Beställa från USA via Ebay.com

Permalänk
Medlem

Beställa från USA via Ebay.com

Hallå hallå, hoppas jag kommit rätt.

Var sugen på att beställa Audio Technica ATH-AD700X Audiophile Headphones från Ebay.com (USA) det jag undrar är vad det tillkommer för avgifter.

Audio Technica ATH-AD700X Audiophile Headphones
Qty: 1
US $99.99
Choose a shipping service

International Priority Shipping
Includes international tracking
Est. delivery between Wed. 2 Mar. - Fri. 18 Mar.
US $23.43

Import charges
No additional import charges at delivery
$25.71

Tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Drauge:

Hallå hallå, hoppas jag kommit rätt.

Var sugen på att beställa Audio Technica ATH-AD700X Audiophile Headphones från Ebay.com (USA) det jag undrar är vad det tillkommer för avgifter.

Audio Technica ATH-AD700X Audiophile Headphones
Qty: 1
US $99.99
Choose a shipping service

International Priority Shipping
Includes international tracking
Est. delivery between Wed. 2 Mar. - Fri. 18 Mar.
US $23.43

Import charges
No additional import charges at delivery
$25.71

Tacksam för svar.

Importdeklarationsavgift, moms och tull. Har du tur så slipper du dem men räkna aldrig med det.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullguiden.4.4ab1598c11...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Avgifterna är dom du skrivit!
Ebay fixar med importskatt och avgifter, det är det dom 25 dollarna går åt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Tullverket står till tjänst:
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Enligt prisjakt så tjänar du möjligtvis någon hundring.

edit: usch vad snabbt ni svarar, tyckte jag skrev tokfort lol

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, var otroligt snabbt

Permalänk
Medlem

Borde inte tillkomma andra avgifter än vad du har nämnt. Men frågan är om det är värt att spara runt 300kr för att beställa från usa?

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Gå till co.uk Ebay om varan finns där och kostar samma eller är billigare (annan valuta). Kan vara billigare.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har köpt mycket från Ebay och andra sajter utanför landets gränser. Isreal är det enda landet jag har haft problem med där paket fastnat hos tullen för att tullavgiften inte var betald. Annars har fraktbolaget skött tulldeklarationen.
Glöm inte att överväga priset med vad som händer om något är fel och det blir garantiärende. Det kan vara du själv som får betal fraktkostnaden T/R vid reklamation/garanti. Jag brukar tänka att om jag sparar mycket så är det värt att köpa utomlands. Handlar det om kanske 10% prisskillnad så är det värt att köpa från Sverige, för att erhålla vår konsumenträtt om något händer med produkten.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Jag brukar be säljaren skriva ner värdet eller skriva att det är gåva om det är något som inte är omtåligt och på så vis slippa betala moms. Men händer något får man ju stå sitt kast.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jag brukar be säljaren skriva ner värdet eller skriva att det är gåva om det är något som inte är ömtåligt och på så vis slippa betala moms. Men händer något får man ju stå sitt kast.

Det här fungerar för alla utom USA, då det är skärpta kontroller från USA och där folk som fuskar inte bara åker på böter, utan även näringsförbud för all framtid. Så det är sällan du kommer undan tull när du beställer från USA (iaf när du beställer från företag).

Däremot så har Ebay börjat inkludera tull och andra skatter vid import och i sådant fall framgår det i annonsen, vilket det gör i trådskaparens fall. I de fallen behöver man inte fundera på extra kostnader, utöver det du betalar direkt vid köp på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jag brukar be säljaren skriva ner värdet eller skriva att det är gåva om det är något som inte är omtåligt och på så vis slippa betala moms. Men händer något får man ju stå sitt kast.

Kina är mästare på detta som har förtryckta fraktsedlar där avsändaren kryssar i:
Test Sample
Gift
Free

Tullverket måste vara bra lättlurade, eller är bara allmänt trötta på kinapaket.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Kina är mästare på detta som har förtryckta fraktsedlar där avsändaren kryssar i:
Test Sample
Gift
Free

Tullverket måste vara bra lättlurade, eller är bara allmänt trötta på kinapaket.

Merparten av lite mindre paket från Asien innehåller oftast varor där indrivningen inte är värt det. Större paket med mistänksam deklarering åker nog allt oftare fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jag brukar be säljaren skriva ner värdet eller skriva att det är gåva om det är något som inte är omtåligt och på så vis slippa betala moms. Men händer något får man ju stå sitt kast.

Skrivet av kRYSSET:

Det här fungerar för alla utom USA, då det är skärpta kontroller från USA och där folk som fuskar inte bara åker på böter, utan även näringsförbud för all framtid. Så det är sällan du kommer undan tull när du beställer från USA (iaf när du beställer från företag).

Däremot så har Ebay börjat inkludera tull och andra skatter vid import och i sådant fall framgår det i annonsen, vilket det gör i trådskaparens fall. I de fallen behöver man inte fundera på extra kostnader, utöver det du betalar direkt vid köp på Ebay.

