Permalänk
Medlem

"no cable connected"

Hej! Jag har haft en fungerande dator väldigt länge men bestämde mig idag för att få tummen ur och installera min nya processorfläkt för att få ner temperaturer och ljudnivå. Sagt och gjort, jag plockar ur allt och sätter tillbaka allt som det ska vara, nu vill dock inte skärmen vara med och leka längre. Jag blir fullständigt galen då jag inte var så sugen på att spendera hela lediga dagen med att felsöka datorn men nu blev det så ändå, dock utan framgång. Jag har provat ett annat grafikkort och en annan skärm, inget av detta hjälpte alls, så nu måste jag vända mig till er. Vad kan jag ha gjort fel?

Moderkort: Asus M5A97 r2.0
Grafikkort: Radeon HD6870
Vad mer behöver jag ange för hårdvara? Om något alls?

Edit: jag använde esd-band under hela processen och jag har använt hdmi och dvi samt provat alla kombinationer av "skärmval" på skärmen, där man ställer in vilken slags anslutning man använder.

Permalänk
Medlem

Svårt ge rekommendationer på såpass udda fel, men jag skulle ju börja med att se över ström sladdarna framförallt 24pin och 8pin och sedan skulle jag testa ut ett ram minne eller två för att utesluta dom jävlas.
Sen för att veta om den går vidare efter boot skulle jag koppla in ett par högtalare så man hörde om den kom fram till windows eller logga in eller så, om du nu har något ljud på för det.

Skulle också testa använda ett annat pci-e slot för att testa det med grafikkortet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Svårt ge rekommendationer på såpass udda fel, men jag skulle ju börja med att se över ström sladdarna framförallt 24pin och 8pin och sedan skulle jag testa ut ett ram minne eller två för att utesluta dom jävlas.
Sen för att veta om den går vidare efter boot skulle jag koppla in ett par högtalare så man hörde om den kom fram till windows eller logga in eller så, om du nu har något ljud på för det.

Skulle också testa använda ett annat pci-e slot för att testa det med grafikkortet.

Tack för hjälpen, provade allt (förutom högtalarna då jag inte har några) utan resultat, samma problem kvarstår och hoppet har dött en gnutta till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddewe:

Tack för hjälpen, provade allt (förutom högtalarna då jag inte har några) utan resultat, samma problem kvarstår och hoppet har dött en gnutta till.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad händer går fläktarna igång piper de något eller fläktarna allt bara snurrar igång sen står den bara där och du får aldrig bild eller vadå?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Men vad händer går fläktarna igång piper de något eller fläktarna allt bara snurrar igång sen står den bara där och du får aldrig bild eller vadå?

Alla fläktar går igång som de ska, får bara inte igång skärmen. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Det enda jag ändrade i datorn var att jag plockade ur en trasig hårddisk som fördröjde uppstarten varje gång, men det borde inte vara boven i detta problem kan man tycka? Kan ha använt andra sata-kablar än innan också till mina hårddiskar, men det borde inte heller påverka skärmen, eller?

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in med en annan skärm eller tv via hdmi eller liknande?
Har du kollat så kabeln sitter i korrekt bak på skärmen?

Testa koppla ut alla diskar samt ta ut ram minnena och starta datorn.
Börja med koppla bort diskarna och sedan efter de ta ur ram minnena.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har du testat att koppla in med en annan skärm eller tv via hdmi eller liknande?
Har du kollat så kabeln sitter i korrekt bak på skärmen?

Testa koppla ut alla diskar samt ta ut ram minnena och starta datorn.
Börja med koppla bort diskarna och sedan efter de ta ur ram minnena.

Japp, provat annan skärm och provat hdmi, ingen skillnad. Testade även det andra tipset nu, ingen skillnad då heller. Är det dags att börja oroa sig nu? Tack för försöken i alla fall, uppskattas verkligen vare sig det fungerar eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jadu har du testat koppla ut hårdvara som kan orsaka fel såsom ram minnen samt hårddiskar och du testat med annat grafikkort och skärm så är väll sista testet du kan göra att testa med en annan nätdel sen skulle jag tippa på att det är moderkortet som gett upp.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|