Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer

Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum/7 mm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Hmm, har aldrig reflekterat över hur efter 2.5"-diskarna faktiskt är när det kommer till lagringskapaciteter.

Trevligt att det går framåt antar jag men just i laptops så känns det som att de mekaniska diskarna kommer bli ersatta av SSDs riktigt fort eftersom lagringskapaciteter nästan inte är ett argument där utan endast priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa seagate, sämsta diskar i klassen när det kommer till hållbarhet.
http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20160205/seagate-...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Hur kan detta vara en nyhet? 2TB har ju funnits länge bland 2.5" diskar. Möjligtvis är det första 7mm 2TB HDDn, men detta kan ju förtydligas i rubriken i så fall. För det är ju inte så att bärbara endast kan använda 7mm diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vågar man köpa seagate, sämsta diskar i klassen när det kommer till hållbarhet.
http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20160205/seagate-...

Det känns helt klart lite som ett lotteri när man köper just Seagates diskar idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kunzite:

Hur kan detta vara en nyhet? 2TB har ju funnits länge bland 2.5" diskar. Möjligtvis är det första 7mm 2TB HDDn, men detta kan ju förtydligas i rubriken i så fall. För det är ju inte så att bärbara endast kan använda 7mm diskar.

"Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer" Vad är det som är otydligt i den rubriken? Nyheten handlar om att Seagate släpper en ny serie med hårddiskar för bärbara. Läste du ens igenom hela nyheten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att om man gör en nyhet om hårddiskar borde man ju få med hur många rpm de snurrar i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer" Vad är det som är otydligt i den rubriken? Nyheten handlar om att Seagate släpper en ny serie med hårddiskar för bärbara. Läste du ens igenom hela nyheten?

Från ingressen, "som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum", kan ju tolkas som att 2TB 2,5" inte funnits förut.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Jag har en drös med portabla 2GB 2.5" hårddiskar, min Segate var dock visst bara på 1TB.

Nå bra med mer konkurrens, sedan skiljer det sig säkerligen något mellan en hårddisk som är gjord för att sitta i en usbhölje och en som ska sitta i en laptop.

Skrivet av Teddis:

Från ingressen, "som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum", kan ju tolkas som att 2TB 2,5" inte funnits förut.

Precis vad jag också tänkte, 2TB portabla diskar säljs som smör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hmm, har aldrig reflekterat över hur efter 2.5"-diskarna faktiskt är när det kommer till lagringskapaciteter.

Trevligt att det går framåt antar jag men just i laptops så känns det som att de mekaniska diskarna kommer bli ersatta av SSDs riktigt fort eftersom lagringskapaciteter nästan inte är ett argument där utan endast priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det ligger något i det du säger. Lite är det pga laptops + roterande disk aldrig är en bra lösning, och lite pga det redan idag finns 2TB konsument SSD på 2,5".

Vi får väl se om nu 3D NANDen kan pressa priserna, för dessa diskars fördelar är verkligen endast priset... och ofta får man ge upp mycket (allt från hållbarhet till prestanda) för att spara denna peng.

HDDna behöver nästan gå tillbaka till 5,25" för att kunna få plats med allt man vill lagra idag redan, och dessa fantastiska tekniker som skulle ta oss till 100TB HDD är ingenstans förutom i laboratoriet.

Tror ärligt att vi kommer se prisvärda 20TB SSDer innan vi ser 20TB prisvärda HDD i denna takten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Kunzite:

Hur kan detta vara en nyhet? 2TB har ju funnits länge bland 2.5" diskar. Möjligtvis är det första 7mm 2TB HDDn, men detta kan ju förtydligas i rubriken i så fall. För det är ju inte så att bärbara endast kan använda 7mm diskar.

Exakt. Visst är det en nyhet men ändå inte en nyhet. Köpte en 2TB till min PS4 och det var länge, länge sedan.

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag hört någon beskriva en hårddisk som svulstig....
...den var alltså högtravande, pompös och bombastisk? Alltför utsmyckad på ett uppseendeväckande sätt?

(För dem som inte är så vana vid detta svenska ord kanske engelskans motsvarigheter är mer kända: bombastic, pompous, pretentious.)

Antingen gjorde skribenten en väldigt artistisk och livfull tolkning av en 2TB hårddisk, eller så har ordet använts fel?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/39/229.ht...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har en drös med portabla 2GB 2.5" hårddiskar, min Segate var dock visst bara på 1TB.

Nå bra med mer konkurrens, sedan skiljer det sig säkerligen något mellan en hårddisk som är gjord för att sitta i en usbhölje och en som ska sitta i en laptop.

Precis vad jag också tänkte, 2TB portabla diskar säljs som smör..

2.5"-diskar på 2GB? Såna gamla antikviteter är inget att spara på

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis vad jag också tänkte, 2TB portabla diskar säljs som smör..

Har inte verifierat, men gissar på att rekordet syftar mer specifikt på 2TB i 2.5" på 7mm. Gissar på att tidigare 2TB diskar på 2.5" var tjockare? (Det finns ju tyvärr en drös olika standardtjocklekar på 2.5".)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

"Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum."

