Permalänk

Provanställd OKQ8

Hej! Sökte jobb till okq8 i min kommun för ett tag sen, och idag ringde dem upp mig och frågade om jag ville provarbeta 3 dar á 8 timmar, blev förstås jätteglad och tackade ja direkt!

Men något han inte nämnde var om jag skulle få lön för de tre dagarna. Börjar bli lite tveksam då det ändå är tre dagar från mitt sportlov som kanske är helt bortslösade eftersom det inte är säkert om jag får jobbet efter det...

Är 18 år gammal och tar studenten nu i sommar.

Så vad tror ni, kan han låta mig/andra provjobba utan betalning? Päronen kommer hem snart de kan nog svara på frågan men är lite nyfiken så frågar här med

Mvh Axel

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Entusiast

Klart att du ska ta det, om du sköter dig så finns det goda chanser till ett betalt arbete.
Man måste börja någonstans.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Är det anställning eller typ praktik?

Permalänk

Alla seriösa företag skulle ge dig betalt, som normala anställda.
Oavsett är det dock alltid värt att ta chansen, jobbar du gratis under tre dagar är ju chansen att du får jobbet oändligt mycket större än om du inte gör det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Det är inte helt ovanligt med arbetsgivare som erbjuder oavlönat "provjobb". Jag misstänker dock att din OKQ8-mack har kollektivavtal, och med stor sannolikhet skulle jobb utan ersättning strida mot avtalet - så spontant sett så tror jag att du kommer att få lön för arbetet... om inte just din OKQ8-handlare är en skitstövel som försöker föra facket bakom ljuset.

Det bästa är helt enkelt att fråga din arbetsgivare om han/hon har för avsikt att betala dig... sedan är det upp till dig om du tycker att det är värt det. Personligen anser jag dock att du absolut inte skall acceptera ett provjobb utan lön - endast oseriösa arbetsgivare låter folk jobba utan lön!

Eftersom du är 18 år och fortfarande studerar så antar jag att du ännu inte är medlem i något fackförbund, men kolla lite grann på LO's sida "Facket Direkt", där hittar du bra information om dina rättigheter.

http://www.lo.se/start/facket_direkt

LO har också en sida för just unga på väg ut i arbete, där finns bra information om skillnaden mellan provjobb och provanställning. En provanställning är helt i sin ordning, men provjobb utan lön är en styggelse!

http://ung.lo.se/kompisar/vanliga-fragor/#3-provjobba-utan-lo...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Provjobb borde ses som en projektanställning, nu vet jag inte om det gör det men i mina ögon borde det vara så.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ligger till, men skulle helt klart köra på oavsett. Ett framtida jobb kontra tre dagar av sportlovet känns som ett rätt givet val...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Brukar vara obetalt när det gäller provarbete från såna kedjor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

En sak som alltid är guld värt är en bra referens för framtida jobb.

Bra referenser räcker långt i arbetslivet generellt sett.

Permalänk
Medlem

Om inte annat ser det bra mycket bättre på CV:et visserligen för stunden så känns de surt om du inte skulle få betalt men bara det att du har jobbat där lyfter ditt CV en hel del.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag har själv arbetat extra på OKQ8 efter gymnasiet och under tiden jag pluggade. Jag tycker det har varit ett schysst jobb med helt okej betalt (har jobbat mest helger och det ger ju en del OB).

Angående provjobba utan betalning är det inget jag känner igen från OK, jag har varken provjobbat själv eller sett någon annan som gjort det. Så jag hoppas i så fall att de tänker betala dig, hade nog ställt mig lite tveksam annars, framförallt om det gäller tre dagar. Det är ju ändå någon tusenlapp!

Permalänk
Inaktiv

Om du får provjobba och är trevlig att jobba med samt verkar veta vad du gör får du säkerligen jobbet. Tycker absolut du ska bita ihop och ge det ett försök, de pengarna du inte tjänar in under den korta tiden kanske inte blir alls mycket i det långa loppet.

Permalänk

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Hade lätt jobbat 3 dar utan lön för att eventuellt få ett jobb.
Hade det handlat om veckor eller månader är det annorlunda såklart.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på Duke! Klart du ska ta chansen för eventuell förlängning med betalt.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

This. Ha lite jäkla integritet. Desto fler ungdomar/människor som går med på sån skit, ju lättare är det för arbetsgivare att styra och ställa som om de anställda vore livegna. Relativt sett så är utebliven lön en stor kostnad för dig och en pytteliten vinst för arbetsgivaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Klart att du ska ta det, om du sköter dig så finns det goda chanser till ett betalt arbete.
Man måste börja någonstans.

