Funderar på att skaffa katt, hur löser man den första tiden?

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa katt, hur löser man den första tiden?

Nu är det så att jag och min sambo funderar på att skaffa katt. Eller rättare sagt katter.
Det är innekatt de får bli och rasen som de fallit på är Cornish Rex då den verkar extra bra lämpad för o vara just inomhus.
Anledningen till två är för att de inte ska känna sig ensamma när vi inte är hemma.

Det är så att i dagsläget jobbar vi båda natt. Så vi är på jobb ca 00.00-06.30 och sen blir det ju att man sover när man kommit hem. Hur klara sig en kattunge då? Kåda vi är från familjer som har haft djur, min familj bara hundar och hennes både hund och katt. Men jag saknar helt erfarenhet av kattunge när man har ett jobb att sköta.
Kommer de klara sig eller blir de helt förvirrade? Antar man får stänga in de i ett rum eller något sådant den första tiden så de inte har tillgång att råka göra olyckor i hela lägenheten när man inte är hemma?

Jag antar att när de blivit äldre så kommer de inte alls ha dessa bekymmer utan då klara av de utan problem.

Permalänk
Medlem

@jazon:
att skaffa katt och hur man sköter den är väldigt varierande beroende på vem du frågar
hur bor ni lägenhet/hus?
vid vilken ålder planerar ni att hämta dom? 12 veckor eller ett halvår?

finns många sidor om skötsel och tips typ jordbruksverket, swecat mm,mm

men ett tips kan vara ett passa in det i en långhelg eller att man tar ledigt några dagar för att tillbringa extra mycket tid med katten i början då allt är nytt och ''läskigt'' och att begränsa utrymmet de har till 1-2 rum då ett nytt hem blir som en helt ny värld för dom
men eftersom katten börja känna sig hemma och trivs är det väldigt självgående djur så länge de får den stimulans det behöver vilken inte blir något problem då ni planerar att skaffa 2

en annan sak man kan göra för att få dom att känna sig ännu mera hemma är att köra på samma foder som uppfödaren och ev tidigt fara och lämna en filt eller liknande där som får ''hemmalukten'' som ni sedan tar med när ni hämtar katterna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Skaffa 2 så den har en kompis så klarar de sig fint tiden utan er

Permalänk
Skrivet av jazon:

Nu är det så att jag och min sambo funderar på att skaffa katt. Eller rättare sagt katter.
Det är innekatt de får bli och rasen som de fallit på är Cornish Rex då den verkar extra bra lämpad för o vara just inomhus.
Anledningen till två är för att de inte ska känna sig ensamma när vi inte är hemma. .

Se till att de är syskon, annars kan jag lova att de inte kommer vara vänner.

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera att någon är hemma dygnet runt (typ) iaf första veckan eller liknande, om de är 14 veckor när ni får dom. Vi köpte våra katter på sommaren under semestern så vi hade några veckor med dem innan de behövde vara ensamma. Nu är de 1,5 år så de klarar sig hela dagarna när vi jobbar, men vi köpte också 2 just för att de skulle ha sällskap av varandra. Är också bra att vara med från början så ni kan säga ifrån om de river på möbler och liknande, även om de gör precis vad de vill när ni väl inte är hemma, men ändå ;D

Kan även vara bra att kanske stänga in katterna i ett mindre rum med kattlådan första natten/nätterna, så de lär sig var den är. Sen ska de även inte sova i sängen första tiden vad jag läst

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennartstek:

Se till att de är syskon, annars kan jag lova att de inte kommer vara vänner.

Vi hade en katt på besök, hon älskade sällskapet (var ensamkatt) och lekte friskt med den ena av våra katter, den andra blev bara irriterad. Så inte helt sant att de måste vara syskon, men växer de upp tillsammans som små brukar det gå bra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vi hade isf tänkt försöka få syskon. Just pga de redan känner varandra då. Och tanken var att köpa från en uppfödare och då får Man väll alltid de vid typ 12v ålder? Brukar de gå Med på att ha de lite längre så kanske de känner sig lite tryggare om de är äldre eller de är dumt?
Kommer inte kunna ta ledigt för o vara hemma med de tyvärr.

Vi bor i en lägenhet, en 2a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennartstek:

Se till att de är syskon, annars kan jag lova att de inte kommer vara vänner.

