Är det värt att gå högskola/universitet?

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå högskola/universitet?

Hej,

Går mitt andra år på gymnasiet och undrar om det är värt att läsa Ma4 och Ma5 för att senare gå på högskola/universitet.

Vet att jag har garanterad bostad hos min faster i Uppsala som har på tok för många rum i sin villa.

Gillar inte direkt matte eller fysik. Det är ett helt OK ämnen men känner inte riktigt att det är kul. Gillar däremot datorspel osv.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Det var en väldigt konstig beskrivning o.O Beror väl på vad du vill bli senare i livet? Vad jag vet så är Sv2 + Sv3 + Eng6 högskoleförberedande btw.

Permalänk
Medlem

Ja, ge det en chans skulle jag säga. Hittar du en utbildning som du känner passar dig så kommer det flyta på av bara farten. Högskoleutbildning är ju aldrig något negativt, men det är inte heller en garanti för ett bättre jobb skulle jag säga.
Man kan lyckas väldigt bra med bara gymnasiet om man går in med rätt inställning och har ambitioner!

Lycka till

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vill du jobba med något som idag kräver en högskole/universitetsutbildning? Tänk efter så får du ditt svar

Permalänk

Värt att gå på högskola/universitet är det.

Om det är värt att plugga extra kurser för eventuella högskolestudier beror på, kolla upp de kurser du skulle kunna vara intresserad av. Jag tror Matte 4 behövs till flera ingenjörskurser så det kan jag rekommendera, Matte 5 är nog mer överkurs (men såklart användbart, dessutom tror jag det ger meritpoäng?)

Men det klart, tycker du inte om matte eller fysik kommer du antagligen inte välja en högskoleutbildning där matte 4 behövs.

Lycka till med valet!

Permalänk

@krupty:

Läs dem nu så har du möjlighet att söka in på högskolekurser som kräver högre kunskap i matte och fysik. Även fast du kanske inte vill det nu, så är det jobbigt att läsa in dem på komvux efter gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig att jobba som ingenjör eller med något inom IT så är det absolut värt att studera till det på högskola eller universitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tips att fundera på vilket yrke du vill ha i framtiden. Sen är det alltid bra att stämma av det mot vilken livslön detta kommer ge. Visst pengar är inte allt, men att studera och ta studielån innebär att du uppoffrar en del i början och detta vill du ha igen.

Permalänk
Medlem

Matte 4 är det högsta som högskolor kräver att man läst. Därför rekommenderar jag personligen att du läser den, då det ger fler möjligheter när det gäller högskoleutbildningar. Jag läste Matte 5 också bara för att få 1 meritpoäng vilket också aldrig kan skada då du endast behöver godkänt för att få det. Dock finns andra ämnen som också ger Meritpoäng om man bara vill ha det (Engelska 7, Språk 4 ...)

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag hade möjlighet att läsa allt som behövdes för civilingenjör på gymnasiet men valde att inte göra det.
Jag läser nu ett tekniskt basår, så hur nöjd tror du jag är med beslutet 16 åriga jags beslut?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Tips att fundera på vilket yrke du vill ha i framtiden. Sen är det alltid bra att stämma av det mot vilken livslön detta kommer ge. Visst pengar är inte allt, men att studera och ta studielån innebär att du uppoffrar en del i början och detta vill du ha igen.

Hing 12% högre än snitt och Cing 38% högre. Är det verkligen ett så stort gap mellan dom två? Känns orimligt, visst är det nog skillnad mellan dom olika linjerna men generellt så känns det fortfarande på tok för högt. T.ex. inom datateknik, någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Läs så brett som möjligt nu när du är ung, det är lättare än att försöka läsa in kurser när du blir äldre. Däremot är det ingen idé att försöka läsa matematik eller fysik på universitetet om du inte tycker det är roligt och intressant, det kräver alldeles för mycket tid och engagemang för att man skall kunna sköta det med vänsterhanden.