Det är sant!

Skrivet av Superlight:

Är det anställning eller typ praktik?

Det kommer bli helganställning om jag får jobbet, sen eventuellt att det blir sommarjobb där!

Skrivet av Llhweiir:

Det är inte helt ovanligt med arbetsgivare som erbjuder oavlönat "provjobb". Jag misstänker dock att din OKQ8-mack har kollektivavtal, och med stor sannolikhet skulle jobb utan ersättning strida mot avtalet - så spontant sett så tror jag att du kommer att få lön för arbetet... om inte just din OKQ8-handlare är en skitstövel som försöker föra facket bakom ljuset.

Det bästa är helt enkelt att fråga din arbetsgivare om han/hon har för avsikt att betala dig... sedan är det upp till dig om du tycker att det är värt det. Personligen anser jag dock att du absolut inte skall acceptera ett provjobb utan lön - endast oseriösa arbetsgivare låter folk jobba utan lön!

Eftersom du är 18 år och fortfarande studerar så antar jag att du ännu inte är medlem i något fackförbund, men kolla lite grann på LO's sida "Facket Direkt", där hittar du bra information om dina rättigheter.

http://www.lo.se/start/facket_direkt

LO har också en sida för just unga på väg ut i arbete, där finns bra information om skillnaden mellan provjobb och provanställning. En provanställning är helt i sin ordning, men provjobb utan lön är en styggelse!

http://ung.lo.se/kompisar/vanliga-fragor/#3-provjobba-utan-lo...

Bra info här, tack!

Skrivet av 93Clocker:

Om inte annat ser det bra mycket bättre på CV:et visserligen för stunden så känns de surt om du inte skulle få betalt men bara det att du har jobbat där lyfter ditt CV en hel del.

Det är också sant, har kanske fått ett riktigt bra läge här

Tack alla andra som också svarat!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Lyssna inte på Duke! Klart du ska ta chansen för eventuell förlängning med betalt.

Jo, fast problemet med att inte få betalt för att provjobba är att det indikerar att det inte är en schysst arbetsgivare. En arbetsgivare som kanske senare tar till liknande medel för egen (eller företagets) vinning. Det finns ju exempel på branscher där chefen låter personalen stämpla ut om det inte finns några kunder i butiken, sen stämpla in om det kommer in någon (detta är ju då extremfall). Man kan ju även fråga sig varför tre dagar behövs i så fall, jag hade haft lite mer förståelse om det var en dag. Däremot ser jag inga problem med tre dagars betald provanställning. Så det handlar i grunden inte om de två tusenlapparna man går miste om, utan snarare att man bör dra öronen åt sig.

Men som sagt är det inte min bild av OK så jag tror att det ska vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

Skrivet av Olegh:

This. Ha lite jäkla integritet. Desto fler ungdomar/människor som går med på sån skit, ju lättare är det för arbetsgivare att styra och ställa som om de anställda vore livegna. Relativt sett så är utebliven lön en stor kostnad för dig och en pytteliten vinst för arbetsgivaren.

Tycker ni det är bättre att gå arbetslös?
Alla jobb som inte kräver direkt utbildning har ju börjat ha som krav att man provjobbar gratis.
Fan butiker här (t.ex coop/ica) vill att man jobbar flera veckor utan lön. Säger du nej tar de bara nästa person.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Bromsa lite nu Vi behöver inte dra för stora växlar allaredan, vi vet ju inget ingenting. Jag håller fullständigt med om man ska inte jobba gratis flera månader. Men vi pratar om 3 dagar. Jag vet inte hur avtalen ser ut. Förmodligen kommer han ju få betalt. Tycker bara att han ska chansa om han är ovetandes...

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Kör på ändå fast du inte skulle få lön, ett jobb är pengar.
Det är inte lätt att få jobb och detta kan vara din möjlighet att dra in lite extra cash och kanske få mer en bara sommarjobb där sen, antagligen oftast är det så om man är duktig.