Nu släpper Seagate en sex nya 2,5-tumsenheter med profilmåttet 7 millimeter, där paradnumret är riktigt hög kapacitet i klassen.

Vadå rekordhöga? För Seagate eller?

Vad är det med dessa chockformuleringar egentligen? Skillnaden mellan Seagates nya och dom andra som visas på bilden är tjockleken (Seagaten är 2,5mm tunnare än konkurrenternas tunnaste alternativ) samt rotationshastigheten, där Seagates går upp till 7200 RPM. Men inga av dessa fördelar nämns ens i artikeln.

Paradnumret är riktigt hög kapacitet i klassen? Nej jag skulle snarare säga att paradnumret är rotationshastigheten, tjockleken, Instant Secure Erase och möjligtvis strömförbrukningen.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att bli exalterad över detta. Finns ju redan 2TB SSD med samma formfaktor, och ska det vara hårddiskar så ska det helst inte vara Seagate eftersom det är en hårddisktillverkare som jag haft idel problem med. Nu kan det ju vara så att jag bara haft otur och att Seagate är jättebra men det verkar ju vara fler personer som haft problem med dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som ett perfekt alternativ i stället för Samsung Spinpont att köpa till sin PS4. Lite konkurrens skadar inte då priserna oftast pressas lite extra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har ju haft en 2TB 2,5-tums hårddisk i sambons bärbara dator över 1 års tid men den kanske är tjockare än 7 mm, troligtvis 9 mm. Tror det är en Samsung. Plockade ur den från en extern 2,5-tums hårddisk och kör den som intern i en Lenovo T420 (bootar på mSATA SSD och har mekaniska disken för lagring).

Det borde väl vara dags för 3TB snart?

Permalänk
Medlem

Är väl inget nytt detta? Är väl flera som proppat in 2 TB 2.5" diskar i sina PS4or

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

"Feta" 2,5 tums HDD i all ära. Men när får vi 2TB M.2 HDD?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

"Feta" 2,5 tums HDD i all ära. Men när får vi 2TB M.2 HDD?

Någon HDD med M.2-gränssnitt har jag svårt att tro att vi någonsin kommer få se. SSD däremot lär inte vara så långt borta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Vågar man köpa seagate, sämsta diskar i klassen när det kommer till hållbarhet.
http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20160205/seagate-...

Det där är HD s och inte SSD.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har ju haft en 2TB 2,5-tums hårddisk i sambons bärbara dator över 1 års tid men den kanske är tjockare än 7 mm, troligtvis 9 mm. Tror det är en Samsung. Plockade ur den från en extern 2,5-tums hårddisk och kör den som intern i en Lenovo T420 (bootar på mSATA SSD och har mekaniska disken för lagring).

Det borde väl vara dags för 3TB snart?

Jag har en 4TB 2.5" disk i mitt NAS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319

Bara öppna och ta ut. Använder SMR teknik dock så lämpar sig bäst för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag har en 4TB 2.5" disk i mitt NAS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319

Bara öppna och ta ut. Använder SMR teknik dock så lämpar sig bäst för lagring.

Åååå, den hade jag missat!
Antar den är ganska tjock i storleken för den lär väl ha 4 plattor?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Åååå, den hade jag missat!
Antar den är ganska tjock i storleken för den lär väl ha 4 plattor?

Har för mig att den var antingen 12mm eller 14mm. Om du ska köpa en så kan jag bara garantera just den modellen, finns några andra 4TB men de har ett pcb som är special för just USB3 och inga SATA kontakter.

Disken som sitter i är en Samsung Spinpoint M10P.

Permalänk

@hakd: det gäller framför allt 3.5 tummare och framför allt desktop modeller, under namn desktop och baracuda

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

@hakd: det gäller framför allt 3.5 tummare och framför allt desktop modeller, under namn desktop och baracuda

Deras nya 8TB har också horribla recensioner med användare som får SMART varningar första månaden

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Deras nya 8TB har också horribla recensioner med användare som får SMART varningar första månaden

Det glömde Sweclockers i rubriken "med rekordlågt MTBF".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är väl inget nytt detta? Är väl flera som proppat in 2 TB 2.5" diskar i sina PS4or

Dom är väl 15 mm höga, så nu kan dom stoppa i 2 st och ha 1 mm kvar
Detta då Seagates är 7 mm hög...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Flashbaserad lagring blir allt vanligare i mobila applikationer, men det betyder inte att mekaniska hårddiskar inte har en plats på marknaden.

De borde dock inte ha det. Ytterst få personer behöver 2 TB lagring i sin laptop; särskilt i den målgrupp som laptops med mekanisk snigeldisk riktas till. Alla behöver däremot SSD i laptopen. Tramsprodukt.

Kan möjligen förstå mekanisk hårddisk som komplement till SSD i gaminglaptops, men hade personligen hellre gått för till exempel 500 GB SSD om jag ville ha en gaminglaptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers