Permalänk

CRT TV RCA-ljudoutput

Hej, jag har börjat spela lite gamla konsoler på min gamla CRT, och allt funkar som det ska med video ljud etc.

Dock så vill jag har ljudet till mina hörlurar istället för TVn, och på baksidan ser det ut såhär:

Och då är konsolen kopplad till input, och outputen har jag kopplat in den här kabeln:

Och till den kabeln har jag kopplat in hörlurarna, men det enda ljudet som kommer är ett högljutt brus, vad beror det på och hur ska jag göra istället för att fixa det?

Jag har kollat ljudinställningar, men det verkar inte finnas någon inställning för outputen, jag har även tänkt på att ta ljudet direkt från konsolen med en sån här kabel istället: http://www.universalpart.com/ProductGraphics/P4196a.jpg

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

@lindalska: Den länkade adaptern kommer att funka bra. Vet ej varför output från teven inte funkar. Har du en hörlursutgång på teven så är väl det att föredra dock då du får volymkontroll och liknande.

Permalänk
Medlem

RCA är lågnivå, det är anpassat för att skicka ljudet till en mottagare med någon form av förstärkare, ej för att direkt driva ett par hörlurar.

Brukar finnas hörlursutgång bakom en plastlucka i fram eller på sidan på gamla CRT-TV. Annars är det nog bäst med en simpel liten hörslursförstärkare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det kan vara bristande filter, ingen förstärkning, dåligt skärmad eller så är det bara att de inte ens är inkopplade men troligast är att det inte pass-through utan bara för TV mottagningsljudet därav brus, men svårt att säga exakt. Adatptern ska fungera ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

@Starric: Just det, att det funkar förutsätter att lurarna är lättdrivna, annars behövs förstärkning av signalen.

Permalänk

Tack för de snabba svaren, jag testade även med ett par iPhone lurar, men samma sak. Vad för förstärkare skulle ni rekommendera isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindalska:

Tack för de snabba svaren, jag testade även med ett par iPhone lurar, men samma sak. Vad för förstärkare skulle ni rekommendera isåfall?

Det fungerar inte heller direkt från konsolen? Någon form av ljud borde du ju i alla fall höra i lurarna och inte bara brus kan jag tycka. Det vore ju trist om det är så att din TV inte har någon throughput och så köper du en hörlursförstärkare i onödan (de behöver inte kosta mer än 3-4 hundra dock)

Edit: Kanske lika bra att köra en hörlursförstärkare ändå, och koppla den direkt från konsolen. Då slipper du TV'n som felkälla osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en hörlursförstärkare av nån sort, Fiio är billigt och skapligt bra likaså att köpa nått beg på en secondhandbutik, O2 är riktigt bra men lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är att köpa en billig begagnad stereoförstärkare (med hörlursutgång då förstås).

Permalänk

@Starric:

Jag har ingen RCA hona till 3.5mm hona, så jag vet inte om det funkar direkt från konsolen eller inte, men det borde det. Jag har dock en sån här: http://images.bit-tech.net/content_images/2013/02/qpad-qh-90-... Som man kan justera volymen med, skulle det funka att justera signalen från RCA -> 3.5mm? Ifall jag nu tar ljudet direkt från konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindalska:

@richie.f:

Jag har ingen RCA hona till 3.5mm hona, så jag vet inte om det funkar direkt från konsolen eller inte, men det borde det. Jag har dock en sån här: http://images.bit-tech.net/content_images/2013/02/qpad-qh-90-... Som man kan justera volymen med, skulle det funka att justera signalen från RCA -> 3.5mm? Ifall jag nu tar ljudet direkt från konsolen.

Den lär med största sannolikhet inte ha någon förstärkare, endast ett variabelt motstånd för att sänka volymen...

Köper du en sån begagnad hörlursförstärkare, eller stereoförstärkare som är större men kanske lättare att få tag i, så kan du koppla den direkt i konsolen och så är alla problemen ur världen Den går dessutom att använda till annat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric:

Tack för hjälpen! Jag ska ut och leta efter en förstärkare så löser det sig nog.