Någon som arbetar som polis? En fråga?

Permalänk
Avstängd

Någon som arbetar som polis? En fråga?

Tjena

Blev nyligen stoppat av polisen.
Jag körde ut ur er parkeringsplats sen stanna vid ett rött ljus, och då kom polisen.
Sträckan från P-platsen till röda ljuset körde jag lite för fort.

Dem kom ut ur bilen, jag stängde av motorn och väntade där.

Hon kom fram, bad om körkort, och drog fram en alkomätare.
Allt var ok och hon fråga om bilen var min och då svara jag att det var farsans.

Frågan är nu.. efter att hon va klar, sa hon, vi måste iväg men tänk på att köra saktare, då det är svin halt ute.

Skriver dem upp det här någonstans?
Jag fick inge böter eller något. Känns knappt som en varning, och aa ingenting alls..
Såg henne aldrig anteckna något heller.

Jag ska ju söka polisskolan snart och tänkte ifall dem skriver upp att jag blivit stoppad o kontrollerad och har typ inom parantes kanske, fortkörning, eller något..? Ingen av dem 2 anteckna något, men bilen har ju kamera så kanske dem kontrollerar min bil senare, ifall det verkligen är farsans.. Men som sagt, ingen anteckna något.. Skriv något av detta upp någonstans?
Eller var det bara en friendly control?

Kan ju inte ha något ont i namnet då jag måste va HELT clean för att söka skolan..

Permalänk

@Galenmus:
Du kommer inte att rapporteras för något utan det var, ur polissynvinkel, en vänlig påminnelse om att du har gjort fel. Om du nu blir polis kommer du nog att göra liknande saker.

Permalänk
Medlem

jobbar inte som polis, men av det jag kan så låter detta som en vanlig kontroll, och så länge allt står rätt till så skrivs inget.
skulle du får en "prick i registret" så skulle du veta om det klart och tydligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Kanske onödigt att jag svarar, men du fick ju ingen bot. En ren gissning är väl att de på sin höjd antecknar händelsen helt anonymt, om de ens antecknar den. D.v.s. en anteckning om att de stoppade ett fordon med behörig förare, ingen åtgärd.

Är det verkligen så svårt att söka till polishögskolan? kraven låter ju orimliga, trafikbot är ju inte precis en indikator.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

Låter som vänlig varning att ta det lite lungt och är själv ganska tung fotad och blåst igenom en korsning snabbare än lagen rekommenderar och fick polisen efter mig för dom tyckte det såg ut att gå suspekt snabbt igenom och var inte mer än ...ta det lite lugnare nästa gång och lite små saker brukar dom flesta bjuda lite på så länge det inte är direkt vårdslöst och även om det finns överanala paragrafryttare så tror jag inte det är minsta fara ...men jag är ingen polis

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Polisens spanare verkar ju anteckna en hel del iaf.....

Var en fotograf på en dagstidning som varit på ett jobb vid en "stripklubb"..
Några veckor senare stoppades han i en vanlig kontroll och då nämnde polisen som stoppade honom att han hade setts där. Anteckningar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glennborg:

@Galenmus:
Du kommer inte att rapporteras för något utan det var, ur polissynvinkel, en vänlig påminnelse om att du har gjort fel. Om du nu blir polis kommer du nog att göra liknande saker.

Skrivet av Haptic:

jobbar inte som polis, men av det jag kan så låter detta som en vanlig kontroll, och så länge allt står rätt till så skrivs inget.
skulle du får en "prick i registret" så skulle du veta om det klart och tydligt.

Skrivet av lord_vasagos:

Låter som vänlig varning att ta det lite lungt och är själv ganska tung fotad och blåst igenom en korsning snabbare än lagen rekommenderar och fick polisen efter mig för dom tyckte det såg ut att gå suspekt snabbt igenom och var inte mer än ...ta det lite lugnare nästa gång och lite små saker brukar dom flesta bjuda lite på så länge det inte är direkt vårdslöst och även om det finns överanala paragrafryttare så tror jag inte det är minsta fara ...men jag är ingen polis

Blev lite lugnare nu.. Jag tänkte ju till själv, menar, blir ju ganska mycket pappers arbete ifall dem antecknar alla vänliga påminnelser hela tiden.. Har för mig att de flesta poliser hatar de
Vill ju helst ha det som att det aldrig hände, fast än jag vet att det gjorde, men just på papper..

Skrivet av Dylanator:

Kanske onödigt att jag svarar, men du fick ju ingen bot. En ren gissning är väl att de på sin höjd antecknar händelsen helt anonymt, om de ens antecknar den. D.v.s. en anteckning om att de stoppade ett fordon med behörig förare, ingen åtgärd.

Är det verkligen så svårt att söka till polishögskolan? kraven låter ju orimliga, trafikbot är ju inte precis en indikator.

Dem är rätt stränga.. Du ska va helt clean vad jag förstått..

Permalänk
Medlem

@Galenmus:

Detta kommer ej resultera i något som påverkar en ansökan till PHS, vid brott osv är polisen skyldiga att lämna delgivning.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Polisens spanare verkar ju anteckna en hel del iaf.....

