ARM: "Smarta telefoner förbi Xbox One och Playstation 4 i prestanda 2017–2018"

Permalänk
Melding Plague

ARM: "Smarta telefoner förbi Xbox One och Playstation 4 i prestanda 2017–2018"

Den senaste generationens spelkonsoler blir inom de kommande två åren omsprungna av smarta telefoner och surfplattor. Det hävdar ARM:s chef för ekosystem, Nizar Romdan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att tänka "Nex-gen?" haha
(Prestandan, inte att det var nästa generation, som nån kommer kommentera annars)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

"Vad som däremot kan göra mobiltelefoner intressanta även bland luttrade spelare är virtuell och förstärkt verklighet (AR), där formfaktorn har potential att erbjuda en snarlik upplevelse som traditionella stationära spelenheter."

Traditonella stationära spelenheter erbjuder ingen AR så det är inte så imponerande.

Permalänk
Avstängd

I framtiden har man ingen dator, utan bara en mobil du kopplar ihop med tangentbord och mus. Sedan skickar du signaler till en skärm.

Jag hoppas då fan att alla konsolföretag (speciellt nintendo) tar tillvara denna nya generation av GPUer samt cpuer och håller sina system uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Dagens mobila enheter som Nizar Romdan hänvisar till har nästanuteslutande problem med värme och throttling av processorer. Så om de på papper under optimala förhållanden har bättre prestanda än tex en PS3 så kan de inte upprätthålla detta under längre tid.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Är detta ren processorkraft? Eller tar de även GPU med i beräkningen? För spel så är ju bara CPU ändå relativt irrelevant, och även minnesbandbredden är icke att förglömma som ju är en av fördelarna med PS4 kontra Xbox One (GDDR5...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Batteritiden? Ska vi spela 5min åt gången?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

I framtiden har man ingen dator, utan bara en mobil du kopplar ihop med tangentbord och mus. Sedan skickar du signaler till en skärm.

Jag hoppas då fan att alla konsolföretag (speciellt nintendo) tar tillvara denna nya generation av GPUer samt cpuer och håller sina system uppdaterade.

Och alla CS och SC2 spelare vet hur kul det är med trådlösa råttor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Han räknar alltså enbart CPU TFLOPS här så är intressant/imponerande men har inte så mycket att göra med hur bra de kan vara som exempelvis spelplattform. Äpplen och Päron.

Permalänk
Medlem

I 3D-spel ligger de efter säkert med typ 3 år eller något.

Permalänk
Medlem

Med en batteritid på ca 2 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

I framtiden har man ingen dator, utan bara en mobil du kopplar ihop med tangentbord och mus. Sedan skickar du signaler till en skärm.

Jag hoppas då fan att alla konsolföretag (speciellt nintendo) tar tillvara denna nya generation av GPUer samt cpuer och håller sina system uppdaterade.

I framtiden har du bara ett par linser som skärm trådlöst styrda till en server och din hjärna som input devices.

Permalänk
Medlem

Clickbait?

Jag tror att mobilerna har en roll att spela i VR, som en vital del till headsetet.
Men, jag är inte övertygad att så kommer att vara fallet om redan ett par år.
Det är bra mycket med än GFLOPS som spelar in....

Permalänk
Medlem

Jag använder själv min Shield Tablet som konsoll, men för att Android verkligen ska kunna ta över så måste fremium/micro transactions-modellen dö.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Batteritiden? Ska vi spela 5min åt gången?

Skrivet av FribBe:

Med en batteritid på ca 2 min.

Jag tror inte energiförbrukningen kommer öka markant jämfört med dagens modeller eftersom värmeutveckling och överhettning är ett problem med dagens modeller.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Så länge som folk är villig att betala 6-12k för en telefon,men absolut inte mer än 3k för en spelkonsoll är väl jämförelsen inte riktigt rättvis?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Clickbait?

Jag tror att mobilerna har en roll att spela i VR, som en vital del till headsetet.
Men, jag är inte övertygad att så kommer att vara fallet om redan ett par år.
Det är bra mycket med än GFLOPS som spelar in....

