Freesync under 3000kr? Köpråd: AOC G2460PF?

Permalänk
Medlem

Freesync under 3000kr? Köpråd: AOC G2460PF?

Tjenare!

Nu har jag återigen fastnat i köptankar, har efter ett par års spelande från tv-soffan (i nuläget på en Samsung UE46F5005) bestämt mig för att bygga mig en liten gaming hörna med allt vad som hör där till. (Rigg i sign) Skärmen kommer i princip enbart användas till spelande och surfande. Allt filmtittande kommer även i fortsättningen att ske på min Samsung.

Vad jag vet är att jag vill ha en skärm med Freesync, och då fastnade jag för just denna: AOC G2460PF
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingbildskarm/a...

Men undrar om det finns något vettigare i denna prisklass (absolut max 3000kr)?
Jag är heller inte helt anti att köpa begagnat om man kan få tag på någonting av bättre kvalité för samma pris på begagnatmarknaden.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Thank u my fellow nerds!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Tjenare!

Nu har jag återigen fastnat i köptankar, har efter ett par års spelande från tv-soffan (i nuläget på en Samsung UE46F5005) bestämt mig för att bygga mig en liten gaming hörna med allt vad som hör där till. (Rigg i sign) Skärmen kommer i princip enbart användas till spelande och surfande. Allt filmtittande kommer även i fortsättningen att ske på min Samsung.

Vad jag vet är att jag vill ha en skärm med Freesync, och då fastnade jag för just denna: AOC G2460PF
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingbildskarm/a...

Men undrar om det finns något vettigare i denna prisklass (absolut max 3000kr)?
Jag är heller inte helt anti att köpa begagnat om man kan få tag på någonting av bättre kvalité för samma pris på begagnatmarknaden.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Thank u my fellow nerds!

Har bara hört bra om den skärmen. Den är ny, och 144hz och har freesync: För under 3000kr (i samma prisklass som andra populära 144hz skärmar, bara att de inte har freesync)

Ett mycket bra köp om du frågar mig, om du inte hittar någon bättre begagnad!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Har bara hört bra om den skärmen. Den är ny, och 144hz och har freesync: För under 3000kr (i samma prisklass som andra populära 144hz skärmar, bara att de inte har freesync)

Ett mycket bra köp om du frågar mig, om du inte hittar någon bättre begagnad!

Vad för begagnade bör jag hålla utkik efter isåfall som kan hamna i min prisklass på begagnatmarknaden?

Sen fick jag även funderingar vad som är "bäst" att köpa 1080p med 144hz och freesync som jag är inne på för tillfället.
Eller att köpa en 1440p skärm med 60hz?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizccc:

Sen fick jag även funderingar vad som är "bäst" att köpa 1080p med 144hz och freesync som jag är inne på för tillfället.
Eller att köpa en 1440p skärm med 60hz?

Vad är bäst? Ett par nya shorts eller ett par vintervarma brallor?

Samma typ av frågeställningar är det som gäller när man väljer skärm. Är det enbart spel som gäller? I så fall, vilken typ av spel? Eller är det endast surf som gäller? Seriöst arbete? Färgkritiskt arbete?

För den som vill ha en allroundskärm och spelar främst strategispel kan en 2560x1440 skärm i 60 Hz vara det optimala. Den som strimlar folk i cs:go hela dagarna kan ha en annan åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har just den skärmen du funderar på! Haft den i kanske en månad nu. Jag är oerhört nöjd över den! Har inte kunnat nyttja freesync då jag inte har ett kompatibelt grafikkort så kan inte uttala mig om den funktionen.

Är som sagt väldigt nöjd! Tror inte det finns någon annan bildskärm i den prisklassen som kan direkt mäta sig om man ser till funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är bäst? Ett par nya shorts eller ett par vintervarma brallor?

Samma typ av frågeställningar är det som gäller när man väljer skärm. Är det enbart spel som gäller? I så fall, vilken typ av spel? Eller är det endast surf som gäller? Seriöst arbete? Färgkritiskt arbete?

För den som vill ha en allroundskärm och spelar främst strategispel kan en 2560x1440 skärm i 60 Hz vara det optimala. Den som strimlar folk i cs:go hela dagarna kan ha en annan åsikt.

Förstår vad du menar, och lite så går väl mina tankegångar också men tänkte ändå att det kunde finnas en fördel med den ena eller den andra oberoende av användningsområde.
Med ett 290x lär jag väl knappast kunna spela nyare spel på ultra i 1440p ändå och komma upp i 60fps således kanske 1440p är pengar i sjön med mitt grafikkort? Typ sådana resonemang tänkte jag mig få höra.
Jag spelar framförallt MOBA samt äventyrs/rpger. Otroligt sällan fps. Jag tänker mig att för mina äventyr i trollskogen vore det kanske försvarbart med 1440p men för mina mobamoments är 144hz att föredra.

