Permalänk

40 tums skärm vid skrivbordet

Hej!

Jag var inne på att köpa en 34-tums skärm i 21:9 först men såg denna skärm för ungefär samma pris.

Hur skulle det vara att köra en sån som skärm vid skrivbordet som är 60 cm djupt?
http://www.siba.se/datorer/bildskarm/stor-bildskarm-27-tum-oc...

Och är det någon som har erfarenhet av just denna skärm ?

Permalänk

Finns en hel tråd om det i forumet
Sitter själv med en sån skärm och älskar den. Sitter på 80cm avstånd.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1329229-ny-skarm-philip...

Permalänk

Hej. Har en sådan skärm och sitter ungefär 70cm ifrån. Var lite ovant i början men man lär sig snabbt att använda den på ett annat sätt. Du kan tex ha fler browser fönster öppna samtidigt istället för flikar.
Jag tycker man får en bra överblick jämfört med en mindre skärm.

Mitt skrivbord är dock 80cm djupt men jag sitter ganska nära och vilar armarna en bit in på bordet.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Skrivet av mjältbrand:

Hej. Har en sådan skärm och sitter ungefär 70cm ifrån. Var lite ovant i början men man lär sig snabbt att använda den på ett annat sätt. Du kan tex ha fler browser fönster öppna samtidigt istället för flikar.
Jag tycker man får en bra överblick jämfört med en mindre skärm.

Mitt skrivbord är dock 80cm djupt men jag sitter ganska nära och vilar armarna en bit in på bordet.

Tack till er båda för så snabba svar!

Förstod jag rätt att du hade just den skärmen jag länkade till? Vad tycker du om den i så fall avseende allt från ordbehandling till spel, reflexer till vinklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läs gärna Sweclockers test av skärmen här: http://www.sweclockers.com/test/20425-philips-bdm4065uc-4k-uh...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Jag har förresten en asus gr6 med gtx 960m-grafik. Skulle det vara okej för denna skärm?

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Tack!

Permalänk
Skrivet av Johnny Lawrence:

Tack till er båda för så snabba svar!

Förstod jag rätt att du hade just den skärmen jag länkade till? Vad tycker du om den i så fall avseende allt från ordbehandling till spel, reflexer till vinklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Duger bra i spel för mig men kör inga snabba FPS spelar just nu Fallout 4 i 4K, lite låg framerate med så hög upplösning men funkar till den typen av spel.
Skalningen till 1080p funkar bra inga störande artefakter eller så.

Reflexer finns det mycket av. Bäst att sitta i ett rum utan direkt solljus. Det är en blank yta på panelen.
Vinklar är OK hade en Dell IPS-skärm innan och den var så klart bättre vad gäller vinklar och färger men känns ändå inte som en nedgradering med Philipsskärmen.

Det jag tycker är konstigt är priset på den du länkar till. Jag fick min mycket billigare på Komplett.

MVH Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Skrivet av mjältbrand:

Duger bra i spel för mig men kör inga snabba FPS spelar just nu Fallout 4 i 4K, lite låg framerate med så hög upplösning men funkar till den typen av spel.
Skalningen till 1080p funkar bra inga störande artefakter eller så.

Reflexer finns det mycket av. Bäst att sitta i ett rum utan direkt solljus. Det är en blank yta på panelen.
Vinklar är OK hade en Dell IPS-skärm innan och den var så klart bättre vad gäller vinklar och färger men känns ändå inte som en nedgradering med Philipsskärmen.

Det jag tycker är konstigt är priset på den du länkar till. Jag fick min mycket billigare på Komplett.
http://i67.tinypic.com/3148i85.png

MVH Alexander

Tack för det utförliga svaret! Vad tror du om att köra en asus gr6 till den skärmen?

Permalänk
Skrivet av Johnny Lawrence:

Tack för det utförliga svaret! Vad tror du om att köra en asus gr6 till den skärmen?

Tyvärr kan du nog inte köra många spel i 4K upplösning med det grafikkortet som sitter i GR6'an. Höga upplösningar kräver mycket videominne. 960m har endast 2Gb.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Skrivet av mjältbrand:

Det jag tycker är konstigt är priset på den du länkar till. Jag fick min mycket billigare på Komplett.
http://i67.tinypic.com/3148i85.png

MVH Alexander

Hur kommer det sig att du fick det där priset, har du lust att länka?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Hur kommer det sig att du fick det där priset, har du lust att länka?

Beställde skärmen den 30 november förra året. Måste ha varit rejält nersatt pris då, nu kostar den ungefär lika mycket på Komplett som på Siba.

Hade köpt skärmen för det priset som är nu ändå. Antar att jag bara hade tur.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Men skulle man kunna dra ner storleken så man kör 2560x1080 mitt i skärmen när man sitter nära, och dra upp till att använda hela skärmen om man sitter med en spelkontroll lite längre bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johnny Lawrence:

Men skulle man kunna dra ner storleken så man kör 2560x1080 mitt i skärmen när man sitter nära, och dra upp till att använda hela skärmen om man sitter med en spelkontroll lite längre bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju såklart köra spelen i 1920x1080 och utnyttja hela skärmytan. Så gör jag med de spel som inte orkar i full upplösning.

Letade och hittade:

Skrivet av landahl:

Denna skärmen kostar bara 5000 på komplett just nu så lite sugen är jag. Hade ni köpt denna nu eller väntat på en lika stor 4k skärm med gsync som enligt rykten kommer nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ha varit Blackfriday/Cybermonday-erbjudande när jag köpte den.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Skrivet av mjältbrand:

Du kan ju såklart köra spelen i 1920x1080 och utnyttja hela skärmytan. Så gör jag med de spel som inte orkar i full upplösning.

Letade och hittade:
Måste ha varit Blackfriday/Cybermonday-erbjudande när jag köpte den.

Jag menade egentligen att inte nyttja alla 40 tum utan bara använda en mindre andel av ytan. Alltså nyttja ungefär 34 tum i 21:9-format om jag skulle önska det på nära håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag läser denna tråd förstår jag det som att det går att tvinga skärmen till att bara nyttja en del av skärmen i Windows men inte i spel. Har jag förstått rätt?
http://www.overclock.net/t/1564522/i-teach-you-how-to-widescr...