Exakt, tittar man bara på GFLOPS är ett 390X snabbare än 980Ti, 5914 GFLOPS mot 5632 GLOPS. Vidare ignorerar detta dels värmeutveckling, något som påpekats flera gånger redan i tråden, samt också bandbredd. 360 har i praktiken ca 32 GB/s mot eDRAM och ~22 GB/s mot RAM, båda kan användas parallellt. 360 har alltså fortfarande mer bandbredd än de snabbaste mobila plattformarna, PS4/XBO har betydligt högre bandbredd.

Men vad detta visar är att nästa generation konsoler mycket väl kan byggas med ARM i botten. På CPU sidan är dagens snabbast ARM modeller definitivt snabbare än en Jaguar på 1,6-1,7 GHz och skulle dagens mobila GPUer få ett effekttak på ~100 W i stället för <10 W samt tillgång betydligt högre minnesbandbredd så skulle det definitivt gå att bygga en bra konsol av detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Jag tror inte energiförbrukningen kommer öka markant jämfört med dagens modeller eftersom värmeutveckling och överhettning är ett problem med dagens modeller.

Jag tror inte det kommer öka överhuvudtaget eftersom en mobil inte har plats med den kylning som behövs för mer strömslukande chips. Just nu så har ju exempelvis Snapdragon 810 problem med throttling när man spelar spel och spelar in video (om jag fattat rätt, har inte följt så noga?). Dock kan ju nya mobila chip kanske dyka upp i andra formfaktorer också som kanske passar i en spelkonsoll som är lite större och då få plats med bättre kylning. En ARM-processor i storlek med en desktop-CPU borde ju kunna prestera rätt bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Prestandan i dagens konsoler är ju skrattretande kass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att konsolerna bygger på en med dagens mått mätt kass Jaguar så är det inte direkt förvånande att det är på väg att hända.
Jag skulle dock vilja ge det ytterligare några år innan prestandan är förbi annat än i vissa specifika uppgifter.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är en fjäder i hatten för Mobilerna eller en dum-strut till konsolerna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vet inte om detta är en fjäder i hatten för Mobilerna eller en dum-strut till konsolerna.

Både och såklart!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

@Wixner:
Wow?! Betalar folk så mycket för en lur? Själv så är den dyraste telefonen jag någonsin köpt en n-gage qd för 2000kr. (Förutom den så har ingen av mina telefoner kostat över femhunkan)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jaha, han menar även då att om 1-2 år kan jag driva mitt x-box one med ett mobilbatteri då? Finns inte en chans i världen (utan en revolution inom energilagring) att en mobiltelefon med bättre prestanda än x-box one skulle gå att driva med ett vettigt batteri de närmsta åren.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wixner:

Så länge som folk är villig att betala 6-12k för en telefon,men absolut inte mer än 3k för en spelkonsoll är väl jämförelsen inte riktigt rättvis?

En spelkonsoll byter man dessutom ut med ca 5-8 års tid och då har många av de glada telefonanvändarna bytt sin telefon mellan 3-16 gånger och även kanske mer. Vissa tycks ha behov av en ny telefon i kvartalet, minst.
Marknaden för telefoner är så enormt mycket större än hos spelkonsoller och därför blir också utvecklingen lidande och då även valet av komponenter.
Det är också en stor skillnad att lägga upp informationen på en 3-5 tums skärm och en 40-70 tums skärm då alla ska ha den bästa grafiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jaha, han menar även då att om 1-2 år kan jag driva mitt x-box one med ett mobilbatteri då? Finns inte en chans i världen (utan en revolution inom energilagring) att en mobiltelefon med bättre prestanda än x-box one skulle gå att driva med ett vettigt batteri de närmsta åren.

Utgår ifrån att du har din xbone kopplad till ett strömuttag. Om man ju ska göra den jämförelsen så måste du ju ha sladd till din telefon också? Eller ett batteri på din xbone, men det är nog ett svårare alternativ. Han jämför prestanda, inte teknikens strömkälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Utgår ifrån att du har din xbone kopplad till ett strömuttag. Om man ju ska göra den jämförelsen så måste du ju ha sladd till din telefon också? Eller ett batteri på din xbone, men det är nog ett svårare alternativ. Han jämför prestanda, inte teknikens strömkälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag anser nog att han gör det, det är ett generellt uttalande om prestanda, vilket jag tycker explicit ger att produkterna kommer att användas som de gör idag. Annars är det ju som att jag förutspår att de bärbara datorerna om 2 år kommer att vara lika kraftfulla som de stationära, så länge de är i ett luftigare chassie med bättre kylning och anslutna till väggutaget....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Dagens mobila enheter som Nizar Romdan hänvisar till har nästanuteslutande problem med värme och throttling av processorer. Så om de på papper under optimala förhållanden har bättre prestanda än tex en PS3 så kan de inte upprätthålla detta under längre tid.

