Quantum Breaks dubbla versioner till PC och Xbox One är en "plattformsstrategi"

Permalänk
Melding Plague

Quantum Breaks dubbla versioner till PC och Xbox One är en "plattformsstrategi"

Att du vid köp av Quantum Break för Xbox One dessutom får PC-versionen är inte ett isolerat fall, faktum är att det blir Microsofts plattformsstrategi framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

låter som en toppenidé

speciellt till spel som ofta får mycket addons och tilllägg som inte går att ha i konsollen

spel som t.ex.
The elder scrolls: Skyrim
GTA
the Witcher 3 (vet inte om konsollen har addonstöd till detta men tror inte det.)

där PC versionen har massor fanmade extramaterial som konsollspelarna aldrig kommer kunna ta del av som ibland kan vara väldigt imponerande och välgjorda och även ibland fixa spelbuggar som kan förstöra ett helt spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Detta är absolut något som skulle få mig att välja en Xbone framför ett PS

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om ett spel kommer till både konsol och PC, varför köper man det inte bara till PC i så fall?
Kostar typ halva priset mot ett konsolspel.

Köper man det till konsol så betalar man ju oftast 2-300kr mer för spelet, klart de kan skicka med det kostnadsfritt till PC då. Varför ska man ha samma spel till både konsol och PC?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som en toppenidé

speciellt till spel som ofta får mycket addons och tilllägg som inte går att ha i konsollen

spel som t.ex.
The elder scrolls: Skyrim
GTA
the Witcher 3 (vet inte om konsollen har addonstöd till detta men tror inte det.)

där PC versionen har massor fanmade extramaterial som konsollspelarna aldrig kommer kunna ta del av som ibland kan vara väldigt imponerande och välgjorda och även ibland fixa spelbuggar som kan förstöra ett helt spel.

Då är det bättre att bara köpa PC-versionen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Om ett spel kommer till både konsol och PC, varför köper man det inte bara till PC i så fall?
Kostar typ halva priset mot ett konsolspel.

Köper man det till konsol så betalar man ju oftast 2-300kr mer för spelet, klart de kan skicka med det kostnadsfritt till PC då. Varför ska man ha samma spel till både konsol och PC?

För att de allra flesta som har en Xbone inte har en (tillräckligt bra) gaming-pc.
Jag tycker att det är ett intressant drag av Microsoft, då det punkterar en av de väldigt få anledningarna att köpa en xbone istället för en vettig pc.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Entusiast

Detta är ju goda nyheter, synkade sparfiler för att verkligen slå hem det!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

När man fick Portal 2 till PC då man köpte PS3 versionen hoppades jag ett tag på Steam och PSN samarbete. Det hade varit otroligt bra. Men det blev väl bara det spelet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av hoski:

Då är det bättre att bara köpa PC-versionen.

ja det håller jag med om.

men att få bägge versionerna är ingen dum idé förutsatt att du inte kommer få ge dubbla priset utan unjefär samma pris som idag vilket rättmätigar de 200-300:- mer ett xbox/ps spel kostar än pc versionen om an nu äger både en dator och konsoll.

många spel känns bättre konsoll och vise versan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I sak är det inget negativt, då det kanske kan få folk att för en gångs skull förstå att konsoler inte har en suck jämfört med PC grafikmässigt. Men det kan också bli så att spel blir dyrare eftersom de nu måste utveckla för två plattformar "till priset av en" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Halo, Gears, Forza nästa då

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

För att de allra flesta som har en Xbone inte har en (tillräckligt bra) gaming-pc.
Jag tycker att det är ett intressant drag av Microsoft, då det punkterar en av de väldigt få anledningarna att köpa en xbone istället för en vettig pc.

