Vulkan - Uppföljare på OpenGL

Permalänk
Medlem

Nvidia postade en blogg om vulkan ganska nyligen: https://developer.nvidia.com/engaging-voyage-vulkan

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Verkar som det är klart nu, API:et. Nvidia har en stor blurb på Geforce och har släppt en beta driver som supportar Vulkan.

Nyhet
http://www.geforce.com/whats-new/articles/vulkan-graphics-api...

Driver
https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

Vulkan tech demos från Nvidia (Vulkan Choppers är för Windows)
https://developer.nvidia.com/vulkan-android#samples

Permalänk
Medlem

Japp, här är Khronos nyhet om att Vulkan 1.0 är släppt.
https://www.khronos.org/news/press/khronos-releases-vulkan-1-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad som förvånar mig dock är varför är inte Microsoft med bland alla andra, har de gått ur Khronos group, eller är de inte med som en liten arg unge som vill bygga sitt slott bara med DirectX?

Ja alla stora är med utom Microsoft dom vill väl behålla sitt monopol.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Grymt att Vulkan är släppt nu, håller tummarna för att det är så bra som man hoppats på.

Permalänk
Medlem

Trevligt, bra att det är enhällig support.

Permalänk
Medlem

Så jävla sjukt! Eftersom jag inte har hört något om Vulkan på länge jag satt och googlade om "vulkan roadmap" tidigare idag, säkert bara timmar (eller minuter) innan, till och med ner till "search past week" och hittade inget officiellt från khronos. =D
Eller så suger jag på att söka.

Permalänk
Medlem

CB har släppt ett test på Talos Principle. Då ska man komma ihåg att det är på alfanivå än så länge.
http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

CB har släppt ett test på Talos Principle. Då ska man komma ihåg att det är på alfanivå än så länge.
http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-de...

Vinner mot GL i alla fall. Borde dock ha legat lika med DX 11 eller något bättre (men är ju alfa, så man kan ju inte dra för stora växlar på det).

Det jag hört om tidigare nackdelar för GL är utvecklarverktygen var dåliga. Hoppas dom bättrat det riktigt mycket (verkar nästan stå och hänga på just detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Verkar som det är klart nu, API:et. Nvidia har en stor blurb på Geforce och har släppt en beta driver som supportar Vulkan.

Driver
https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

Jag kan inte hitta hur licensieringen ser ut?

Jag kan inte tänka mig att nVidia släpper sin slutna binärblob? Däremot så stödjer de då Vulkans API.

Hålls GNU_folket borta från det här och det är enbart "open source" som gäller så kommer industrin att stötta det här och då blir det succe.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hjälpsam

Se jäkligt lovande ut!
Fortfarande tidiga drivare och test som sagt, det finns nog mycket utrymmer för optimeringar.
Hej då OpenGL.

https://www.khronos.org/vulkan/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast

Med detta släppt så kanske vi kan hålla tummarna för större Linux sortiment på spelfronten?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonssown:

Med detta släppt så kanske vi kan hålla tummarna för större Linux sortiment på spelfronten?

Det är jag övertygad om.
Här får vi något som är minst lika effektivt som DX12, men utan dess gamla bagage och något som fungerar på massor av plattformar Windows, Linux och fler. edit verkar tyvärr inte stödjas av OSX.
Gamla OpenGL var tydligen ganska tungt att koda till, detta bör vara betydligt enklare.

Så nog finns det potential.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen Linux driver, typiskt AMD

Skrivet av Ratatosk:

Se jäkligt lovande ut!
Fortfarande tidiga drivare och test som sagt, det finns nog mycket utrymmer för optimeringar.
Hej då OpenGL.

https://www.khronos.org/vulkan/

Mja komihåg att detta ligger nu på speltillverkarna att förbättra då Vulkan går helt runt optimeringarna som sker i drivrutinen. Visst små förbättringar lär kanske komma i början för att få mogna drivrutiner men mycket är som sagt på själva utvecklarna av spelmotorer etc.

Samt värt att nämna är att OpenGL lär sitta kvar ganska länge speciellt nu när Nvidia ger stöd för både Vulkan och OpenGL på samma gång i deras drivrutiner.

Skrivet av Ratatosk:

Det är jag övertygad om.
Här får vi något som är minst lika effektivt som DX12, men utan dess gamla bagage och något som fungerar på massor av plattformar Windows, Linux och fler. edit verkar tyvärr inte stödjas av OSX.
Gamla OpenGL var tydligen ganska tungt att koda till, detta bör vara betydligt enklare.

Så nog finns det potential.

Stora fördelen här är shaders, SPIRV som kommer med plugins för automatiskt kompilering till rätt shader, samt som du säger man slipper rita trianglar på 12 olika sätt där 2 funkar "OK" för AMD och Nvidia, 1 funkar extremt bra för Nvidia men skitdåligt för AMD och resten, 5 andra som funkar bra för AMD öppna, Intel öppna men knappt någon vidare prestanda på stängda blobs och resten är från OpenGL 3 som alla kör fortfarande för att Apple suger på att fixa drivrutinerna till Mac.

Samt det viktigaste av allt som OpenGL saknade

Skrivet av nvidia:

Yes, all available drivers have passed the initial version of Vulkan 1.0 conformance. Current conformance status can be found at

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Gamingonlinux har ganska bra coverege;
Intel Vulkan:
https://www.gamingonlinux.com/articles/intel-now-shipping-vul...

qt
https://www.gamingonlinux.com/articles/qt-company-joins-khron...