Var en fotograf på en dagstidning som varit på ett jobb vid en "stripklubb"..
Några veckor senare stoppades han i en vanlig kontroll och då nämnde polisen som stoppade honom att han hade setts där. Anteckningar...

Det låter ju mer som att han hade en "spanare" på sig..
Förutom det.. strippklubbar sparar ju leg på alla som besöker dem.. i Sverige iaf Så rätt enkelt o hålla koll på dem

Permalänk
Medlem

som många andra sagt låter det lungt, vanlig kontroll, de tar väl chanser de får o kör en standardkoll / blås.

mitt personliga rekord är att bli stoppad 3 gånger på en vecka billig vinterbil som kosta 1000kr, ser stulen ut, har även varit stulen en gång i tiden, de tar den ofta på grund av utseende på det sättet.

favoriten var när jag fråga vad det var och de sa att "det såg misstänksamt ut" hade åkt in på en parkering och sen åkt ut igen därifrån, jag tyckte det var ganska naturligt då alla platser var upptagna (de stoppa mig 5 meter innan infarten till nästa parkering)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det blir ingenting som syns, de såg troligen bara med ögonen att det gick lite fort så det dom kan göra då är att ev. anmäla dig för vårdslöshet i trafik. Men eftersom du stannade vid rött ljus och ingenting hände så är det knappast lönt. Vårdslöshet i trafik är ett ganska så allvarligt åtal som man helst inte använder utan god anledning. Hade du blivit tagen i en fartkontroll hade det sett annolunda ut.

Men många poliser är schyssta, körde mc runt kvarteret utan hjälm bara för att parkera den och då stod ju givetvis en polis där på hörnan och väntade. Fick gå med en varning vilket var schysst tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

mitt personliga rekord är att bli stoppad 3 gånger på en vecka

Inte illa, själv har jag haft körkort i 12 år och har aldrig blivit stoppad

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galenmus:

Det låter ju mer som att han hade en "spanare" på sig..
Förutom det.. strippklubbar sparar ju leg på alla som besöker dem.. i Sverige iaf Så rätt enkelt o hålla koll på dem

Tror nog att de hade koll på alla som som kom dit och skrev ner reg-plåtar och kanske signalement... Var tydligen ganska mycket kriminella som rörde sig där.

Själv har jag tappat räkningen på hur många gånger jag blivit stoppad.. Min "värsta" eller vad man ska kalla det, var när jag var på väg hem från en kompis för många år sedan. Det regnade och jag hade lite bråttom, så jag tog en genväg en smal bakgata med kullersten.
En lång svängd backe och i slutet av den hade polisen satt upp en kontroll och jag blev invinkad..
Börjar bromsa och alla hjulen släpper på kullerstenarna, så jag glider ner mot kontrollen och får stopp på bilen ca: 1 meter från polismannen.
Svetten lackade rätt bra där... Behövde bara blåsa och efter en kommentar att jag skulle ta det lugnare i fortsättningen, fick jag åka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galenmus:

Blev lite lugnare nu.. Jag tänkte ju till själv, menar, blir ju ganska mycket pappers arbete ifall dem antecknar alla vänliga påminnelser hela tiden.. Har för mig att de flesta poliser hatar de
Vill ju helst ha det som att det aldrig hände, fast än jag vet att det gjorde, men just på papper..

Dem är rätt stränga.. Du ska va helt clean vad jag förstått..

Om du ska representera ordningsmakten i mitt land vill jag att du kan skillnaden på de och dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pinxphaze:

Om du ska representera ordningsmakten i mitt land vill jag att du kan skillnaden på de och dem.

Jag har betyget A på Svenska 1 t.o.m. 4..
Jag vet hur jag ska ta mig till när jag skriver på Svenska.. gällande regler och allt annat.
Just på internet och vid snack med vänner latar jag mig.. Förlåt.

Hur som helst.
Efter att ha tänkt på händelsen, så tror jag de stoppade mig just för att de trodde jag var berusad.
När de såg att jag var negativ gällande alkohol i blodet, bad de mig ta det lugnt för att det är halt ute.

Jag menar, hon kollade på mitt körkort, jag fick blåsa, och sen gav hon tillbaka körkortet.
Vanligtvis ifall de brukar skriva något tar de med körkortet till bilen och åtminstone skriver ner något som mitt person.nr eller något annat för det är vad jag sett andra poliser göra, eller? Känns i alla fall mer vanligt..

Hennes partner var också utanför bilen och kollade ut mot vägen.. Så han kan inte heller ha skrivit ner något.. Hur var de ens säkra på att bilen var min farsas..?

Hur som helst, tack för alla positiva kommentarer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galenmus:

Det låter ju mer som att han hade en "spanare" på sig..
Förutom det.. strippklubbar sparar ju leg på alla som besöker dem.. i Sverige iaf Så rätt enkelt o hålla koll på dem

Nu var det några år sedan jag var på strippklubb men de kollade inte ens leg där, än mindre loggade besöket någonstans.

Angående grundfrågan så måste man inte vara helt ren för att få bli polis utan man kan komma in även som straffad om man är öppen med det och ger en godtagbar förklaring. Trafikförseelser spelar mindre roll dock om man inte har upprepade förseelser eller så, och nu var det inte tal om en förseelse utan om en tillsägelse så den påverkar inget.