Tror ändå det lutar åt skärmen jag först tittade på, men hoppas kunna knipa nått erbjudande. Ser att den varit nere på 1990:- för det priset hade jag slagit till på en gång.

Men finns det inga dyrare skärmar jag skulle kunna hålla utkik efter på begagnatmarknaden som kan hamna inom mitt prisspann?
Förhoppningsvis med både 144hz 1440p och freesync? Men det hör jag själv kanske låter för mycket begärt?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Har 2 kompisar som köpte den för att lira cs och dom har problem med 4:3 streched i 1024. Skärmen blir helt skev när dom startar cs så man måste starta om skärmen och i bästafall så fungerar det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizccc:

Men finns det inga dyrare skärmar jag skulle kunna hålla utkik efter på begagnatmarknaden som kan hamna inom mitt prisspann?
Förhoppningsvis med både 144hz 1440p och freesync? Men det hör jag själv kanske låter för mycket begärt?

Talar vi om vad du önskar dig enligt beskrivning så är du på nivån för en Asus MG279Q och då räcker din budget endast halvvägs. Med 3000 kronor som gräns måste du välja mellan antingen renodlade gaming-skärmar, 1920x1080, 144 Hz TN-panel med begränsad allroundkapacitet, eller 2560x1440, 60 Hz med IPS/PLS-panel och bra allroundegenskaper, sånär som ur spelsynpunkt.

Något objektivt "bäst" finns inte i det valet utan handlar om don efter person. Därav att skärmar likt MG279Q och dyrare är så populära. Man betalar för att slippa välja.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

.............

Men finns det inga dyrare skärmar jag skulle kunna hålla utkik efter på begagnatmarknaden som kan hamna inom mitt prisspann?
Förhoppningsvis med både 144hz 1440p och freesync? Men det hör jag själv kanske låter för mycket begärt?

Är nog bättre att du försöker leta någon form av sysselsättning istället för att ödsla tid på att titta på begagnatannonser dag ut och dag in. Även om du kanske inte kan, eller vill, få något vanligt arbete så kanske du kan hjälpa folk i grannskapet? Dagmatte åt hundar t.ex. Det skulle kunna ge dig en liten slant varje månad.

När det gäller begagnat är mycket av det som säljs inte i helt bra skick.
Visst kan man göra fynd, men som sagt, det har ofta gått åt en del tid till letande och såvida man inte värderar sin tid till ingenting så framstår ofta affären inte som ett lika stort fynd i slutändan.
Och detta förutsatt att produkten är i riktigt bra skick, vilket jag skulle säga att många skärmar som säljs begagnat inte är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Är nog bättre att du försöker leta någon form av sysselsättning istället för att ödsla tid på att titta på begagnatannonser dag ut och dag in. Även om du kanske inte kan, eller vill, få något vanligt arbete så kanske du kan hjälpa folk i grannskapet? Dagmatte åt hundar t.ex. Det skulle kunna ge dig en liten slant varje månad.

När det gäller begagnat är mycket av det som säljs inte i helt bra skick.
Visst kan man göra fynd, men som sagt, det har ofta gått åt en del tid till letande och såvida man inte värderar sin tid till ingenting så framstår ofta affären inte som ett lika stort fynd i slutändan.
Och detta förutsatt att produkten är i riktigt bra skick, vilket jag skulle säga att många skärmar som säljs begagnat inte är.

HAHAHAHAH, va i helvete var det för jävla påhopp nu? Måste jag vara arbetslös för att jag inte vill köpa en skärm i premiumklassen eller vad syftar du på?

Generellt sett är jag för att köpa begagnade prylar, dels av ideologiska skäl. Men även för att du i längden får samma prestanda till ett lägre pris. Och om var 10 sak jag köper på begagnatmarknaden går sönder, eller är i dåligt skick kommer jag fortfarande undan till ett lägre pris än ifall jag hade köpt allting nytt.

Sen handlar det väl knappast om att sitta och lusläsa alla begagnatannonser som kommer ut dagarna i ända utan slå en kik någon/några gånger om dagen vilket på sin höjd tar 5 minuter per dag om man vet vad man letar efter.

Men lutar nog ändå åt en AOC G2460PF.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Inget påhopp, bara det man antar när folk är villiga att lägga stora mängder tid och vänta länge för att, eventuellt, kunna spara några hundralappar.

Om du inte vill fundera på vad du värderar din tid till så är det inte mitt problem.
Försökte öppna ögonen på dig, men vill man inte så vill man inte.

När det gäller skärmar så handlar det som sagt inte om ifall de fungerar eller inte.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Inget påhopp, bara det man antar när folk är villiga att lägga stora mängder tid och vänta länge för att, eventuellt, kunna spara några hundralappar.

Om du inte vill fundera på vad du värderar din tid till så är det inte mitt problem.
Försökte öppna ögonen på dig, men vill man inte så vill man inte.

När det gäller skärmar så handlar det som sagt inte om ifall de fungerar eller inte.

