Raspberry Pi - Knas med extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi - Knas med extern hårddisk

Jag har en NTFS-formatterad extern hårddisk (Buffalo MiniStation 500GB) som jag vill använda tillsammans med min Raspberry Pi 2 Model B, men har tyvärr stött på problem. Kör Raspbian Jessie på RPIn och när jag kopplar in den externa hårddisken så startar den och börjar spinna i någon sekund innan den stänger av sig igen. Sen så start den igen, börjar spinna och stänger av sig; om och om igen i en loop.

Hårddisken fungerar som den ska när jag kopplar in den till min Windows 10 dator, någon som har en aning om varför den strular med RPIn?

Permalänk
Avstängd

@Murloc: Skulle gissa på att strömmen inte räcker till, vad har du för nätagg till rpin?

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Strömmen som inte räcker till.
Kika på en strömsatt hubb istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

@Murloc: Skulle gissa på att strömmen inte räcker till, vad har du för nätagg till rpin?

Micro-USB laddare på 2.1A

Skrivet av DavidtheDoom:

Strömmen som inte räcker till.
Kika på en strömsatt hubb istället.

Finns det några extra strömsnåla externa hårddiskar som klarar sig med min sketna väggladdare?

Permalänk
Medlem

köp en låda med extern ström istället. det är inte speciellt dyrt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Intenso.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/231304-intens...

Försörjs genom en extern strömkälla, och har fungerat för min raspberry utan problem än så länge (några månder).

Permalänk
Medlem

Lägg till i configfilen; max_usb_current=1, vilket ger 1,2A till USBportarna istället för 0,6A.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Lägg till i configfilen; max_usb_current=1, vilket ger 1,2A till USBportarna istället för 0,6A.

Tack, efter att ha gjort detta verkar det fungera felfritt, i alla fall än så länge. Här behövs minsann ingen ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Tack, efter att ha gjort detta verkar det fungera felfritt, i alla fall än så länge. Här behövs minsann ingen ny hårdvara.

Det här fungerar naturligtvis enbart om man har tillräckligt kraftig strömförsörjning, vilket du uppenbarligen har.
Annars kan man drabbas av oplanerade omstarter, hängningar, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.