Kör på, skulle tre dagar av ditt sportlov försvinna får det väl bli så, men ibland är det värt att chansa!
***bort/moderator***

GL

§8 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sagt beror det helt på vad du kommer överens om med arbetsgivaren. 3 veckor är gränsen där arbetsgivaren är förpliktigad att ge ett skriftligt avtal med alla villkor som har betydelse.

Personligen tycker jag självklart att du ska ha lön för arbetet, om det nu är rent arbete vi talar om. Om OKQ8 har ett kollektivavtal (vilket de självklart har?) så får de inte ha anställda utan lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker ni det är bättre att gå arbetslös?
Alla jobb som inte kräver direkt utbildning har ju börjat ha som krav att man provjobbar gratis.
Fan butiker här (t.ex coop/ica) vill att man jobbar flera veckor utan lön. Säger du nej tar de bara nästa person.

Integritet som sagt. Du får visa upp något som stödjer ditt påstående att alla jobb som inte kräver direkt utbildning kräver att man provjobbar gratis. Så illa kan det inte vara.

Om OKQ8 mackarna drivs som franchise-företag är det möjligt att butikschefen är en fifflare som inte har tillräckligt med skrupler i kroppen för att motstå frestelsen med gratis arbetskraft. Jag hoppas att det inte är så för TS skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att fråga dina föräldrar hjälper föga. Du är 18 år och bör kunna ställa frågan till arbetsgivaren. Då får du ett svar.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Att fråga dina föräldrar hjälper föga. Du är 18 år och bör kunna ställa frågan till arbetsgivaren. Då får du ett svar.

Sant, men jag kör på i vilket fall, kul att testa ett jobb även om jag får betalt eller inte

Skrivet av fredrikkarlsson:

Kör på ändå fast du inte skulle få lön, ett jobb är pengar.
Det är inte lätt att få jobb och detta kan vara din möjlighet att dra in lite extra cash och kanske få mer en bara sommarjobb där sen, antagligen oftast är det så om man är duktig.

Kör på, skulle tre dagar av ditt sportlov försvinna får det väl bli så, men ibland är det värt att chansa!

GL

Haha oväntat avslut, men du har rätt i det mesta Grejen är att jag har redan jobb på Max, men hrf:s kollektivavtal är helt värdelöst... plus att jag börjar bli trött på jobbet. Sen är alla jobb bra på CV:t senare i livet så det här blir la skitbra tro jag!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Verkar som de flesta verkar hänga upp sig på frågan om lönen för de tre dagarna. Det är ganska ointressant i sammanhanget. Jobba gratis för att visa upp sig är kutym i vissa branscher (även om jag inte tror att mackar brukar ägna sig åt det).

Det du ska veta är att utan anställningskontrakt (eller praktik ordnad av skola/AF) är du INTE FÖRSAKRAD! Det betyder att du i teorin inte får någon ersättning om du skadas på "jobbet". (betyder också att arbetsgivaren inte kan få ersättning från sin försäkring om du förstör något, vilket kanske är mindre viktigt för dig, men det kommer garanterat bli några jobbiga veckor/månader när arbetsgivaren skickar räkningen till dig och ni får slåss i rätten om det).

ARBETA ALDRIG utan att veta att du är försäkrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sten sax påse:

Hej! Sökte jobb till okq8 i min kommun för ett tag sen, och idag ringde dem upp mig och frågade om jag ville provarbeta 3 dar á 8 timmar, blev förstås jätteglad och tackade ja direkt!

Men något han inte nämnde var om jag skulle få lön för de tre dagarna. Börjar bli lite tveksam då det ändå är tre dagar från mitt sportlov som kanske är helt bortslösade eftersom det inte är säkert om jag får jobbet efter det...

Är 18 år gammal och tar studenten nu i sommar.

Så vad tror ni, kan han låta mig/andra provjobba utan betalning? Päronen kommer hem snart de kan nog svara på frågan men är lite nyfiken så frågar här med

Mvh Axel

Tre dagar bortslösade från sportlovet? Oroa dig inte, du kommer hinna vara ledig tillräckligt länge när du blir arbetslös efter gymnasiet.

Permalänk

Provjobb? Finns inget som heter provjobb. Svin och hycklare.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Provjobb? Finns inget som heter provjobb. Svin och hycklare.

Provanställning finns, men det är nåt helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

haha 3 dagar jobb behöver denna personen ändå om han bara har gått i skolan.
det är många som behöver jobba, betalt eller ej.