Ärligt talat tycker jag livslön är ett rätt ointressant mått, en snickare hinner ju skrapa ihop ungefär samma pengar som en civing men medan jag sitter i en skön stol på mitt kontor står han ute i snålblåst och regn med sin hammare och bankar. Jag är dock tämligen säker på att han är lika o-sugen på att byta med mig som jag är på att byta med honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Hing 12% högre än snitt och Cing 38% högre. Är det verkligen ett så stort gap mellan dom två? Känns orimligt, visst är det nog skillnad mellan dom olika linjerna men generellt så känns det fortfarande på tok för högt. T.ex. inom datateknik, någon som har koll?

Vad jag har förstått är ingångslönerna relativt lika, men en civilingenjör har en mycket bättre lönekurva, vilket i slutändan säkert kan leda till 26% mer.

Permalänk
Inaktiv

Bara om du vill jobba med något som verkligen kräver det, typ läkare. Annars mycket bättre med yrkeshögskola.

Permalänk

Jag skulle väl säga: Begränsa dig inte utan läs så du får så bred behörighet som möjligt men beakta såklart det som du kanske är svagare på. I mitt fall suger jag på Matematik & läste aldrig Ma C som är krav i många utbildningar jag varit intresserade av. Så skulle i efterhand kämpat mig igenom det. Haha men läs om du i mitt fall t.ex. är svag i Matematik inte Ma D eller så, det jag menar.

Det ger dig möjligheten att läsa vidare vid en senare punkt om du vill det, du förlorar inget på det men däremot låser du dig om du inte gör det. Du som person om ett par år kanske tänker helt annorlunda.

Personligen så skulle jag plugga IT eller ekonomi. Ren humaniora som t.ex. historia och liknande är rent personligen intressant men svårare att få jobb inom. Så IT eller ekonomi men det viktigaste är att du själv är intresserad av det! Glöm löner eller liknande, det spelar in men passion & driv krävs och då mår man bättre om man håller på med det man vill oavsett yrke/lön.

Oh, läser du IT så öva verkligen praktiskt med det du läser och se till att utbildningen har mycket labbar och praktiska moment som omvandlar och sätter teorin i ett praktiskt sammanhang.

Edit:

Precis gått en YH och vi hade i princip bara teori. Gällande YH rekommenderar jag starkt att kolla recensioner på allastudier & kontakta utbildningsanordnaren och verkligen kolla de har utrustning och hur deras praktiska moment är tänkta. Våra praktiska moment var att typ "peka & klicka" och sen besvara frågor på papper.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Bara om du vill jobba med något som verkligen kräver det, typ läkare. Annars mycket bättre med yrkeshögskola.

Ur vilket perspektiv är YH bättre? Om jag ska plugga vidare så pluggar jag till något som kommer generera en bra lön/ekonomi. YH är väl knappast den snabbaste vägen för att klättra i karriärstegen.

Permalänk
Medlem

Gör det. Du kommer ångra dig annars efter några års knegade i valfritt 'lågkvalificerat' jobb.

Permalänk
Medlem

@Amzo: Beror väl helt på vad man läser. Det finns bra utbildningar på YH som ger fin löneutveckling, sen även utbildningar som inte finns på universitet/högskola där motsvarigheten är helt värdelös för det går inte att jämföra.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Matte 4 är det högsta som högskolor kräver att man läst. Därför rekommenderar jag personligen att du läser den, då det ger fler möjligheter när det gäller högskoleutbildningar. Jag läste Matte 5 också bara för att få 1 meritpoäng vilket också aldrig kan skada då du endast behöver godkänt för att få det. Dock finns andra ämnen som också ger Meritpoäng om man bara vill ha det (Engelska 7, Språk 4 ...)

Problemet med att om man redan har hög poäng och endast läser matte 5 + matte spec för meritpoäng och endast får E så kommer det att sänka totalmeriten ganska mycket. Skall man gå för meritpoängen i kurser är det också bra att kunna ha ambitionen att få högt betyg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

hihi

skämt åsido ta reda på vad du kan tänkas vilja syssla med i framtiden och därefter kolla upp vad som krävs för att komma in på olika utbildningar.