Nope "gift" funkar inte alls längre då tullen vet om att 99% av alla paket från kina/hk/etc är märkta med det och därmed har börjat skita i det helt ok hållet så även riktiga gåvo paket åker på moms/tull/deklareringsavgift.

Skrivet av kronwalled:

Merparten av lite mindre paket från Asien innehåller oftast varor där indrivningen inte är värt det. Större paket med mistänksam deklarering åker nog allt oftare fast.

Spelar ingen stor roll om det är ett stort/litet/dyrt/billigt paket/inehåll man riskerar alltid moms/tull/deklareringsavgift.

För mer info om VARFÖR så ett av mina många inlägg om detta tex

Skrivet av grizzly666:

Tullen skiter numera i om gåva är ikryssat heller inte.
Detta tack vare att i stort sett alla kina/hk/taiwan företag kryssar i gift och även att dom brukar sätta 10$ som värde oavsett om det riktiga värdet är mer heller mindre.

För ett par år sedan så stopade tullen ett par containrar från kina och skickade tillbaks dom med anledningen att i stort sett alla paket var felmärkta (gift och 10$).
Samma containrar kom tillbaks och skickade stillbaks igen 2-3 gånger innan all post gick tillbaks till avsändarna OM det fanns avsändar info på dom vill säga.
Och ja mitt första kina köp med en bit över 2000:- i värde gjordes strax innan detta hände och tog nästan 5mån innan jag fick skiten och tack vera att tullen då var uppe i varv över kina paket så åkte jag ju på moms/etc.
Andra köpet gjordes 1,5 år senare några dagar innan kinesiska nyåret (dvs då landet slutar fungera helt och hållet i exakt 2 veckor).
Med andra ord min start av att handla billigt skit från kina var den absolut bästa tänkbara.

Efter detta så har en del kina/hk/taiwan butiker sluat att sätta 10$ men gift brukar ofats vara i kryssat.
Men då tullen skiter fullständigt i om det är ikryssat heller inte så spelar det ingen roll du åker på tull/moms/deklareringsavgift ändå.

Och är det Dhl/ups/fedex som är fraktbolaget som anänts så är risken att åka på tull/moms/deklareringsavgift nästintill 100%.
Posten så är det en bra bit under 10%.

Heller

Skrivet av grizzly666:

Gränsen för att behöva betala tull är 1300:- (ändrades för inte så länge sedan)!
Vapen/ammo/medicin/och några andra saker är dock INTE tullbefriade utan tull tas alltid uts.

Det heter inte privatimportsavgift utan deklareringsavgift då det är vad fraktbolaget tar ut för att sköta tullningen åt dig och den avgiften kan ligga på 100-300:- vanligast är 150-200:-

Moms tas alltid ut ifrån första öret om det inte är en momsbefriad produkt.
Och JA jag har åkt på moms/deklareringsavgift på små paket med en vara som kostade under 1$ ett flertal gånger dvs typ 2öre i moms och 150spänn i deklareringsavift (vid dessa tillfällen så har jag ju givetvis inte hämtat ut paketet utan istället OM jag behövt skiten lagt en ny best istället!).

Tullen började ju se detta och aug 2009 så stoppades det och skickades tillbaks containrar ifrån kina helt och hållet och det handlade då om ALLT som kom ifrån kina dvs brev/paket.
Det skickade tillbaks med anledningen att minst 80% av paketen i dessa containrar hade felaktig information ifylld kina skickade tillbaks dessa containrar minst en gång men troligen ett flertal gånger innan brev/paket gick tillbaks till avsändarna som fick märka om dom innan dom skickades igen.

Och japp det var min första beställning (och en stor en som kosta runt 3k) ifrån kina som jag gjorde några dagar innan allt detta hände har för mig att jag beställde den 29 juli och fick hem mitt paket 1-2 veckor in i december (alla andra verkade få hem det dom beställde EFTER mig 2-4 veckor INNAN jag fick mitt suck).

Efter det tog det 5-6mån innan jag provade igen men då med små skit som var billigt och det funkade nästa större best på runt 1k råkade hamna under kinesiska nyåret då hela jävla kina slutar fungera i exakt 2 veckor suck igen.

Sen har det funkat ganska bra så länga man tänker på att 2-8 veckor är den normala leveranstiden med ca 4veckor som det mest vanliga (dvs om man använder kina/hongkong/singapore post vilket är dom som är gratis).

Ups/dhl/fedex så är det i stort sett en 100% chans att man åker på moms/etc.
Med posten så är det en ganska liten chans men med små till halv stora paket och lågt till halv högt (1-2k) värde så är det ingen direkt skillnad i risken verkar det som.
Större/mer värde så ökar risken en del men vad jag läst så verkar det inte med så mycket.
Dvs (enligt min gissning) tullentjänstemänen är ju statsanställda och skiter fullständigt i om dom drar in/gör av med pengar heller inte (som dom flesta stats/komunalanställda) och gör bara lite stick prover då o då.
Ytterligare en gissning är att större paket kanske inte kollas (även om dom vet om att det troligen skulle dra in mer pengar) för att dom troligen väger mer än mindre paket och som vi vet stats/komunalanställda är ju lata och undviker ju att arbeta så mycket som möjligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!