Det kan du inte alls, för det du påstår är verkligen inte en absolut sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Vi hade isf tänkt försöka få syskon. Just pga de redan känner varandra då. Och tanken var att köpa från en uppfödare och då får Man väll alltid de vid typ 12v ålder? Brukar de gå Med på att ha de lite längre så kanske de känner sig lite tryggare om de är äldre eller de är dumt?
Kommer inte kunna ta ledigt för o vara hemma med de tyvärr.

Vi bor i en lägenhet, en 2a.

Skickades från m.sweclockers.com

ungarna får inte skiljas från mamman före 12 veckors ålder, sedan har jag svårt att tro att det skulle vara några problem för uppfödaren att hålla dom någon/några veckor extra om man redan har ''bokat'' och betalt handpenning
med jag ser då inga problem eller någon anledning till varför detta skulle vara dumt att vänta någon vecka extra om det går

har ni inte möjlighet att ta ledigt framöver finns ju alternativet att kolla på kullar som är leveransklara till eran semester?
alternativt om det dyker upp någon lång-helg med intilliggande röd dag framöver

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@pinxphaze: Katter är inte flockdjur. Är de släkt så ökar chanserna att de kommer överrens. De ska dela yta som endast är en trång utan tillgång till att gå ut. Inte ens nära naturligt för en katt och då måste man tänka på eventuella konflikter som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Ta med dig lite urin (sand från sandlådan) hem och ha det i den nya lådan så är det lättare för katterna att fatta vart dom ska göra sina behov.
Innan du tar hem katterna, gå ner på knäna och kolla runt i lägenheten (se det från deras perspektiv) och kolla så att inga farliga grejer ligger runt där dom kan skada sig på. Leka/bita el-sladdar osv ....
Katter har olika personligheter (även inom rasen) så du får anpassa dig efter dom, för dom kommer inte att anpassa sig efter er
Du kan aldrig äga en katt, dom är dina jämlikar enligt dom (i bästa fall, annars är du deras tjänare).

Älskar katter.

Edit: Klösbräda är att rekommendera om du är rädd om dina möbler

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Se till att de är syskon, annars kan jag lova att de inte kommer vara vänner.

Vi har en katt som nu är 7 år och en katt som snart är 2, det var lite läskigt för lillen första dagarna förstås när det var ny miljö och nytt folk men sen dess har det inte varit några problem.

Skrivet av Zorrox:

Du kan aldrig äga en katt, dom är dina jämlikar enligt dom (i bästa fall, annars är du deras tjänare).

Du skulle då se den äldre katten här hemma, en katt som är så "mammig" har jag då aldrig sett förut, riktigt härlig personlighet faktiskt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du skulle då se den äldre katten här hemma, en katt som är så "mammig" har jag då aldrig sett förut, riktigt härlig personlighet faktiskt

Ja men fortfarande är katten inte din ägodel enligt katten själv (om du förstår vad jag menar). Dom gör precis som dom vill, inte som du vill att dom ska göra.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att kablar kan i början vara intressanta saker att leka med. Kattsäkra upp. Har tidigare alltid haft äldre adopterade katter som inte brytt sig om, men kattungar kan tydligen leka med aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallt...

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit får uppfödare av raskatter inte lämna ifrån sig kattungarna innan de är 12 veckor, och de flesta brukar kunna hålla dem en tid till ifall det passar bättre, tex kunde min sambo hämta hennes kattunge när den var drygt 14v eftersom det passade bättre att vänta till påskhelgen.

Och kan ni vara hemma en längre tid när de kommer så är det bra, försök att få det att passa med en storhelg eller semester. Dock inte helt nödvändigt.

Kattungarna ska (brukar) vara rumsrena vid leverans så se bara till att ha kattlåda med samma kattströ som uppfödaren så brukar det gå bra. Man brukar ofta få med ett paket med strö för första lådan och likaså lite (torr)foder så man kommer igång utan att stackarn toa-/matvägrar för att allt är nytt. Sedan kan man undan för undan byta både strö och mat ifall man vill spara pengar eller tycker annat är bättre....

Att begränsa utrymmet i början kan vara bra men det är också något som jag tycker man ofta överdriver hur viktigt det ska vara. Visa dem var lådan finns och var maten finns och låt dem därefter bekanta sig med ett rum i taget (i deras egen takt) så går det nog bra. Olyckor av sanitär olägenhet behöver man inte oroa sig för men däremot kan det ske en del skadegörelse så det kan vara bra att vara hemma första dagen/dagarna (=hämta på fredag) och hålla koll Det gör även att de får tid att bli bekant med er. Ni ska inte begränsa deras utrymme när ni inte är hemma, däremot får ni plocka bort sådant som är farligt/ömtåligt.