Sant, och jag vet att det är missvisande på så sätt. Men surfplattor har rätt bra möjlighet att använda denna prestanda och ändå vara mobila och tysta, vs en konsol som sist jag kollade låter en hel del och är stationär

Skrivet av Wixner:

Så länge som folk är villig att betala 6-12k för en telefon,men absolut inte mer än 3k för en spelkonsoll är väl jämförelsen inte riktigt rättvis?

Detta kan jag hålla med, dock får du både skärm och batteri, betydligt mer energieffektiv teknik och mindre format. Tittar vi på allt det, så är det lite förklaring till premium priset också. Men nyckeln ligger väl i om hur bra spelen fungerar, oavsett.

Skrivet av Yoshman:

Exakt, tittar man bara på GFLOPS är ett 390X snabbare än 980Ti, 5914 GFLOPS mot 5632 GLOPS. Vidare ignorerar detta dels värmeutveckling, något som påpekats flera gånger redan i tråden, samt också bandbredd. 360 har i praktiken ca 32 GB/s mot eDRAM och ~22 GB/s mot RAM, båda kan användas parallellt. 360 har alltså fortfarande mer bandbredd än de snabbaste mobila plattformarna, PS4/XBO har betydligt högre bandbredd.

Med det sagt så visar ditt exempel på att optimering är bra mycket viktigare än siffror. Så om ARM kan optimeras till rätt nivå så kan det mycket väl gå om eller komma ikapp med snarlik prestanda, något 980Ti tex har gjort vs 390X, iaf med DX11

Med det sagt, och en post från @dahippo så ser jag en ljusare framtid för portabla ARM lösningar. Svåra kommer bli att kyla dem om de bara ska vara just, portabla

Skrivet av Yoshman:

Men vad detta visar är att nästa generation konsoler mycket väl kan byggas med ARM i botten. På CPU sidan är dagens snabbast ARM modeller definitivt snabbare än en Jaguar på 1,6-1,7 GHz och skulle dagens mobila GPUer få ett effekttak på ~100 W i stället för <10 W samt tillgång betydligt högre minnesbandbredd så skulle det definitivt gå att bygga en bra konsol av detta.

Intressant tanke faktiskt. Kanske något som skulle göra en stationär ARM konsol möjligt, med bra prestanda.

Skrivet av Stefflo:

En spelkonsoll byter man dessutom ut med ca 5-8 års tid och då har många av de glada telefonanvändarna bytt sin telefon mellan 3-16 gånger och även kanske mer. Vissa tycks ha behov av en ny telefon i kvartalet, minst.
Marknaden för telefoner är så enormt mycket större än hos spelkonsoller och därför blir också utvecklingen lidande och då även valet av komponenter.
Det är också en stor skillnad att lägga upp informationen på en 3-5 tums skärm och en 40-70 tums skärm då alla ska ha den bästa grafiken.

Tror folk gärna hade bytt konsol oftare om de hade kunnat... men vi är liksom fast med den vi får
Så när nästa "next gen" skräp kommer vet vi inte, men den behövs redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte oväntat. Prestandan i dagens konsoler är ju skrattretande kass.

Man får ju vad man betalar för... Men visst, jämför man mot en burk för 10k så är den kass.
Oavsett är det en mycket kompetent spelmaskin för 3k.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror folk gärna hade bytt konsol oftare om de hade kunnat... men vi är liksom fast med den vi får
Så när nästa "next gen" skräp kommer vet vi inte, men den behövs redan idag.

Håller med, vi hade redan behövt en upgrade idag men det verkar inte som att tillverkarna är intresserade av att sälja hårdvara till förlust som de gjorde med 360 och PS3. Det krävs antigen riktigt kraftig hårdvara om de vill att livslängden ska vara ~5-8 år eller att de gör det uppgraderbart som MegaDrive tiden (fast på ett mycket smidigare sätt) eller att de släpper nya konsoller som har bakåtkompatibilitet 100%.