Problem med korta frysningar var tionde sekund

Permalänk
Medlem

Problem med korta frysningar var tionde sekund

Flyttar tråden hit då jag inte fick något svår på AMD delen av forumet.Hej!

Det som händer är korta freezes, 0.5-2 sekunder under spel. Har stött på det i Dota2, rocket league och diablo3. Det händer oerhört ofta, kanske var 15 sekund i snitt. Jag har försökt googla, många föreslår RAM. Detta är bytt och går inte ens i närheten av taket. Jag tänker PSU eller SSD, men enligt Crystal DiskInfo så är min SSD i prima skick. Jag vet inte riktigt hur jag skall testa PSUn.

Jag har haft problem med en setup ett tag och börjar nu bli jäkligt piss då jag inte vet vad det kan vara.
Hade problem med en tidigare setup och bytte ut mobo+CPU+minnen då det ändå var dags. Problemen kvarstår. Windows är nyinstallerat, mobo har nyaste drivarna, likaså GPU. GPU har nyligen blivit testad hos Inet då jag tänkte att den kunde vara problemet men så var inte fallet enligt dem.

Min nuvarande setup är
CPU: i7 6700k
MOBO: Asus Z170 Pro gaming
RAM: 16GB DDR4 corsair vengeance LPX 2133 MHz 1.2V
GPU: MSI Radeon R9 290
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120 GB
Windows 10 (helt nyinstallerad på SSDn)
PSU EV3A supernove 750W gold

Hör en hel del gnissel från mitt PSU och vet inte om det är coilwhine eller icke oljade fläktar.

Detta är ett utdrag från crystaldiskinfo och GPU-z medan jag spelar dota2. Kan någon se något som inte står rätt till?

http://imgur.com/Q78yLcb

Alla förslag mottages

Permalänk
Medlem

Den troligaste orsaken jag kan komma på är överhettning av grafikkort eller processor, vilket gör att den throtlar (klockar ner sig). Ladda ner HWmonitor och kolla av temperaturen när du spelar.

Annars kan det kanske vara hög DPC (Deferred Procedure Call)-latens? Det kan orsaka frysningar, har själv haft det problemet. Löste det genom att uppdatera drivrutinerna för mitt nätverkskort. Här har du ett program som kollar om du har hög DPC-latens: http://www.resplendence.com/latencymon

En annan spekulation jag har angående din PSU så kan den orsaka strömspikar och rippel om den är av dålig kvalitet, vet dock inte om det kan ha någon inverkan på frysningar i spel, kan vara helt ute och cykla där.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hur höga blir vrm tempsen på grafikkortet när det belastas? hade problem med throttling på mitt 290 pga det.
Har du senaste FW till SSDn?
Ett tips kan även vara att testa OCCTs power supply test och se hur spänningarna reagerar.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem och fick gå tillbaka till en gammal tråd där jag skrev min lösning. Var ett anti-virus som spökade i mitt fall då den låg och läste filer fast de var excludade. Kanske är det något program du kör som har börjat spöka?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

En polare som hade nästan samma problem i exvis Rainbow siege... ... Då var det att han hade chrome igång med många tabs.. släckte han ner chrome så försvann frys lagget....

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
CPU ligger lågt i temp (35°C.) GPU går upopp ganska högt under stress test i FurMark men (80°C) men går inte i närheten av det medan jag spelar. Då ligger det runt 60 °C.

Vilken typ av firmware pratar du om @PeNMaX? Hittar inte direkt något som verkar relevant på samsungs hemsida.

Vad ska jag leta efter i OCCT? Jag har misstänkt PSUn då den whinar lite, vet inte om det är fläktarna månne.

Kan man se de strömspikar som @Xeraton pratar om i OCCP?

Hur ska spänningarna +5 och +12 se ut i OCCP? Ska de ligga över 5V resp. 12V? min %v ligger på 4.83 och min 12V på 7.02V.

Också VIN5 hoppar upp och ner en del mellan någon övergång ser det ut som. hoppar mellan 0.144V och 0.152V. Vet inte om detta är normalt men säger bara vad jag ser. VIN6 droppar långsamt över tid från 0.81-0.67V. Jag körde bara ett kort tag och inte hela programmet då jag måste upp tidigt imorrn.

Men just att Spänningen på 12V och 5V ser off ut kanske kan vara nåt?

Igen, tack för svar!