Se till att de har något avstört sovställe (bädd/filt/"igloo") som de kan gå till när de vill men försök gärna i början att få dem att sova bredvid er/på er i soffa eller fåtölj (golvet ifall ni inte vill ha dem i möblerna) tex medan ni ser på tv så att de känner sig trygga med att vara nära er.

Fråga uppfödaren ifall de är tränade att borsta tänderna! Börja annars med det så fort som möjligt, mycket trevligare för er och bra för deras hälsa. Även koppel/sele kan vara bra att börja med tidigt, sätt bara på selen så de vänjer sig vid att ha den på men utan koppel.

/mats

Skrivet av jazon:

Nu är det så att jag och min sambo funderar på att skaffa katt. Eller rättare sagt katter.
Det är innekatt de får bli och rasen som de fallit på är Cornish Rex då den verkar extra bra lämpad för o vara just inomhus.
Anledningen till två är för att de inte ska känna sig ensamma när vi inte är hemma.

Det är så att i dagsläget jobbar vi båda natt. Så vi är på jobb ca 00.00-06.30 och sen blir det ju att man sover när man kommit hem. Hur klara sig en kattunge då? Kåda vi är från familjer som har haft djur, min familj bara hundar och hennes både hund och katt. Men jag saknar helt erfarenhet av kattunge när man har ett jobb att sköta.
Kommer de klara sig eller blir de helt förvirrade? Antar man får stänga in de i ett rum eller något sådant den första tiden så de inte har tillgång att råka göra olyckor i hela lägenheten när man inte är hemma?

Jag antar att när de blivit äldre så kommer de inte alls ha dessa bekymmer utan då klara av de utan problem.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Har börjat ändra tankarna kring syskon då de verkar rätt svårt att få tag i rasen över huvud taget.
Därmed har vi funderat på att kanske ta 2 olika raser. Det verkar dock vara väldigt många som är riktigt dåliga på att uppdatera sina hemsidor. Är det någon som har tipps på uppfödare?
De vi söker är antingen 2 cornish Rex eller en sådan och en sphynx. Alla tips på uppfödare uppskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som kattägare, skulle för det första aldrig skaffa en katt om den bara kommer gå inne. Katter är utedjur och vill vara ute.

Bor ni litet (Säg under 60kvm) och skaffar två katter, då måste ni vara beredda på att aktivera dem mycket. Dvs leka med dem.

Annars kommer de riva och "Härja" när ni inte är hemma. Jag som ändock har tre utekatter, som går ute relativt mycket, lägger minst 1 timme om dagen med att leka med dem, just för att "avaktivera" dem så att de inte ställer till med allt för mycket djävulskap.

Dvs busar, blir katter rastlösa, då börjar de leka med det som finns... fjärrkontroller, strumpor, sladdar blommor.. allt som finns är leksaker för katter

Apropå det där med släkt eller inte, mina tre, som kommit i olika omgångar är inte släkt och de kommer överrens. (sista katten är en hittekatt som dök upp på vår trapp och inte gick hem)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@jazon:

Kan tipsa om rasen ragdoll, väldigt snälla och lugna katter att ha i hemmet. Förmodligen en utav de lugnaste och minst agressiva kattraser som finns.

Permalänk

Katter är som fler säger, väldigt självständiga och det kommer att gå utmärkt att lämna dom på natten. Ett tips är att du den första tiden har mat och vatten nära lådan, en katt är väldigt renlig av sig och dom kommer vilja göra ifrån sig i lådan. Så det är även viktigt att rensa lådan dagligen amnars kommer snart bajs å kiss ligga utanför. Ett annat tips är att skaffa en laserpekare. Då kam du lugnt sitta i soffan å aktivera katterna.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag som kattägare, skulle för det första aldrig skaffa en katt om den bara kommer gå inne. Katter är utedjur och vill vara ute.

Bor ni litet (Säg under 60kvm) och skaffar två katter, då måste ni vara beredda på att aktivera dem mycket.

Nåja, nu ska vi inte överdriva här.
Som del av en registrerad uppfödares katteri så kan jag säga som så att alla katter är olika. Beroende på vilken ras man kollar på så är det olika.

Vi föder upp Ragdolls, och än så länge har ingen av dom något intresse alls för att gå ut. Några av dom blir lite "rädda" när de kommer ut och andra tycker mest att det är konstigt med gräs men kan iaf kolla runt.

Så välj kattras med din boendesituation i åtanke, skaffa en ras som är gjord för inomhusliv om du tänkt ha den inne.

Skickades från m.sweclockers.com