Permalänk
Medlem

Bästa beslutet jag gjort i mitt liv är mina år på universitetet. Men alla är vi olika

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

Arbete är för losers riktiga män lever på bidrag..

Skämt åsido de flesta lediga jobb idag kräver eftergymnasial utbildning och det 'är detta man bör eftersträva. Och man ska då självklart läsa så mycket högskoleförberedande utbildning på gymnasiet som man kan.
När man sedan är klar så kan man välja olika utbildningar beroende på vad man vill utbilda sig till, där många KY-utbildningar inte heller är fy skam.

Permalänk
Medlem

Plugga något som är roligt, alternativt som du är intresserad av.

Kommer bli lättare att plugga samt att hitta ett jobb att trivas med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Hing 12% högre än snitt och Cing 38% högre. Är det verkligen ett så stort gap mellan dom två? Känns orimligt, visst är det nog skillnad mellan dom olika linjerna men generellt så känns det fortfarande på tok för högt. T.ex. inom datateknik, någon som har koll?

Skrivet av Hanrax:

Vad jag har förstått är ingångslönerna relativt lika, men en civilingenjör har en mycket bättre lönekurva, vilket i slutändan säkert kan leda till 26% mer.

Det är statistik.
Jag gissar att det är färre civilare totalt och att det finns en del som har riktigt höga löner som drar upp snittet.
Medianvärde hade varit intressant att se som komplement.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alltid värt det men det är inte rätt för alla och om du inte känner för det efter gymnasiet borde du testa den vanliga "outbildade" arbetsmarknaden och se om du trivs med det och dra ihop lite stålar för de är ingen brådska med att utbilda sig och det är absolut inget man ska hoppa på bara för att alla andra gör det, kan säga att de kompisarna jag har som började direkt efter gymnasiet bara för de inte orkade jobba antingen arbetar de med något de inte utbildade sig till och har dyra studieskulder eller så är de arbetslösa medans de jag känner som verkligen var motiverade och ville bli något har fantastiska jobb och vissa arbetar t.o.m utomlands

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte vad jag ville göra heller så jag valde att läsa Naturvetenskap för att kunna plugga vidare om jag ville. Läste massa Fysik, Matte E, Kemi etc

Läser nu sista året på en civilingenjörsutbildning . Definitivt värt att läsa de lite tuffare kurserna i gymnasiet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är statistik.
Jag gissar att det är färre civilare totalt och att det finns en del som har riktigt höga löner som drar upp snittet.
Medianvärde hade varit intressant att se som komplement.

Enligt Sveriges Ingenjörer ligger medellönen för en Civilare på 49 700:- och för en Högskolare på 39 700:- (baserat på 70 000 stycken ingenjörslöner), dock skiljer det bara någon tusenlapp på medelingångslönen.

Enligt datan jag kan se är ca 47 000 av dessa Civilare med en median på 46 200:-
Cirka 14 000 är Högskolare med en median på 38 500:-
Resterande har annan typ av utbildning.

Permalänk
Inaktiv

Hitta någon samhällsfråga du brinner för, bli politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Enligt Sveriges Ingenjörer ligger medellönen för en Civilare på 49 700:- och för en Högskolare på 39 700:- (baserat på 70 000 stycken ingenjörslöner), dock skiljer det bara någon tusenlapp på medelingångslönen.

Enligt datan jag kan se är ca 47 000 av dessa Civilare med en median på 46 200:-
Cirka 14 000 är Högskolare med en median på 38 500:-
Resterande har annan typ av utbildning.

Oj, jag trodde helt klart det fanns fler högskoleingenjörer än civilare.
Skillnaden i median tyder ju på att jag inte var helt ute och cyklade med att ett antal civilare sticker ut i toppen iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitter i liknande sits som dig. Jag har betygen för att komma in nästan överallt men har absolut ingen aning vad jag vill jobba med. Det absolut viktigaste enligt mig är att jag hittar något jag verkligen tycker är intressant, för det sista jag vill är att ta en utbildning för lönen.

Jag tycker dykning är väldigt roligt, så dykinstruktör kanske är något för mig? Om du gillar datorspel kanske spelutveckling är något för dig?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)