Men om man inte har en tillräckligt bra PC, vad har man för nytta av att få spelet till PC?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Tyvärr är multiplattform ett litmustest som gör att jag skippar ett spel till PC. Jag har inte köpt ett multiplattformspel sedan TES: Oblivion. Några spel har dock kommit till andra plattformar efter att de klarat det litmustestet som Minecraft, Passport Please, Hearthstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Detta är absolut något som skulle få mig att välja en Xbone framför ett PS

Vilket är hela poängen eftersom de tappat en del mot PS4:an.

Kul initiativ av MS och gött för alla som valde en xb1 istället för ps4

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

I sak är det inget negativt, då det kanske kan få folk att för en gångs skull förstå att konsoler inte har en suck jämfört med PC grafikmässigt. Men det kan också bli så att spel blir dyrare eftersom de nu måste utveckla för två plattformar "till priset av en" så att säga.

Det där tror jag inte en sekund på, hur ofta köper folk samma spel till både PC och konsol? De kommer inte förlora många kronor på detta ifall spelet i fråga ändå skulle släppas till båda plattformar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Men då måste man också tänka på att Konsolers spels pris-sättning kommer att användas till PC med, Quantum Break kommer att kosta fullpris även om två år och aldrig säljas på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Men om man inte har en tillräckligt bra PC, vad har man för nytta av att få spelet till PC?

Efter några år kanske man bytt PC och då får prestanda nog att slå xbox one varianten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas fler och fler spel kommer till PC. Drömmen är väl att Halo och Forza kommer till PC men det kommer nog inte hända, skulle inte göra något om "gamla" versionen kom till PC när den nya kom till konsol om de måste hålla på spelet för att sälja konsoler.

De skulle få mig som kund, en kund de inte hade innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Men då måste man också tänka på att Konsolers spels pris-sättning kommer att användas till PC med, Quantum Break kommer att kosta fullpris även om två år och aldrig säljas på rea.

Måste och måste. Det är väl snarare ett av flera alternativ.
Kanske blir det dyrare att köpa spelen i just windows store men man får då spelen även till krysslådan. Eller så kanske det bara gäller ena vägen. Köp xboxversionen och få PCspelet på köpet, men köper man den billigare PCversionen får man inte xboxverisonen på köpet.

Time will tell ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Positivt!

Synd att man inte kan köpa en app/spel och få den på både Android och iOS.

Permalänk
Medlem

Detta är väl något som bara folk som redan spelar på konsol tjänar på och som kanske kommer köpa en ok speldator i framtiden. Är det för att man vill spela på både PC och sedan slå sig ner i soffan med en kontroll så funkar inte det riktigt längre eftersom det är så lätt att koppla in en PC och köra via tvn nuförtiden. Däremot kanske det kan få fler folk att tillslut köpa sig en dator att spela på. Undrar om man nu skulle spela på både PC och konsol, ifall det är syncat så man slipper spela om samma sak två gånger.

edit: En fördel för oss som bara spelar på PC är ju att det kan komma en del titlar som tidigare varit konsolexklusiva.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är göra detta kan vara en enorm fördel emot Sony i framtiden faktiskt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta är väl något som bara folk som redan spelar på konsol tjänar på och som kanske kommer köpa en ok speldator i framtiden. Är det för att man vill spela på både PC och sedan slå sig ner i soffan med en kontroll så funkar inte det riktigt längre eftersom det är så lätt att koppla in en PC och köra via tvn nuförtiden. Däremot kanske det kan få fler folk att tillslut köpa sig en dator att spela på. Undrar om man nu skulle spela på både PC och konsol, ifall det är syncat så man slipper spela om samma sak två gånger.

edit: En fördel för oss som bara spelar på PC är ju att det kan komma en del titlar som tidigare varit konsolexklusiva.

Mmmm. Om någon har tröttnat på XB1 som plattform och vill välja en annan så har de redan ett spelbibliotek redo på PC, vilket de inte har på PS. Och då kommer de ändå till en Microsoft-dominerad marknad. Fast det är nog inte många som tänker så kanske =). Om alla spel till XB1 så hade det nog kunnat vara en hävstång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

I sak är det inget negativt, då det kanske kan få folk att för en gångs skull förstå att konsoler inte har en suck jämfört med PC grafikmässigt. Men det kan också bli så att spel blir dyrare eftersom de nu måste utveckla för två plattformar "till priset av en" så att säga.