Talos Principle Vulkan Info
https://www.gamingonlinux.com/articles/the-talos-principle-ge...

Skrivet av Talos on Vulkan:

1)
Port. Make it work as fast as possible just by wrapping current engine design around Vulkan. Avoid all pitfalls and bottlenecks. This is what we did by now and released as patch for Talos.

2)
Use Vulkan for multi-threaded rendering. Our engine is designed really well for multi-threaded rendering, but we have only our wrapper for it - calls to graphics API (like Vulkan) are not multi-threaded. Yet.
That being said, this is the next step what we'll do. And probably release that also as patch for Talos. I tried to do that with Direct3D 11 long time ago (support for its deffered contexts), but it was too much pain and too little or even no gain. That's just one of reasons why we decided to stick with our own approach for MT renderer for that long. :/

3)
Redesign engine for Vulkan. This is the biggest step and can be split in two:

3a)
Precache all rendering states (which mostly mean materials in game) up front. This will make rendering calls much simplier and faster. So, instead of deciding at rendering time what is needed for a material to be rendered via Vulkan, do this at loading time and then when material needs to be rendered just give it to Vulkan, via one or two simple function calls.

3b)
Precache all geometry, material, textures, everything that is needed for rendering an object up front. This basically creates so called command buffer ready for Vulkan, and nothing extra needs to be set or created at render time.

3rd part of port is, obviously, the most complex one, and it'll take time to change engine design for it, step-by-step.

Hope I explained this well.
DEN

Phoronix dyker in
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=vulkan-10&...

Spännande spännande, som ett barn i en godisaffär. Nu är frågan när Dota2 updaten kommer för Vulkan. Kommer det gå i detta tempot så vem vet, kanske Vulkan blir mer populär än D3D12.

Skrivet av Buio:

Verkar som det är klart nu, API:et. Nvidia har en stor blurb på Geforce och har släppt en beta driver som supportar Vulkan.

Nyhet
http://www.geforce.com/whats-new/articles/vulkan-graphics-api...

Driver
https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

Vulkan tech demos från Nvidia (Vulkan Choppers är för Windows)
https://developer.nvidia.com/vulkan-android#samples

Chopper demot funkar på Linux dock måste du nog kompilera det själv eller vänta tills det hamnar i repos.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bör man avinstallera den gamla drivrutinen innan man vill testa denna för AMD?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Bör man avinstallera den gamla drivrutinen innan man vill testa denna för AMD?

Denna är väldigt omogen, närmast att beskriva som Alfa, den saknar också DirectX, så den fungerar inte med de flesta spelen.
Jag tänker avvakta, till dess att de kommer med något bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Denna är väldigt omogen, närmast att beskriva som Alfa, den saknar också DirectX, så den fungerar inte med de flesta spelen.
Jag tänker avvakta, till dess att de kommer med något bättre.

Ok, kanske bäst att låta bli att installera

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Samsung hade med Epic på presentationen av Galaxy S7.

Citat:

Epic Games has revealed ProtoStar, a real-time 3D experience built with Unreal Engine 4 technology at Mobile World Congress 2016. Demonstrated on the newly unveiled Samsung Galaxy S7, ProtoStar is the first application using Vulkan API to be shown at Samsung Galaxy Unpacked 2016.

https://www.unrealengine.com/blog/epic-games-unveils-protosta...

Permalänk
Hjälpsam

Funderar lite på hur långt Android och Vulcan kan nå, MS har ju krympt Windows till bärbara, Android kanske kan gå den andra vägen.
Misstänker att detta inte firas allt för mycket i Redmond.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar lite på hur långt Android och Vulcan kan nå, MS har ju krympt Windows till bärbara, Android kanske kan gå den andra vägen.
Misstänker att detta inte firas allt för mycket i Redmond.

Det verkar bli 3 API-fraktioner. Google/Vulkan, Microsoft/DirectX, Apple/Metal. Såg att en firma håller på med en Metal-wrapper (?) för Vulkan. Gissar att det kan bli impopulärt hos Apple, sen finns alltid risken för prestandaproblem också.
https://moltengl.com/metalvk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det verkar bli 3 API-fraktioner. Google/Vulkan, Microsoft/DirectX, Apple/Metal. Såg att en firma håller på med en Metal-wrapper (?) för Vulkan. Gissar att det kan bli impopulärt hos Apple, sen finns alltid risken för prestandaproblem också.
https://moltengl.com/metalvk/

Ja inte helt bra med tre API:er, men hoppas det löser sig i framtiden. Tur är att dessa är lågnivå API och två av dessa ska gå växla mellan dessa rätt smärtfritt.

Men som det ser ut, kan det bli som du skriver tyvärr och man sitter med Windows på PC bra länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Phoronix gjorde ett nytt test mellan Windows 10 och Ubuntu 16.04 (Ser lovande ut)

Även OpenGL kan vara snabbare än D3D11 i vissa konfigurationer.
http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Win10-Linux-Vu...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Googles andra förhandversion av Android N har nu Vulkan-support.
http://arstechnica.com/gadgets/2016/04/android-ns-second-prev...

Permalänk
Medlem

Doom på Vulkan

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tror nog alla framtida idtech-baserade spel lär komma med stöd för Vulkan, vilket förstås vore riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Yup funkar fint numera. Senaste beta drivrutiner från nvidia och startar vulkan med launchoptions så ser cpu användingen grym ut.

Både laddningstider och FPS ser ut att ha förbättrats och spelet känns mjukarare (animationer etc). Men kanske bara glömt då jag inte spelat på 2 veckor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.