde ju även av den när jag lämnade.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

har DP skärm som huvudskärm och DVI som sekundär.
inget handskakande eller dylikt vid av/påsättning.

inga problem med UEFI eller övriga grejer, startar snabbt och fint

det plingande som görs är om jag har USB enheter ipluggade i skärmen, då USB-hubben strömförsörjs av skärmen så plingar det lite.

HD6850 (så bra gammal skit egentligen)
och en Dell 2713HM kopplad dit.

så ingendera av hårdvaran är ju direkt "ny"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Kör DP+DVI, har bara problemet att fönster flyttar på sig när man startar skärmarna.
Kör jag bara DP har jag ej märkt det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt Nvidia problem tyvärr hur vanligt det är på AMDs sida vet jag inte men allt man kan göra är att klaga och hoppas nya drivrutiner/firmware löser det.

Finns workarrounds på Linux genom att tvinga EDID nummret så den slipper upptäcka skärmen på "nytt" vilket i sin tur gör att skärmen inte "försvinner" för att du stängt av den, borde nog finnas något liknande för Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

det plingande som görs är om jag har USB enheter ipluggade i skärmen, då USB-hubben strömförsörjs av skärmen så plingar det lite.

Har mus och tangentbord via skärmen men slipper plinget. Finns ström så länge nätkabeln är i.

Skrivet av BergEr:

Kör DP+DVI, har bara problemet att fönster flyttar på sig när man startar skärmarna.
Kör jag bara DP har jag ej märkt det.

Är avis på alla som det verkar fungera bra för. Man får väl ta lite smällar om man vill ligga i teknologins framkant med 4K och 7.2 ljud

Skrivet av Commander:

Ganska vanligt Nvidia problem tyvärr hur vanligt det är på AMDs sida vet jag inte men allt man kan göra är att klaga och hoppas nya drivrutiner/firmware löser det.

Finns workarrounds på Linux genom att tvinga EDID nummret så den slipper upptäcka skärmen på "nytt" vilket i sin tur gör att skärmen inte "försvinner" för att du stängt av den, borde nog finnas något liknande för Windows.

Har även sett att det går att tvinga EDID på Nvidias quadro-grafikkort. Ska söka lite mera på det.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Vid uppstart är skärmen i viloläge vilket gör att jag inte kan komma åt UEFI/BIOS via knapptryckning DELETE. Har ganska gammal hårdvara men som ni säger så måste det vara Display porten som är orsaken.