Tror du att det är så pass många kunder som köper till två plattformar att det skulle vara en märkbar förlust?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Efter några år kanske man bytt PC och då får prestanda nog att slå xbox one varianten.

Visst, men då är man kanske klar med spelet redan, kanske spelat igenom det både 3-4ggr om det är ett bra spel.
Man är nog lite trött på det.

Jag förstår hur du tänker, men i mina ögon håller det inte riktigt ändå.
Med ditt resonemang så får man alltså ett spel på köpet, som man kan spela efter några år på PCn, som man redan spelat igenom flera gånger på konsol.

Jag tycker det är en fin tanke, gratis spel är ju inte fel så klart, men det krävs inte speciellt bra dator för att slå en konsol i prestanda i dagsläget. Och kommer spelet till både PC och konsol så köper jag det alltid till PC, inget snack om saken.

Jag har PC, Xbox One och PS4, jag köper de exklusiva titlarna till konsol, om jag är intresserad av dem, och alla multiplattformspel köper jag utan att tveka till PC istället.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tror du att det är så pass många kunder som köper till två plattformar att det skulle vara en märkbar förlust?

Vet inte. Men ser man t. ex till GTA så var det väl rätt många som även köpte PC-versionen när den kom.

Men oavsett så är det bra som sagt. Jag har ju alltid varit stark förespråkare för att har man köpt en produkt en gång så ska det gälla för samtliga framtida plattformar, och nu verkar det ju som att i alla fall Microsoft går åt det hållet.

Se där nu, alla som tycker att jag bara gnäller hela tiden. Här är ett positivt inlägg från mig! Kors i taket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer funka med nyckeln man får till PC förresten. Kommer vi kunna köpa apbilliga nycklar här på marknaden i framtiden kanske?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare

Av allt att döma är detta enkelriktat, d.v.s. köper man spelet till XBO får man med PC-versionen på köpet men det omvända gäller inte. Att det omvända skulle gälla faller lite på sin egen orimlighet då konsolversionerna tenderar att vara några hundralappar dyrare.

Det positiva är ändå att detta kan vara ett sätt för fler att testa att spela på PC. Är ju inte så förvånande att konsoler prioriteras över PC just nu när man t.ex. tittar på kvartalsresultatet som Ubisoft just lämnade: tittar man bara på omsättning genererad för PS4, XBO och PC så står PC endast för 15% (PC står för 12% om man också tar med Wii, Wii U, PS3, 360 och mobila plattformar).

Edit: Däremot tycker jag många överdriver fördelen PC har över konsoler i grafikkvalité. Den stora fördelen för PC är att man kan hålla en högre FPS, tycker ändå 30 FPS fungerar rätt bra om det är konstanta 30 FPS. Majoriteten av det ögongodis PC-version får är av typen väldigt mycket beräkning för relativt lite visuell påverkan. Tar man ett spel som Rise of the Tomb Raider så har XBO version dynamiska inställningar, d.v.s. exakt vilka effekter som är påslagna beror på hur krävande miljön man befinner sig i för tillfället är. D.v.s. konsolversionen drar långt mer nytta av tillgänglig kraft jämfört med PC-versionen där man måste ta i så att man fixar "worst-case" på ett OK sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra! Personligen har jag redan insett att Xbox One är den konsoll jag spelar mest på så händer detta med fler spel är jag verkligen intresserad.
Forza 7 både för Xbox One och PC med samma nyckel kanske? Ett spel jag gärna spelar på bägge plattformar dessutom och synkad spelardata vore riktigt nice.

Det bör nog också påpekas att Microsoft troligen kommer sluta släppa spel på Steam. Det är ju en konkurrent trots allt. Quantum Break kommer alltså till Xbox One och Windows Store.

Skickades från m.sweclockers.com