Man har väl en klarare syn om man är positiv till begagnat marknaden?

Fast jag håller med det, skärmar kan vara riskabelt att köpa begagnat, särskilt om man inte får testa den först (är nästan ett måste enligt mig att man testar saker innan man köper dem)

Skrivet av Mizccc:

Förstår vad du menar, och lite så går väl mina tankegångar också men tänkte ändå att det kunde finnas en fördel med den ena eller den andra oberoende av användningsområde.
Med ett 290x lär jag väl knappast kunna spela nyare spel på ultra i 1440p ändå och komma upp i 60fps således kanske 1440p är pengar i sjön med mitt grafikkort? Typ sådana resonemang tänkte jag mig få höra.
Jag spelar framförallt MOBA samt äventyrs/rpger. Otroligt sällan fps. Jag tänker mig att för mina äventyr i trollskogen vore det kanske försvarbart med 1440p men för mina mobamoments är 144hz att föredra.

Tror ändå det lutar åt skärmen jag först tittade på, men hoppas kunna knipa nått erbjudande. Ser att den varit nere på 1990:- för det priset hade jag slagit till på en gång.

Men finns det inga dyrare skärmar jag skulle kunna hålla utkik efter på begagnatmarknaden som kan hamna inom mitt prisspann?
Förhoppningsvis med både 144hz 1440p och freesync? Men det hör jag själv kanske låter för mycket begärt?

Är det moba du lirar tror jag en 1440p 60hz skärm kommer bli prima, finns en som jag vet är bra i den prisklassen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Skulle själv aldrig gå tillbaka till 60hz som primär skärm efter att jag ägt min, men om man ännu inte är van vid 144hz så kan man lika gärna fortsätta med det

290X klarar av många av dagens spel på high/ultra, 1440p@60fps, så du behöver inte oroa dig om hårdvaran!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Hymer: jag har också den skärmen, haft den i tre månader. Nästan bara lirat cs och det funkar klockrent. Det flyter så jävla fint det va en uppdatering i crimson där den strula i cs men det är borta. Då stängde jag crimson sålänge så va det löst. Skärmen har aldrig strulat för mig, en del inställningar krävdes dock för bra färger, det e allt jag pillat med.. Har ett 380 och där gör freesync susen..
@ TS jag är supernöjd med skärmen och kan inte annat än rekommendera den, funkar lika fint till surf också

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Inaktiv

Även jag har AOC G2460 PF och är rätt nöjd med den sett till vad det ändå är. Men jag insåg ganska snabbt att jag egentligen skulle ha behövt en 144Hz FreeSync-skärm med IPS panel men lite dåligt med sådant i dagsläget.

Övervägde mellan denna och Asus MG279Q men 3000kr till för Asusen kände jag inte riktigt för (AOC skärmen låg på 1999kr vid tidpunkten).
Asus skärm har klart bättre panel och för mig optimala 27", 2560x1440 och 144Hz. Bör nämnas att FreeSync är låst till 90Hz som max från fabrik men går att komma runt. Väl värt att läsa MG279Q tråden i forumet för mer info om det.

Nåja, åter till G2460 PF. TN suger om man är van vid IPS. Jag har min omringad av IPS-skärmar och skillnad i bildkvalitet är klart märkbar. Jag får ofta dra över vad jag nu tittar på till någon skärm bredvid för att kunna avgöra hur något faktiskt ser ut.
Trots detta är det nog kanske den bästa TN-skärm jag använt, även om den fortfarande är långt sämre än den sämsta IPS eller VA skärm jag använt sett till bildkvalitet.
Samtidigt använder jag den nästan enbart för spel. Min Dell U2713HM används mest och även till spel men skönt att ha möjlighet att välja mellan hög upplösning och bra bildkvalitet och lägre upplösning (mer lättdrivet) och mycket högre bildfrekvens.
Hade jag bara hagt möjlighet att ha en skärm hade jag i dagsläget troligen valt MG279Q, inte en perfekt skärm men gör det mesta bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev en AOC G2460PF, borde trilla ner i brevlådan imorgon eller senast fredag.
Tack för all hjälp, återkommer med en recension i tråden om någon i framtiden skulle sitta på samma funderingar som jag gjorde..

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Skärmen inpluggad och redo för testgaming. Bilden är enligt mig jävligt bra, men då är jag långt ifrån någon finsmakare inom detta område. (Har inte haft en renodlad datorskärm sedan typ -05).

Nånting jag funderar på är dock om man på något sätt kan kontrollera freesync rangen i rena siffror?

Jag tittade på AOC's hemsida och hittade en beta-driver som ska utöka till 35-144hz, men windows låter mig inte installera drivern på grund av att "The best driver software for your device is allready installed", ska jag tolka detta som att windows har släppt en officiell drivrutin som utökat till 35-144?

Och jag har ställt in datorn på att tillåta drivrutiner som inte är signerade så det är inte dilemmat här.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,