Permalänk
Medlem

Vilka skärmoutputs ska jag använda?

Ska köpa ny dator nu och kommer köra ett gtx 970 i den och kommer använda mig utav 2 skärmar, men det är här mitt lilla problem kommer in.
Kortet har ju inte 2 av samma outputs om man inte kör displayport? På min nuvarande dator kör jag en hdmi till den ena skärmen och en dvi till den andra men det är ju det jag vill slippa eftersom att man lite olika ljussättningar på skärmarna och det är ju inte så kul? Av nån anledning gillar jag inte displyport men antar att jag får köra med 2 sådana om jag vill ha samma bildinställningar?

Permalänk

Kör DP. Finns ingen anledning att köra hdmi om man inte måste, eller om det är en tv... DP slår HDMI på fingrarna i nästan alla kategorier.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ljus bilden är har inte med kabeln att göra. DP, DVI och HDMI är samma signal. Ska du ha två skärmar så ska de helst vara samma märke och modell samt inköpta samtidigt, annars är du hänvisad till att försöka ställa in dem till de blir lika.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platinumtoad:

Kör DP. Finns ingen anledning att köra hdmi om man inte måste, eller om det är en tv... DP slår HDMI på fingrarna i nästan alla kategorier.

Får väl lägga några extra slantar på DP då Har du något tips på vilka jag ska köpa eller är det bara att ta det billigaste marknaden har att erbjuda?

Skrivet av giplet:

Hur ljus bilden är har inte med kabeln att göra. DP, DVI och HDMI är samma signal. Ska du ha två skärmar så ska de helst vara samma märke och modell samt inköpta samtidigt, annars är du hänvisad till att försöka ställa in dem till de blir lika.

tyvärr inte köpt skärmarna vid samma tidpunkt men det är samma märke och modell.

Permalänk
Medlem

Jag är lite bakom flötet med detta. Jag kan inte använda DP pga min skärm men dvi och hdmi. Det är en 1080p med 60hz kommer det egentligen spela roll?????

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Om skärmen inte har DP så kör DVI.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tweepey:

tyvärr inte köpt skärmarna vid samma tidpunkt men det är samma märke och modell.

Tillverkarna kan använda olika paneler till samma skärm och paneltillverkaren kan ha uppdaterat tillverkningsprocessen, så "samma" skärmar kan se väldigt olika ut bildmässigt. Du är hänvisad till att försöka ställa in dem så att de blir så lika som möjligt. Om du matar dem med DP, DVI eller HDMI spelar ingen roll. Bilden ska bli densamma.

Skrivet av bogmadur:

Jag är lite bakom flötet med detta. Jag kan inte använda DP pga min skärm men dvi och hdmi. Det är en 1080p med 60hz kommer det egentligen spela roll?????

Skickades från m.sweclockers.com

1080p 60Hz funkar lika bra med alla tre, DP, DVI, HDMI. HDMI är mer begränsad när det gäller vilka upplösningar och frekvenser som stöds och när det kommer till högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser så funkar DVI annorlunda än de andra två, men vid 1080p 60Hz är alla samma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har också ett 970 och två skärmar som saknar DP. Ena kör jag över HDMI och den andra har jag en DP -> HDMI-kabel till.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag har också ett 970 och två skärmar som saknar DP. Ena kör jag över HDMI och den andra har jag en DP -> HDMI-kabel till.

Aa mina skärmar är också utan DP så får också köra DP -> HDMI.

Tackar för alla svar allihopa